پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
دسته‌بندی نشده

نمونه دادخواست و حکم اعلام ورشکستگی شرکت از طرف طلبکار و تاجر

نمونه دادخواست و حکم اعلام ورشکستگی شرکت از طرف طلبکار و تاجر

ورشکستگی شرکت ممکن است عوامل مختلفی داشته باشد که در مقالات قبلی به بررسی آنان پرداختیم. متن نامه اعلام ورشکستگی موضوع اصلی این مقاله از پایدار ثبت می باشد که با تلاش فراوان تیم قدرتمند و متخصص پایدار برای شما تهیه شده است. اگر برای اعلام ورشکستگی شرکت خود نیاز به نگارش نامه دارید، متن نامه اعلام ورشکستگی را در این مقاله می‌آموزید، کافیست این مطلب را با دقت مطالعه نمایید و نکات ذکر شده در آن را رعایت کنید. بعد از ورشکست شدن شرکت باید آن را با نامه ای رسمی به مراجع قانونی اعلام کند.

ورشکست شدن به چه معنی میباشد؟

به تعریف ویکی پدیا، ورشکستگی حالت یک تاجر یا شرتی تجاری است که از پرداخت بدهی‌های خود ناتوان شده و نمی‌تواند تعهدات خودرا عملی کند. در اصطلاح به این چنین افراد ورشکسته یا مفلس می‌گویند.

ورشکستگی و مقررات آن تنها دربرگیرندهٔ بازرگانان می‌شود و چنانچه اشخاص عادی قادر به پرداخت بدهی خود نباشند اصطلاحاً به آنان «معسر» گفته می‌شود.

شرکت‌های تجارتی چون بازرگان شناخته می‌شوند، مشمول مقررات ورشکستگی می‌شوند ولی شریکان و مدیران آن‌ها چون تاجر نیستند مشمول این مقررات نخواهند شد. برای تقسیم دارایی‌های ورشکسته، بستانکاران نسبت به هم حق تقدمی ندارد ولی در حالت معسر، هر بستانکاری که زودتر اقدام نماید به نتیجه خواهد رسید.

فرم انحلال شرکت را پر کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

درخواست انحلال شرکت

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : اطلاعات شرکت
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات

بعد از اجرای تمامی مراحل ثبت شرکت در ایران، ورشکستگی باید به موجب حکم دادگاه اعلام شود و تا زمانی که دادگاه حکم ورشکستگی را صادر نکرده، ورشکستگی تاجر ثابت نمی‌شود. دادگاه عمومی محل اقامت تاجر صلاحیت رسیدگی به این موضوع را دارد. اعلام ورشکستگی بر حسب تقاضای یک یا چند نفر از طلبکاران یا به تقاضای دادستان یا حتی اظهار خود تاجر صورت می‌گیرد.

 

متن نامه اعلام ورشکستگی شرکت

 

مهمترین نکات متن نامه اعلام ورشکستگی

شخصیت های حقیقی و حقوقی که مشاغل کوچکی دارند و تاجر به حساب نمی آیند و چرخه ی بزرگی از اقتصاد مملکت را نمی چرخانند، اگر هم به امر تجارت مشغول شوند،باز هم تاجر به حساب نمی آیند. بنابراین قوانین ورشکستگی برای آن ها قابل اعمال نیست.

در مدارک ثبت شرکت های ورشکسته این نکته ذکر شده است که حتما نیاز نیست که تاجر پولی نداشته باشد یا دارایی و نقدینگی او برابر یا در حد بدهی هایش نباشد، بلکه زمانی که تاجر نتواند بدهی هایش را پرداخت کند، ورشکسته به حساب می آید که باید اعلام کند.

نمایندگان و کارمندان تجارتخانه چون به حساب خود عمل تجاری انجام نمی دهند تاجر شناخته نشده و مشمول مقررات ورشکستگی نمی شوند.

تاجری که فوت کند تا یکسال بعد از فوت، اگر معلوم شود که در زمان حیات از عهده پرداخت کردن بدهی های خود برنمی آمده است، مشمول مقررات ورشکستگی می گردد و حکم ورشکستگی او صادر می شود.

اعلام ورشکستگی توسط گروه های زیر امکان پذیر میباشد

اعلام ورشکستگی توسط خود تاجر

به درخواست و اعلام طلبکاران

بر حسب تقاضای مدعی العموم

 

متن نامه اعلام ورشکستگی

 

متن نامه اعلام ورشکستگی توسط خود تاجر

تاجر باید در مدت سه روز از زمانی که از عهده ی پرداخت بدهی ها و تعهدات نقدی او حاصل شده است، ناتوانی خود را به دفتر محکمه بدایت محل اقامت خود اظهار نموده و صورتحساب دارایی و کلیه دفاتر تجاری خود را به دفتر محکمه مزبور تسلیم نماید  تا مورد بررسی مراجع مربوط قرار گیرد. به این منظور است که تمامی صورتحساب های مورد نظر قانونگذار از هر جهت کامل باشد و به طور موثر در زمان تصمیم گیری و اعلام ورشکستگی مورد استفاده دادگاه قرار گیرد.

نکته: پرداخت هزینه ثبت برند و هزینه ثبت شرکت ارتباطی به شرکت های ورشکسته ندارد. شرکت هایی که قصد دارند اعلام ورشکستگی کنند باید هزینه های دیگری را برای اینکار پرداخت نمایند.

هر تاجری به محض اینکه فهمید نمی تواند بدهی های خود را پرداخت کند، باید خیلی سریع به دادگاه اطلاع دهد که تجارت او متوقف شده است و قابلیت پرداخت دیون مالی و بدهی هایش را ندارد. از طرفی قانون، اول خود تاجر را موظف به اعلام ورشکستگی نموده است. متن نامه اعلام ورشکستگی تاجر از نظر جامعه، عملی نامناسب است و باعث می شود که تمامی اعتبار تاجر از بین برود و از او گرفته شود و دقیقا به همین خاطر است که باعث می شود تاجران بلافاصله ورشکستگی خود را اعلام نکنند.

بنا به قانون تجارت، صورتحسابی که تاجر به دادگاه می دهد باید تاریخ داشته باشد تاجر آن را امضا کرده باشد و به موارد و مدارک زیر در آن وجود داشته باشد:

  1. تعداد و تقویم کلیه اموال منقول و غیرمنقول تاجر به طور مشروح
  2. صورت تمامی بدی ها و طلب های تاجر
  3. صورت نفع و ضرر و صورت مخارج شخصی

نکته: در صورت استفاده از متن نامه اعلام ورشکستگی توقف شرکت های تضامنی و نسبی، اسامی و آدرس اقامت تمامی شریکان و در شرکت های مختلط، اسامی و آدرس اقامت تمامی شریکان ضامن باید در مدارک بالا موجود باشد.

اعلام ورشکستگی به درخواست و اعلام طلبکاران

در اکثر موارد به دلایلی که در بالا برای شما بیان شد، تاجر حاضر نیست ورشکستگی خود را اعلام کند، و آن را تا جایی که ممکن است مخفی می کند. در این حالت طلبکاران می توانند مواقعی که در پرداخت مطالبات تجاری آن ها وقفه حاصل شد، ورشکستگی تاجر را به دادگاه اعلام دارند. البته دادگاه تاجر را احضار می نماید و از وضعیت قروض و دارایی و نحوه پرداخت بدهی های او جویا می شود. در صورتی که دادگاه و قانون تشخیص داد واقعاَ تاجر نمی تواند قروض و تعهدات نقدی خود را پرداخت کند، در آن صورت حکم ورشکستگی تاجر را صادر می کند.

متن نامه اعلام ورشکستگی دادستان دادگاه

ورشکستگی تاجر فقط به طلبکاران او لطمه نمی زند، بلکه امکان دارد باعث ورشکستگی سایر تجار طلبکار او هم بشود. دولت باید نظارت در امر تجارت مخصوصاَ ورشکستگی داشته باشد. بر این اساس، دادستان حق دارد که به محض مشاهده وضعیت چنین تاجری که ممکن است تجارت بقیه را به خطر اندازد، مراتب را به دادگاه اعلام و حکم ورشکستگی او را صادر نماید.

سامانه آنلاین پایدار به عنوان اولین سامانه رسمی ثبتی به صورت 100% آنلاین در سراسر کشور، تمامی امور مربوط به ثبت برند و ثبت شرکت را با ارزان ترین هزینه ثبت برند در سراسر ایران برای شما همراه با مشاوره رایگان و آنلاین انجام می دهد.

1 دیدگاه دربارهٔ «نمونه دادخواست و حکم اعلام ورشکستگی شرکت از طرف طلبکار و تاجر»

اسکندری گفت:

سپاس از توضیحات عالی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره