پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
دسته‌بندی نشده

استعلام شرکت‌های ورشکسته چگونه صورت میگیرد؟ اعلام ورشکستگی

استعلام شرکت‌های ورشکسته چگونه صورت میگیرد؟ اعلام ورشکستگی

استعلام شرکت‌های ورشکسته می تواند به شما این امکان را بدهد تا قبل از هرگونه همکاری و عقد قرارداد بتوانید به راحتی تمامی اطلاعات در مورد آن شرکت را به دست آوردید. ممکن است قصد همکاری با شرکتی را داشته باشید و اطلاعات کافی از این شرکت در دست نداشته باشید. پیش از شروع همکاری و یا شراکت با هر شرکتی لازم است که از آن شرکت استعلام بگیرید.

در مرحله اول باید از به ثبت شرکت مطمئن شوید و سپس با استعلام شرکت‌های ورشکسته مطمئن شوید که این شرکت هنوز پابرجاست و قصد کلاهبرداری از شما را ندارد. بدیهی است که برای استعلام شرکت‌های ورشکسته باید به زوش مشخصی اقدام نمایید. منظور از ورشکستگی یک شرکت این است که آن شرکت از پرداخت بدهی‌های خود ناتوان شده و قادر به انجام تعهدات خود نمی‌باشد. در ادامه این مطلب با پایدار ثبت همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با ورشکستگی شرکت‌ها و استعلام شرکت های ورشکسته با شما در میان بگذاریم.

ورشکستگی شرکت به چه معناست؟

قبل از بررسی استعلام شرکت‌های ورشکسته باید به این موضوع اشاره کنیم که ورشکستگی به طور کلی چیست و چه معنا و مفهومی دارد؟

بسیاری از شرکت‌ها به خصوص در شرایط کنونی و با وضعیت اقتصادی بد کشور، از پرداخت بدهی های خود و همچنین انجام تعهدات خود عاجز می‌مانند. در این شرایط گفته می‌شود که شرکت مورد نظر ورشکسته شده است. در ادبیات مالی وا›ه های دیگری نیز برای ورشکستگی استفاده می‌شود. واژه هایی از قبیل: وضع نامطلوب مالی، شکست، عدم موفقیت واحد تجاری، وخامت، عدم قدرت در پرداخت دیون و غیره.

البته تمامی شرکت ها پیش از ثبت رسیدن ملزم به برنامه‌ریزی کامل مالی به طوری که دچار ورشکستگی نشوند، می‌باشند. اما در برخی شرایط برنامه‌های مالی آن‌ها به درستی پیش نمی‌روند و با شکست مواجه می‌شوند. یا در شرایطی ممکن است افراد برای دستیابی سریع‌تر به هدف اقدام به انجام عملیات‌هایی ریسک‌آور و خطرناک کنند که در صورت با شکست مواجه شدن عملیات، شرکت ورشکسته شود.

لازم به ذکر است که همه واحدهای تجاری که تداوم فعالیت ندارند، ورشکسته به حساب نمی‌آیند. زیرا برخی از آن‌ها اگرچه فعالیتی ندارند، اما به هدف خود رسیده‌اند. به همین خاطر برای آگاهی از ورشکستگی شرکت باید اقدام به استعلام شرکت‌های ورشکسته نمایید.

دلایل ورشکستگی شرکت‌ها چیست؟

اگر تمامی شرایط ثبت شرکت و مراحل ثبت شرکت را به درستی رعایت کرده اید، حتما پس از استعلام شرکت‌های ورشکسته برایتان سوال پیش خواهد آمد که شرکت‌ها چرا به ورشکستگی می‌رسند. هماانطور که اشاره کردیم اصلی‌ترین دلیل ورشکستگی شرکت‌ها، خارج شدن آن از برنامه مالی و یا انجام اموری مخالف آن است. اما به طور کلی نمی‌توانیم دلایل دقیق ورشکستگی هر شرکت خاص را تعیین نماییم. در بسیاری از موارد چند دلیل دست به دست هم می‌دهند تا شرکت را ورشکسته کنند.

در برخی موارد دلایل ورشکستگی شرکت با آزمون صورت‌های مالی و ثبتی مشخص می‌گردد. این کار برعهده حسابداران خبره‌ای است که در تجزیه و تحلیل وضع مالی شرکت‌های رو به ورشکستگی و نابودی تجربه دارند. هرچند در برخی شرایط ممکن است بعضی مسائل از گردش مناسب در یک واحد تجاری در یک دوره نسبتاً کوتاه مدت حمایت کند و باعث شود ورشکستگی از چشم حسابداران پنهان بماند.

به طور کلی دلایل ورشکستگی شرکت‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند. دلایل درون سازمانی و دلایل برون سازمانی، که به معرفی هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت.

دلایل برون سازمانی ورشکستگی عبارتند از:

  • ویژگی‌های سیستم اقتصادی
  • رقابت
  • تغییرات در تجارت و بهبودها و انتقالا‌ت در تقاضای عمومی
  • نوسانات تجاری
  • عدم تامین مالی
  • تصادفات

دلایل درون سازمانی ورشکستگی عبارتند از:

  • ایجاد و توسعه بیش از اندازه اعتبار
  • مدیریت ناکارا
  • سرمایه ناکافی
  • خیانت و تقلب

شاخص‌های نشان‌دهندگی ورشکستگی شرکت‌ها

اگرچه شما برای اطمینان از ورشکتگی شرکت‌ها ملزم به استعلام شرکت‌های ورشکسته هستید، اما شاخص‌های نیز می توانند به شما نشان دهند که شرکت مورد نظر شما به ورشکستگی رسیده و یا وضعیت مالی آن بسیار وخیم است. این شاخص‌ها عبارتند از:

  • کاهش سود نقدی شرکت
  • بسته شدن کارخانه‌های آن شرکت یا بسته شدن شعبه‌های دیگر شرکت
  • زیان‌های عملیاتی که منجر به ناتوانی از پرداخت سودهای نقدی یا افزایش سرمایه‌گذاری می‌شود
  • زیاد بودن فصول کم‌کاری و توقف عملیات شرکت
  • استعفای مدیران ارشد شرکت
  • افت قیمت سهام شرکت

استعلام شرکت‌های ورشکسته

اعلام ورشکستگی شرکت‌ها چگونه انجام می شود؟

شرکت‌های تجارتی به دلیل اینکه بازرگان نیز شناخته می‌شوند، مشمول مقررات ورشکستگی خواهند شد. ولی شرکاء و مدیران شرکت چون تاجر به حساب نمی‌آیند مشمول این مقررات نخواهند بود. برای تقسیم دارای‌های ورشکسته شرکت، بستانکاران حق تقدمی نسبت به یکدیگر ندارند ولی معمولا هر بستانکایر زودتر اقدام نماید، سریع‌تر نیز به نتیجه خواهد رسید.

ورشکستگی شرکت‌ها باید به موجب حکم دادگاه اعلام شود و تا زمانی که دادگاه حکم ورشکستگی شرکت را صادر نکرده باشد، ورشکستگی شرکت ثابت نمی‌شود و شما در صورت استعلام شرکت‌های ورشکسته، شرکت ثبت نشده از سئی دادگاه را نخواهید یافت.

اعلام ورشکستگی شرکت معمولا بر حسب تقاضای یک یا چند نفر از طلبکاران شرکت یا به تقاضای دادستان و یا حتی با اظهار خود مدیر شرکت صورت می‌گیرد. همانطور که گفته شد پس از ثبت شرکت به عنوان یک شرکت ورشکسته، توسط دادگاه، شما می‌توانید با استعلام شرکت‌های ورشکسته از ورشکسته بودن یا نبودن شرکت مورد نظر آگاهی یابید.

لزوم استعلام شرکت‌های ورشکسته

افراد به دلایل مختلفی ممکن است نیاز به استعلام شرکت‌ۀای ورشکسته داشته باشند. ممکن است فرد قصد داشته باشد که با شرکتی وارد همکاری تجاری شود، در اینصورت معتبر بودن شرکت برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود و فرد ملزم است که با استعلام شرکت‌های ورشکسته، از ورشکسته نبودن شرکت مورد نظر اطمینان حاصل کند. پس از استعلام شرکت‌های ورشکسته و نیافتن شرکت مورد نظر در لیست شرکت‌های ورشکسته، فرد می‌تواند اطمینان داشته باشد که شرکت مورد نظر هنوز فعال است و قصد کلاهبرداری یا دور زدن او را ندارد.، پس می ةواند وارد شراکت یا همکاری با آن شود.

دسته دومی که احتمالا به استعلام شرکت‌های ورشکسته نیاز خواهند داشت، طلبکاران شرکتی مشخص نمی‌باشند. کسانی که از یک شرکت طلب دارند، می‌توانند پس از استعلام شرکت‌های ورشکسته و اطمینان از ورشکسته شدن شرکت، اقدام به دریافت طلب خود از دارایی‌های ورشکسته شرکت نمایند.

برای استعلام شرکت‌های ورشکسته ملزم به چک کردن و بررسی لیست این شرکت‌ها هستید. در صورتی که نام شرکت مورد نظرتان را در این لیست یافتید، می‌توانید اطمینان داشته باشید که آن شرکت ورشکسته است پس همکاری با آن عقلانی و صحیح نمی‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره