پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
کاهش سرمایه شرکت

کاهش سرمایه شرکت

کاهش سرمایه شرکت‌های تجاری در قانون تجارت به‌ صراحت بیان‌ شده است. کاهش سرمایه در حقیقت به معنای پایین آوردن سرمایه اسمی شرکت است. این امر زمانی ضرورت پیدا می‌کند که شرکت در شرایط مطلوبی قرار ندارد و سهام‌داران در مجمع عمومی گرد هم می‌آیند و تصمیم می‌گیرند که درخواست کاهش سرمایه شرکت ثبت کرده و سرمایه شرکت را به مقدار متناسبی پایین بیاورند. کاهش سرمایه گاهی بالاجبار صورت می‌گیرد و به آن کاهش اجباری سرمایه گفته می‌شود و گاهی نیز اجباری در کار نیست و شرکا بنا بر شرایطی که در آن قرار دارند تصمیم به کاهش سرمایه می‌گیرند که به آن کاهش اختیاری سرمایه گفته می‌شود.

فرم درخواست
ارسال مشخصات و پرداخت

کاهش سرمایه شرکت

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : مشخصات برند
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات
  • کد تایید به این شماره پیامک خواهد شد.

روش های کاهش سرمایه

روش های کاهش سرمایه در انواع اختیاری و اجباری متفاوت است که به صورت زیر است؛

کاهش سرمایه اجباری

کاهش سرمایه بصورت اجباری به دو صورت انجام می‌شود.

  • عدم پرداخت به موقع

این حالت زمانی است که سهامداران سرمایه خود را به موقع پرداخت نکرده باشند که هیئت مدیره در این صورت باید جلسه تشکیل دهد و کم شدن سرمایه را اعلام کند.

  • کاهش اثر زیان

 این حالت زمانی است که بیش از نیمی از سرمایه شرکت در اثر زیان مالی از دست رفته است که در این صورت هیئت مدیره صورت جلسه ای بنا به رای اعضای شرکت مبنی بر انحلال شرکت یا بقای آن تنظیم می‌کند.

کاهش سرمایه اختیاری

همان گونه که توضیح داده شد در این روش هیچ اجباری در کار نیست و به دلیل اضافه بودن سرمایه شرکت هر یک از سهامداران به میزان مساوی از سهام خود برمیدارند.

انواع کاهش سرمایه و تعریف آن ها

یکی از مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر فعالیت های هر شرکت شرایط اقتصادی و میزان سرمایه آن است. میزان سرمایه شرکت با توجه به فعالیت های آن باید در حد مجاز باشد. از این رو گاهی اوقات برای شرکت ها نیز پیش می آید که اقدام به کاهش سرمایه خود کنند.

کاهش سرمایه شرکت ها در دو نوع اجباری و اختیاری صورت می‌گیرد که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت. این که شرکت کدام استراتژی را برای کاهش سرمایه خود انتخاب کند بستگی به شرایط پیش آمده دارد. جهت اجرا این دو روش بهتر است که ابتدا نسبت به قوانین انواع کاهش سرمایه شرکت آگاهی داشته باشید.

کاهش سرمایه اختیاری چگونه است؟

همان گونه که از نام این روش پیداست کاملا اختیاری بوده و اجباری در آن وجود ندارد. کاهش سرمایه اختیاری زمانی پیش می آید که سهامداران و اعضای شرکت سرمایه ای بیش از حد نیاز فعالیت شرکت را وارد آن می کنند. حال با تصمیم خودشان می‌توانند این سرمایه را کاهش دهند. برداشت پول و کاهش سرمایه بر اساس میزان سهم سهامداران از این سرمایه باید صورت گیرد.

اجرای این قانون و کاهش سرمایه شرکت توسط هیئت مدیره شرکت اجرا می‌گردد. در مورد کاهش سرمایه اختیاری شرکت باید دو اصل در نظر گرفته شود. اول این که سهم تمامی مالکان سرمایه باید به یک نسبت مساوی کاسته شود. دوم آن که سرمایه شرکت به هیچ وجه نباید از میزان قانونی آن کمتر شود. اگر این شرایط ایجاد شود اشخاص ذینفع می‌توانند جهت انحلال شرکت به دادگاه اعتراص کنند.

در این روش از درخواست کاهش سرمایه شرکت ، بعد از ثبت شرکت و انجام تمامی عملیات آن و در صورت نیاز در هر مرحله، هیئت مدیره موظف است ظرف 45 روز قبل از تشکیل مجمع عمومی فوق العاده ، پیشنهاد کاهش سرمایه را به بازرسان اعلام کنند تا بازرسان بررسی های لازم را انجام داده و با تصمیم هیات مدیره موافقت نمایند. لازم به ذکر است که پیشنهاد کاهش سرمایه اختیاری باید توجیه منطقی داشته باشد.

بعد از 45 روز مجمع عمومی فوق العاده تشکیل می شود، اگر سهامداران حاضر در جلسه رای به کاهش سرمایه دهند قبل از اقدام به کاهش سرمایه ، هیات مدیره باید ظرف مدت حداکثر یک ماه این تصمیم را در روزنامه رسمی و کثیرالانتشار شرکت به چاپ رسانده تا تمامی سهامداران و طلبکاران شرکت از این تصمیم مطلع شوند و اگر شخصی اعتراض دارد فرصت داشته باشد که قبل از عملی شدن این تصمیم اعتراض خود را اعلام کند.

در درخواست کاهش سرمایه شرکت به صورت اختیاری باید توجه داشت کاهش مبلغ اسمی سهام برای هر سهامدار به طور مساوی انجام شود.

نکته قابل توجه در کاهش سرمایه این است که در شرکت سهامی خاص ، سرمایه از 1.000.000 ريال کمتر و در شرکت سهامی عام از 5.000.000 ريال کمتر نشود.

در صورتی که شرکت بدهی مالی داشته باشد، مدیران شرکت بایستی قبل از کاهش سرمایه به منظور استعلام از ممنوعیت قانونی اقدامات لازم را انجام دهند. به منظور گرفتن این استعلام کافی است به سامانه اداره ثبت شرکتها مراجعه نمایید.

در نهایت زمانی درخواست کاهش سرمایه شرکت عملی می شود که 2 ماه از تاریخ انتشار آخرین آگهی گذشته باشد که در این مدت مشخص شود که کسی اعتراضی نداشته یا اگر اعتراضی هم وجود داشته باشد حکم قطعی دادگاه آن را رد کرده باشد.

باید در نظر داشت کاهش اختیاری سرمایه سبب کاهش مسئولیت سهامداران در شرکت می شود.

کاهش سرمایه اجباری چگونه انجام می شود؟

در این روش نیز همان گونه که از نامش پیداست کاهش سرمایه به صورت اجباری انجام می‌شود. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که بیش از نیمی از سرمایه شرکت در اثر زیان های مالی از دست برود. در این صورت هیئت مدیره شرکت باید جهت انحلال شرکت یا کاهش سرمایه اقدام کند.

انحلال شرکت باید مبنی بر رای اعضای ذینفع شرکت باشد. در صورتی که هیئت مدیره نسبت به تشکیل مجمع کوتاهی کند اعضای شرکت می‌توانند با اعتراص به دادگاه جهت انحلال شرکت اقدام کنند.

جهت انجام این کار اعضای ذینفع باید مدارکی دال بر از دست رفتن حداقل نصف سرمایه شرکت ارائه دهند. در صورت عدم پرداخت سرمایه در تاریخ مقرر شده در اساسنامه هیئت مدیره اقدام به کاهش سرمایه اجباری می‌کند. جهت انجام این کار به دادگاه مراجعه کرده و پس از صورت جلسه کردن آن سرمایه جدید را در اساسنامه به ثبت برساند.

هم چنین در صورتی که شرکت در مدت زمان فعالیت خود دچار زیان شده و نیمی از سرمایه خود را از دست دهدمی‌تواند جهت جلوگیری از انحلال شرکت اقدام به درخواست کاهش سرمایه اجباری نماید.

این نوع کاهش سرمایه به دو صورت انجام می شود. در قانون تجارت برای کاهش اجباری سرمایه برخلاف کاهش اختیاری سرمایه مفاد قانونی در نظر گرفته شده است.

هنگامی که شرکت بر اثر زیان وارده نیمی از سرمایه خود را از دست داده یا اگر افزایش سرمایه را ثبت نموده باشد اما سهامداران نتوانند سرمایه اعلام شده را تامین نمایند، در این هنگام شرکت درخواست کاهش سرمایه شرکت به صورت اجباری را خواهد داشت.

مدیران موظفند در اسرع وقت مجمع عمومی فوق العاده تشکیل داده تا تصمیم بگیرند که رای به انحلال شرکت داده یا اعلام کاهش سرمایه نمایند. اما باید در نظر داشت کاهش سرمایه باید با رعایت مقررات ماده 6-5 لایحه اصلاحیه قانون تجارت باشد.

درخواست کاهش سرمایه شرکت به صورت اجباری نیز به وسیله کاهش مبلغ اسمی و هم کاهش تعداد سهام میتواند صورت بگیرد.

اگر هیات مدیره ماده 141 قانون تجارت را رعایت نکنند ، وظیفه بازرسان شرکت است که درخواست تشکیل مجمع و کاهش سرمایه دهند.

اگر هیچ یک از افراد هیات مدیره و بازرسان اقدامی برای تشکیل مجمع انجام نداده باشند، هر سهامدار می تواند به تنهایی درخواست انحلال شرکت را از دادگاه داشته باشد.

اگرچه کاهش سرمایه برای شرکت ها و مدیران آنها اتفاقی بسیار ناخوشایند محسوب می شود اما برنامه ریزی به موقع در زمینه کاهش سرمایه منجر به بهبود عملکرد شرکت خواهد شد و در دوره های بعد شرکت می تواند با افزایش سرمایه و سوددهی این کاهش را جبران نماید.

کاهش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

کاهش سرمایه به معنای پایین آوردن سرمایه اسمی شرکت است و توسط شرکت های مختلفی از جمله شرکت سهامی عام، سهامی خاص و شرکت هایی با مسئولیت محدود انجام می‌شود. کاهش سرمایه در شرکت هایی با مسئولیت محدود نیز مانند سایر شرکت ها می‌تواند به صورت اختیاری یا اجباری باشد.

کاهش سرمایه در شرکت های مسئولیت محدود می‌تواند به دلایل مختلفی اعم از بالا رفتن ارزش سهام شرکت یا ایجاد ساختار سرمایه ای موثرتر از ساختار پیشین باشد. مراحل کاهش سرمایه در شرکت هایی با مسئولیت محدود به صورت زیر است؛

مرحله اول

ابتدا باید هیئت مدیره شرکت اقدام به تشکیل مجمع عمومی کرده و صورت جلسه ای جهت کاهش سرمایه شرکت چه به صورت اجباری و چه به صورت اختیاری تنظیم کند.

مرحله دوم

تشکیل مجمع با رای اعضای ذینفع شرکت انجام می‌شود‌. چنانچه رای اعضا برای تشکیل مجمع به حد نصاب برسد این جلسه باید مطابق اساسنامه و قانون تجارت انجام شده و مدارک مورد نیاز نیز فراهم گردد.

مرحله سوم

صورت جلسه کاهش سرمایه باید توسط کلیه شرکا از جمله شرکایی که قصد خروج از شرکت را دارند و شرکایی که قصد ماندن در شرکت را دارند امضا شود. اگر شرکایی که قصد خروج از شرکت را دارند جز اعضای هیئت مدیره شرکت باشند باید برای آن ها صورت جلسه جداگانه و جدیدی تنظیم شود.

مرحله چهارم

برای امضای صورت جلسه کلیه اعضای ذینفع باید مدارک شناسایی معتبر از خود ارائه دهند. انجام مراحل کاهش سرمایه شرکت می‌تواند به صورت آنلاین و در سایت کاهش سرمایه شرکت انجام شود.

کاهش سرمایه شرکت سهامی خاص

کاهش سرمایه در شرکت سهامی خاص نیز به دو صورت اختیاری و اجباری است. کاهش سرمایه اجباری در شرکت های سهامی خاص لزوما سبب ایجاد تغییرات منفی در روند سرمایه شرکت می‌شود. این در صورتی است که کاهش اختیاری سرمایه شرکت نشان دهنده بیشتر بودن سرمایه از حد مجاز و بی نیازی شرکت است.

جهت کاهش سرمایه شرکت سهامی خاص نیز باید صورت جلسه در مجمع عمومی فوق العاده تنطیم گردد و کلیه اعضای سهامدار شرکت این صورت جلسه را امضا کنند. پس از تنظیم صورت جلسه باید به حسابداری شرکت منتقل شود. ثبت حسابداری کاهش اجباری سرمایه شرکت پس از بررسی توسط حسابدار شرکت سهامی خاص انجام خواهد شد.

منظور از مالیات کاهش سرمایه شرکت چیست؟

به طور کلی انجام امور کاهش سرمایه شرکت نیاز به پرداخت مالیات دارد که میزان آن در شرکت های مختلف متغیر است. با این حال قوانینی نیز وجود دارد که می‌توان بر اساس این که شرکت زیان دیده است و به خصوص در مواردی که کاهش اجباری سرمایه صورت گرفته است از پرداخت مالیات به صورت موقت معاف خواهید شد. البته فرآیند معافیت از مالیات کاهش سرمایه فرآیندی بسیار پیچیده است و نیاز به اثبات و ارائه مدارک به سازمان مالیاتی وجود دارد.

درخواست مشاوره