پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبت شرکت

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

هزینه انحلال شرکت با مسئولیت محدود چقدر است؟ علل خاص انحلال شرکت ها و مهم ترین مدارک و مراحی که باید طی کنیم کدام است؟ انحلال شرکت با مسئولیت محدود از طریق دادگاه و سامانه چگونه انجام می شود؟ برای ثبت اینترنتی انحلال شرکت باید چه کنیم؟ آیا به شرکت های منحل شده و یا انحلال شرکت ها نیز مالیات تعلق می گیرد؟ در این مطلب قصد داریم به صورت کامل به بررسی پاسخ این سوالات بپردازیم.

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

به مجموعه اشخاص حقیقی و حقوقی که سرمایه، تخصص و ارتباطات را در کنار یکدیگر جمع کرده و در راستای یک قانون و نظم مشخص پیش می برند؛ موسسان یک شرکت گویند. این افراد با تاسیس و ثبت یک شرکت، ضمن دستیابی به سود و منفعت از مزایای مختلف دیگری من جمله وام و تسهیلات بانکی، جلب اعتماد مشتری و … نیز بهرمند شده و به اهداف و نیازهای خود در بستری قانونی و با نظمی مشخص جامه عمل می پوشانند، در بعضی از مواقع نیز موسسان پس از چندی اهداف خود را در این راه نمی یابند و یا به دلیل مشکلاتی اعم از اختلافات شخصی و یا ضررهای مالی به عملکرد ایده آل خود نمی رسند؛ در این مواقع انحلال شرکت یکی از موارد پیش روی شماست.

همانطور که لازمه آغاز هر فعالیت تجاری و یا غیر تجاری در وهله اول شناخت قوانین حاکم بر آن است در مقابل اتمام هر فعالیتی نیز باید با شناخت قوانین مربوط به آن همراه بوده و در چارچوب مشخصی انجام شود؛ ما در این مقاله در ابتدا قانون تجارت را برای شما تعریف کرده و انواع شرکت ها را برای شما بسط می دهیم و در ادامه به صورت جزئی تر به بررسی انحلال شرکت با مسئولیت محدود می پردازیم؛ در ادامه با ما همراه باشید.

انحلال شرکت با مسئولیت محدود

قانون تجارت در مورد انحلال چه می گوید؟

از همان ابتدا که تجارت در قالب داد و ستد انجام می شد؛ مردم به این موضوع آگاه بودند که اگر این امر بر طبق یک اصول پیش نرود، درگیری ها و مشکلات افزوده می شود. پس از همان ابتدا برای خود اصولی مشخص، تعیین کرده و داد و ستدهای خود را بر اساس آن به پیش بردند.

با پیشرفت جوامع بشری به مرور زمان و تشکیل بازارهای تجاری مختلف این اصول مشخص، بسط داده شده و در قالب قانون نگارش شدند. هر کشوری برای بخش تجاری خود قانونی مشخص وضع کرده که با دیگر کشورها متفاوت می باشد. قانون تجارت ایران اولین بار در سال 1303 نوشته شد که شامل 378 ماده بود، این قانون در سال 1311 منسوخ شده و قانون های جدیدی جایگزین آن شدند.

در سال 1347 نیز قانون های وضع شده در سال 1311 دستخوش تغییراتی شده و در نهایت قانونی که امروزه با آن رو به رو هستیم، به مرحله اجرا رسید. اجرای عدالت، ایجاد امنیت و حفظ حقوق و آزادی های افراد در گرو اجرا قوانین وضع شده می باشد، قانون تجارت در واقع مجموعه قوانینی است که ناظر بر روابط بازرگانان و تجار، اعمال تجارتی مختلف و هر امر مرتبط با تجارت می باشد.

قانون تجارت ایران از 600 ماده و 16 باب تشکیل شده که هر باب منحصر به مواد قانونی در یک موضوع خاص بوده؛ در این 16 باب موارد مختلفی من جمله انواع شرکت ها، انحلال شرکت ها، ورشکستگی، قواعد انتقال، وصول و پشت نویسی چک ها و … بصورت ریزبینانه ای بررسی شده است و شناخت آن ها پیش از هر اقدامی ضروری و غیرقابل اغماض می باشد.

قانون تجارت شرکت های تجاری را به هشت دسته تقسیم می کند که این 8 دسته عبارتند از : 1. شرکت تضامنی 2. شرکت نسبی 3. شرکت با مسئولیت محدود 4. شرکت سهامی خاص 5. شرکت سهامی عام 6. شرکت مختلط غیر سهامی 7. شرکت مختلط سهامی 8. شرکت های تعاونی

ما در این مقاله ریز جزئیات انحلال شرکت با مسئولیت محدود را بررسی کرده و سوالاتی از قبیل طریقه انحلال شرکت با مسئولیت محدود؟ روش انحلال شرکت با مسئولیت محدود از طریق دادگاه؟ قوانین انحلال شرکت ها سهامی خاص و مسئولیت محدود؟ دلایل انحلال شرکت های تجاری در ایران و … پاسخ می دهیم.

شرکت با مسئولیت محدود را بشناسیم!

پیش از اینکه بخواهیم انحلال شرکت با مسئولیت محدود را بررسی کنیم، ابتدا باید با ثبت این شرکت و کار آن آشنا باشیم. لازمه ثبت شرکت با مسئولیت محدود حضور دست کم دو شریک می باشد. در این نوع از شرکت ها، هر شریک نسبت به دارایی شخصی شریک دیگر حقی نخواهد داشت و سرمایه هر شریک درصد مشخص و معلومی را شامل می شود به عبارتی نام آشناتر و ملموس تر سهم الشرکه وجود خواهد داشت و سرمایه شرکت به صورت سهام نیست.

این امر یک مزیت اساسی برای شرکا دارد به گونه ای که مسئولیت هر یک از شرکا در مورد قروض و تعهدات شرکت، به میزان سهم آن ها در شرکت وابسته است بطوری که اگر شرکت با مسئولیت محدود ورشکسته شود و نتواند بدهی طلبکاران و اشخاص ثالث را بپردازد تنها سرمایه‌ شرکا در شرکت از بین رفته و طلبکاران نمی ‌توانند برای باقیمانده‌ مطالبات روی اموال شخصی شرکای شرکت دست بگذارند.

لازم به ذکر است که باید توجه داشته باشید سهم الشرکه را نمی توان بدون رضایت سایر شرکا به شخص دیگری منتقل کرد. فعالیت های این نوع شرکت تجاری گستره وسیعی را شامل شده و می توان با استفاده از این مجوز به انجام کارهای بازرگانی همانند خرید و فروش انواع کالاها، فعالیت ‌های خدماتی، ساختمانی و … پرداخت.

درخواست انحلال شرکت مسئولیت محدود و دیگر شرکت ها را به راحتی از طریق فرم زیر می توانید ثبت نمایید.

درخواست انحلال شرکت

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : اطلاعات شرکت
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات

روش های انحلال شرکت با مسئولیت محدود

درخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود از دو طریق مختلف امکان پذیر می باشد:

1. عمومی (اختیاری) 2. اختصاصی (اجباری)

انحلال شرکت با مسئولیت محدود از طریق درخواست عمومی یا اختیاری ممکن است به دلایل زیر صورت گیرد :

تاریخ فعالیت شرکت به پایان رسیده و مدت زمان فعالیت انقضا یافته است.

موضوع یا پروژه ای که شرکت برای انجام آن کار خود را آغاز کرده انجام شده است و پروژه خاتمه یافته است.

موضوع و پروژه ای که شرکت در دست گرفته به بن بست رسیده و انجام آن غیرممکن به نظر می رسد.

در صورت ورشکستگی شرکت

و …

روش های انحلال شرکت با مسئولیت محدود

از طرف دیگر درخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود از طریق اختصاصی یا اجباری به دلایل زیر ممکن است رخ بدهد:

تصمیم عده ای از شرکا که اکثریت مطلق سرمایه را دارند یعنی سهم الشرکه آنان بیش از نصف سرمایه شرکت می باشد.

از بین رفتن نصف سرمایه شرکت بواسطه ضرر، تقاضای انحلال توسط یکی از شرکا، موجه بودن دلایل در محکمه و عدم تمایل سایر شرکا به پرداخت سهمی که در صورت انحلال به متقاضی تعلق می گیرد.

فوت یکی از شرکا اگر به موجب اساسنامه پیش بینی شده باشد.

مراحل انحلال شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت درخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود در صورتی که تمامی شرکا به اتفاق یک تصمیم را بگیرند؛ ابتدا باید یک مجمع عمومی فوق العاده برای درخواست ثبت انحلال شرکت تشکیل دهید؛ در این جلسه حضور تمامی اعضا و شرکا جهت تعیین مدیر تصفیه، الزامی و ضروری است. توجه داشته باشید که حتی اگر یک نفر از اعضا مخالف باشد؛ انحلال شرکت در مسیر پیچیده و دشواری قرار گرفته و با مشکلاتی رو به رو خواهد شد.

پس از تنظیم برگه صورتجلسه انحلال شرکت که در آن مدیر تصفیه هم مشخص شده است، کلیه اعضا و مدیر تصفیه باید ذیل صورتجلسه را امضا کرده و مهر شرکت را بر روی برگه بزنند. پس از امضا صورتجلسه انحلال، مدارک لازم  که در زیر گفته می شود به همراه صورتجلسه امضا شده باید از طریق باداره پست به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود.

پس از گذشت 10 الی 15 روز کاری آگهی انحلال شرکت در روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن به چاپ می رسید، منتشر خواهد شد.

مدارک مورد نیاز جهت انحلال شرکت با مسئولیت محدود

همانطور که برای امور ثبتی باید تمامی مدارک ثبت شرکت مسئولیت محدود را تهیه کنید، برای امور انحلال شرکت ها نیز باید مدارک خاصی را تهیه کنید. مدارک انحلال شرکت با مسئولیت محدود شامل موارد ذکر شده در زیر است :

1. اصل صورتجلسه انحلال شرکت (تایید همه شرکا و مدیر تصفیه لازم و ضروری است.)

2. ارائه مستند دایر بر ارسال دعوت نامه چنانچه مجمع عمومی فوق العاده با حد نصاب اکثریت تشکیل شده باشد.

3. فتوکپی شناسنامه مدیر تصفیه (در صورتی که این شخص خارج از شرکا انتخاب شده باشد.)

4. آخرین روزنامه رسمی شرکت

انحلال شرکت با مسئولیت محدود از طریق دادگاه

همانطور که در پاراگراف بالا ذکر شد، در قانون انحلال شرکت مسئولیت محدود باید تمامی اعضا، زیر صورت جلسه را امضا کرده و موافقت خود را ابراز کنند؛ اما در صورتی که این امر تحقق پیدا نکند راه دیگری وجود خواهد داشت؟ جواب این سوال بله است.

چنانچه اکثریت اعضا موافق با انحلال شرکت بوده و پس از انقضای مدت اعتبار، مجمع عمومی اقدام به افزایش مدت اعتبار نکند؛ می توان درخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود را از طریق دادگاه پیگیری کرد.

در صورتی که تا یک سال پس از ثبت شرکت در مورد پروژه های در دست شرکت اقدامی صورت نگرفته باشد و یا فعالیت ‌های شرکت به مدت یک سال متوقف شده باشد، رسیدگی به حساب ‌های مالی تا حداکثر ده ماه پس از تاریخی که در اساسنامه قید شده به تعویق افتاده باشد و یا چنانچه سمت های مهمی از قبیل مدیر عامل، اعضای هیئت مدیره و یا برخی از آن‌ ها، بیش از ۶ ماه بدون متصدی باقی بماند، نیز می توان درخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود را از طریق دادگاه مطرح کرد.

دادخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود

همانطور که در متون بالا ذکر شد در مواردی مانند به پایان رسیدن تاریخ فعالیت شرکت، ورشکستیگی، فوت یکی ازشرکا، کمبود بودجه و سرمایه و … ممکن است اکثریت شرکا تصمیم به انحلال شرکت با مسئولیت محدود بگیرند.

در این شرایط جهت انحلال شرکت مسئولیت محدود از طریق دادگاه باید یک دادخواست انحلال تنظیم شود. دادخواست انحلال شرکت با مسئولیت محدود می تواند توسط یک وکیل کاربلد و خبره آماده شده و یا توسط فرد خواهان طراحی و تنظیم شود. در این دادخواست باید شرح دادخواست و دلایل درخواست خود را مطرح کنید.

تصفیه شرکت مسئولیت محدود فراموش نشود!

فراموش نکنید که پس از امر انحلال یک شرکت فارغ از اینکه چه نوع شرکت تجاری باشد، تازه مرحله تصفیه آغاز می شود. تصفیه در شرکت با مسئولیت محدود بطور معمول بر عهده مدیران شرکت بوده مگر اینکه اساسنامه یا اکثریت مجمع عمومی شرکت تصمیمی متفاوت با این امر اتخاذ کنند.

مدیران شرکت که برای تصفیه تعیین می شوند، موظف خواهند بود که اسامی خود را به اداره ثبت شرکت ها اعلام کرده و به نوعی در نقش یک وکیل ایفا نقش کنند. لازم به ذکر است که در مواردی خاص مدیر تصفیه حتی می تواند از طریق دادگاه نیز انتخاب شود.

رسیدگی به حساب های شرکت، تنظیم ترازنامه و حساب سود و زیان، اجرای تعهدات شرکت، وصول مطالبات و نقد کردن دارایی شرکت، پرداخت قروض و بدهی های شرکت و تقسیم دارایی باقیمانده بین شرکا از جمله وظیفه های مدیر تصفیه می باشد.

باید در نظر داشته باشید که مدیران تصفیه از مسئولیت مدنی و جزایی خاصی برخوردار بوده و در صورت عدم رعایت آن ها و اثبات قانون شکنی توسط متضرر، این وکیل محکوم به پرداخت ضررهای وارده خواهد شد. ارتکاب جرایمی از قبیل خیانت در امانت، کلاهبرداری و … نیز طبق مقررات تعقیب و مجازات خاص خود را به دنبال دارد.

هزینه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

هزینه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

همانطور که شروع و آغاز هرکاری با پرداخت هزینه ای همراه می باشد، خاتمه و پایان آن نیز مستلزم پرداخت هزینه ای است.

ثبت و انحلال یک شرکت نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بر اساس همین الگو به پیش می رود. هزینه نهایی پرداختی برای انحلال یک شرکت متغیر و وابسته به عوامل متعددی من جمله نوع شرکت تجاری، هزینه صورت جلسه و … می باشد، البته لازم به ذکر است برای اطلاع از هزینه تقریبی انحلال شرکت با مسئولیت محدود می توانید به سایت ثبت انحلال شرکت مراجعه کرده و با وارد نمودن مشخصات کسب و کار و دلیل انحلال شرکت خود، هزینه حدودی آن را محاسبه کنید.

جمع بندی

برای انحلال هر نوع شرکت تجاری و یا غیر تجاری در ابتدا لازم است شرایط ثبت، حوزه کاری، تعداد شرکا و … را شناخته و به دقت قانون های وضع شده در باب این موضوع را مطالعه کنیم. انحلال شرکت با مسئولیت محدود به دو شیوه اختیاری و اجباری انجام شده که در روش اختیاری تمامی اعضا و شرکا موافق این امر هستند؛ اما در شیوه اجباری دادگاه وارد ماجرا شده و خود دستور انحلال شرکت را صادر می کند.

نباید فراموش کنیم که در هر دو شیوه وجود یک مدیر تصفیه ضروری بوده تا تعهدات شرکت، پرداخت بدهی ها و … به درستی انجام شود. همچنین همانطور که آغاز هر فعالیتی نیاز به سرمایه گذاری دارد، اتمام هر فعالیتی نیز با صرف هزینه همراه خواهد بود. بودجه تقریبی مورد نیاز جهت انحلال شرکت با مسئولیت محدود را می توان با وارد نمودن مشخصات کسب و کار و دلیل انحلال شرکت در سایت ثبت انحلال شرکت محاسبه کرد.

2 دیدگاه دربارهٔ «انحلال شرکت با مسئولیت محدود»

رضا صادقی گفت:

سلام حدود 8 ساله شرکت مسئولیت محدود خانوادگی ثبت کردم و هیچ فعالیتی نداشته و پرونده مالیاتی هم تاکنون ندارم. هزینه انحلال از طریق سایت شما چقدره

تیم تولید محتوا گفت:

سلام برای اطلاع از شرایط و هزینه انحلال شرکت مسئولیت محدود با شماره های سایت در تماس باشید یا فرم مربوط به انحلال شرکت را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره