پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
گواهینامه ایزو

ايزو 45001 ISO چيست و مراحل و شرایط دریافت ایزو از مراجع معتبر

ايزو 45001 ISO چيست و مراحل و شرایط دریافت ایزو از مراجع معتبر

ايزو 45001 ISO موضوع اصلی این مقاله می باشد که توسط متخصصین ثبت پایدار برای شما آماده شده، با دقت مطالعه کنید. دلايل اهمیت و لزوم وجود استاندارد جهانی برای مدیریت سیستم بهداشت و ایمنی حرفه ای به شرح زير است:

کشته شدن ٢.٣ میلیون نفر بر اثر حوادث و بیماری های ناشی از کار

گرفتار شدن ١٦٠ میلیون نفر به بیماری های شغلی

OHSAS 18001 استانداردی خوب در این زمینه اما یک استاندارد جهانی تایید شده به حساب نمی آمد.

هم راستایی و یکپارچگی با سایر استاندارد های سیستم های مدیریت.

مزيت اخذ ایزو 45001 برای کسب و کار سازمان، تبدیل شدن به سازمانی بشردوستانه، کارایی و سودآوری بیشتر، وفاداری و محبوبیت مشتریان و کارگران و افزایش اعتبار و شهرت است. در اين مقاله ايزو ٤٥٠٠١ و حاشيه هاي آن را بررسي مي كنيم.

ايزو 45001 ISO

در متن استاندارد ISO 45001:2018 هدف استاندارد اینگونه تعریف شده است:

هدف سیستم مدیریت OH&S توانمندسازی سازمان در فراهم آوردن محل های کار سالم و ایمن، پیشگیری از آسیب ها و بیماری های مرتبط با کار و بهبود مداوم عملکرد ایمنی سازمان است.

عبارت OH & S مخفف این عبارت است: Occupational Health and Safety

برای دریافت این ایزو فرم زیر را پر کنید.

این استاندارد قرار است به سازمان ها کمک کند تا بهتر بتوانند سیستم ایمنی و بهداشت شغلی را پیاده سازی و اجرا نمایند و از همین طریق میزان آسیب ها و حوادث شغلی کاسته شود. استاندارد ایزو 45001 مطابق سری جدید استانداردهای سیستم مدیریت سازمان ایزو تدوین شده است و شامل 10 بند است که به خوبی می تواند با دو استاندارد محبوب دیگر یعنی ISO  9001:2015  و ISO 14001:2015 همپوشانی خوبی داشته و به صورت یکپارچه در سازمان ها پیاده سازی و اجرا شود.

بندهای این استاندارد همانطور که گفتیم شامل 10 بند است که در ادامه عنوان آنها را می توانید ببینید:

بند 0 : مقدمه

بند 1 : دامنه کاربرد

بند 2 : مراجع قانونی

بند 3 : اصطلاحات و تعاریف

بند 4 : محیط سازمان

بند 5 : رهبری و مشارکت کارکنان

بند 6 : برنامه ریزی

بند 7 : حمایت و پشتیبانی

بند 8 : عملیات

بند 9 : ارزیابی عملکرد

بند 10 : بهبود

استاندارد ISO 45001 را می‌تواند هر سازمانی استقرار دهد این استاندارد منجر به:

  • ایجاد و استقرار سیستم مدیریت ایمنی بهداشت شغلی بین المللی به منظور کاهش یا به حداقل رساندن خطرات کارکنان و سایر ذینفعان.
  • حفظ و بهبود مداوم عملکرد ایمنی و بهداشت شغلی.
  • نگهداشتن تمام عملیات در مسیر سیاست‌های ایمنی و بهداشت شغلی.

مزاياي ايزو 45001 ISO

سیستم مدیریت سلامت و ایمنی شغلی که برپایه ایزو ٤٥٠٠١ بنا گذاشته شده است، سازمان را قادر می سازد که از طریق موارد ذیل عملکرد سلامت و ایمنی شغلی خود را بهبود بخشد:

خط مشی و اهداف سلامت و ایمنی شغلی خود را ایجاد و اجرا نماید.

فرآیندهاي سیستماتیک که مفهوم و مفاد سازمان را مورد ملاحظه قرار می دهند را برقرار نموده و ریسکها، فرصتها، قوانین و الزامات سازمان را مد نظر قرار می دهد .

خطرات و ریسکهاي سلامت و ایمنی شغلی را در ارتباط با فعالیتهاي سازمان شناسایی نماید، براي حذف آنها کوشش نماید یا براي کاهش اثرات بالقوه کنترل هایی صورت دهد.

کنترل های عملیاتی را به منظور مدیریت ریسک هاي سلامت و ایمنی شغلی و عمل به تعهدات قانونی و دیگر نیازمندیها برقرار سازد.

اخذ گواهینامه ایزو 45001 میزان سطح آگاهی از ریسکهاي سلامت و ایمنی شغلی را افزایش دهد.

عملکرد سلامت و ایمنی شغلی خود را مورد ارزیابی قرار داده از طریق اتخاذ اقدامات مناسب بدنبال بهبود آن باشد.

اطمینان حاصل نماید که کارکنان در موضوعات سلامت و ایمنی شغلی نقش فعالی دارند.

دیگر این اقدامات در راستای اخذ ايزو 45001 اطمینان می دهند که اعتبار سازمان به عنوان مکان امن براي کار، بیشتر می تواند مزایاي مستقیم بیشتری مانند موارد ذیل در برداشته باشد :

  • افزایش توان سازمان در پیروی از قوانین و مطابقت هاي قانونی
  • کاهش هزینه های کلی حوادث
  • کاهش زمان از کارافتادگی کارخانه و هزینه های مربوط به توقف عملیات
  • کاهش هزینه حق العمل بیمه
  • کاهش میزان غیبت و جابجایی کارگران.
  • بدست آوردن جایگاه و نشان بین المللی

ISO 45001

تدوین استاندارد ايزو 45001 ISO  و ارتباط با سایر استانداردها

این استاندارد در حال حاضر توسط کمیته کارشناسان بهداشت و ایمنی حرفه ای توسعه می یابد و از سایر سیستم های مدیریت عمومی مانند ISO 14001 و ISO 9001 پیروی می کند. استاندارد ISO 45001 دیگر استانداردهای بین المللی در این زمینه مانند OHSAS 18001، دستورالعمل های سازمان بین المللی کار ILO-OSH، استانداردهای مختلف ملی و استانداردهای بین المللی کار و استاندارد بین المللی کنوانسیون های بین المللی را شامل می شود.

تفاوتهای اساسی میان استاندارد ISO 45001 و OHSAS 18001

در واقع این دو استاندارد یک هدف مشترک دارند و افرادی که با استاندارد OHSAS 18001 آشنا هستند بسیاری از مفاهیم این استاندارد ایزو برای آنان شناخته شده است. لیکن پیشرفتهای جالبی در رابطه با قوانین جدید تدوین استانداردهای بین المللی سیستمهای مدیریت بدست آمده. برای نمونه در حال حاضر بیشتر تمرکز بر متن سازمان و نقش قویتر مدیران ارشد و رهبری سازمان قرار دارد. ایزو 45001 از OHSAS 18001 متفاوت است زیرا:

  • با ساختارهای سطح بالا یکپارچه سازی ساده تری با دیگر استاندارد ها دارد.
  • تأکید بر رهبری را افزایش می دهد.
  • نیاز به مشاوره و مشارکت بیشتر کارگر دارد.

تفاوت های اصلی بین ايزو 45001 ISO و 18001

  1. ساختار

در ساختار ايزو 45001 ISO چارچوب مورد استفاده در سایر استانداردهای سیستم مدیریت ایزو، پیاده سازی ساده تر و کارآمدتری دارد.

  1. تعهد مديريت

ایزو 45001 نیاز به اضافه شدن سلامت و ایمنی به سیستم مدیریت کلی سازمان دارد و همچنین نیاز به رهبری قوی تری نسبت به ایزو 18001  دارد.

  1. مشارکت کارگری

ايزو 45001 ISO نیاز به آموزش کارمندان برای شناسایی خطرات و کمک به ایجاد یک برنامه ایمنی موفق دارد.

  1. ریسک و خطر

ايزو 45001 ISO تحت فرایند پیشگیرانه قرار دارد، نیاز به ارزیابی خطرات دارد و قبل از وقوع حوادث پیشگیری های لازم را انجام می دهد. بر خلاف OHSAS 18001 که فقط بر کنترل خطر متمرکز بود.

متن سازمان

در استاندارد جدید،‌ نگاه سازمان باید فراتر از مسائل اولیه بهداشت حرفه ای و ایمنی کارکنان باشد و ضروری است که انتظارات جامعه را نیز مدنظر قرار دهد.

سازمانها باید به مسائل مربوط به پیمانکاران و تامین کنندگان مواد اولیه خود فکر نمایند، به مسائلی مانند اثرات فعالیت آنها بر محیط اطراف. این دیدگاه در ايزو 45001 بسیار گسترده تر از تمرکز صرف بر کارکنان است و بدان معنی است که سازمانها دیگر نمی توانند فقط به مخاطرات احتمالی فکر کنند.

نقش رهبري سازمان در ايزو 45001

اصرار استاندارد ISO 45001 بر این است که کلیه جوانب بهداشت حرفه ای و ایمنی در کلیات سیستم مدیریت سازمان گنجانده شود،‌ که این نیازمند پذیرش قوی استاندارد از سوی مدیریت و رهبری سازمان است. برای سازمانهایی که در حال حاضر این مسئولیت را به جای آنکه در کل فرآیند عملیاتی سازمان تعمیم دهند به یک مدیر ایمنی محول کرده اند، این استاندارد یک تغییر بزرگ به حساب می آید. استاندارد ايزو 45001 می خواهد کلیه جوانب بهداشت حرفه ای و ایمنی، به عنوان جزئی از سیستم مدیریت سازمان درآید و دیگر موضوع اضافه شده به آن نباشد.

تغییرات استاندارد ISO 45001 نسبت به OHSAS 18001

تغییرات استاندارد ايزو 45001 ISO نسبت به OHSAS 18001  در اصطلاحات و مفاهیم استاندارد در زیر آمده است:

اصطلاحات استاندارد ISO 45001

“ریسک ” – اثر بر عدم قطعیت

“پذیرش تعهدات” – جایگزین قوانین و سایر الزامات

“اقدام اصلاحی ” – حذف اقدام پیشگیرانه

“اطلاعات مستند شده” – کنترل مدارک و سوابق

مفاهیم استاندارد ISO 45001

محیط سازمان: درک محرک‌های درونی و بیرونی

رهبری: نشان دادن تعهد

پشتیبانی: منابع، شایستگی، ارتباطات و دیگر اقدامات ضروری

بهبود: عدم انطباق و اقدام اصلاحی، بهبود مستمر

انتقال از OHSAS 18001 به ایزو ISO 45001

اگر در سازمان شما الزامات استاندارد OHSAS 18001 پیاده سازی شده است، خبر خوب برای شما این است که شما پایه سازی مناسبی برای پیاده سازی الزامات ايزو 45001 ISO را دارا می باشید و ٣ سال مهلت جهت استقرار الزامات استاندارد جدید را دارید. برای سازمان هایی که استاندارد های سیستم های مدیریت دیگر از جمله ایزو 9001 و یا ایزو 14001 را دارا می باشند، پیاده سازی الزامات ايزو ٤٥٠٠١ برای مدیریت بهداشت و ایمنی حرفه ای بسیار ساده تر می باشد. ايزو ٤٥٠٠١ تاکید بیشتری بر لزوم همکاری و مشارکت کارکنان در مدیریت ایمنی و بهداشت خود و همچنین نیاز به رهبران سطح بالا جهت حضوری فعال در مدیریت ایمنی و بهداشت سازمان دارد.

اگر همانگونه که ما گفتيم ساختار و سیستم را اجرا و به درستی عمل نماييد خطر احتمالی وارد شدن صدمه به افرادی که برای شما کار می کنند کاهش خواهد یافت. بر اساس آمارهای سازمان بین المللی کار که در سال جاری منتشر شده است،‌ در سال 2013 در حدود دو میلیون و سیصد هزار نفر به دلیل حوادث کاری یا بیماریهای مرتبط با نوع کار، جان خود را از دست داده اند. این آمارها بسیار تکان دهنده هستند و مسئولیت عظیمی را متوجه جامعه می سازد. اجرای یک سیستم قوی مدیریت بهداشت حرفه ای و ایمنی به سازمانها کمک می کند تا آمارهای مرگ و میر و بیماریهای مرتبط با نوع کار را کاهش دهند. حتی از پرداخت غرامتهای سنگین و هزینه های بیمه دوری نمایند و در عوض کارکنان وقتی مشاهده می کنند که نیازهای آنان مورد توجه قرار گرفته، سبب می شود فرهنگ مثبت بودن در سازمان برقرار شود.

1 دیدگاه دربارهٔ «ايزو 45001 ISO چيست و مراحل و شرایط دریافت ایزو از مراجع معتبر»

فردوسی حاجی پاشا گفت:

تقدیر و تشکر
ناظر، مشاور، بازرس، کارشناس و مدرس صنایع، مدیریت و HSE
09113234024
28/4/1402 ه.ش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره