پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی

وقتی ایده ای قابل پیاه سازی و عرضه به بازار می باشد، اولین اقدام گرفتن مالکیت به نام خودتان می باشد. وقتی محصولی را تولید کرده اید که دارای نوآوری می باشد و با کالاهای موجود در بازار تفاوت و برتری محسوسی دارد می توانید از دولت درخواست حمایت و ثبت طرح صنعتی در تهران و سراسر ایران کنید. یکی از خدمات سامانه آنلاین پایدار ثبت طرح صنعتی می باشد که در این زمینه مشتریان نام آشنایی دارد. با اینکار انحصار آن در اختیارتان قرار می گیرد و هیچ کدام از رقبایتان مجاز به کپی برداری و تولید محصول شما نخواهند بود البته به شرطی که اصول ثبتی در آن رعایت شده باشد. در این نوع ثبت می توانید شکل ظاهری محصول و کالای طراحی شده و جدید خود را تحت انحصار خود قرار دهید که این امر باعث رغبت بیشتر مشتریان، افزایش سهم بازار و موفقیت بیشتر می شود.

منظور از ثبت طرح چیست؟

در حیطه مالکیت فکری معمولا سه بخش بسیار مهم شامل ثبت اختراع، ثبت طرح صنعتی و ثبت علامت یا نشان تجاری وجود دارد. ثبت طرح صنعتی بیشتر در خصوص ظاهر محصول بوده و معمولا فعالان حوزه صنعت و واحدهای تولیدی با آن سروکار دارند. بنابراین در این خصوص شکل ظاهری و نوع طراحی حرف اول را برای ثبت طرح خواهد زد و حتی ممکن است فناوری یا تکنولوژی یک طرح صنعتی تکراری باشد. نمونه بارز این نوع ثبت را می‌توان در طراحی جدید خودروها مشاهده کرد. خودرو یکبار برای همیشه اختراع شده و ممکن است برخی تغییرات در قطعات یا اجرای آن همچنان اختراع محسوب شود، اما تغییر در شکل ظاهری آن را می‌توان به عنوان طرح صنعتی ثبت کرد. بنابراین بین ثبت اختراع و چگونگی ثبت اختراع با ثبت طرح صنعتی تفاوت وجود دارد و نباید آن را یکی دانست. با این حال ممکن است یک طرح به هر دو صورت یاد شده به ثبت برسد. دو قانون و آیین‌نامه زیر از جمله مواد قانونی مهم در این زمینه به شمار می‌روند.

علاوه بر ثبت نمودن طرح خود شما می توانید از طریق سامانه آنلاین پایدار به راحتی امور مربوط به انتقال طرح صنعتی و تمدید طرح صنعتی را نیز به صورت کاملاً آنلاین انجام دهید.

مزایای ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی

دارندگان گواهی ثبت این نوع اثر از حق واگذاری امتیاز آن نیز برخوردار خواهند بود. بنابراین می‌توانند نسبت به فروش طرح صنعتی خود اقدام کنند و آن را به دیگران واگذار کنند. قیمت طرح صنعتی نیز معمولا بسته به کاربرد و جذابیتی که دارد می‌تواند بسیار متفاوت باشد. علی‌رغم امتیاز فروش طرح از جانب دارندگان آن، این کار معمولا دارای برخی پیچیدگی‌های حقوقی نیز است.

جلوگیری از تقلب

با ثبت هر اثر می‌توان از سرقت آن توسط افراد دیگر جلوگیری کرد. چرا که معمولا به هنگام ثبت هر اثر جدید، در خصوص عدم کپی‌برداری آن راستی‌آزمایی به عمل می‌آید و در صورت کپی‌برداری، اثر مذکور ثبت نخواهد شد. از طرف دیگر، با ثبت کردن طرح صنعتی در خصوص بروز هرگونه مشکل یا دعاوی حقوقی، می‌توان به راحتی از حق خود دفاع کرد.

برخورداری از امتیازات

ثبت کردن یک طرح معمولا در ارتقاء برند و سوابق فرد طراح، نقش بسیار زیادی خواهد داشت. از طرفی ثبت این اثر برای دارندگان حقوقی مانند شرکت‌ها نیز دارای آثار متعددی است. چرا که این کار باعث بهبود برند و معروفیت محصول مورد نظر خواهد شد.

بهبود فروش محصول

افراد حقوقی مانند واحدهای تولیدی از طریق انجام این کار می‌توانند بر قیمت محصولات خود اثر قابل‌توجهی بگذارند. چرا که چنانچه محصولی از این ویژگی برخوردار باشد، قطعا باعث بالا رفتن ارزش و اعتبار آن خواهد شد.

مزایای شخصی

افرادی که به صورت شخصی اقدام به انجام این کار بکنند، در بسیاری از موارد از برخی مزایا برخوردار خواهند شد. به عنوان مثال، آنها معمولا می‌توانند در استفاده از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان یا تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان از این سوابق خود استفاده کنند.

فرم درخواست
ارسال مشخصات و پرداخت

درخواست ثبت طرح صنعتی

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : اطلاعات تکمیلی

ثبت طرح صنعتی به چه معناست؟

برای اینکه اطلاعات کافی در مورد شرایط ثبت طرح صنعتی به دست بیاوریم بهتر است ابتدا بدانیم طرح صنعتی چیست و چرا شرایط و ضوابط خاصی برای آن در نظر گرفته شده است.

قوانین مختلف برای ثبت طرح صنعتی در نظر گرفته شده است اما بر طبق قانون ثبت اختراعات تعریف طرحهای صنعتی به شرح زیر ارائه شده است.

بر طبق این قانون هر گونه ترکیب خطوط و رنگ ها و هرگونه شکل سه بعدی با خطوط و رنگ ها و یا بدون آنها به ترتیبی که ترکیب شکل یک فراورده صنعتی و محصولات صنایع دستی را به صورت کامل تغییر دهد طرح صنعتی نامیده می‌شود.

در واقع طرح صنعتی یک طراحی جدید برای یک محصول یا ارائه خدمات در زمینه های مختلف می باشد که می تواند به وسیله همین طرح جدید ثبت شده مشتریان جدیدی را به سمت خود بکشاند.

زمانی می توانید طرح صنعتی را به صورت کامل به ثبت برسانید که طرح صنعتی مورد نظر جدید و یا کاملاً اصیل باشد و البته در آن خلاقیت و نوآوری به صورت کاملا قابل توجهی به کار رفته باشد.

در مورد اصیل یا جدید بودن طرح صنعتی در ادامه توضیح خواهیم داد.

طرح های صنعتی محدود به طیف خاصی از محصولات یا خدمات نبوده و همه محصولات صنعتی، صنایع دستی و همچنین ابزارهای فنی و پزشکی تا ساعت و جواهرات و همه اقلام و محصولات لوکس و غیرضروری که در بازار مشاهده می کنید را می توانید از طریق طرح صنعتی به صورت کاملاً جدیدی به بازار ارائه نمود.

برای ثبت یک طرح صنعتی که مزایای بسیار زیادی را نیز برای کسب و کارها به همراه دارد و در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد مدارک و شرایط خاصی در نظر گرفته شده است که همه افرادی که قصد دارند تا طرح صنعتی خود را به صورت کامل به اثبات برسانند باید تمامی این مدارک و ضوابطی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم را به صورت کامل در اختیار داشته باشند.

مزایای ثبت طرح صنعتی

ثبت طرح صنعتی می تواند مزایای مختلفی را برای شما به همراه داشته باشد.

فروش طرح صنعتی اولین و مهم‌ترین موضوعی باشد که افراد و شرکت‌های مختلف را برای ثبت قانونی طرح صنعتی که بر روی آن کار کردند ترغیب می کند.

دارندگان گواهی ثبت یک طرح صنعتی می توانند  آن را نیز به دیگران واگذار نماید و به طور کلی می‌توان گفته کسانی که یک طرح صنعتی را ثبت می‌کنند حق امتیاز کامل آن طرح صنعتی را نیز در اختیار دارند.

باتوجه به رقابتی که در بازار وجود دارد و تفاوت هایی که در گاهی از موارد طرح های صنعتی می توانند در فروش و درآمدزایی یک کسب و کار را رقم بزنند قیمت طرح های صنعتی با همدیگر متفاوت است و برای کسب و کارهای مختلف نیز هر طرح صنعتی با توجه به محصول و خدماتی که در آن زمینه ارائه می شود می تواند قیمت متفاوتی برای فروش داشته باشد.

دومین مورد از مزایای ثبت کردن یک طرح صنعتی در اشاره به شرایط ثبت طرح صنعتی این است که شما با ثبت کردن اختراع طرح صنعتی و علامت تجاری خود می توانید از سرقت و توسط افراد دیگر جلوگیری کنید.

در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که طرح‌های صنعتی قبل از اینکه به مرحله ثبت کامل برسند توسط برخی از افراد را به ثبت رسیده و این موضوع زنگ خطری است برای کسانی که طرح های صنعتی خود را نادیده گرفته و برای ثبت کردن سریع اقدام می‌کند.

شرایط ثبت طرح صنعتی

اگر بخواهیم تمامی شرایط ثبت طرح صنعتی را رعایت بکنیم و از امتیازات قانونی برخوردار بشویم حتماً باید این نکته را در نظر داشته باشیم که بهبود فروش محصول می تواند از طریق ثبت کردن یک طرح صنعتی جدید و کاملا خلاقانه و پویا نیز رقم بخورد.

در بسیاری از موارد ثبت کردن یک طرح صنعتی می‌تواند مزایایی شخصی نیز به همراه داشته باشد به طور مثال کسانی که به صورت کاملا شخصی اقدام به ثبت طرح صنعتی خود می کنند می توانند در استفاده از تسهیلات بنیادملی نخبگان یا تاسیس شرکت‌های دانش‌بنیان از آنها استفاده کنند.

در کنار این موارد بالا بردن فروش محصول را می توان به عنوان یکی از مهم‌ترین مزایای بدانیم که بعد از درک کامل و درست شرایط ثبت طرح صنعتی برای شما به وجود خواهد آمد.

فروش مهمترین هدفی است که کسب و کارها برای آن تأسیس می‌شوند و ادامه حیات خود را به آن مدیون هستند.

پس می توان گفت ثبت طرح صنعتی که به صورت کاملا خلاقانه باشد و بتواند محصول را به بهترین شکل ممکن به مشتری معرفی نماید قطعاً می‌تواند در روند فروش و افزایش سطح درآمد و همچنین برند شدن یک کسب و کار تاثیر بسیار زیادی داشته باشد و همین موضوع باعث بالا رفتن دلایل اهمیت شرایط ثبت طرح صنعتی در سال ۱۴۰۰ می شود.

شرایط ثبت طرح صنعتی

با توجه به اهمیتی که طرح صنعتی می‌تواند در فروش و برند شدن یک مجموعه داشته باشد شرایط و ضوابط خاصی برای آن در نظر گرفته شده است تا طرح صنعتی موردنظر بتواند به بهترین شکل ممکن مزایایی که برای آن در بالا به آن اشاره کردیم را به همراه داشته باشد و البته ثبت شدن آن نیز از نظر قانونی نداشته باشد.

اولین و مهمترین موضوعی که باید در مورد شرایط ثبت طرح صنعتی در نظر داشته باشید این است که طرح صنعتی مورد نظر باید کاملا خلاقانه و جدید باشد و از روی طرح های صنعتی که قبلا ثبت شدند کپی برداری نشده باشد.

این نکته را در نظر داشته باشید که طرح صنعتی شما قبل از ثبت شدن به صورت کامل با دیگر طرح‌های صنعتی که قبلاً ثبت شده‌اند مورد بررسی و مقایسه قرار می‌گیرد و در صورتی که شباهتی بین این طرح و طرح های قبلی مشاهده شود به صورت کامل رد خواهد شد.

پس می‌توان گفت که طرح صنعتی زمانی قابل ثبت است که بتواند یا کاملاً جدید باشد و یا اینکه به صورت کاملاً اصیل ارائه شده باشد.

نکته دیگری که باید در مورد طرح صنعتی و شرایط است که طرح صنعتی که ارائه می‌شود زمانی جدید است که از طریق انتشار به طور محسوس و از طریق استفاده به هر نحوه دیگر قبل از اینکه تاریخ تسلیم اظهارنامه یا حق تقدم اظهارنامه برای ثبت ارائه شود در هیچ جای جهان نمونه ای از آن برای عموم فراهم شده باشد و هیچ فردی نتوانست این طرح صنعتی را مشاهده نمایید.

در صورت می‌توانیم یک طرح صنعتی را کاملاً  اصیل بدانیم که به طور مستقل توسط طراح پدید آمده باشد و کپی و تقلید طرح‌های موجودی که بر بازار وجود داشته و پس از کسب و کار از آن برای محصولات خود استفاده می کنند باشد.

یکی دیگر از شرایطی که بر اساس قوانین  و شرایط ثبت طرح صنعتی می‌توانیم آن را در نظر بگیریم این است که طرح صنعتی مورد نظر باید کاملا جذاب و چشم نواز باشد.

شرایط ثبت طرح صنعتی

در صورتی که یک طرح به طور کامل در نتیجه عملکرد فنی محصول جا شده باشد به هیچ عنوان نمی تواند قابلیت ثبت شدن داشته باشد.

زمانی که آنچه که قبلاً در فرم صنایع پیش‌بینی شده است را به عنوان طرح صنعتی معرفی می کنید قطعا در همان گام اول با توجه به قوانین که در زمینه شرایط ثبت طرح صنعتی وجود دارد پذیرفته نخواهد شد.

یکی دیگر از شرایط ثبت طرح صنعتی کاربرد صنعتی بودن آن است. این به آن معناست که طرح صنعتی مورد نظر باید قابلیت بازتولید به روش کاملا صنعتی را داشته باشد و همچنین در کنار آن باید افراد کسب و کارهای مختلف توانایی امکان پیاده‌سازی طرح صنعتی برای یک کالای دوبعدی و یک بعدی و همچنین کالاهای سه بعدی موجود در بازار را داشته باشند.

از دیگر مواردی که می‌توانیم در شرایط ثبت طرح صنعتی به آنها اشاره کنیم این است که طرح های حاوی نمادهای نشانه های رسمی در کشورمان به شما قابلیت ثبت شده نخواهند داشت و هم چنین طرح‌هایی که مخالف نظم عمومی و اخلاق حسنه و قوانین جمهوری اسلامی باشند نیز به صورت کامل در همان مرحله اول نخواهند شد و قابلیت ثبت شدن ندارند.

نکات مهم در مورد شرایط ثبت طرح صنعتی

در صورتی که مراجع نسبت به دلایل مختلف از کسانی که متقاضی ثبت طرح صنعتی مورد نظر هستند یک ماکت کامل از طرح صنعتی بخواهند باید یک ماکت در اندازه مکعبی ۲۰ سانتی متر و وزن ۲ کیلوگرم و موادی که کاملاً مرغوب و با کیفیت و دوام و ماندگاری بالایی نیز داشته باشند، تهیه شود و در اختیار مراجعان قرار بگیرد.

مورد دیگری که باید در مورد شرایط ثبت طرح صنعتی در نظر داشته باشید این است که چنانچه متقاضی طرح درخواست تاخیر در انتشار و ثبت شدن طرح خود را داشته باشد باید اسکن درخواست کتبی خود را با ارسال در پرونده الکترونیکی به صورت اینترنتی بارگذاری نماید.

اگر متقاضی مورد نظر که طرح آن در حال ثبت شدن است بخواهد که در خواست عدم ذکر طرح خود را داشته باشد باید اسکن درخواست کتبی خود را با ارسال در پرونده الکترونیکی بارگذاری کند.

وقتی که قصد تمدید ثبت طرح صنعتی را داشته باشید باید مدارکی مانند تاریخ و شماره اظهارنامه و طرح صنعتی همراه با درخواست تمدید و همچنین با مشخصات کامل متقاضی طرح صنعتی یا نماینده قانونی و رسمی آن در کنار دسته و طبقات کالاهای موضوع مربوط به طرح صنعتی را به صورت کامل به مراجع ذیربط که در این زمینه فعالیت می‌کنند و مرجع ثبت طرح صنعتی حسن ارائه نمایید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی

شرایط ثبت طرح صنعتی

بعد از درک کامل شرایط ثبت طرح صنعتی در صورتی که قصد داشته باشید برای ثبت کردن کامل طرح صنعتی خود اقدام کنید می توانید از طریق فرم هایی که بر روی سایت قرار داده شده است به راحتی با آپلود مدارک مورد نظر خود این کار را به یک تیم تخصصی که تجربه بسیار بالایی در این زمینه دارند بسپارید.

شرایط ثبت طرح صنعتی به ما می‌گوید که برای کردن یک طرح صنعتی به صورت کامل لازم است تا شما بتوانید مدارکی که در ادامه برای افراد حقیقی و حقوقی آورده می شود را به صورت کامل تهیه نموده و بر روی سامانه الکترونیکی که برای این منظور در نظر گرفته شده است آپلود نمایید.

در صورتی که در هنگام استفاده از فرم های روی سایت و یا آپلود مدارک و همچنین در مراحل شرایط ثبت طرح صنعتی سوال برای شما پیش آمده می توانید به راحتی و در هر زمانی از طریق پشتیبانی آنلاین و ۲۴ ساعته پایدار ثبت آن را با کارشناسان و متخصصین این حوزه در میان بگذارید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت طرح صنعتی توسط افراد حقیقی:

۱. کپی شناسنامه و کارت ملی شخص متقاضی

۲. کپی شناسنامه و کارت ملی شخص طراح

۳. عکس از نمونه طرح (۶ عکس از زوایای مختلف طرح)

۴. آدرس، کدپستی، تلفن ثابت و همراه و ایمیل متقاضی

مدارک مورد نیاز برای ثبت شدن طرح صنعتی توسط افراد حقوقی

۱. کپی شناسنامه و کارت ملی صاحبان امضاء شرکت

۲. کپی شناسنامه و کارت ملی شخص طراح

۳. کپی روزنامه رسمی ثبت شرکت و ثبت آخرین تغییرات شرکت

۴. عکس از نمونه طرح (۶ عکس از زوایای مختلف طرح)

۵. آدرس، کدپستی و تلفن ثابت شرکت

۶. تلفن همراه و ایمیل صاحبان امضاء شرکت

درخواست مشاوره