پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت برند

آموزش ثبت برند از 0 تا 100 + راهنمای جامع و کامل گام به گام

آموزش ثبت برند از 0 تا 100 + راهنمای جامع و کامل گام به گام

آموزش ثبت برند به صورت کاملاً آنلاین به شما کمک می کند تا بتوانید با ارائه مدراکی که در این مطلب به آن اشاره می کنیم، به راحتی برند و لوگو تجاری خود را به ثبت برسانید.

سامانه آنلاین پایدار ثبت این شرایط را در اختیار شما قرار داده است تا به راحتی و با ارزان ترین هزینه ثبت برند بتوانید با رعایت تمامی شرایط برای انتخاب نام و لوگو تجاری خود، برند خود را به ثبت برسانید. برند و لوگو تجاری شما معرف کسب و کار شما بوده و باید در انتخاب و ثبت آن نهایت دقت را به خرج بدهید تا بعداً مشکلی برای تبلیغات و برندینگ شما به وجود نیاید.

آموزش ثبت برند

برند در واقع نام و نشانی است که بر روی محصول و یا کالا و یا خدمات درج گردید و توسط آن مصرف کنندگان و مخاطبان می توانند کالا و یا خدمات خود را شناسایی نمایند. در نظام حقوقی ایران همانند بسیاری از کشورهای جهان ثبت علائم و برندهای تجاری و خدماتی، سبب تملک و کسب حق مالکیت بر علائم دانسته شده است. ثبت علائم نیاز به درخواست دارد و این درخواست باید تسلیم مرجع ثبت گردد. در این مقاله، مراحل مربوط به ثبت برند و علائم تجاری را گام به گام مورد بحث قرار می دهیم.

 مزایای ثبت برند

قبل از اینکه آموزش 0 تا 100 ثبت برند تجاری را به شما بگوییم بهتر است با مهم ترین مزیت هایی که برای برند تجاری در نظر گرفته شده است، آشنا شوید.

ثبت برند شرکت ها را توانمند می نماید تا محصولاتشان را از یکدیگر متفاوت نمایند.

ثبت برند وسیله ی بازاریابی و پایه و اساس ایجاد مشهوریت و معروفیت شرکت ها می باشند.

با ثبت برند مجوز استفاده از آن ها به اشخاص ثالث داده می شود و منبع و منشا مستقیم درآمد از محل حق امتیازها هستند.

ثبت برند جزء الزامی و ضروری موافقت نامه های اعطای نمایندگی می باشند.

این امکان وجود دارد که ثبت برند سرمایه و دارایی مهم و باارزش کسب و کار باشند.

ثبت برند شرکت ها را تشویق می نماید تا در حفظ و بهتر شدن محصولات سرمایه گذاری نمایند.

این امکان وجود دارد که ثبت برند جهت اخذ وام سودمند باشند.

استعلام ثبت برند و لوگو

آموزش مراحل ثبت برند

گام اول انتخاب نام برند

در آموزش ثبت برند باید در نظر داشته باشید که نام برند باید به نحوی طراحی شود که جدید و خلاقانه باشد. به عبارت دیگر، علائم تجاری یا اصطلاحاَ برند، باید به نحوی ترسیم و تعیین شود که در میان علائم شرکت های مشابه، مشخص و متمایز باشد و توسط افراد عادی به سهولت تمیز داده شود.

علائم یا مارک ها وقتی قابلیت ثبت خواهند داشت که واجد شرایط و اوصاف معینی باشند که مربوط به ماهیت آن ها است. از جمله این شرایط این است که :

علامت یا مارک، قدرت و خصیصه تمایز بخشی موضوع آن را با موضوعات مشابه داشته باشد.

معرف و توصیف کننده مشخصات کالا یا خدمات معین موضوع علامت یا مارک باشد و سبب هدایت درست مصرف کننده گردد. بنابراین، نام پیشنهادی نباید گمراه کننده باشد و مشتری را از لحاظ جنس یا مبدا علامت به اشتباه بیندازد.

قانوناَ قابلیت ثبت داشته باشد و استعمال آن مغایر نظم عمومی و اخلاق حسنه و قواعد آمره نباشد.

از نظر فرم و شکل، ثبت آن امکان پذیر باشد.

گام دوم استعلام برندهای ثبت شده

پیش از ثبت هر برندی و در مراحل کامل آموزش ثبت برند ابتدا باید ببینید آن برند در طبقه فعالیتی که مد نظر شماست قبلاَ ثبت شده است یا نه. با توجه به جدول طبقه بندی کالا، هرگاه برای نوعی کالای مشخص علامتی از طبقه ای خاص استفاده شود، شخص دیگری که پس از انتخاب علامت مذکور بخواهد برای کالای خود از نوع مشابه از طبقه مزبور و از همان علامت قبلی استفاده کند، با ممنوعیت استفاده و ثبت علامت مواجه خواهد شد.

یکی از مهم ترین شرایط ثبت برند استعلام برند های ثبت شده قبلی است که به شما این اجازه را می دهد تا از کپی نبودن برند خود مطمئن شوید و به صورت کامل و از 0 تا 100 تمامی برند های قبلی را رصد کنید تا نام و لوگو انتخابی شما شباهتی به برند های ثبت شده قبلی نداشته باشد.

گام سوم گردآوری مدارک مورد نیاز ثبت برند

ثبت علامت تجاری در ایران در اداره علامت تجاری انجام می شود که برای ثبت علامت تجاری باید کلیه مدارک لازم فراهم گردد تا با رعایت کامل مقررات مراحل قانونی ثبت آن طی شود.

آموزش مدارك لازم جهت ثبت برند

در مراحل آموزش ثبت برند باید توجه داشته باشید که برند ها ممکن است توسط افراد حقیقی و حقوقی به ثبت برسند که با توجه به نوع شخصیت ثبت کننده نیاز به مدارک متفاوتی دارند که عبارتند از:

 مدارک لازم جهت ثبت برند حقیقی

کپی برابر اصل مدارک شناسایی(شناسنامه و کارت ملی)

کپی برابر اصل جواز

تصویر لوگو به ابعاد ٦*٦

انتقال برند تجاری

مدارک لازم جهت ثبت برند حقوقی

مدارک ثبتی شرکت از قبیل

روزنامه رسمی تاسیس شرکت، آگهی تاسیس در صورتی که شرکت دارای تغییرات باشد آگهی تغییرات شرکت.

مدارک شناسایی آخرین مدیرعامل شرکت ، کپی برابر اصل جواز ،تصویر لوگو به ابعاد ٦*٦

توجه داشته باشید در صورتی که علامت تجاری شما به صورت لاتین باشد ارائه کارت بازرگانی الزامی می باشد.

گام چهارم مراجعه به سامانه اداره مالکیت معنوی و تکمیل اطلاعات

پس از گردآوری مدارک مورد نیاز، به سامانه اداره مالکیت معنوی به نشانی http://iripo.ssaa.ir مراجعه نموده و اطلاعات خواسته شده را به طور کامل تکمیل نمایید. مراحل اینترنتی ثبت برند عبارت است از:

تعیین نوع اظهارنامه

درج مشخصات کامل صاحب برند

بارگذاری مدارک

تأیید اطلاعات در صورت عدم نقص و ایراد

پرداخت هزینه اولیه ثبت به صورت اینترنتی

دریافت شماره اظهارنامه

بعد از طی این مراحل، چنانچه ثبت برند مورد تقاضا بلامانع تشخیص داده شود، آنگاه در همان سامانه، ابلاغیه پذیرش صادر می شود که در این صورت می بایست نسبت به ارائه مدارک اقدام نمود.

گام پنجم انتشار آگهی ثبت برند

در مراحل آموزش ثبت برند با اخذ جوابیه استعلام برند قادرید اظهارنامه ثبت علامت تجاری و یا برند خود را از راه سامانه اداره مالکیت صنعتی ارسال نمایید. بعد از انجام این کار یک دوره ۳۰ الی ۶۰ روزه کاری لازم است تا کارشناس اداره مالکیت صنعتی بررسی های لازم را انجام داده و نظر خود را اعلام نماید.

چنانچه نام درخواستی شما مورد تایید قرار بگیرد آگهی تقاضا یا همان آگهی سی روزه آن صادر می شود و بعد از انتشار پرونده شما به مدت ۳۰ روز راکد می ماند تا افرادی که هر نوع اعتراض نسبت به آن را دارند اعلام نمایند. در صورتی که هیچ اعتراضی نسبت به برند شما وجود نداشته باشد فرایند ثبت رسمی ۱۰ ساله و اقدامات لازم برای اخذ تصدیق نامه علامت تجاری را می توانید انجام دهید.

تمدید برند تجاری

آموزش سایر مراحل ثبت برند تجاری

پس از مراحل قبلی در آموزش ثبت برند از طریق سایت روزنامه رسمی قوه قضائیه مبلغ روزنامه رسمی ابتدایی برند از طریق اینترنت بانک پرداخت می شود.

پس از چاپ روزنامه رسمی برند ثبت شده طی ۱۰ روز کاری از طریق سایت مدت زمان یک ماهه برای طرح اعتراضات نسبت به علامت اطلاع رسانی می گردد.

پس از گذشت یک ماه از زمان صدور روزنامه رسمی و در صورت عدم اعتراض ،وارد پرونده خود در سایت اداره مالکیت صنعتی شده با ورود شماره اظهارنامه و رمز آن باید نسبت به واریز اینترنتی مبلغ نهایی بابت صدور پروانه ده ساله انحصاری اقدام نمایید .

طی ۷ تا ۱۰ روزکاری آگهی دوم برند چاپ شده و وارد سایت روزنامه رسمی می گردد مبلغ روزنامه دوم نیز از طریق اینترنت واریز می شود.

طی ۱۰ روز کاری پس از صدور روزنامه دوم برند وکیل پرونده با یک نسخه از کلیه مدارک شامل (آگهی درخواست ثبت اولیه و روزنامه اول و آگهی ثبت دوم و روزنامه رسمی دوم برند تجاری) به اداره مالکیت صنعتی مراجعه و درخواست پروانه یا تصدیق ده ساله برند انجام می پذیرد

ظرف یک الی دو روز کاری پروانه صادر شده و تحویل پروانه و مدارک به موکل اطلاع رسانی می شود. در صورت وجود نقص در پرونده ها برند در حال ثبت با توجه به نظر کارشناسان اداره مالکیت صنعتی در جهت رفع نقص گام برمی داریم. در صورت عدم تایید اظهارنامه تقاضای ثبت برند دیگر امکان ادامه و پیگیری پرونده وجود نداشته و نشانه اتمام پرونده می باشد .

علائم غير قابل ثبت به عنوان برند

در آموزش ثبت برند باید بدانید که موارد ذیل به عنوان برند و علامت تجاری قابلیت ثبت ندارند:

علائمی که قدرت و توانایی تمیز دهندگی و متمایز بودن را نداشته باشند.

علائمی که فاقد هرگونه صفات مشخصه و کاملاً عام باشند.

علائمی که توصیفی هستند.

علائمی که شامل یک اسم تعیین کننده نوع و جنس کالاها باشند.

علائمی که عین و یا به طرز گمراه کننده ای شبیه یا ترجمه یک علامت و یا نام تجاری باشند که برای همان کالاها یا خدمات یا کالاها یا خدمات مشابه ای که متعلق به فرد دیگری (اعم از حقیقی و یا حقوقی) که در ایران معروف است بکار روند.

علائمی که گمراه کننده باشند.

علائمی که عین و یا شبیه علائمی هستند که قبلاً در طبقات دیگری به ثبت رسیده‌اند امّا بسیار معروف و مشهور هستند.

علائمی که مغایر با نظم عمومی و اخلاق حسنه باشند بدون تردید قابل ثبت نخواهند بود.

علائمی که با علائم تجاری ثبت شده که متعلق به اشخاص ثالث است در تعارض باشد.

علائمی که درخواست ثبت آن ها همراه با سوء نیّت باشد غیر قابل ثبت هستند و اگر هم ثبت شده باشند در دادگاه قابل ابطال هستند.

علائمی که جزء علائم ذکر شده در ماده ۶ کنوانسیون پاریس باشند در آموزش ثبت برند قابلیت ثبت ندارند. به طور مثال بر اساس بند الف ماده ۶ کنوانسیون پاریس اگر بدون اجازه مقامات صالح علائم رسمی، بیرق (پرچم) و دیگر نشانه های دولتی کشور های عضو اتحادیه و نشانه و انگ رسمی و دولتی و تقلید آثار و علائم تاریخی و خانوادگی را برای علامت تجاری و یا صنعتی یا عناصر این علامت بکار برند کشورهای اتحادیه توافق دارند که تقاضای ثبت آن را نپذیرند و اگر این تقاضا ثبت شده است ثبت آن را با اقدامات مقتضی باطل و استعمال آن را منع کنند.

علائمی که حاوی مشخصات جغرافیایی نادرست که موجب گمراهی عموم در خصوص مبدا کالای تحت علامت باشند، قابل ثبت نخواهد بود.

ثبت علامت تجاری مورد نظر با قانون مغایرت داشته باشد.

علائمی که حق تقدم افراد دیگر (چه حقیقی و چه حقوقی) را در تقاضای ثبت علامت تجاری مورد نظر تضییع نماید.

هزینه ثبت برند تجاری

هزینه ثبت برند چقدر است؟

با توجه به تعداد طبقه‌ای که برای ثبت برند خود انتخاب می‌نمایید و همچنین با لحاظ این موضوع که تصمیم به ثبت علامت تجاری برای شخص حقیقی و یا حقوقی را دارید، هزینه ثبت برند متغیر و متفاوت خواهد بود.

مقاله آموزش ثبت برند پایدار به اتمام رسید. متقاضیان محترم از اینکه تا انتهای مقاله ما را همراهی نمودید صمیمانه سپاسگزاریم، در صورت مواجه شدن با هر سوال و مسئله ای می توانید با مشاوران و کارشناسان سامانه پایدار ثبت در ارتباط باشید. مفتخریم مشاور امور ثبتی شما عزیزان باشیم.

مدت زمان ثبت برند تجاری چقدر است؟

به صورت کلی ثبت برند و لوگو تجاری همراه با آموزش ثبت برند است و شما تا زمانی که تمامی نکات و شرایطی که برای ثبت برند لازم است را ندانید، نمی توانید برای ثبت برند و لوگو تجاری اقدام نمایید.

با رعایت کردن تمامی این شرایط و مراحل می توانید به راحتی برند و لوگو تجاری خود را بین 2 تا 3 ماه به ثبت برسانید. در صورتی که با کارشناسان و متخصصین خبره در این زمینه مشورت نمایید، قطعاً هزینه ها و مراحل و مدت زمان ثبت برند شما کاهش پیدا می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره