پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
جواز تاسیس

جواز تاسیس چیست و این جواز چه مزایایی برای تاسیس شرکت دارد؟

جواز تاسیس چیست و این جواز چه مزایایی برای تاسیس شرکت دارد؟

برای انجام فعالیت های اقتصادی نیاز به یک مجوز می باشد که به آن جواز تاسیس می گویند. یک تعریف خیلی ساده از این جواز که در هنگام تاسیس شرکت یا کسب و کار به آن نیاز خواهید داشت را برای شما بیان کردیم، تا اگر فقط به دنبال پاسخ جواز تاسیس چیست می باشید، پاسخ خود را گرفته باشید. ولی در ادامه ما این مبحث را برای شما به صورت کامل شرح خواهیم داد و نکات اخذ جواز را به صورت مختصر بیان می کنیم تا در مقالات بعدی به صورت جامع آن را برای شما باز کنیم.

جواز تاسیس چیست؟

جواز تاسیس یکی از اسنادی است که برای شروع فعالیت به آن نیاز داریم

جواز تاسیس مدرک و یک برگه ایست که ارزش سندی دارد و به افراد اجازه ی فعالیت و یا سرمایه‌گذاری در زمینه مشخصی را می دهد.

جواز تاسیس مزایای زیادی دارد و یکی از این مزایا این است که دارنده ی آن میتواند در یکی از شهرک های صنعتی، سوله یا زمینی را فراهم کرده و در آن به تولید محصول یا کارهای خدماتی که در مجوز ذکر و مشخص شده اند بپردازد. به زبان ساده تر در تعریف مجوز تاسیس اینگونه بیان می شود که: جواز تاسیس به جواز اخذ شده توسط افراد حقیقی و حقوقی، در راستای فعالیت اقتصادی مشخص می گویند.

جواز تاسیس وابسته به نوع فعالیت شما می باشد و در اخذ جواز باید به نوع فعالیت توجه شود. برای مثال مجوز تاسیس تولید تجهیزات پزشکی باید از سازمان و وزارت بهداشت اخذ شده باشد، اگر نوع فعالیت تولید محصولات کشاورزی باشد باید جواز از وزارت جهاد کشاورزی گرفته شود. این مجوز به گونه ایست که می توان آنرا منتقل کرد.

جواز را می توان با ثبت نام اخذ کرد که فقط به وسیله ی یک شخص و یا یک شرکت امکان پذیر است. این جواز برای اخذ پروانه های دیگر شامل پروانه بهره برداری ضروریست.

 تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری‌

جواز تاسیس در واقع به موافقت اصولی اولیه و یا مجوزی اطلاق می گردد که مطابق آن متقاضی اجازه دارد جهت اجرای کارهای تولید، مونتاژ، طراحی آسانسور، فنی مهندسی و … در محدوده مد نظر شرکت به فعالیت بپردازد. کسب این موافقت به منزله عدم اخذ مجوزهای دیگر مرتبط با موضوع فعالیت تلقی نمی گردد. به عنوان مثال جهت تولید کالاهای دارویی، غذایی و آرایشی بهداشتی و … باید مجوز بهداشت و نیز پروانه بهره برداری قبل از شروع تولید کسب شود.

سند نشانگر پیش‌بینی ظرفیت و نوع تولید یک محصول را جواز تأسیس گویند که زمان صدور آن پیش از تأسیس یک واحد صنعتی یا تولیدی است؛ اما پروانه‌ی بهره برداری، سند نشانگر نوع و ظرفیت تولید ایجاد شده‌ی یک محصول بوده که زمان صدور آن پس از تأسیس واحد صنعتی و قبل از آغاز تولید می‌باشد. به صورت کلی این موضوع مهم ترین تفاوت جواز تاسیس و پروانه بهره برداری می باشد.

مهلت دریافت مجوز تاسیس چقدر است؟

اخذ جواز تاسیس در سازمان ها و مراجع قانونی مربوطه، متفاوت می باشد؛ زمان اخذ مجوز صادر شده از وزارت صنعت معدن و تجارت به طور میانگین 2 هفته تا یک ماه می باشد. ولی این در حالتی است که اخذ جواز از وزارت کشاورزی بین دو الی چهار ماه زمان میبرد. این مدت برای اخذ مجوز برای تاسیس در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دو الی سه ماه می باشد. برای اطلاعات بیشتر در زمینه ی مدت زمان لازم برای دریافت مجوز مورد نظرتان، با مشاورین خبره ی ثبت پایدار تماس حاصل نمایید تا از مشاوره ی رایگان تلفنی ما بهره مند شوید.

مدت اعتبار مجوز چقدر است؟

جواز تاسیس از زمان صدورش به مدت شش ماه تا یکسال اعتبار دارد که می توانید بدون تمدید در این تایم از آن استفاده کنید، ولی تمدید آن با در نظر گرفتن عملیات اجرایی مثل گرفتن پروانه ساختمان، خرید زمین، تامین کردن آب و برق و گزارش کار، هر دو ماه یکبار ضروریست. اگر فرد جواز تاسیس را نخواهد و یا مهلت زمان آن گذشته باشد، این مجوز باطل و امتیازات آن سلب می شود.

