پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
گواهینامه ایزو

ایزو ۲۹۰۰۱

ایزو ۲۹۰۰۱

ایزو ۲۹۰۰۱ نوعی استاندارد است که جهت مدیریت سازمان های عرضه محصولات و خدمات پتروشیمی و صنایع نفت و گاز وضع شده است. این استاندارد توسط سیستم کمیته فنی ISO/TC 67 وضع شده و مواد، سازه های دریایی و تجهیزات مورد نیاز را برای صنایع پتروشیمی نفت و گاز را فراهم می‌کند. ممکن است بسیاری از شما با این ایزو آشنایی نداشته باشید. در این مطلب قصد داریم به بررسی این ایزو، شرکت ها و سازمان هایی که باید این ایزو را دریافت کنند و مدارک و شرایط مورد نیاز جهت اخذ ایزد ۲۹۰۰۱ بپردازیم. لطفا تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

تعریف ایزو ۲۹۰۰۱

ایزو ۲۹۰۰۱ نوعی استاندارد در سطح شرکت است که بر اساس ویژگی‌های فنی و با عنوان صنایع نفت و گاز جهت رعایت الزامات توسط سازمان های تولید خدمات و کالا معرفی شده است. در واقع سازمان ها یا شرکت هایی ملزم به دریافت گواهی ایزو ۲۹۰۰۱ هستند که حوزه هایی چون تولید، اکتشاف، حمل و نقل، خطوط لوله، تصفیه نفت و گاز و …. فعالیت می‌کنند. این استاندارد با همکاری شرکت نفت و گاز آمریکا API تهیه شده است. به طور کلی استاندارد ایزو ۲۹۰۰۱ بر صنعت نفت و گاز و تولیدات آن ها تمرکز داشته و هدف آن جلوگیری از نقص قوانین کار، کم کردن تغییرات و ضایعات ارائه دهنده خدمات است.

با توجه به این که صنعت نفت و گاز یکی از پرخطرترین پتروشیمی ها به شمار می‌رود، مدیریت کیفیت محصولات و پیاده سازی استاندارد ایزو ۲۹۰۰۱ برای آن بسیار مهم است. می‌دانید که صنعت پتروشیمی نفت و گاز در صورتی که به درستی مدیریت نشود می‌تواند با آزادسازی مایعات و گازهای خطرناک سالانه جان میلیون‌ ها انسان را به خطر اندازد و به محیط زیست نیز آسیب برساند. با پیاده سازی استاندارد ایزو ۲۹۰۰۱ علاوه بر افزایش ایمنی و کیفیت محصولات از مزایای دیگری چون مدیریت موثر پسماندها، افزایش کارایی، کاهش به کمک هزینه ها، بهبود بازاریابی و مدیریت ریسک بهره‌ مند خواهید شد.

سازمان هایی که ملزم به دریافت ایزو ۲۹۰۰۱ هستند؟

سازمان هایی که ایزو دریافت می کنند

با توجه به این که استاندارد ایزو ۲۹۰۰۱ به مدیریت خدمات سازمان هایی که در حوزه نفت و گاز فعالیت می‌کند می‌پردازد، بنابراین اجرا و پیاده سازی آن برای تمام سازمان ها و شرکت هایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند الزامی است. به طور کلی دریافت گواهینامه ایزو ۲۹۰۰۱ برای کلیه سازمان هایی در زمینه تامین زنجیره نفت و گاز فعالیت می‌کنند نشان دهنده تعهد به کیفیت کار است. این سازمان ها به طور کلی به صورت زیر هستند:

  • سازمان های تحقیقاتی که به دنبال اکتشاف منابع نفت یا گاز هستند.
  • شرکت یا سازمان هایی که در حوزه طراحی و تولید تجهیزات مربوط به استخراج نفت و گاز فعالیت می‌کنند.
  • شرکت هایی که در زمینه حمل و نقل و پتروشیمی محصولات مشتق شده از نفت و گاز فعالیت می‌کنند.
  • مجموعه های فعال در زمینه خطوط گازی یا شرکت هایی که به تولید خطوط و لوله های حمل و نقل گاز و نفت می‌پردازند.

مراحل دریافت ایزو ۲۹۰۰۱

مراحل دریافت ایزو 29001

اگر شما نیز جزو آن دسته افرادی هستید که در کارهای ثبتی و دریافت گواهی ایزو تخصصی ندارید می‌توانید برای انجام آن از مراکز مختلف مشاوره بگیرید یا این که کار خود را به یک مرکز معتبر بسپارید. به طور کلی برای دریافت ایزو ۲۹۰۰۱ مراحل زیر را دنبال کنید:

  • مطالعه متن استاندارد ایزو

پیش از این که اقدام به اخذ گواهینامه ایزو کنید ابتدا باید شرایط استاندارد ایزو ۲۹۰۰۱ را بدانید. بنابراین توصیه می‌شود ابتدا اقدام به تهیه متن استاندارد ایزو کنید و پس از مطالعه و قبول شرایط نسبت به دریافت آن اقدام کنید.

  • تهیه اسناد و مدارک مربوطه

جهت دریافت ایزو ۲۹۰۰۱ لازم است که مدارکی را تهیه کنید. از جمله مدارکی که برای دریافت ایزو ۲۹۰۰۱ باید در دسترس داشته باشید می‌توان به سوابق بررسی الزامات محصول یا خدمات، اسناد مربوط به طراحی، ورودی و خروجی، سوابق تغییرات ایجاد شده در خدمات، نتایج حاصل از ممیزی های داخلی، مدارک طراحی و توسعه، مشخصات محصول یا خدمات تولید شده و …. اشاره کرد.

  • ارسال مدارک

پس از تهیه کلیه مدارک مورد نیاز باید این مدارک همراه با نام شرکت یا سازمان، آدرس و تعداد کارکنان باید به سازمان مربوط به صدور گواهی ایزو ارسال شود.

  • انجام ممیزی های داخلی

پس از ارسال مدارک نوبت به انجام ممیزی های داخلی می‌رسد. هدف از انجام این کار بررسی انطباق یا عدن انطباقات شرایط سازمان یا شرکت با استانداردهای ایزو ۲۹۰۰۱ است.

  • صدور گواهی ایزو

پس از بررسی های ممیزی نهایی و یا خارجی گواهی ایزو ۲۹۰۰۱ توسط سازمان مربوطه برای شرکت مورد نظر صادر می‌گردد.

در صورت عدم آشنایی با امور اخذ ایزو می‌توانید اقدام به تهیه راهنمای دانلود استاندارد ISO ts 29001 از سایت های مختلف بپردازید.

مزایای استاندارد ISO 29001 2020

اجرا و پیاده سازی استاندارد ISO 29001 2020 برای سازمان ها و شرکت هایی که در حوزه صنایع نفت و گاز فعالیت می‌کنند همراه با مزایای زیر است:

  • افزایش راندمان کار و بهبود عملکرد سازمان
  • بهبود بازاریابی و مدیریت ریسک سازمان
  • اطمینان از کیفیت محصولات و افزایش رضابت مشتریان
  • اطمینان از کیفیت و ایمنی محصولات
  • کاهش هزینه ها و افزایش درآمد سازمان
  • بهبود روابط تامین کنندگان

سخن پایانی:

ایزو ۲۹۰۰۱ نوعی استاندارد است که سازمان ها و شرکت هایی که در زمینه صنعت گاز و نفت فعالیت می‌کنند را ملزم به افزایش کیفیت، راندمان، بهره وری، مدیریت ریسک و …. می‌کند. اخذ این استاندارد برای کلیه سازمان هایی که در زمینه نفت و گاز، تولید خطوط و لوله های انتقال، اکتشافات نفت و گاز و ….. فعالیت می‌کنند مناسب است.

جهت دریافت استاندارد ISO 29001 2020 ابتدا باید شرایط آن را مطالعه کرده و سپس مدارک مورد نیاز را فراهم کنید. سپس مدارک مورد نظر را به همراه نام و نشان شرکت یا سازمان و تعداد پرسنل را به سازمان صادر کننده صادر کنید. این سازمان پس از انطباق مدارک با استانداردهای ایزو اقدام به صدور گواهی ایزو برای شرکت شما خواهد کرد.

اگر در انجام دریافت گواهی ایزو تخصصی ندارید توصیه می‌شود این کار را به یک فرد متخصص بسپارید یا این که از مراکز مختلف مانند پایدار ثبت به صورت حضوری یا تلفنی مشاوره بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره