پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مالیات

آیین نامه مبارزه با پولشویی چیست؟

آیین نامه مبارزه با پولشویی چیست؟

مبارزه با پولشویی امری حیاطی در هر اقتصادی میباشد. در این مطلب که توسط تیم فنی ثبت شرکت ثبت پایدار تهیه شده است، شما را با آیین نامه مبارزه با پولشویی در ایران و قوانین مبارزه با پوشویی آشنا میکنیم.

آیین نامه مبارزه با پولشویی

الف– قانون: قانون مبارزه با پولشویی – مصوب ۱۳۸۶

ب– ارباب رجوع : مشتری و یا هر شخص اعم از اصیل، وکیل یا نماینده ی قانونی که برای برخورداری از خدمات ، انجام معامله ، نقل و انتقال وجوه و اموال گران قیمت ( نظیر طلا، جواهرات، عتیقیه و آثار هنری گرانبها و غیره) به اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول قانون مراجعه می نماید.

ج– شناسایی اولیه: تطبیق و ثبت مشخصات اظهار شده توسط ارباب رجوع با مدارک شناسایی و در صورت اقدام توسط نماینده یا وکیل علاوه بر ثبت مشخصات وکیل یا نماینده ، ثبت مشخصات اصیل.

د– شناسایی کامل: شناسایی دقیق ارباب رجوع به هنگامه ی ارائه ی خدمات پایه به شرح مذکور در بندهای (د) و (ه) ماده ی (۳) این آیین نامه.

ه– موسسات اعتباری : بانک ها ( اعم از بانک های ایرانی و شعب و نمایندگی بانک های خارجی مستقر در جمهوری اسلامی ایران)، موسسات اعتباری غیر بانکی ، تعاونی های اعتبار، صندوق های قرض الحسنه ، شرکت لیزینگ ، شرکت سرمایه پذیر، صرافی ها و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی که امر واسطه گری وجوه اقدام می نمایند.

و– معاملات و عملیات مشکوک: معاملات و عملیاتی که اشخاص با در دست داشتن اطلاعات و یا قراین و شواهد منطقی ظن پیدا کنند که این عملیات و معاملات به منظور پولشویی انجام می شود.

تبصره – قراین و شواهد منطقی عبارت است از شرایط و مقتضایی که یک انسان متعارف را وادار به تحقیق در خصوص منشاء مال و سپرده گذاری یا سایر عملیات مربوط می نماید. برخی از این عملیات و معاملات مشکوک عبارتند از:
• معاملات و عملیات مالی مربوط به ارباب رجوع که بیش از سطح فعالیت مورد انتظار وی باشد.
• کشف جعل، اظهار کذب و یا گزارش خلاف واقع از سوی ارباب رجوع قبل یا بعد از آنکه معامله ای صورت گیرد و نیز در زمان اخذ خدمات پایه.
• معاملاتی که به هر ترتیب مشخص شود ذینفع واقعی حداقل یکی از متعاملین ظاهری آن شخص یا اشخاص دیگری بوده اند.
• معاملات تجاری بیش از سقف مقرر که با موضوع فعالیت ارباب رجوع و اهداف تجاری شناخته شده از وی مغایر باشد.
• معاملاتی که اقامتگاه قانونی طرف معامله در مناطق پر خطر ( از نظر پولشویی) واقع شده باشد.
• معاملات بیش از سقف مقرر که ارباب رجوع، قبل یا حین معامله از انجام آن انصراف داده و یا بعد از انجام معامله بدون دلیل منطقی نسبت به فسخ قرارداد اقدام نماید.
• معاملاتی که طبق عرف کاری اشخاص مشمول، پیچیده، غیر معمول و بدون اهداف اقتصادی واضح می باشد.

 

آیین نامه مبارزه با پولشویی

 

ز– سقف مقرر : مبلغ یکصد و پنجاه میلیون ( ۱۵۰٫۰۰۰٫۰۰۰٫۰۰۰) ریال وجه نقد یا معادل آن به سایر ارزها و کالای گرانبها هیات وزیران در صورت نیاز ، سقف مذکور را با توجه به شرایط اقتصادی کشور تعدیل خواهد نمود.

ح– وجه نقد: هر گونه مسکوک و اسکناس و انواع چک های که نقل و انتقال آنها مستند نشده و غیر قابل ردیابی باشد، از قبیل چک های عادی در وجه حامل و سایر چک هایی که دارنده ی آن غیر ذینفع اولیه باشد ( از قبیل چک های پشت نویس شده توسط اشخاص ثالث ، انواع چک پول و چک های مسافرتی و ایران چک و موارد مشابه).

ط – اشخاص مشمول : تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع مواد (۵) و (۶) قانون از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، بانک ها، موسسات مالی و اعتباری ، بورس اوراق بهادار، بیمه ها، بیمه ی مرکزی، صندوق ها ی قرض الحسنه ، بنیادها و موسسات خیره و شهرداری ها و همچنین دفاتر اسناد رسمی، وکلای دادگستری ، حسابرسان، حسابداران، کارشناسان رسمی و بازرسان قانونی.

ی– مشاغل غیر مالی: اشخاص که معاملات زیادی را به صورت نقدی انجام داده و از نظر پولشویی در معرض خطر قرار دارند از قبیل پیش فروشندگان مسکن یا خودرو، طلا فروشان ، فروشدگان خودرو و فرش های گران قیمت و فروشندگان عتیقه و محصولات فرهنگی گران قیمت.

ک – خدمات پایه : خدماتی که طبق مقررات ، پیش نیاز و لازمه ارائه سایر خدمات توسط اشخاص مشمول می باشد و پس از آن ارباب رجوع به منظور اخذ خدمات مکرر و متمادی به اشخاص مشمول مراجعه می کنند ، نظیر افتتاح هر نوع حساب در بانک ها ، اخذ کد معاملاتی در بورس اوراق بهادر، اخذ کد اقتصادی، اخذ کارت بازرگانی و جواز کسب.

ل– شناسه ملی اشخاص حقوقی : شماره ی منحصر به فردی که براساس تصویب نامه ی شماره ی ۱۶۱۶۹/ت۳۹۲۷۱ ه مورخ۲۹/۰۱/۱۳۸۸ به تمامی اشخاص حقوقی اختصاص می یابد.

م– شماره فراگیر اشخاص خارجی : شماره ی منحصر به فردی که مطابق تصویب نامه ی شماره ی ۱۶۱۷۳/ت۴۰۲۶۶ ه مورخ ۲۹/۰۱/۱۳۸۸ به تمامی اتباع خارجی مرتبط با جمهوری اسلامی ایران توسط پایگاه ملی اطلاعات اتباع خارجی اختصاص می یابد.

ن– شورا: شورای عالی مبارزه با پولشویی.

س– دبیرخانه : دبیر خانه ی شورای عالی مبارزه با پولشویی به شرح مذکور در ماده ی ( ۳۷).

ع – واحد اطلاعات مالی : واحدی متمرکز و مستقل که مسئولیت دریافت، تجزیه و تحلیل ئ ارجاع گزارش های معاملات مشکوک به مراجع ذی ربط را به عهده دارد به شرح مذکور در ماده ی(۳۸).

آیین نامه مبارزه با پولشویی امری حیاطی در هر اقتصادی میباشد. این مقاله ما نیز به پایان رسید. در آخر از شما تقاضا داریم تا نظرات ارزشمندتان را برای ما مطرح کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره