پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
درخواست انحلال شرکت

درخواست انحلال شرکت

انحلال شرکت بعد از ثبت شرکت به صورت قانونی به دلایل مختلفی اتفاق می‌افتد. این دلایل می‌تواند پایان یافتن موضوع یا زمان فعالیت شرکت، خروج یا ازبین رفتن یکی از اعضا و ورشکستگی باشد که در این زمان برای ثبت درخواست انحلال شرکت اقدام می شود. روش ابطال ثبت شركت ها و تغییرات شركتها به استناد احكام صادره از مراجع قضائی (مواد۲۷۰ الی ۲۷۹) قانون تجارت، اقدام های این مرحله شامل تطبیق مفاد احكام با ثبت دفتر ثبت شركتها كنترل احكام صادره مبنی بر قطعی بودن حكم می باشد. از طریق فرم های زیر می توانید به راحتی درخواست خود را مبنی بر انحلال شرکت به صورت کاملاً آنلاین ثبت نمایید.

دلایل انحلال شرکت ها

دلایل متعددی وجود دارد که منجر به انحلال شرکت می­ شوند؛ مانند ورشکستگی، عدم تحقق اهداف، عدم تمدید زمان انقضای شرکت در شرکت­هایی که برای زمان مشخص و محدودی ثبت شد­ه اند؛ موافقت تمام شرکا مبنی بر درخواست انحلال شرکت ، تصویب انحلال شرکت در مجمع فوق العاده، فوت یکی از شرکا (اگر در اساسنامه قید شده باشد)، حکم دادگاه و… بوسیله انحلال شرکت باید بدهی و قروض آن پرداخت شده و تمامی دارایی های منقول و غیر منقول (منظور از منقول و غیر منقول نقدی و غیر نقدی بودن دارایی شرکت است) بعد از تسویه و پرداخت کامل بدهی های شرکت میان سهامداران و ذی نفعان شرکت تقسیم می شود. پس نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که باید قبل از هر گونه درخواست مبنی بر انحلال شرکت، تکلیف تمامی بخش های مختلف آن از حمله سرمایه ها و اعضا را مشخص نموده تا بتوایند بدون دردسر و به راحتی درخواست خود را به صورت قانونی به ثبت برسانید.

درخواست انحلال شرکت

پس از ثبت درخواست انحلال شرکت و اعلام رسمی انحلال، اموال شرکت به صورت معلق قرار می گیرد تا برای پرداخت بدهی تعیین تکلیف شود و پس از آن طبق سرمایه و سهامی که از شرکا دارند این اموال میان آن ها تقسیم می شود.
در زمان انحلال سمت های کاری و افراد سلب شده و تنها مدیر تصفیه می تواند تمام امور را به گونه ای تخصص دارد ساماندهی کند. سهامداران و مدیران تنها می توانند در این مسیر به او کمک کنند و نمی توانند فعالیت اجرایی انجام دهند.
بعد از اعلام انحلال شرکت تنها باید فعالیت های اجرایی و پروژه هایی که در دست انجام است پایان پذیرد زیرا شرکت نسبت به پروژه هایی که پذیرفته متعهد است و باید تا پایان عملیات وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد.
بعد از  ثبت درخواست انحلال شرکت، پروژه جدید و قرارداد همکاری منعقد نخواهد شد. در زمان انحلال شرکت طلبکاران شرکت دچار نگرانی شده و ممکن است برای پیگیری مطالبات خود به شرکت و به مدیر تصفیه مراجعه کنند تا بتوانند احقاق حق کنند.

فرم درخواست
ارسال مشخصات و پرداخت

درخواست انحلال شرکت

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : اطلاعات شرکت
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات

ثبت انحلال شرکت

انحلال شرکت قبل از موعد در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است و در هر موقع می تواند در مورد آن اخذ تصمیم نماید. این تصمیم وقتی مناط اعتبار است که در جلسه رسمی و با اکثریت دو سوم آراء حاضر در آن اتخاذ گردد. لذا،سهامداران می بایست با توجه به مقررات قانونی،صورت جلسه ای تحت عنوان مجمع عمومی فوق العاده تنظیم کرده و به انضمام سایر مدارک،به اداره ی محترم ثبت شرکت ها ارسال نمایند تا آن اداره ی محترم،اقدامات لازم جهت ثبت را مبذول دارد و مراتب از طریق نشر آگهی در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد به اطلاع صاحبان سهام برسد. بنا به اهمیت موضوع، به اطلاع شما مخاطبان محترم می رساند، ثبت پایدار، با کادر فوق تخصصی امور ثبتی و حقوقی، به صورت فوق حرفه ای خدمات خود را در زمینه هایی نظیر ثبت شرکت، ثبت انحلال شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص، ثبت علائم تجاری، ثبت اختراع و طرح صنعتی، ثبت صورتجلسات شرکت ها، ثبت تغییرات پس از شرکت در جهت رفع نیازهای ثبتی و حقوقی افراد حقیقی و حقوقی ارائه می دهد.

دلایل انحلال شرکت چیست؟

موارد و دلایل انحلال شرکت چیست؟ دلایل انحلال شرکت متعدد و گوناگون می باشند؛ مانند ورشکستگی، عدم تحقق اهداف، عدم تمدید زمان انقضای شرکت در شرکت­هایی که برای زمان مشخص و محدودی ثبت شد­ه اند؛ موافقت تمام شرکا مبنی بر انحلال شرکت، تصویب انحلال شرکت در مجمع فوق العاده، فوت یکی از شرکا (اگر در اساسنامه قید شده باشد)، حکم دادگاه و… همان طور که تشکیل شرکت ناشی از اراده شرکاست، انحلال آن نیز با اراده شرکا میسر است. در نهایت ممکن است در طول حیات شرکت، وقایع دیگری حادث شود که انحلال شرکت را ایجاب کند. این موارد را قانون گذار در قانون تجارت پیش بینی کرده است و ما آن ها را تحت عناوین زیر بررسی می کنیم: انحلال مبتنی بر اراده شرکا انحلال به سبب از بین رفتن یکی از عناصر شرکت انحلال مبتنی بر دلایل موجه انحلال به سبب وضعیت یکی از شرکا

انحلال مبتنی بر اراده شرکا

یکی دیگر از دلایل انحلال شرکت ها، اراده شرکا برای انحلال است. هر گاه یکی از شرکا قرارداد شرکت را فسخ کند،شرکت منحل اعلام می گردد؛ مشروط بر اینکه شرکت برای مدت معین تشکیل نشده باشد. مع ذلک برای آنکه شریکی از این حق فسخ خود سوءاستفاده نکند، ماده 137 قانون تجارت مقرر کرده است: شریک در صورتی می تواند از این حق استفاده کند که اساسنامه این حق را از او سلب نکرده باشد و بدین ترتیب، لازم نیست که حق فسخ در اساسنامه پیش بینی شده باشد، بلکه کافی است که حق مزبور از شریک سلب نشده باشد تا بتواند شرکت را فسخ کرده، باعث انحلال آن شود. فسخ ناشی از قصد اضرار به شرکا نباشد. این قاعده منطقی است؛ چه قانون به اشخاص اجازه نمی دهد که در اعمال حق خود راه سوءاستفاده را در پیش گیرند. قانون گذار قاعده کلی منع سوءاستفاده از حق را در این ماده به صراحت گنجانده و  جای بحث باقی نگذاشته است. تشخیص مضر بودن فسخ برای شرکا با دادگاه است. در مورد این موضوع و این مورد از دلایل انحلال شرکت باید در نظر داشته باشید که تقاضا باید شش ماه قبل از فسخ به طور کتبی به شرکا اعلام شود. با توجه به اینکه قانون، جز کتبی بودن تقاضا،شرط تشریفات دیگری مقرر نکرده است، تقاضا می تواند به صورت اظهارنامه و نامه سفارشی یا به طریق دیگری که انجام دادن تقاضا را اثبات کند، صورت پذیرد. اگر موافق اساسنامه باید سال به سال حساب شرکت رسیدگی شود، فسخ در موقع ختم محاسبه سالانه به عمل می آید. این تاکید قانون گذار برای حفظ حقوق اشخاص ثالث است و به هر حال، قاعده ای است که جنبه نظم عمومی دارد و شرکا نمی توانند بر خلاف آن، توافق کنند. به هر حال، فسخ شرکت، در صورت قانونی بودن، منتهی به انحلال شرکت می شود و اگر شرکای دیگر بخواهند فعالیت شرکت را ادامه دهند باید شرکت جدیدی ایجاد کنند.

انحلال شرکت به سبب از بین رفتن یکی از عناصر شرکت

چنانچه می دانیم، شرکت قراردادی است که به موجب آن دو یا چند نفر شخص حقوقی را ایجاد می کنند تا فعالیت خاصی را در مدتی معین به انجام برسانند و در سود و زیان شرکت سهیم شوند. از میان رفتن هر یک از این عناصر تشکیل دهنده شرکت، موجب انحلال آن است.

انتفای تعدد شرکا

چون در حقوق ایران، بر خلاف حقوق بعضی از کشورهای اروپایی، شرکت تک شریک معتبر نیست، شرکت در صورتی تشکیل می شود که لااقل دو نفر بر تشکیل آن توافق کنند و هر گاه پس از تشکیل شرکت، حالت تعدد شرکا از میان برود،یعنی فقط یک شریک در شرکت باقی بماند، شرکت منحل خواهد شد.

حذف نوع شرکت توسط قانون گذار

هر گاه نوع شرکتی که تاکنون وجود داشته است از طریق وضع قانون حذف شود، شرکت منحل خواهد شد. مورد بارز این وضعیت، شرکت های سهامی موضوع قانون تجارت است که پس از گذشت سه سال از تصویب لایحه قانونی 1347، با جانشین کردن شرکت های سهامی عام و خاص، از قانون گذاری ایران حذف شده است.

انتفای موضوع شرکت

موضوع شرکت دارای دو مفهوم متفاوت است. مجموعه اموالی که به شرکت آورده می شوند و فعالیتی که شرکت برای انجام دادن آن تشکیل می شود. هر گاه موضوع شرکت،به دلیل تحقق هدف شرکت و یا از میان رفتن آن،منتفی شود،همچنین زمانی که انجام دادن مقصودی که شرکت برای آن تشکیل شده بود، غیر ممکن شود و یا نوع فعالیت مندرج در اساسنامه یا شرکتنامه از طرف قانون ممنوع گردد، شرکت منحل خواهد شد.

انقضای مدت شرکت

هر گاه برای شرکت مدت معین شده باشد و با انقضای مدت،شرکا به تمدید آن رضایت ندهند، شرکت منحل می شود. این مورد از دلایل انحلال شرکت یک قاعده کاملاَ منطقی است و اگر قانون گذار بر آن تاکید نمی کرد هم قابل اعمال بود. چه همان طور که گفته شد شرکا با تعیین مدت برای شرکت،از قبل چنین توافق کرده اند که هر گاه مدت شرکت به پایان برسد منحل شود.

انحلال شرکت به دلیل ورشکستگی

ورشکستگی شرکت تجارتی زمانی مصداق دارد که شرکت از تادیه وجوهی که بر عهده دارد برنیاید، با توجه به اینکه حکم ورشکستگی به طور موقت قابل اجراست، انحلال شرکت از زمانی تحقق پیدا می کند که حکم دادگاه اول صادر شده است و لزومی ندارد که حکم با گذراندن مراحل قانونی قطعی شده باشد. برای استعلام شرکت های ورشکسته می توانید از طریق مقاله زیر اقدام نمایید و اطلاعات زیر را به صورت کامل به دست بیاورید. ضمنا مقالات زیر نیز می تواند به کمک شما بیاید تا اطلاعات بیشتری در مورد شرکت های ورشکسته به دست بیاورید. متن نامه ورشکستگی اعلام ورشکستگی شرکت ها نمونه متن نامه اعلام ورشکستگی

انحلال مبتنی بر دلایل موجه

ثبت انحلال شرکت و موارد آن

شرایط انحلال شرکت ها کدامند؟

به موجب بند”ج” ماده 136 قانون تجارت، حکم ورشکستگی شرکت تضامنی در صورتی صادر می شود که “یکی از شرکا به دلایلی، انحلال شرکت را از محکمه تقاضا نماید و محکمه آن دلایل را موجه دانسته و حکم به انحلال بدهد”.این قاعده حقوق تجارت مبتنی است بر قاعده کلی که اگر در یک معامله یکی از طرفین به تعهدات خود عمل نکند،طرف دیگر می تواند به قرارداد پایان دهد.

تشخیص دلایل انحلال شرکت موجه

اینکه چه دلیلی موجه است و چه دلیلی موجه نیست، امری است که نمی توان پاسخ دقیقی به آن داد. بعضی از این دلایل به طبیعت شرکت مربوط می شوند و اگر نباشند، قرارداد شرکت وجود ندارد و در نتیجه، شرکت قابل انحلال است؛ اما مورد عمده زمانی است که یکی از شرکا به تکلیف خود به عنوان شریک عمل نمی کند.برای مثال، هر گاه آورده یکی از شرکا کار او باشد و او کاری در شرکت انجام ندهد، شرکای دیگر می توانند انحلال شرکت را تقاضا کنند، زیرا در این مورد یکی از شرکا،حصه غیر نقدی را که تعهد کرده به طور مرتب به شرکت بیاورد نمی آورد و چون تشکیل شرکت منوط به آوردن حصه از جانب تمام شرکاست و این شریک حصه خود را که کار اوست در اختیار شرکت قرار نمی دهد، شرکت دیگر موضوعیت ندارد و انحلال آن به تقاضای یکی از شرکا موجه است.

اخراج شریک

تبصره ماده 136 قانون تجارت مقرر می کند که اگر ”دلایل انحلال منحصراَ مربوط به شریک یا شرکای معینی باشد،محکمه می تواند به تقاضای سایر شرکا، به جای انحلال حکم اخراج آن شریک یا شرکای معین را بدهد”. در واقع، مورد نظر قانون گذار، رفتار نادرست شریک یا شرکای معین است که دلیلی است موجه برای دیگر شرکا که انحلال شرکت را تقاضا بکنند. قانون گذار مقرر می کند که اگر رفتار نامناسب یکی از شرکا، دلیل تقاضای انحلال توسط یکی از شرکا باشد،دادگاه می تواند به جای صدور حکم انحلال، حکم به اخراج شریک مزبور بدهد

انحلال به سبب وضعیت یکی از شرکا

از آن جا که در شرکت های اشخاص،شخصیت شریک اهمیت فراوان دارد،فوت ،حجر و عجز شریک از پرداخت دیون شخصی اش،ممکن است موجب انحلال شرکت شود.

فوت و جا به جایی شریک

در صورت فوت یا حجر یکی از شرکای ضامن،شرکت خود به خود منحل می شود. مع ذلک،سایر شرکا می توانند بر بقای شرکت با قائم مقام متوفی توافق کنند. همان طور که گفته شد، در صورتی که نظر سایر شرکا بقای شرکت باشد،قائم مقام متوفی باید در مدت یک ماه از تاریخ فوت، رضایت یا عدم رضایت خود را در مورد بقای شرکت به طور کتبی اعلام نماید. در صورتی که قائم مقام متوفی رضایت خود را اعلام کرد،نسبت به اعمال شرکت در مدت مزبور از نفع و ضرر شریک است،ولی در صورت اعلام عدم رضایت فقط در منافع حاصل در مدت مذکور شریک است و نسبت به ضرر آن مدت سهیم محسوب نمی شود.سکوت تا انقضای مهلت یک ماه مذکور،در حکم اعلام رضایت است. بر عکس، در شرکت های مختلط غیر سهامی،فوت یا حجر یا ورشکستگی شریک یا شرکای با مسئولیت محدود،موجب انحلال شرکت نمی شود. بوسیله انحلال شرکت باید بدهی و قروض آن پرداخت شده و تمامی دارایی های منقول و غیر منقول (منظور از منقول و غیر منقول نقدی و غیر نقدی بودن دارایی شرکت است.) بعد از تسویه و پرداخت کامل بدهی های شرکت میان سهامداران و ذی نفعان شرکت تقسیم می شود.

بدهی های شرکت که جز دلایل انحلال شرکت شود

بدهی های مالیاتی به سازمان دارایی و مالیات بدهی کارمندان و حقوق معوقه آنان بدهی بیمه در مورد این مبحث از دلایل انحلال شرکت باید بدانید که پس از اعلام انحلال، اموال شرکت به صورت معلق قرار می گیرد تا برای پرداخت بدهی تعیین تکلیف شود و پس از آن طبق سرمایه و سهامی که از شرکا دارند این اموال میان آن ها تقسیم می شود. در زمان انحلال سمت های کاری و افراد سلب شده و تنها مدیر تصفیه می تواند تمام امور را به گونه ای تخصص دارد ساماندهی کند. سهامداران و مدیران تنها می توانند در این مسیر به او کمک کنند و نمی توانند فعالیت اجرایی انجام دهند. دلایل انحلال شرکت را در این مطلب به طور کامل برای شما شرح دادیم، امیدواریم که با این مقاله، تمامی سوالات خود در زمینه انحلال شرکت را گرفته باشید؛ در غیر اینصورت می توانید از مشاوره متخصصان ثبت پایدار در زمینه ی چگونگی انحلال شرکت به صورت تلفنی و رایگان بهره مند شوید.

چگونه یک شرکت منحل می شود؟

انحلال یک شرکت تجاری، به چهار صورت ممکن است اتفاق بیوفتد:

انحلال ناشی از اراده

شخصیت‌های حقوقی، برخلاف اشخاص حقیقی می‌توانند با تصمیم خود، از بین بروند و منحل شوند. این نوع انحلال در مواد ۱۹۹ لایحه قانونی اصلاح قسمتی از قانون تجارت، ۱۶۱ و ۱۸۹ قانون تجارت، بیان شده است.

انحلال ناشی از قانون

ضرورت انحلال شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص و دیگر انواع شرکت ها در ایران، گاهی آن‌قدر قطعی است که نه تنها به اراده شرکا نیازی نیست، بلکه حتی اقدام دادگاه نیز ضروری نیست. مهم‌ترین سبب انحلال به حکم قانون، ورشکستگی شرکت است. به این صورت که طبق بند ۳ ماده ۱۹۹ لایحه اصلاحی، صدور حکم ورشکستگی به خودی خود انحلال شرکت تجاری را محقق می‌کند.

انحلال ناشی از حکم دادگاه

در بعضی موارد ممکن است در سیستم تصمیم‌گیری شرکا اختلالاتی ایجاد شود که برای جلوگیری از ورود ضرر و اختلاف نظر، دادگاه ورود می‌کند. در ماده ۲۰۱ لایحه اصلاحی قانون تجارت، موارد انحلال به حکم دادگاه، به چهار مورد خلاصه شده است. در این صورت نیز با ثبت انحلال شرکت ، مرگ شخصیت حقوقی فرا می‌رسد.

انحلال ناشی از انقضای مدت و انجام موضوع شرکت

در حالتی که شرکت برای مدت معین و یا موضوع معینی تشکیل شده باشد، با اتمام موضوع، یا غیرقانونی شدن آن، یا انقضای مدت شرکت، انحلال اتفاق می‌افتد. سوال این است که آیا این انحلال قهری اتفاق می‌افتد، یا نیازمند اراده شرکاست؟ باید گفت مطابق بند ۴ ماده ۲۰۱ قانون تجارت، باید مجمع عمومی فوق‌العاده تشکیل شود و رأی به انحلال شرکت تجاری بدهد. در غیر این‌صورت هر ذی‌نفع می‌تواند از دادگاه تقاضای حکم انحلال نماید.

مراحل و شرایط انحلال شرکت های تجاری

بعد از بررسی تمامی مدارک انحلال شرکت و با قاطع بودن دلایل انحلال شرکت بهتر است به این نکته اشاره کنیم که انحلال شرکت قبل از موعد در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است و در هر موقع می تواند در مورد آن اخذ تصمیم نماید. این تصمیم وقتی مناط اعتبار است که در جلسه رسمی و با اکثریت دو سوم آراء حاضر در آن اتخاذ گردد. لذا، سهامداران می بایست با توجه به مقررات قانونی، صورت جلسه ای تحت عنوان مجمع عمومی فوق العاده تنظیم کرده و به انضمام سایر مدارک، به اداره ی محترم ثبت شرکت ها ارسال نمایند تا آن اداره ی محترم، اقدامات لازم جهت ثبت را مبذول دارد و مراتب از طریق نشر آگهی در روزنامه رسمی یا کثیرالانتشاری که آگهی های مربوط به شرکت در آن نشر می گردد به اطلاع صاحبان سهام برسد. هر شرکت تجاری به دلایلی که در قانون آمده، منحل می‌شود. برخی از این دلایل بین شرکت‌ها مشترک‌اند. به طور خلاصه، علل انحلال انواع شرکت‌های تجاری را بیان می‌کنیم:

قوانین انحلال شرکت تضامنی

در قانون تجارت، شرایط خاصی ذکر شده که به موجب آن یک شرکت تضامنی از بین می‌رود. در مادۀ ۱۳۶ قانون تجارت علت‌های انحلال شرکت تضامنی این طور بیان شده است: شرکت تضامنی درموارد ذیل منحل می‌شود: الف ـ درمورد فقرات ۱ و۲ و۳ ماده ۹۳ ب ـ درصورت تراضی تمام شرکاء ج- درصورتی که یکی ازشرکاء به دلایلی انحلال شـرکت تجاری را از محکمـه تقاضـا نمایـد و محکمه آن دلایل را موجه دانسته حکم به انحلال بدهد.* د ـ درصورت فسخ یکی ازشرکاءمطابق ماده ۱۳۷٫ ه ـ درصورت ورشکستگی یکی از شرکاء مطابق ماده ۱۳۸٫ وـ درصورت فوت یا محجوریت یکی از شرکاء مطابق مواد ۱۳۹ و۱۴۰٫ *تبصره ـ هرگاه دلائل انحلال منحصرا مربوط به شریک یا شرکاء معین باشد محکمه مـی‌توانـد بـه تقاضای سایر شرکاء بجای انحلال حکم اخراج آن شریک یا شرکای معین را بدهد.

قوانین انحلال شرکت تعاونی

در ماده ۵۴ قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، مصوب ۱۳۷۰ آمده است: «شرکتها و اتحادیه‌های تعاونی در موارد زیر منحل می‌شوند: تصمیم مجمع عمومی فوق‌العاده. کاهش تعداد اعضاء از حد نصاب مقرر در صورتی که حداکثر ظرف مدت ۳ ماه تعداد اعضاء به نصاب مقرر نرسیده باشد. انقضای مدت تعیین شده در اساسنامه مربوط در صورتی که در اساسنامه مدت تعیین شده باشد و مجمع عمومی مدت را تمدید نکرده باشد. توقف فعالیت بیش از یک سال بدون عذر موجه. عدم رعایت قوانین و مقررات مربوط پس از ۳ بار اخطار کتبی در سال به وسیله وزارت تعاون بر طبق آیین‌نامه مربوط. ورشکستگی طبق قوانین مربوط.»

قوانین انحلال شرکت با مسئولیت محدود

قانون تجارت در بند‌های «ب» ، «ج» و «د» ماده ۱۱۴ موارد اختصاصی انحلال شرکت بامسئولیت محدود را بیان کرده است. این موارد عبارت است از: تصمیم شرکا؛ در صورت تصمیم عده‌ای از شرکا که میزان سهم آن‌ها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد. قوانین انحلال شرکت در مورد نصف شدن سرمایه شرکت؛ در صورتی که به واسطه ضررهای وارده به شرکت نصف سرمایه شرکت از بین برود یکی از شرکا می‌تواند درخواست انحلال کند. دادگاه باید دلایل این شریک را موجه بداند. هم‌چنین سایر شرکا نیز نباید با پرداخت سهم او موافق باشند. فوت یکی از شرکا؛ به موجب بند د ماده ۱۱۴ قانون تجارت در صورتی که یکی از شرکا فوت شود و بموجب اساسنامه شرکت، فوت شریک باعث انحلال شرکت تجاری باشد، شرکت منحل خواهد شد.

ثبت انحلال شرکت سهامی عام

قوانین مربوط به شرکت‌های سهامی، در حدود ۳۰۰ ماده در لایحه اصلاحی قانون تجارت ذکرشده‌اند. در ماده ۱۹۹ این لایحه، در خصوص انحلال شرکت‌های سهامی آمده است که براساس قوانین انحلال شرکت شرکت سهامی در موارد زیر منحل می‌شود وقتی که شرکت موضوعی را که برای آن تشکیل شده است، انجام داده یا انجام آن غیر ممکن شده باشد. در صورتی که شرکت برای مدت معین تشکیل شده است و آن مدت منقضی شده باشد، مگر اینکه مدت قبل از انقضا، تمدید شده باشد. قوانین انحلال شرکت در صورت ورشکستگی در هر موقع که مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام به هر علتی رأی به انحلال شرکت بدهد. در صورت صدور حکم قطعی دادگاه، شرکت شامل قوانین انحلال شرکت می شود.

موارد انحلال شرکت چیست؟

همان طور که ثبت شرکت ناشی از اراده شرکاست، انحلال آن نیز با اراده شرکا میسر است.در نهایت ممکن است در طول حیات شرکت،وقایع دیگری حادث شود که انحلال شرکت را ایجاب کند.این موارد را قانون گذار در قانون تجارت پیش بینی کرده است و ما آن ها را تحت عناوین زیر بررسی می کنیم: انحلال مبتنی بر اراده شرکا انحلال به سبب از بین رفتن یکی از عناصر شرکت انحلال مبتنی بر دلایل موجه انحلال به سبب وضعیت یکی از شرکا انحلال مبتنی بر اراده شرکا

مدارک انحلال شرکت با مسئولیت محدود

کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه شرکاء و مدیر تصفیه روزنامه رسمی مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد. اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال شرکت مسئولیت محدود را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است. چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است در کنار دیگر مدارک انحلال شرکت الزامی است. ثبت شرکت آنلاین

مدارک انحلال شرکت سهامی خاص

روزنامه رسمی مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه سهامداران، بازرسین و مدیر تصفیه اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضاء سهامداران، بازرسین و مدیر تصفیه رسیده باشد. اگر وکیل دادگستری امور مربوط به ثبت انحلال را انجام می‌دهد،  اصل وکالتنامه نیز لازم است. چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه سهامداران تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت سهامداران باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است الزامی است.

مدارک انحلال شرکت تضامنی

کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه شرکاء و مدیر تصفیه روزنامه رسمی مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد. اگر وکیلدادگستری امور مربوط به ثبت انحلال را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است. چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است در کنار دیگر مدارک انحلال شرکت الزامی است.

مدارک انحلال موسسه غیر تجاری

کپی برابر اصل شناسنامه و کارت ملی همه شرکاء و مدیر تصفیه روزنامه رسمی مربوط به مرحله ثبت شرکت و مرحله آخرین تغییرات شرکت اصل صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده که به امضا شرکاء و مدیر تصفیه رسیده باشد. اگر وکیل دادگستری امور مربوط به انحلال شرکت را انجام می‌دهد، اصل وکالتنامه نیز لازم است. چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حضور کلیه شرکاء تشکیل نشده و بلکه با حضور اکثریت شرکاء باشد، ارائه اصل روزنامه کثیر الانتشار شرکت که حاکی از رعایت تشریفات دعوت از مجمع عمومی فوق العاده است در کنار دیگر مدارک انحلال شرکت الزامی است.

موارد مهم در انحلال شرکت های مسئولیت محدود و تعاونی

پس از ثبت درخواست انحلال شرکت و اعلام رسمی انحلال و آماده کردن تمامی مدارک انحلال شرکت، اموال شرکت به صورت معلق قرار می گیرد تا برای پرداخت بدهی تعیین تکلیف شود و پس از آن طبق سرمایه و سهامی که از شرکا دارند این اموال میان آن ها تقسیم می شود. در زمان انحلال سمت های کاری و افراد سلب شده و تنها مدیر تصفیه می تواند تمام امور را به گونه ای تخصص دارد ساماندهی کند. سهامداران و مدیران تنها می توانند در این مسیر به او کمک کنند و نمی توانند فعالیت اجرایی انجام دهند. بعد از اعلام انحلال شرکت تنها باید فعالیت های اجرایی و پروژه هایی که در دست انجام است پایان پذیرد زیرا شرکت نسبت به پروژه هایی که پذیرفته متعهد است و باید تا پایان عملیات وظایف خود را به بهترین نحو انجام دهد. بعد از  ثبت درخواست انحلال شرکت و ارائه تمامی مدارک انحلال شرکت، پروژه جدید و قرارداد همکاری منعقد نخواهد شد. در زمان انحلال شرکت طلبکاران شرکت دچار نگرانی شده و ممکن است برای پیگیری مطالبات خود به شرکت و به مدیر تصفیه مراجعه کنند تا بتوانند احقاق حق کنند. در پایان و بعد از بررسی تمامی مدارک انحلال شرکت لازم به ذکر است ثبت انحلال شرکتها و اقدامات و الزامات قانونی قبل و بعد از آن از موارد بسیار مهم است که دارای تبعات قانونی و حقوقی متعددی است و از امور تخصصی حقوقی و ثبتی محسوب می‌شود.

درخواست مشاوره