مزایا و امتیازات مجوز چیست؟

یکی از مزایای جواز تاسیس واگذاری زمین واقع در شهرک های صنعتی است که از سوی سازمان صنعت و معدن و به صورت ۳۰% نقدی و ۷۰% وام بدون بهره میباشد، که این یکی از مزایای بزرگ مجوز تاسیس به شمار می رود زیرا که دیگر نگران زمین برای فعالیت خود نخواهید بود.

  • تخصیص زمین  صنعتی در شهرک‌های صنعتی به نرخ مصوب دولتی با پرداخت تنها 30% نقد و 70% اقساط 36 ماهه (هر سه ماه یک قسط)
  • ثبت برند و علامت تجاری مرتبط با جواز و محصولات مرتبط به اداره ثبت علامت تجاری
  • در دسترس بودن پیش طرح توجیهی (PFS) تایید شده توسط کارشناسان مرجع صادر کننده برای ارائه و جذب سرمایه‌گذاری
  • امکان شرکت در نمایشگاه‌های تجاری داخلی و خارجی
  • امکان دریافت وام و تسهیلات دولتی با سود تولیدی و تنفس یک الی دو سال و بازپرداخت بلند مدت

مراجع صادر کننده

جواز تاسیس وابسته به نوع فعالیت شما می باشد و در اخذ جواز باید به نوع فعالیت توجه شود. برای عمده فعالیت‌های صنعتی مرجع صادر کننده وزارت صنعت معدن تجارت می‌باشد، ولی سایر سازمان‌ها و وزارت خانه ها مانند: سازمان میراث فرهنگی در حوزه گردشگری و صنایع دستی، وزارت کشور در حوزه NGO و احزاب، وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تولیدات و صنایع کشاورزی و غذایی و وزارت کار و تعاون در حوزه کارآفرینی و مشاغل خانگی اقدام به صدور مجوز تأسیس برحسب قوانین جاری می‌نمایند.

شرایط باطل شدن

جواز تاسیس تنها در 2 صورت امکان ابطال دارد. یکی از این شرایطت، رسیدن تاریخ انتقضای قانونی مجوز است؛ و دیگری این است که فردی که جواز به نام او می باشد، در جهت ابطال آن به صورت درخواست ابطال جواز ، اقدام کند.

تفاوت جواز کسب با پروانه کسب

اخذ مجوز تاسیس و یا در حقیقت گرفتن آن محاسنی هم در پی دارد که مهمترین آن ها به صورت زیر می باشد:

  1. جواز تاسیس یک مدرک خیلی مهم و قابل ارائه به خیلی از مراجع از جمله بانک ها، اداره ثبت علامت تجاری جهت ثبت برند و مراجع قضایی به عنوان سندی به جهت وثیقه می باشد.
  2. با داشتن مجوز تاسیس می توان اقدام به دریافت زمین صنعتی با وام دولتی و پرداخت تنها 30 درصد مبلغ آن به صورت نقدی نمود.

یکی از مسئله هایی که هم با واسطه و هم بی واسطه به موضوع جواز تاسیس مربوط می شود؛ دریافت تسهیلات یا همان وام از بانک های عامل می باشد؛ خیلی از بانک ها به صاحبان جواز مورد نظر تا ده برابر معدل موجودی خود وام پرداخت می کنند. وام و تسهیلات اقتصاد مقاومتی به تولید کنندگانی پرداخت می شود که بعد از گرفتن جواز تاسیس اقدام به ساخت کارخانه خود تا حد 60 درصد پیشرفت فیزیکی نموده اند و اکنون جهت تکمیل آن احتیاج به این تسهیلات دارند.

اگر قصد دارید برای ثبت برند بدون جواز تاسیس اقدام نمایید، می توانید از مقاله تخصصی که برای شما تهیه کرده شده است استفاده نمایید.

یکی از مدرک هایی که اداره ثبت برند علائم تجاری موقع ثبت علامت و یا برند از شما حتماً درخواست می کند؛ جواز تاسیس می باشد، بنابراین در خیلی از مواقع اشخاص و شرکت ها جهت ثبت برند خود اقدام به گرفتن جواز  و پروانه تاسیس می کنند. دریافت جواز تاسیس به هدف ثبت برند خود نیازمند مهارتی ویژه و دانستگی از زیر و بم های هر دو فرایند صدور جواز تاسیس و ثبت برند خصوصاً در زمان ثبت برند در چند طبقه می باشد.

برای ثبت بنرد و لوگو تجاری خود باید ابتدا استعلام های لازم را در مورد برند های ثبت شده قبلی انجام دهید. این کار از طریق فرم زیر به راحتی قابل انجام است و از شباهت نام و لوگو تجاری برند شما با دیگر برند ها جلوگیری می کند.

جواز تاسیس یکی از اسنادی است که شما برای شروع فعالیت اقتصادی خود به آن نیاز خواهید داشت، و این مقاله نیز تمامی مسائل مربوط تعریف این جواز را برای شما بیان کرد. از شما تقاضا دارم تا سوالات مهم و نظرات ارزشمند خود درباره این مقاله را با ما در میان بگذارید و در آخر لازم به ذکر است که شما عزیزان می توانید با تماس تلفنی از خدمات مشاوره ای رایگان ثبت پایدار بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره