پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبت شرکت

تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود + تعریف جامع هر کدام

تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود + تعریف جامع هر کدام

تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود چیست؟ کدام شرکت برای ثبت کردن هزینه کمتری نیاز دارد؟ برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها باید شرکت خودد را به صورت سهامی خاص ثبت کنیم یا مسئولیت محدود؟ برای تغییر اعضا تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود چیست؟

در ادامه به صورت کامل متخصصین پایدار ثبت به این سوالات شما پاسخ می دهند تا بتوانید به راحتی از طریق فرم های قرار گرفته در این صفحه، شرکت خود را به صورت آنلاین به ثبت برسانید.

شرکت ها که شخصیت های حقوقی محسوب می شوند انواع مختلفی دارند و از نظر تعداد اعضا، اختیارات و مسئولیت‌ها، سرمایه مورد نیاز و … با یکدیگر متفاوتند.

تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

در کشورمان شما می توانید شرکت و کسب و کار خود را به 7 نوع مختلف به ثبت برسانید که در ادامه تمامی این موارد را توضیح می دهیم. با توجه به شرایط و مراحل آسانتری که برای ثبت شرکت به صورت مسئولیت محدود  و سهامی خاص در نظر گرفته شده است، این دو نوع شرکت شرایط آسان تری برای ثبت شدن دارند و همین مسئله باعث افزایش محبوبیت آن ها شده است.

شرکت ها و کسب و کار هایی که در ابتدای راه خود قرار دارند و قصد دارند بدون نیاز به شریک و یا اعضای خاصی، شرکت و کسب و کار خود را به ثبت برسانند، می توانند برای ثبت شرکت به صورت مسئولیت محدود اقدام نمایند.

پس یکی از مهم ترین تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود این است که شرکت مسئولیت محدود نیاز به شرکا ندارد، در حالی که برای ثبت شرکت سهامی خاص باید حتماً افرادی را به عنوان شرکا و اعضا و بازرسان شرکت انتخاب نمایید.

در کنار این موضوع بعد از ثبت شرکت مسئولیت محدود می توانید به راحتی در هر زمانی اعضای ثبت شده شرکت را تغییر دهید و نیازی به تشکیل مجمع نخواهید داشت. این در حالی است که برای هر گونه تغییر در اعضای شرکت های سهامی خاص حداقل باید 2 سال صبر نموده و پس از اینکار از طریق برگزاری مجمع عمومی به سراغ تغییر اعضا و جایگزینی آن ها بروید.

این یکی دیگر از موارد مهم در تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود می باشد که در مراحل ثبتی باید حتما مد نظر قرار بگیرد.

شاید تاکنون با خود بگویید که با توجه به شرایط، ثبت شرکت به صورت مسئولیت محدود مزیت های بسیار بیشتری دارد، اما اینگونه نیست و مزیت های بسیار زیادتری برای سهامی خاص در نظر گرفته شده است.

یکی از مهم ترین منابع درآمدی بعد از ثبت شرکت ها به صورت رسمی، شرکت در مناقصه ها و مزایده های رسمی و قانونی است که این موضوع با ثبت شرکت به صورت مسئولیت محدود امکانپذیر نیست.

پس یکی دیگر از موارد مهم در بررسی تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود به شرکت در ماقصه ها بر می گردد.

در مورد دیگر شرایط و مراحل هیچ گونه تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود وجود ندارد و مراحل و شرایط یکسانی برای انتخاب نام و پرداخت هزینه ها در نظر گرفته شده است.

تاسیس شرکت سهامی خاص

تفاوت مدارک شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود

مدارک این دو نوع شرکت ها نیز با هم تفاوت هایی دارند که در ادامه آن ها را بررسی کرده ایم.

مدارک مورد نظر برای ثبت شرکت مسئولیت محدود در زمینه فنی و مهندسی  عبارت است از:

۱. دو برگ تقاضا نامه ثبت شرکت

۲. دو برگ شرکت‌ نامه رسمی

۳. دو جلد از اساسنامه شرکت

۴. دو نسخه از صورت‌ جلسه مجمع عمومی موسسین و هیئت‌ مدیره

۵. فتوکپی شناسنامه همه شرکا و مدیران شرکت

۶. آگهی روزنامه رسمی برای افراد حقوقی

۷. تقویم‌نامه سرمایه غیر نقدی توسط شرکا

ثبت شرکت به صورت سهامی خاص به چه مدارکی نیاز دارد؟

۱. تکمیل و امضای دو نسخه از اساسنامه توسط خود سهامداران

۲. تکمیل و امضای دو نسخه اظهارنامه شرکت سهامی خاص توسط همه سهامداران

۳. ارائه دو نسخه از صورت‌ جلسه مجمع عمومی موسسان که توسط سهامداران شرکت و نیز بازرسان آن به امضا رسیده باشد.

۴. مشخص کردن نخستین مدیران و بازرسان و قبول سمت مدیریت و بازرسی از سوی آنان

۵. کپی شناسنامه برابر اصل شده همه مدیران و سهامداران و بازرسان

۶. کپی برابر اصل کارت ملی تمامی سهامداران، بازرسان و اعضای هیئت‌مدیره

۷. ارائه گواهی بانکی مبنی بر پرداخت حداقل ۳۵% سرمایه اولیه شرکت

انواع شرکت ها کدامند؟

در ایران طبق ماده ۲۰ قانون تجارت، شرکت های تجاری به ۷ نوع مختلف طبقه بندی می‏‏شوند که عبارتند از:

شرکت سهامی (عام و خاص)

شرکت با مسئولیت محدود

شرکت تضامنی

شرکت نسبی

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط سهامی

شرکت تعاونی تولید و مصرف

شرکت سهامی

این نوع شرکت نوعی شرکت بازرگانی محسوب می‌شود که در آن سرمایه بین شرکا تقسیم شده و هر یک از آنها به نسبت سهم خود مسئولیت هایی دارند.
شرکت سهامی می تواند عام باشد یا خاص. که در هر صورت هنگام تأسیس باید کلمه خاص یا عام در نام شرکت ذکر شود.

حداقل تعداد اعضا در شرکت سهامی عام 5 نفر و در سهامی خاص 3 نفر است. (در شرکت سهامی خاص 2 نفر نیز به عنوان بازرس انتخاب می شوند.)
در شرکت سهامی عام، قسمتی از سرمایه شرکت بواسطه فروش سهام به مردم تأمین می‏‏شود (حداقل ۵۱ درصد سهام این نوع شرکت از طریق بورس به عموم مردم واگذار می‌شود)، اما در شرکت سهامی خاص، کل سرمایه شرکت را مؤسسین تأمین می‌کنند.

برای درک بهتر تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود بهتر است بدانید که حداقل سرمایه برای ثبت شرکت سهامی خاص 100 هزار تومان و برای شرکت سهامی عام هزار تومان است.
در شرکت سهامی خاص هنگام ثبت شرکت، 35 درصد از سرمایه در حساب شرکت بلوکه می‌شود که پس از پایان مراحل ثبت قابل برداشت است.

در خصوص تصمیم گیری‌های شرکت‎های سهامی توجه داشته باشید اعضایی که بیش از نصف سهامی شرکت و حق رای دارند باید در تصمیم گیری حضور داشته باشند. اگر در اولین دعوت تعداد به حد نصاب نرسد، مجمع برای بار دوم و با حضور دارندگان بیش از یک سوم سهامی که حق رای دارند، تشکیل شده و تصمیم‌گیری انجام می‌گیرد.
در مورد نحوه انتخاب مدیران نیز در شرکت سهامی خاص، در ابتدا توسط تمامی سهامداران و برای دفعات بعدی توسط مجمع عمومی عادی انجام می‏‏شود و مدت زمان مدیریت هرشخص تا 2 سال است که می‌تواند دوباره تمدید شود.

تعداد شرکا جهت ثبت شرکت سهامی خاص

در شرکت سهامی خاص تعداد شرکا نباید کمتر از سه نفر باشد، برای ثبت شرکت سهامی خاص به ۳ نفر عضو اصلی که حداقل سن آن‌ها ۱۸ سال تمام  باشد، نیاز است. سایر سهامداران شرکت در صورتیکه عضو هیأت مدیره نباشند و فقط سهامدار باشند محدودیت سنی ندارند و  می‌توانند زیر ۱۸ سال باشند.
برای ثبت شرکت سهامی خاص اعضا هیأت مدیره باید حداقل از ۲ نفر تشکیل شوند و حداقل دارنده یک سهم باشند، همچنین نباید دارای سو پیشینه کیفری باشند.

مراحل تاسیس شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت به صورت سهامی خاص که یکی از پرمخاطب ترین شرکت های ثبت شده در ایران است، باید ابتدا استعلام های مربوط به نام شرکت ثبت شده در ایران را انجام دهید. با استعلام نام شرکت های ثبت شده می توانید مشخص کنید که نام انتخابی برای شرکت شما به هیچ عنوان قبلاً برای یک شرکت دیگر به ثبت نرسیده است. در کنار این موضوع استعلام نام شرکت ها به شما کمک می کند تا بتوانید از مدیرعامل مشابه نیز در سیستم شرکت سهامی خاص خود جلوگیری به عمل بیاورید.

شرکت های مختلفی که به ثبت می رسند، بعد از انتخاب نام مناسب، باید تعیین نوع نیز شوند. یعنی بعد از انتخاب نام باید تصمیم بگیرید که شرکت خود را به چه صورتی به ثبت برسانید. در کشورمان شرکت ها به 7 نوع مختلف قابلیت ثبت شدن دارند که در بین آن ها ثبت شرکت با مسئولیت محدود و سهامی خاص به دلیل شرایط و مراحلی که دارند، هزینه بسیار کمتر و شرایط به نسبت آسان تری دارند و همین موضوع باعث طرفداران بیشتر این نوع ثبت نیز شده است.

در ادامه مراحل ثبت شرکت سهامی خاص باید به سراغ تهیه مدارک مورد نیاز بروید و بعد از تایید مدارک، پرداخت های مربوط به امور ثبتی و روال اداری را انجام دهید. در انتها برای به رسمیت شناخته شدن شرکت باید پرداخت روزنامه رسمی و پرداخت روزنامه کثرالانتشار را نیز انجام دهید.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود

حداقل تعداد اعضا برای شرکت با مسئولیت محدود، 2 نفر و حداقل سرمایه مورد نیاز 100 هزار تومان است.
در این نوع شرکت برخلاف شرکت سهامی خاص، سرمایه شرکت به سهام یا قطعات سهام تقسیم نمی‌شود و هر یک از شرکا تنها به میزان سرمایه خود در شرکت، در مقابل بدهی‎ها و دیون شرکت مسئولیت دارند.

هنگامی که می‌خواهید شرکت با مسئولیت محدود ثبت کنید، حتماً باید عبارت “با مسئولیت محدود” ذکر شود در غیر این صورت شرکت شما تضامنی محسوب می‌شود. همچنین لازم است اسم تمامی اعضا به هنگام تأسیس شرکت ذکر شود.

مسئولیت محدود

همانطور که در بخش تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود گفته شد در این شرکت محدودیتی برای فعالیت وجود ندارد و برای کلیه امور بازرگانی، مهندسی، صنعتی، فناوری اطلاعات و دیگر اصناف مناسب است.

از میان انواع مختلف شرکتها، دو نوع “سهامی خاص” و “با مسئولیت محدود” بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
شرکت سهامی خاص از اعتبار بیشتری برخوردار است و برای کسب و کارهایی که مایل هستند در مناقصات و مزایدات شرکت کنند نسبت به شرکتِ با مسئولیت محدود مناسب‌تر است.

شرکت تضامنی

این نوع شرکت بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل می‌شود و مسئولیت اعضا به صورت تضامنی است. در شرکت تضامنی اگر سرمایه شرکت برای پرداخت بدهی‎ها کافی نباشد، هر یک از شرکا مسئولیت دارند تمام قروض شرکت را بپردازند. (مسئولیت اعضا نامحدود و به صورت مطلق است)

به هنگام ثبت این شرکت لازم است عبارت «شرکت تضامنی» و حداقل اسم یک نفر از شرکا قید شود.
اگر تعداد شرکا زیاد باشد بعد از اسم شریک یا بعضی از شرکا، از عبارت « … و شرکا» و یا « … و برادران» استفاده می‌شود.

همچنین در شرکت تضامنی، تصمیم گیری‎ها مشورتی و با اتفاق آراء صورت می‏‏گیرد. این موضوع را حتما در مورد تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود نیز مد نظر قرار دهید.

شرکت نسبی

شرکت نسبی بین دو یا چند نفر تشکیل می‌شود و هر یک از شرکا به نسبت سرمایه ای که در شرکت قرار داده اند، مسئولیت دارند.

در این شرکت نیز مانند شرکت تضامنی، تصمیم گیری‎ها با اتفاق آراء صورت می‏‏گیرد.

شرکت مختلط سهامی

این شرکت از چند نفر سهامدار و چند نفر ضامن تشکیل می‌شود.

سهامدار کسی ا‌ست که سرمایه‌ای را به عنوان سهام در اختیار شرکت گذاشته و میزان مسئولیت هر یک از سهامداران مانند شرکت سهامی تعیین می‌شود.

ضامن کسی است که سرمایه‌ای به عنوان سهام ندارد اما در برابر قروض و بدهی‌های شرکت مسئول خواهد بود.

شرکت مختلط غیرسهامی

این شرکت نیز از چند نفر ضامن و یک یا چند نفر شریک با مسئولیت محدود تشکیل می‌شود و سرمایه به عنوان سهام برای این نوع شرکت در نظر گرفته نمی‌شود.

شرکت تعاونی

شرکت تعاونی بین گروهی از افراد (حداقل 7 نفر) تشکیل می‌شود که ممکن است با یکدیگر نسبت فامیلی یا آشنایی داشته باشند.

این شرکت می تواند به صورت تعاونی تولیدی و یا تعاونی مصرف باشد.

اگر سؤالی در خصوص تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود دارید و یا میخواهید نسبت به ثبت شرکت اقدام کنید، با پایدار ثبت تماس بگیرید.

بعد از اطلاع کامل از تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود می توانید به راحتی از طریق فرم زیر شرکت خود را به ثبت برسانید و درخواست ثبت آن را ارائه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره