پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
جواز تاسیس

پروانه بهره برداری چیست با تعریف دقیق و تفاوت با جواز تاسیس

پروانه بهره برداری چیست با تعریف دقیق و تفاوت با جواز تاسیس

مجوزی که برای بعضی از فعالیت های اقتصادی نیاز به اخذ می باشد را پروانه بهره برداری میگوند. پروانه بهره برداری مجوزیست که کارخانه داران برای شروع فعالیت اقتصادی نیاز دارند و باید آن را دریافت کنند تا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند. در کنار پروانه بهره برداری مجوز های دیگری نیز باید اخذ شود که در این مقاله برای شما بیان می کنیم. این مجوز یکی از گواهی هاییست که به وسیله ی وزارت صنایع و معدن صادر می گردد. این مقاله یکی از مقالات حقوقی و ثبتی می باشد که توسط متخصصین ثبت پایدار برای شما تهیه شده است. لازم به ذکر است شما مخاطبان عزیز می توانید از وبلاگ ثبت پایدار حقوقی و ثبتی ما دیدن فرمایید تا به معتبرترین منبع مسائل حقوقی و نکات مهم در مورد ثبت شرکت و ثبت برند با زبان ساده سترسی داشته باشید.

پروانه بهره برداری چیست؟

پروانه بهره برداری یک گواهی ای می باشد که پیش از آغاز فعالیت به واحد های صنعتی ثبت شده داده می­شود. توجه داشته باشید که در مسیر دریافت پروانه حتماً باید واحد مورد نظر تاسیس شده باشد یعنی کلیه امور لازم اعم از نصب ماشین آلات خط تولید، استخدام نیروی انسانی و تولید آزمایشی صورت گرفته باشند اما چنانچه فقط بخشی از واحد آماده بهره برداری، باشد می­توان برای بخش آماده پروانه بهره برداری، اخذ کرد. این مرحله به این معنی است که کارخانه باید آماده به کار باشد و در حالتی قرار گرفته باشد که از روز بعد از دریافت گواهی بتواند کار خود را شروع کند و به تولید آزمایشی رسیده باشد. منظور از تولید آزمایشی، تولید انبوه محصول موردنظر در یک دوره زمانی محدود و معین است. داشتن یا نداشتن جواز تاسیس، تاثیری بر روند دریافت پروانه ندارد.

تفاوت پروانه و جواز تاسیس

تفاوت پروانه بهره برداری و جواز تاسیس را بعضی از افراد نمی دانند و ممکن است تا در جایگاه اشتباهی از مفاهیم این دو استفاده کنند. پروانه بهره برداری یک گواهی برای تولید واحد های صنعتی است که زمانی که مرحله تاسیس و ساخت کارخانه یا واحد صنعتی به پایان رسید به جای جواز تاسیس استفاده میگردد. و همانگونه که ذکر شد اخذ پروانه بهره برداری مرحله بعد از گرفتن جواز تاسیس می باشد. در واقع باید اینگونه بیان کرد که پروانه‌بهره برداری و جواز تاسیس امکان اخذ در یک زمان را ندارند و شما ابتدا باید کارخانه خود را با جواز تاسیس کنید و سپس به دریافت پروانه بهره برداری بپردازید تا اجازه فعالیت را گرفته باشید.

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری

اخذ پروانه بهره‌برداری اجباریست ولی همین اجبار ضرری برای کارخانه دار ندارد و حتی مزایایی نیز دارد که در ادامه به صورت موردی برای شما بیان میکنیم تا با مزایای پروانه بهره برداری، بیشتر آشنا شوید. مزایای پروانه بهره‌برداری به شرح زیر است:

  • دریافت تسهیلات بانکی جهت انجام امور مختلف مانند واردات ماشین­آلات و مواد لازم
  • امکان ثبت برند واحد صنعتی
  • معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی که به تازگی تاسیس شده­اند یا واحدهایی که قصد توسعه فعالیت خود را دارند
  • معافیت از پرداخت سهمیه حق بیمه کارکنان جدید
  • بخشیده شدن جرائم تسهیلات بانکی
  • ارائه محصولات واحد در نمایشگاه­های داخلی و خارجی
  • استفاده از انرژی برق به نرخ صنعتی
  • امکان شرکت در مناقصه­های دولتی
  • دریافت نشان استاندارد برای کالاهایی که ملزم به دریافت نشان استاندارد هستند
  • واردات ماشین­آلات بدون پرداخت حق گمرک

در مقاله ی کامل ترین راهنمای اخذ پروانه بهره برداری ما تمامی مراحل و نکات مورد نظر برای دریافت پروانه را برای شما بیان کرده ایم. پیشنهاد میکنیم مطالعه کنید تا با داشتن علم کافی به سراغ دریافت این جواز بروید.

نکات پایانی

1) صدور پروانه بهره‌برداری طبق ماده ۱۳ قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا موکول به تایید محل استقرار واحد توسط سازمان حفاظت محیط زیست می باشد.
تبصره: بر اساس ماده ۷ قانون رفع برخی از موانع تولید و سرمایه گذاری های صنعتی چنانچه سازمان حفاظت محیط زیست طی یک ماه به استعلام های صدور پروانه بهره‌برداری پاسخ ندهد سازمان ها موظف هستند نسبت به صدور پروانه بهره برداری اقدام کنند.

2) صدور این پروانه برای واحدهای تولیدی و کارخانجات که در محل استیجاری با حداقل اجاره یکساله مستقر هستند بلامانع است.
تبصره: قرارداد اجاره می بایست دارای کد رهگیری از سامانه املاک و مستغلات بوده و یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد.

3) برای واحدهای دارنده پروانه بهره‌برداری که با رعایت ضوابط و مقررات نسبت به افزایش ظرفیت موجود و یا تولید محصولات جدید اقدام کرده اند پروانه جدید صادر و جایگزین پروانه قبلی می گردد.
تبصره ۱: عبارت “این پروانه جایگزین پروانه بهره برداری شماره… مورخ… گردیده است” باید در پروانه جدید درج گردد.
تبصره ۲: در صورت رعایت مفاد ذیل ماده ۳ صدور پروانه بهره برداری جدید برای واحدهای موضوع تبصره مزبور بلامانع است.
تبصره ۳: صدور پروانه بهره برداری برای واحدهایی که قبل از ابلاغ هر یک از این محدودیت ها ایجاد شدند بلامانع است.

پروانه بهره برداری مجوزی است که برای شروع فعالیت کارخانه ها و واحدهای تولیدی نیاز می باشد. این مقاله ی ثبت پایدار نیز به پایان رسید. در آخر از شما عزیزان درخواست داریم تا نظرات با ارزش خود را برای ما بیان کنید و همچنین می توانید سوالات مرتبط را در پایان این مقاله مطرح کنید. مشاوران ثبت پایدار در کمترین زمان پاسخ را برای شما ارسال خواهند کرد. لازم به ذکر است شما عزیزان حتی با برقراری تماس تلفنی می توانید از خدمات مشاوره رایگان تلفنی ثبت پایدار در انجام امور ثبتی و حقوقی بهره مند شوید.

2 دیدگاه دربارهٔ «پروانه بهره برداری چیست با تعریف دقیق و تفاوت با جواز تاسیس»

شکوفه گفت:

توضیحات عالی تشکر فراوان

تیم تولید محتوا گفت:

خیلی ممنون از نگاه شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره