پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبت شرکت

ثبت شرکت نسبی

ثبت شرکت نسبی

بر اساس قوانین موجود در کشور و به صورت دقیق تر، بر اساس ماده 183 قانون تجارت، ثبت شرکت نسبی یکی از انواع شرکت های ثبتی در کشور می باشد.

احتمالا تا کنون نام شرکت نسبی کمتر به گوشتان خورده است زیرا شرکت های سهامی خاص و همچنین شرکت مسئولیت محدود از محبوبیت بیشتری در بین افراد جامعه برخوردار هستند. با این حال برای ثبت شرکت لازم است تا با این دسته از شرکت ها نیز آشنا شوید چرا که ممکن است برای کسب و کارتان گزینه مناسبی باشند. قبل از هرچیزی باید بدانیم که منظور از شرکت نسبی چیست؟ و این شرکت چه ویژگی هایی دارد؟

تعریف شرکت نسبی

تعریف شرکت نسبی

برای آن که به تعریف شرکت نسبی بپردازیم باید بگوییم که این شرکت، شرکتی است که برای انجام کار های تجارتی بین حداقل دو نفر تشکیل شده و مسئولیت هر یک از اعضای این شرکت بستگی به میزان سهم آن ها در شرکت دارد. تقریبا می توان به این موضوع نیز اشاره نمود که شرکت های نسبی شبیه به شرکت های تضامنی هستند.

قبل از اقدام به ثبت شرکت نسبی باید بدانیم که این شرکت های تفاوت هایی با شرکت های تضامنی دارند. در شرکت های تضامنی، تمامی شرکاء در برابر طلبکاران مسئول پرداخت بدهی ها هستند. در سمت مقابل در شرکت های نسبی اگر میزان دارایی شرکت به اندازه میزان طلب طلبکاران نباشد هر یک از شرکاء بر اساس میزان سرمایه ای که در شرکت داشته اند مسئول پرداخت بدهی ها هستند. این ویژگی اصلی ترین تفاوت شرکت نسبی با تضامنی است.

در کنار شرکت های نسبی و تضامنی نوع دیگری از شرکت ها با نام شرکت های مسئولیت محدود وجو دارد. ممکن است برخی از افراد این سوال را مطرح کنند که تفاوت شرکت نسبی با مسئولیت محدود چیست؟ مسئولیت شرکاء در شرکت با مسئولیت محدود بر اساس میزان سرمایه شریک در شرکت است که این موضوع در شرکت های نسبی به این صورت نمی باشد.

شرایط ثبت شرکت نسبی

به منظور ثبت شرکت نسبی برخی از موارد وجود دارند که هر یک از افرادی که خواهان ثبت این دسته از شرکت ها هستند باید به آن ها توجه نمایند. شرایط ثبت شرکت نسبی به این صورت است که برای تشکیل این شرکت باید در ابتدای کار اساسنامه و همچنین شرکت نامه به صورت کامل و جامع تهیه گردد و میزان سرمایه اولیه برای تاسیس شرکت پرداخت شود. اگر سرمایه شرکت غیر نقدی باشد باید ارزیابی و ثبت گردد.

در این زمینه تا زمانی که سرمایه به صورت کامل پرداخت نشده باشد ثبت شرکت نسبی انجام نخواهد شد. در اساسنامه و شرکت نامه ای که برای ثبت شرکت تنظیم می شود باید مقررات مرتبط با اداره ی شرکت و همچنین روابط شرکاء و جایگاه هر یک معین گردد.

بر اساس مواد 183، 184 و 185 قانون تجارت کشور جمهوری اسلامی ایرانی، شرایط لازم برای ثبت شرکت نسبی به صورت زیر است:

  • وجود حداقل دو شریک برای ثبت شرکت
  • پرداخت تمامی سرمایه شرکت اگر به صورت نقدی و یا غیر نقدی (ارزیابی و بررسی میزان سرمایه غیر نقدی طبق بند 122 قانون تجارت به وسیله کارشناس رسمی دادگستری انجام می گیرد)
  • در نام شرکت باید حتما عبارت نسبی و نام حداقل یکی از شرکاء ذکر گردد

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت نسبی

مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت نسبی

بر اساس ماده 95 قانون تجارت تنها در صورتی می توان یک شرکت را تاسیس شده فرض نمود که آن شرکت به ثبت رسمی رسیده باشد. اگر به دنبال تاسیس شرکت نسبی هستید باید بدانید که مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت نسبی به شرح زیر می باشد:

  • تهیه دو نسخه تکمیل شده از شرکت نامه
  • تهیه و ارایه دو نسخه تکمیل شده از تقاضانامه
  • تنظیم و ارائه دو نسخه از اساسنامه
  • در صورتی که ثبت شرکت توسط وکیل صورت می گیرد باید وکالت نامه ارائه گردد
  • تکمیل فرم تعیین نام
  • در صورت نیاز به اخذ سوء پیشینه برای تمامی مدیران شرکت
  • کپی برابر اصل کارت ملی و همچنین شناسنامه برای تمامی مدیران و شرکاء
  • تنظیم و ارائه دو نسخه از صورت جلسه و همچنین دو نسخه از مجمع عمومی موسسین

پس از تهیه مدارک نامبرده برای ثبت شرکت نسبی لازم است تا مراحل دیگری را نیز پشت سر بگذارید که در ادامه به آن ها اشاره خواهد شد.

مراحل تاسیس شرکت نسبی چگونه است؟

همانند ثبت و تاسیس سایر شرکت های موجود، به منظور ثبت شرکت نسبی باید مراحل خاصی را پشت سر گذاشته و پس از آن موفق به دریافت مجوز تاسیس شرکت خواهید شد. به طور کلی می توان مراحل تاسیس شرکت نسبی را به صورت زیر عنوان نمود:

  • فراهم کردن مدارک مورد نیاز

در اولین مرحله باید تمامی مدارکی که در بخش قبلی این مقاله به آن ها اشاره شد را آماده کرده و توجه داشته باشید که به هیچ وجه نقص مدرک نداشته باشید.

  • انتخاب نام شرکت

برای نام شرکت نیز باید 5 نام را به ترتیب اولویت خود پیشنهاد دهید.

  • ثبت اطلاعات مورد نیار در سامانه ثبت شرکت ها

این مرحله از مراحل ثبت شرکت نسبی همانند سایر شرکت های موجود می باشد و باید تمامی اطلاعات مورد نیاز را در چندین مرحله در سامانه ثبت شرکت ها وارد نمایید.

  • ارسال مدارک

پس از آن که اطلاعات وارد شده در سامانه مورد تایید قرار گرفته باید فرم های پرینت گرفته شده از طریق سایت را به امضاء تمامی افراد مسئول رسانده و به اداراه ثبت شرکت ها ارسال نمایید. کارشناسان این فرم ها را مورد بررسی قرار می دهند و اگر نقصی وجود داشته باشد به شما اطلاع خواهند داد.

  • صدور ثبت شرکت

در این مرحله از ثبت شرکت نسبی اگر فرم های ارسالی مورد تایید کارشناسان باشد، پیش نویس آگهی از طرف کارشناسان موجود تهیه شده و آماده ثبت رسمی خواهد شد.

هزینه ثبت شرکتهای نسبی

هزینه ثبت شرکت نسبی

لازم است به این نکته تئجه کنید که برای ثبت شرکت نسبی دو راه پیش رو دارید. در روش اول می توانید خودتان تمامی مراحل ثبت شرکت را پیش ببرید که در این روش به جز هزینه های رسمی برای ثبت شرکت دیگر نیاز به پرداخت هزینه نیست. در روش دیگر می توانید این کار را به وکیل و یا موسسات موجود بسپارید که هزینه ثبت شرکت نسبی در این حالت برای شما بیشتر از زمانی است که خودتان این کار را انجام دهید.

پایدار ثبت به عنوان اولین سامانه رسمی ثبت شرکت به صورت آنلاین تمامی امور مربوط به ثبت شرکت را به صورت آنلاین و با ارزان ترین هزینه ثبت شرکت انجام می دهد. تمامی امور در این سامانه به صورت آنلاین انجام شده و به شما کمک می کند تا بدون پرداخت هزینه و تعرفه اضافی و انجام روال اداری طاقت فرسا این امور را توسط افراد متخصص انجام دهید.

1 دیدگاه دربارهٔ «ثبت شرکت نسبی»

مهندس حاج حمید ایمان زاده گفت:

رویکردمافقط مهندسی است…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره