پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
افزایش سرمایه شرکت

افزایش سرمایه شرکت

مجمع عمومی فوق العاده می تواند به هیئت مدیره اجازه دهد که ظرف مدت معینی که از پنج سال تجاوز ننماید سرمایه شرکت را تا میزان مبلغی به یکی از طرقی که در این قانون معین گردیده است افزایش دهند و هیئت مدیره مکلف است در هر نوبت پس از درخواست افزایش سرمایه شرکت ظرف مدت یک ماه ضمن اصلاح اساسنامه، مقدار سرمایه اضافه شده را جهت اطلاع عموم به اداره ثبت شرکت ها اعلام نماید. ضمناَ تا موقعی که سرمایه قبلی شرکت تادیه نشده است افزایش سرمایه به هیچوجه و تحت هیچ عنوانی مجاز نخواهد بود. سامانه آنلاین پایدار علاوه بر ثبت شرکت با ارزان ترین هزینه، این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا از طریق فرم های تهیه شده در این صفحه بتوانید درخواست خود را مبنی بر افزایش سرمایه شرکت های ثبت شده ثبت کنید.

فرم درخواست
ارسال مشخصات و پرداخت

افزایش سرمایه شرکت

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : اطلاعات شرکت
3 مرحله سوم : تایید و پرداخت
  • کد تایید به این شماره پیامک خواهد شد.

منظور از سرمایه شرکت، مبلغی است که در ابتدای ثبت شرکت توسط سهام داران جمع شده و به عنوان سرمایه در اداراه ثبت شرکت ها به ثبت می‌رسد. گاهی اوقات شرکت های خصوصی، ارگان های دولتی و غیر دولتی به فکر افزایش سرمایه شرکت خود میفتند. افزایش سرمایه شرکت می‌تواند  به یکی از روش های محل سود انباشته، محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها، محل آورده نقدی و صرف سهام انجام گیرد.

هدف از افزایش سرمایه تامین منابع مالی شرکت، توسعه و گسترش فعالیت، افزایش تولیدات و خدمات و ... است. افزایش سرمایه فرایندی زمانبر و هزینه بر بوده که مراحل قانونی زیادی دارد. مراحل ثبت افزایش سرمایه در سامانه ثبت شرکت ها به صورت کامل در مقاله زیر آمده است.

افزایش سرمایه چیست؟

کمبود نقدینگی می‌تواند تمامی فعالیت ها و تولیدات یک شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. معمولا مدیران شرکت ها برای جبران این کمبود از تسهیلات بانکی استفاده نمی‌کنند چرا که با پرداخت هزینه های سنگین همراه است. همچنین فروش دارایی های شرکت نیز مشکل شرکت را به صورت موقت برطرف می‌کند.

شرکت های مختلف برای جبران کمبود نقدینگی، درخواست افزایش سرمایه می‌دهند. در افزایش سرمایه تعداد سهام های شرکت افزایش یافته که می‌تواند کمک مالی زیادی به شرکت کند. طرح توجیهی درخواست افزایش سرمایه ابتدا توسط هیئت مدیره تهیه و سپس مورد تایید قرار می‌گیرد. هیئت مدیره در این طرح باید مشخص کند که درخواست چه مقدار سرمایه ای را برای شرکت دارد.

انواع افزایش سرمایه شرکت

  • افزایش سرمایه از طریق نقدی
  • افزایش سرمایه از طریق مطالبات نقدی حال شده سهامداران و یا اشخاص از شرکت
  • افزایش سرمایه از طریق بالا بردن مبلغ اسمی سهام
  • افزایش سرمایه از طریق صدور سهام جدید
  • افزایش سرمایه از طریق تبدیل و یا انتقال سود تقسیم نشده و یا اندوخته قانونی شرکت به سهام جدید
  • افزایش سرمایه از طریق آورده غیر نقدی (در شرکت های سهامی خاص
  • افزایش سرمایه از طریق مازاد تجدید ارزیابی دارایی شرکت
  • افزایش سرمایه از طریق پذیره نویسی و عرضه به عموم (در شرکت های سهامی عام)

افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم به نفع سهامداران

افزایش سرمایه از طریق سلب حق تقدم به نفع غیر سهامدار (سهامدار جدید)

افزایش سرمایه به موجب ادغام شرکتها، سرمایه شرکت ادغام پذیر افزایش یابد.

مراحل افزایش سرمایه شرکت

هدف از افزایش سرمایه در شرکت های مختلف اجرا کردن طرح های توسعه ای، افزایش میزان تولیدات و خدمات، گسترش صادرات، فراهم کردن سرمایه بنگاه اقتصادی و ... است‌. نحوه ثبت افزایش سرمایه  در سامانه ثبت شرکت ها به صورت زیر است:

  • اعضای هیئت مدیره باید برای افزایش سرمایه یا هم توافق داشته باشند و آن را تایید کنند.
  • پس از تایید هیئت مدیره، شرایط شرکت باید توسط حسابرس شرکت مورد ارزیابی قرار گیرد. در صورت نبود هیچ گونه مشکل، حسابرس درخواست افزایش سرمایه شرکت را تایید می‌کند.
  • سپس کلیه مدارک و اسناد مورد نیاز باید جمع آوری و به اداره ثبت شرکت ها و بورس تحویل داده شود. توجه داشته باشید که بورس ممکن است فقط قسمتی از درخواست افزایش سرمایه را تایید کند. نامه افزایش سرمایه به بانک یکی از اسناد مورد نیاز جهت افزایش سرمایه بوده که باید به اداره ثبت شرکت ها تحویل داده شود.
  • پس از گذراندن مراحل بالا، مجمع عمومی فوق العاده به منظور افزایش هر سهم تشکیل می‌شود که شرکت در آن الزامی است.

چه شرکت هایی می‌توانند سرمایه خود را افزایش دهند؟

شرکت های خصوصی، دولتی، نیمه دولتی، غیر دولتی و بنگاه های اقتصادی با توجه به نیاز مالی خود به سرمایه می‌توانند درخواست افزایش سرمایه دهند. ارگان های مختلف می‌توانند از طریق یکی از روش های زیر سرمایه خود را افزایش دهند:

محل سود انباشته

یکی از راه های افزایش سرمایه شرکت ها از محل سود انباشته است. شرکت های مختلف باید مبلغی از سود سالانه شرکت خود را در صورت های مالی به ثبت برسانند. پس گذشت چند سال و هنگامی که مبلغ سود انباشته به حد خاصی رسید، می‌توانند درخواست افزایش سرمایه از محل سود انباشته بدهند.

در این نوع افزایش سرمایه بدون اینکه سهام داران کوچکترین مبلغی بپردازند، سرمایه شرکت افزایش خواهد یافت‌. توجه داشته باشید که در افزایش سرمایه از محل سود انباشته هیچ گونه وجه نقدی وارد شرکت نشده و افزایش سرمایه تنها از طریق تغییر در صورت های مالی اتفاق میفتد. با  افزایش سرمایه از طریق محل سود انباشته، شرکت شما از نظر بانک ها و موسسات معتبر شمرده خواهد شد.

محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها

در برخی موارد شرکت ها از طریق محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها اقدام به افزایش سرمایه می‌کنند. به طور معمول دارایی های ثابت مشهود هر شرکتی مانند زمین، تجهیزات، ماشین آلات و ... در ترازنامه شرکت (به میزان ارزش دفتری) به ثبت می‌رسد. شرکت هایی می‌توانند از این طریق اقدام به افزایش سرمایه کنند که از تجدید ارزیابی دارایی های آن چند سال گذشته و ارزش هر کدام از دارایی های ثابت مشهود ثبت شده در تراز نامه با ارزش روز آن یکسان نیست. شرکت ها هر ۵ سال یکبار می‌توانند دارایی های خود را مورد ارزیابی قرار دهند و از این طریق سرمایه شرکت خود را افزایش دهند.

محل آورده نقدی

در صورتی که شرکت نیاز بسیار شدید به آورده مالی جدید و ورود وجه نقد به شرکت را داشته باشد، می‌تواند از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران اقدام به افزایش سرمایه کند. این پروسه زمانبر بر بوده و چندین ماه طول می‌کشد‌. در این روش افزایش سرمایه هر کدام از سهام داران به میزان سهامی که در شرکت دارند، نقدینگی وارد شرکت می‌کنند.

صرف سهام

در برخی موارد شرکت ها جهت افزایش سرمایه سهام خود را از طریق پذیره نویسی با قیمت بالاتری از قیمت اسمی در بازار به فروش می‌گذارند. منظور از صرف سهام، اختلاف بین قیمت فروش سهام توسط شرکت و قیمت اسمی آن در بازار گفته می‌شود. شرکت سود حاصل از فروش سهام به حساب اندوخته منتقل کرده و یا مبلغی از آن را به عنوان جایزه به سهام داران قدیمی شرکت می‌دهد.

دلایل افزایش سرمایه شرکت چیست؟

شرکت ها با داشتن سرمایه کافی می‌توانند خط تولید خود را گسترش دهند و محصولات و خدمات خود را به تمامی نقاط جهان معرفی کنند. اما شاید از خود بپرسید که دلایل افزایش سرمایه شرکت چیست؟ چرا شرکت ها باید نسبت به افزایش سرمایه خود اقدام کنند؟

بد نیست بدانید که دارایی ذاتی سهام داران با درخواست افزایش سرمایه ثابت مانده و زیاد نمی‌شود. شرکت ها با درخواست افزایش سرمایه قصد دارند طرح های توسعه ای خود را به مرحله اجرا درآورند و ساختار مالی شرکت خود را سر و سامان دهند. با تامین شدن مالی و ورود وجه نقد به شرکت،  طرح های توسعه ای اجرا شده و سود زیادی برای شرکت و سهام داران به همراه خواهد داشت.

نحوه افزایش سرمایه در شرکت سهامی

شرکت های سهامی خاص با درخواست افزایش سرمایه می‌توانند تغییرات زیادی در ساختار شرکت خود ایجاد کنند. مراحل  افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص در قانون تجارت به صورت زیر است:

  • شرکت های سهامی خاص که قصد افزایش سرمایه خود را دارند، باید سهام داران قدیمی خود را برای خرید سهام در اولویت قرار دهند.
  • حداقل مبلغی که برای افزایش سرمایه شرکت های سهامی خاص تعیین شده، صد هزار تومان است، در حالیکه هیچ محدودیتی برای حداکثر افزایش سرمایه وجود ندارد.
  • یکی از هزینه هایی که شرکت های سهامی خاص در حین افزایش سرمایه موظف به پرداخت آن هستند، مالیات است. مقدار مالیات افزایش سرمایه شرکت سهامی خاص نیم در هزار است.
  • پس از شرکت در مجمع عمومی فوق العاده و تصویب شدن درخواست افزایش سرمایه، کلیه مدارک و اسناد لازم جهت ثبت تغییرات شرکت باید به اداره ثبت شرکت ها ارسال شود.
  • شرکت های سهامی خاصی که قصد افزایش سرمایه خود را دارند به منظور تاییدیه سرمایه قبلی باید کل سرمایه قبلی را به حساب شرکت واریز کنند.

افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود

شرکت های مسئولیت محدود نیز همانند سایر شرکت ها می‌توانند از طریق افزایش سرمایه نیاز مالی خود را تامین کنند. مراحل افزایش سرمایه شرکت با مسئولیت محدود به صورت زیر است:

  • برگزاری مجمع عمومی فوق العاده

تصمیم گیری برای افزایش سرمایه شرکت در جلسه مجمع عمومی فوق العاده و در حضور کلیه سهام داران صورت می‌گیرد. زمان و تاریخ برگزاری جلسه از قبل باید تعیین شده باشد تا تمامی شرکا بتوانند در آن شرکت کنند. در صورت عدم شرکت سهام داران در مجمع، به منظور دعوت آنها در روزنامه کثیرالانتشار آگهی درج می‌شود. حضور حداقل سه چهارم از سرمایه داران برای تشکیل جلسه و رای مثبت دو سوم از آنها برای نهایی شدن تصمیم افزایش سرمایه الزامی است.

  • تنظیم صورت جلسه و تایید آن

بعد از نهایی شدن تصمیم، صورتجلسه ای توسط منشی جلسه مبنی بر درخواست افزایش سرمایه تنظیم و برای کلیه افراد حاضر در جلسه قرائت خواهد شد. محتوای این صورت جلسه شامل اسامی سهام داران و سهم آنها قبل و بعد از افزایش سرمایه بوده که باید توسط این افراد تایید و امضا شود. پس از تنظیم صورتجلسه، ثبت آن به روش های انجام می‌شود:

  • صورتجلسه امضا شده در سایت افزایش سرمایه شرکت ها ثبت و رسید آن دریافت می‌شود. توجه کنید که به ازای هر صورتجلسه یک رسید جداگانه ارائه می‌شود.
  • صورت جلسه و تمامی اسناد و مدارک مورد نیاز جمع آوری و در پوشه تغییرات قرار داده می‌شود.
  • سپس پوشه را درون پاکت پستی قرار داده و رسید اینترنتی بارکد دار بر روی آن چسبانده می‌شود.
  • چاپ آگهی در روزنامه کثیرالانتشار شرکت

پس از گذراندن مراحل فوق و تصویب آن، افزایش سرمایه باید در روزنامه کثیر الانتشار چاپ شود.

سخن پایانی:

کمبود سرمایه می‌تواند کلیه فعالیت های شرکت از جمله تولیدات، تجارت، اجرایی شدن طرح های توسعه ای و ... را تحت تاثیر قرار دهد، به همین دلیل روش خوبی برای کمبود نقدینگی شرکت ها نیست.

دریافت تسهیلات بانکی هزینه های زیادی برای شرکت ها به همراه دارد. افزایش سرمایه یکی از بهترین و موثرترین راه هایی است که شرکت ها و ارگان های مختلف می‌توانند از طریق آن نیاز مالی و سرمایه شرکت خود را تامین کنند. افزایش سرمایه برای شرکت های مختلف شرایط متفاوتی داشته و از طریق سایت افزایش سرمایه سهام انجام می‌شود.

درخواست مشاوره