پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
درخواست عدم فعالیت شرکت

درخواست عدم فعالیت شرکت

اگر کسب و کار شما فاقد فعالیت است، باید مراتب عدم فعالیت شرکت خود را به اطلاع حوزه مالیاتی خود برسانید. متاسفانه بدلیل عدم اطلاع اکثر مدیران شرکت ها و یا صاحبان مشاغل (و حتی حسابداران عزیز) بابت این موضوع ضرر و زیانهای زیادی برای ایشان بوجود آمده است. باتوجه به بخشنامه جدید و ماده 184 قانون مالیات های مستقیم، به محض اینکه شرکت ثبت می شود، اداره ثبت شرکت ها اطلاعات لازم را به اداره دارایی منطقه ارسال می نماید. ماده ۱۸۴ ق.م.م: ادارات ثبت مکلفند در آخر هر ماه فهرست کامل شرکتها و موسساتی را که در طول ماه به ثبت می‌رسند و تغییرات حاصله در مورد شرکتها و موسسات موجود و نیز نام اشخاص حقیقی یا حقوقی را که دفتر قانونی به ثبت رسانده‌اند با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره‌های آن به اداره امورمالیاتی محل اقامت موسسه ارسال دارند. یعنی سازمان امور مالیاتی بصورت ماهانه آمار شرکتهای ثبت شده را دارد و در صورت عدم فعالیت باید درخواست عدم فعالیت کسب و کار خود را ارسال کنید.

شرکت های بدون فعالیت چه شرکتی هستند؟

گاهی شرکت ها ثبت و تاسیس می شوند ولی حساب بانکی شرکت هیج گردشی ندارد. چنین شرکت هایی شامل عدم فعالیت می شوند و در صورت بی دقتی با مشکلات مالیاتی مواجه خواهند شد.

ممکن است این اتفاق به دلایل مختلف برای هر شرکت تازه تاسیسی رخ بدهد. باید توجه شود که با وجود فعالیت یا عدم فعالیت شرکت به هرحال یک شرکت ثبت شده موظف به انجام برخی امور در هر سال می باشد که عدم تعهد به آنها شرکت را مشمول جرایم مالیاتی خواهد کرد.

برخی از مهمترین این امور به این شرح می باشد : تا پایان اسفندماه هر سال باید دفاتر قانونی سال آینده را دریافت کرد. اظهارنامه‌های مالیاتی باید تا پایان تیر ماه هر سال تکمیل و به اداره دارایی‌ ارجاع داده شوند. نکات مهمی برای شرکت هایی که فعالیت ندارند وجود دارد که دانستن آن ها کمک می کند از بروز بسیاری مشکلات پیشگیری شده و یا درباره آن چاره اندیشی شود. در این نوشتار به مهم ترین این نکات پرداخته شده است. پس از ثبت شرکت، مشخصات از طریق اداره ثبت شرکتها به اداره دارایی گزارش می شود، پس باید دانست که عدم فعالیت یک شرکت هرگز به معنی عدم تشکیل پرونده مالیاتی آن نیست. اشخاص حقوقی جهت ثبت مراودات مالی خود نیازمند دفاتر پلمپ تجاری (یک جلد دفتر روزنامه، یک جلد دفتر کل) هستند. این دفاتر پس از اتمام مراحل ثبت شرکت به درخواست شرکت اداره ثبت شرکتها پلمپ شده و سالانه به شرکت داده می شود عدم دریافت دفاتر پلمپ به صورت سالانه موجب تخصیص جریمه علی الراس می گردد و امکان اخذ دفتر پس از اتمام آن در سال جاری دیگر وجود نخواهد داشت. در صورت عدم فعالیت، از هرگونه خرید و فروش برای اعضا به نام شرکت خودداری شود، زیرا احتمال گزارش طرف معامله وجود دارد. اظهارنامه های ارزش افزوده بصورت صفر در مهلت مقرر تحویل داده شوند.

در صورت قید آورده نقدی در اساسنامه، باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نیز این موضوع منعکس شود. باید توجه داشت که حتی خرید یک نرم افزار حسابداری (به نام شرکت) هم فعالیت به حساب آمده و موجب می شود تا گزارش عدم فعالیت باطل شود.

اعلام عدم فعالیت

حال باید توجه داشت از زمان ثبت، تا هر زمانیکه شرکت فاقد فعالیت بود، مراتب باید طی نامه ای کتبی (در سربرگ شرکت و با مهر و امضاء) به واحد مالیاتی مربوطه اطلاع داده شود. ضمنا صاحبان مشاغل (اشخاص حقیقی) نیز از این قاعده مستثنی نبوده و ایشان نیز می بایست عدم فعالیت خود را کتباً به واحد مالیاتی مربوطه ارائه دهند.

پلمپ دفاتر قانونی از دیگر تکالیف اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد فعالیت میباشد؛ یعنی بابت هر سال مالی (حتی در صورت نداشتن فعالیت)، می بایست دفاتر قانونی پلمپ گردد.

حساب بانکی شرکت در دوره ” عدم فعالیت ” نباید هیچگونه تراکنشی داشته باشد.

در صورت خرید هرگونه اموال، اثاثیه و تجهیزات در سال مورد نظر، جزء خرید شرکت محسوب شده و قابل رهگیری است.

اعلام عدم فعالیت نسبت به گذشته اثر دارد و قابل قبول است و نمیتوان برای آینده این کار را انجام داد.

کارشناسان پایدارثبت، برای سهولت در تسلیم اظهارنامه صفر (عدم فعالیت) این کار را بصورت غیر حضوری و آنلاین برای شما عزیزان انجام خواهند داد.

فرم درخواست
ارسال مشخصات و پرداخت

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت به اداره دارایی چیست و چگونه ارسال می شود؟ و چرا برای شرکت هایی که تازه تاسیس شدند و تا انجام فعالیت اقتصادی هنوز زمان دارند اهمیت بسیار زیادی دارد؟ در این مطلب با ما همراه باشید تا به صورت کامل اظهارنامه عدم فعالیت شرکت و نحوه ارائه آن و همچنین تمامی نکاتی که باید در این مورد بدانید تا از نظر مالی به هیچ عنوان به کسب و کارهای شرکت شما صدمه وارد نشود را مورد بررسی قرار می دهیم. البته در انتهای مطلب به این موضوع اشاره می‌کنیم که در صورت انحلال شرکت شما باید چه اقداماتی برای جلوگیری از صدور مالیات انجام دهید.

به طور خلاصه وار اگر بخواهیم این مطلب را توضیح دهیم باید بگوییم که در صورتی که عملیات ثبت شرکت را انجام داده اید و هیچگونه فعالیت اقتصادی در آن انجام نمی دهید یا به عبارتی ساده تر هیچگونه فعالیت بانکی برای آن انجام نمی شود باید اظهارنامه عدم فعالیت شرکت را به صورت کامل و دقیق پر کرده و برای مراجع ذیربط ارسال نمایید تا از پرداخت مالیاتی که برای شرکت‌ها به صورت عادی در نظر گرفته می شود موفق شوید.

پس اگر در این زمینه سوالی دارید حتماً این مطلب را تا انتها دنبال کنید و اگر از دارید که اطلاعات تکمیلی تری بدست بیاورید و یا اینکه کار تنظیم اظهارنامه مالیاتی خود را به دست متخصصین امر بسپارید حتما از طریق راه های ارتباطی با متخصصین حقوقی پایدار ثبت در ارتباط باشید تا از این طریق می توانید تمامی سوالاتی که در مورد اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ دارید و همچنین کارهای مربوط به ارائه اظهارنامه را انجام دهید.

از طریق فرم زیر می توانید در سریع ترین زمان ممکن با توجه به شرایط ثبت شرکت در سال جدید، درخواست عدم فعالیت شرکت خود را اعلام نموده تا کارشناسان پایدار ثبت روال قانونی آن را به سرعت و با کمترین هزینه برای شما انجام دهد.

درخواست عدم فعالیت شرکت از طریق سامانه پایدار ثبت

عدم فعالیت شرکت به چه معناست؟

عدم فعالیت شرکت به معنای غیرفعال شدن آن است و به طور کلی به دو مورد فعالیت در حوزه اقتصادی و رسیدگی به تغییرات شرکتی مربوط می شود.

از نظر فعالیت در حوزه اقتصادی، عدم فعالیت شرکت به معنای این است که شرکت هیچگونه فعالیت اقتصادی و تجاری ندارد و به طور مداوم و به صورت قابل ملاحظه در معاملات و فعالیت‌های تجاری شرکت نمی‌کند. برای اطمینان از فعال بودن یا عدم فعال بودن شرکت، باید به عنوان مشتری، همواره با شرکت تماس گرفته شود.

از نظر تغییرات شرکتی، عدم فعالیت شرکت به معنای عدم ثبت تصمیمات، تغییرات مدیریتی و عدم ارسال گزارش‌های مالی به مراجع مربوطه است. این امر ممکن است باعث مشکلات و جریمه‌هایی برای شرکت شود و تاثیراتی روی شرکت و مشتریان آن داشته باشد.

بنابراین، درخواست عدم فعالیت شرکت باید جدی گرفته شود و مشکلات مربوطه ناشی از آن باید در کوتاه مدت بررسی و حل شوند. در صورتی هم که شرکت دیگر قصد فعالیت ندارد باید عدم اعلام شروع فعالیت به اداره امور مالیاتی گزارش دهد و نامه به دارایی برای عدم فعالیت را فراموش نکنید. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه درباره مقررات و قوانین مرتبط با عدم فعالیت شرکت و راهکارهای مدیریتی برای پیشگیری از این مشکلات، به مشاوران حقوقی و حسابرسان مراجعه کنید.

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت به اداره دارایی

زمانی که شما یک شرکت برای کسب و کار را به صورت کاملا قانونی ثبت می کنید بعد از ثبت شدن قانونی شرکت شما  به  آن مالیات تعلق می گیرد و این موضوع می‌تواند برای کسب و کارها و شرکت هایی که بعد از مدت خاصی فعالیتی ندارند مشکلاتی را در زمینه هزینه هایی که باید برای مالیات بپردازند به وجود بیاورد.

علاوه بر این بسیاری از کسب و کارها بعد از ثبت شدن بدون هیچ فعالیت اقتصادی ممکن است به دلایل مختلف دچار انحلال شوند و همین انحلال درصورتی که به مراجع ذیربط اطلاع داده نشود می‌تواند به صورت دوره‌ای مالیات های بسیار زیادی را برای این افراد چه به صورت حقوقی و چه به صورت حقیقی صادر نماید.

به عبارتی می‌توان گفت در صورت ثبت شرکت و نداشتن فعالیت اقتصادی که منجر به ایجاد معاملات و فعالیت اقتصادی شود مشمول مالیات می شوید و در صورت نداشتن آگاهی از قوانین مالیاتی که جرمی سنگین را متحمل می کند باید هزینه‌های بسیار زیادی را سالیانه برای مالیات شرکتی که هیچ گونه فعالیتی ندارد بپردازید.

تمامی انواع شرکت هایی که در مقالات مختلف به آنها اشاره کرده و مراحل ثبت و مدارک ثبت شرکت آنها را به صورت کامل مورد بررسی قرار دادیم برای شروع فعالیت باید در اداره ثبت شرکتها به صورت قانونی ثبت شود.

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

بعد از اینکه شرکت و کسب و کار مورد نظر به صورت قانونی ثبت شده صاحبان آنها باید به اداره دارایی مراجعه کنند و برای دریافت پرونده مالیاتی و پلمپ دفاتر تجاری اقدام نمایند.

در بسیاری از موارد مشاهده می‌شود که افراد پس از ثبت شرکت برای دریافت پرونده مالیاتی و تعیین حوزه عملیاتی مالیات خود اقدامی انجام نمی‌دهند.

در برخی از موارد نیز شرکت ها پس از  به ثبت رسیدن ممکن است برای مدت محدود یا به صورت کامل فعالیت را انجام دهند که در این صورت به آنها شرکت بدون فعالیت گفته می‌شود و شرکت بدون فعالیت هیچگونه گردش مالی و بانکی ندارد و به همین دلیل شما باید اطلاعات کافی در مورد اظهار نامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ به دست بیاورید تا از این طریق بتوانید به راحتی عدم فعالیت شرکت و کسب و کار خود را به اداره مالیات ارسال نمایید و این موضوع باعث می‌شود تا مشمول مالیات های مختلفی که در این زمینه در نظر گرفته می‌شود نشوید.

اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی

اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقوقی یک فرم رسمی است که برای اعلام وضعیت عدم فعالیت شرکت‌ها، کارخانه‌ها، موسسات و سازمان‌های تجاری در اختیار قرار می‌گیرد. هدف این اظهارنامه، اعلام توقف فعالیت موقت یا دائم شرکت‌ها و پایان دوره فعالیت آنها است.

در این اظهارنامه، اطلاعاتی مانند نام شرکت، نوع فعالیت، شماره ثبت و محل آن، شرکت‌کنندگان و همچنین دلایل ایجاد وضعیت عدم فعالیت باید درج شود. بعد از تکمیل و امضاء اظهارنامه، باید آن را به دفتر ثبت شرکت‌ها و امور تجاری مربوطه تحویل بدهید. معمولاً پس از بررسی مدارک، شرکت به عنوان عدم فعال به محض ثبت، از ثبت شرکت‌های فعال خارج می‌شود.

لازم به ذکر است که ثبت عدم فعالیت شرکت ممکن است با خسارتی برای شرکت همراه باشد، بنابراین در صورتی که شما برنامه دارید فعالیت شرکت خود را توقف دهید، بهتر است با مشاوران حقوقی و مالی مراجعه تا از مسیر بهتری برای تعلیق وضعیت شرکت خود استفاده کنید و در این رابطه اطلاعات لازم را بگیرید.

اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقیقی

اظهارنامه عدم فعالیت اشخاص حقیقی، فرمی است که برای اعلام وضعیت عدم فعالیت اشخاص حقیقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرم به صورت رسمی در اختیار مراجع قضایی و مراجع مختلف دیگر، از جمله مراکز ثبت احوال و یا مراکز مالیاتی می‌گذارد. هدف این اظهارنامه، اعلام توقف فعالیت موقت یا دائم افراد حقیقی است.

اطلاعاتی مانند نام و نام خانوادگی، شماره ملی و شماره پرونده اشخاص حقیقی، علت و توضیحات لازم درباره عدم فعالیت به طور جزئی در این فرم درج می‌شود. سپس باید اظهارنامه را امضا کرده و به مراجع مختلف ارائه دهید.

لازم به ذکر است که برخی از مراجع، مانند مراکز مالیاتی، می‌توانند برای تایید عدم فعالیت شما، مستنداتی مانند گزارش خزانه‌داری و یا حساب‌های مندرج در پرونده مالیاتی شما را درخواست کنند. در هر صورت، باید این اطلاعات را با دقت چک کرده و بهتر است پیش از ارسال اظهارنامه، با مشاوران حقوقی و مالی تماس گرفته و نکات لازم را در این زمینه بررسی کنید.

شاید این سوال در ذهن شما نقش ببند که چگونه می‌شود عدم فعالیت را رد کنیم؟! باید گفت عدم فعالیت شرکت را می‌توان در صورتی رد کرد که دلیل مشخصی برای عدم فعالیت شرکت وجود نداشته باشد. در این مورد، باید به جزییات مواردی مانند سابقه فعالیت شرکت، کارکنان و سرمایه گذاری‌ها پرداخت تا به دلایل عدم فعالیت یا توقف فعالیت شرکت پی برد.

نکاتی در مورد اظهار نامه عدم فعالیت شرکت به اداره دارایی

حال که در مورد بحث کلیه اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ اطلاعات را به دست آوردید بهتر است نکاتی را در مورد این که چه شرکت هایی شامل اظهارنامه عدم فعالیت می شوند و در چه صورتی می‌توانیم از این اظهارنامه برای جلوگیری از تعیین شدن مایعات استفاده کنیم در نظر داشته باشید.

اولین و مهمترین نکته ای که باید در این مورد نظر داشته باشید به ماده ۱۴۸ قانون مالیاتهای مستقیم به اداره ثبت بر می گردد که بر اساس آن ادارات ثبت مکلف هستند هر ماه فرصت کامل شرکت‌ها و موسساتی که در طول ماه به ثبت می‌رسد و تغییراتی که برای شرکت‌ها و موسسات موجود که قبلا به ثبت رسیده به وجود می‌آیند را به همراه مشخصات کامل ثبت شونده با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و همچنین شماره آنها به اداره امور مالیاتی محل اقامت موسسه ارسال نمایید.

با توجه به این موضوع در صورتی که شرکت پس از ثبت شدن هیچ گونه فعالیت خاصی نداشته باشد باید از طریق ارائه اظهارنامه، عدم فعالیت خود را به اداره امور مالیاتی ارسال نمایند تا شماره واحد مالیاتی نشود.

البته عدم فعالیت شرایط و قوانین مختلفی را دارد که یکی از مهمترین آنها شاید این باشد که حساب بانکی شرکت هیچگونه تراکنشی نداشته باشد.

در واقع زمانی که حساب بانکی مربوط به شرکت فعالیت مختلفی داشته باشد این موضوع حتی اگر در قالب کسب و کار مربوط به شرکت نباشد می تواند باعث فعالیت برای شرکت کرد و همین به دلیل عدم درک اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ می تواند مشکلاتی را برای ارائه مالیات اداره امور مالیاتی به وجود بیاورد.

یعنی در شرایطی که فعالیت شرکت شما صفر است باید حتما مراقب به حساب بانکی شرکت خود نیز باشید که البته کارمزدهای اندکی که معمولاً بانک ها به صورت اتوماتیک و بدون اعلام به مشتری در حساب‌های مختلف لحاظ می‌کنند مشمول این موضوع نمی شود.

اینو که را نیز نظر داشته باشید که عدم فعالیت شرکت و اظهار نامه عدم فعالیت شرکت به صورت کلی برای گذشته قابل قبول میباشد و شما به هیچ عنوان نمی‌تواند این موضوع برای آینده برای اداره امور مالیاتی ارسال کنید.

اظهارنامه عدم فعالیت شرکت

یعنی اگر قصد دارید که در یک سال آینده هیچگونه فعالیت بانکی برای شرکت نداشته باشید و شرکت شما فعالیت اقتصادی نداشته باشد نمی توانید آن را از هم اکنون به اداره مالیات اعلام کنیم و باید اجازه بدهید تا یک سال مالی سپری شود و پس از آن این کار را انجام دهید.

علاوه بر این برای اعلام عدم فعالیت شرکت تسلیم دفاتر مالی و اظهارنامه عدم فعالیت ضروری است پس هر سال باید در دفاتر مالی شرکت را حتما در مهلت مقرر تهیه نموده و به مراجع مربوطه ارائه کرد.

این نکته را در نظر داشته باشید که حتی اگر شرکت شما به هیچ عنوان فعالیت رسمی و قانونی ندارد باید برای پلمپ دفاتر قانونی خود چه برای اشخاص حقیقی برای اشخاص حقوقی اقدام نمایید.

یعنی بابت هر سال مالی حتی در صورتی که فعالیت نداشته باشید باید دفاتر قانونی به صورت کاملا سفید پلمپ شود.

یکی از نکاتی که معمولا می توان مشکلات و دردسرهایی را برای آگاهی از اظهارنامه عدم فعالیت شرکت چیست؟ به وجود بیاورد این است که بسیاری از کسب و کارهای این طلاها را ندارند که خرید هر گونه اموال و اثاثیه و تجهیزات در سال مورد نظر جز خرید شرکت محسوب بوده و می تواند از طریق اداره مالیاتی قابل رهگیری باشد که این موضوع باعث می‌شود تا مالیات های مختلف و مستقیمی برای شرکت موردنظر به تازگی خریداری که انجام داده شده است در نظر گرفته شود.

درخواست مشاوره