پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
کارت بازرگانی

مالیات کارت بازرگانی

مالیات کارت بازرگانی

کارت بازرگانی به مجوزی گفته می شود که دارنده آن می تواند با استفاده از آن در حوزه صادرات و واردات مشغول به فعالیت شود. این فعالیت می تواند مواردی چون ثبت سفارش و ترخیص کالا تا واردات، صادرات کالاهای مجاز و حق العمل کاری در گمرک ‏را شامل شود. مبحثی که ممکن است برای بسیاری از شما دغدغه باشد، بحث مالیات کارت بازرگانی است. مالیات می تواند به کارت بازرگانی شما که اجاره داده شده است نیز تعیین شود.

ما در این نوشتار درصدد هستیم شما را با مالیات کارت بازرگانی آشنا سازیم و اطلاعاتی را در خصوص نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی، اجاره کارت بازرگانی، مالیات کارت بازرگانی حقیقی ، خطرات کارت بازرگانی و… در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهیم. با کارشناسان پایدار ثبت همراه باشید.

مالیات کارت بازرگانی چیست

مالیات کارت بازرگانی چیست؟

قوانین مصوب در قوانین گمرکی کشور برای افرادی که قصد دارند به تجارت مشغول شوند شروطی را لحاظ کرده است. یکی از این شروط داشتن کارت بازرگانی است و دارندگان کارت بازرگانی با در دست داشتن این مجوز می توانند مبادلات تجاری در سطح بین المللی را با خیالی راحت انجام دهند.

توجه داشته باشید که در قوانین لحاظ شده در قانون تجارت، تنها افرادی می توانند به امر واردات و صادرات بپردازند که کارت بازرگانی را دریافت کرده باشند. کارت بازرگانی تنها برای مشخص شدن و پرداخت مالیات نیست؛ بلکه شما زمانی ملزم به پرداخت مالیات از کارت های بازرگانی هستید که درآمدی ثابت داشته باشید. بنابراین میزان درآمد شما تعیین کننده مالیاتی است که باید پرداخت کنید. لازم به ذکر است دارندگان کارت های بازرگانی که بدهی مالیاتی دارند نمی توانند کارت بازرگانی خود را تمدید نمایند.

افراد حقیقی مطابق با ماده 131 درقانون مالیات می توانند مالیات خود را براساس میزان درآمدی که در طول ماه به دست می آورند در طول سال پرداخت کنند. این در حالی است که  اشخاص حقوقی به نسبت 25 درصد از دستمزدشان را صرف مالیات کارت بازرگانی می کنند. بهتر است بدانید که کارت بازرگانی زیر نظر وزارت بازرگانی صادر می شود. اخذ این مجوز به منزله آن است که شما به شکل قانونی فعالیت نموده و مجاز به انجام تجارت در کشورهای خارجی می باشید.

نحوه محاسبه مالیات کارت بازرگانی

مالیات کارت بازرگانی به دو روش اخذ می شود که ما در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقیقی

%25 درصد از درآمد اشخاص حقیقی در طول سال به عنوان مالیات به دولت پرداخت می شود.

  • مالیات کارت بازرگانی اشخاص حقوقی

میزان مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی با توجه به درآمد ماهانه آن ها برآورد می شود برای نمونه اگر درآمد تاجر 3000000 تومان باشد باید  ۱۵%آن را سالانه به عنوان مالیات پرداخت کند. در صورتی که درآمد تاجر 10000000 تومان باشد ۲۰% مالیات باید بپردازد. اگر سود حاصل از درآمد به میزان 25000000 تومان باشد ۲۵% مالیات به او فرد تعلق می گیرد. بر این اساس هرچه درآمد فرد بیشتر باشد مالیاتی که باید بپردازد نیز افزایش پیدا می کند.

مالیات اجاره کارت بازرگانی

اجاره کارت بازرگانی

مطابق با قوانین مالیاتی تاجران باید %9 از ارزش کالایی که به کشور وارد می ‌کنند را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت نمایند. همچنین برای تعویض کارت بازرگانی باید  %1 از قیمت فروش کالای وارد شده  توسط تاجر به اتاق بازرگانی تقدیم شود. علاوه بر این در زمان صادرات تاجر باید میزان ارزی را که دریافت کرده است، به سامانه‌ی نیما تحویل دهد.

در این میان افرادی هستند که قصد دور زدن دولت را دارند و برای آن که سود بیشتری را به دست بیاورند اقدام به اجاره کارت بازرگانی می کنند تا مالیات کمتری را پرداخت کنند و یا اصلا مالیاتی پرداخت نکنند و این مسئولیت را به دارنده کارت می سپارند تا مالیات را بپردازد.

مالیات کارت بازرگانی اجاره ای

مطابق با ماده 247 اصلاحیه قانون مالیات های مستقیم استفاده از هرگونه کارت بازرگانی اجاره ای ممنوع می باشد و فرد خاطی به حبس و جزای نقدی مجکوم است.

استعلام مالیات کارت بازرگانی

اولین گام برای شروع یک مبادله تجاری، اقدام به اخذ کارت بازرگانی است. اتاق بازرگانی ایران برای سهولت و راحتی اقدام به راه اندازی سامانه ای الکترونیکی به نشانی WWW.chambertrust.ir  نموده است که از طریق آن افراد می توانند به صورت آنلاین استعلام مالیات کارت بازرگانی خود را بگیرند.

خطرات کارت بازرگانی

افرادی که کارت بازرگانی دریافت کرده اند باید بدانند که کارت بازرگانی خود را در اختیار هیچ فردی قرار ندهند زیرا مشکلاتی جدی برای آن ها به بار می آورد. برای نمونه در صورتی که شما کارت بازرگانی خود را در اختیار فرد دیگری قرار دهید، در صورت واردات کالا بایستی مالیات آن را پرداخت نمایید. همچنین در صورتی که کارت خود را اجاره و یا بفروشید امکان باطل شدن آن وجود دارد.


واردات و صادرات بدون کارت بازرگانی امکانپذیر است؟


مالیات کارت بازرگانی حقیقی

مالیات کارت بازرگانی برای اشخاص حقیقی %25 بر درآمد حاصله از کارت بازرگانی راشامل می شود. اشخاص حقیقی به افرادی گفته می شود که به صورت تکی بدون آن که شرکتی داشته باشند امر صادرات و واردات را انجام می دهند و مالیات آن ها نیز به صورت مستقیم توسط اداره مالیات بررسی و محاسبه می شود.

مالیات تمدید کارت بازرگانی

هزینه هایی که برای تمدید کارت بازرگانی خود باید بپردازید به شرح زیر می باشد.

  • مبلغ 45000 تومان به عنوان هزینه دریافت و یا تمدید کارت عضویت در اتاق بازرگانی یا همان کارت بازرگانی
  • مبلغ 5000 تومان به عنوان هزینه تمبر جهت تمدید یا کارت بازرگانی
  • مبلغ 10000 تومان به عنوان هزینه تمبر برای صدور کارت بازرگانی

توجه داشته باشید علاوه بر مبالغ فوق الذکر ، مبلغ 200000 تومان برای کارت های بازرگانی صدوری نیز باید پرداخت کنید.

مالیات کارت بازرگانی

عوارض و مالیات کارت بازرگانی

مطابق با قانون های وضع شده در اداره مالیات برای دارندگان کارت بازرگانی، هرگونه اقدامی که از جانب فرد  به موجب کاهش میزان مالیات پرداختی و یا عدم پرداخت مالیات انجام شود را فرار مالیاتی می گویند که علاوه بر جریمه نقدی، مجازات کیفری نیز برای فرد به دنبال دارد.

نتیجه گیری پایدار ثبت

افرادی که کارت بازرگانی را دریافت کرده اند اطلاع دارند که اعتبار این کارت ها موقتی است و برای تمدید مجدد این کارت ها باید مالیات آن را پرداخت نمایند. برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص مالیات کارت بازرگانی می توانید با متخصصین ما مشورت کنید تا اطلاعات لازم را در این باره در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره