پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبت شرکت

ختم تصفیه شرکت

ختم تصفیه شرکت

ممکن است برای شما نیز این سوال مطرح شود که وقتی از ختم تصفیه شرکت صحبت می شود مقصود افراد چیست؟ و یا این موضوع که چه شرایطی منجر به این اتفاق می شود؟

به طور کلی هر شرکتی در هر زمینه ای که مشغول به فعالیت باشد ممکن است بر اثر عوامل مختلفی همچون زیانده بودن شرکت و یا اختلاف بین شرکا و… منحل گردد. پس در پایخ به سوال ختم تصفیه شرکت چیست؟ باید گفت که ختم تصفیه فرآیندی است که بر اثر آن تمامی فعالیت های شرکت به پایان رسیده و تمام دارایی آن در میان شرکا بر اساس سهم هریک از آن ها تقسیم می گردد.

دلایل ختم تصفیه شرکت چیست؟

حال که با اصطلاح ختم تصفیه آشنا شدیم بهتر است اندکی به این موضوع بپردازیم که چه عواملی ممکن است منجر به ختم تصفیه گردند. دلایل زیادی برای ختم تصفیه وجود دارد که از جمله مهمترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تمام شرکت ها به هدف و منظور خاصی احداث می گردند؛ وقتی که فعالیت شرکت در موضوع مورد نظر به پایان رسید و یا ادامه فعالیت در آن حوزه برای شرکت مقدور نباشد، شرکت منحل گشته و ختم تصفیه آن کلید خواهد خورد.
  • در برخی از موارد برای ثبت شرکت و احداث آن، زمان مشخصی در نظر گرفته می شود، پس از به اتمام رسید این زمان شرکت موظف است که ختم تصفیه را اعلام نماید.
  • اعلام ورشکستگی از طرف شرکت
  • صدور حکم قضایی مبنی بر انحلال شرکت و جلوگیری از فعالیت آن

مراحل تصفیه شرکت

مراحل ختم تصفیه شرکت

ختم تصفیه دارای مراحلی است که باید طی گردد. این مراحل توسط سازمان های مربوطه مشخص گردیده اند که شامل:

  • رسیدگی کامل به درخواست ها و تمامی مطالبات و بدهی های شرکت
  • پرداخت تمامی وام ها
  • نقد نمودن تمام دارایی های غیر نقدی ثبت شده به نام شرکت
  • تقسیم دارایی های باقی مانده در بین شرکاء بر اساس سهم هر یک از آن ها

این مراحل برای تمامی شرکت ها پا برجا بوده و برای تصفیه شرکت های مختلف همانند شرکت مسئولیت محدود و یا شرکت سهامی خاص و… باید این مراحل طی گردند.

انحلال تصفیه شرکت به چه صورتی انجام می شود؟

در هر زمانی از فعالیت شرکت که اعضاء و شرکاء به این نتیجه برسند که ادامه فعالیت شرکت به هر دلیلی منطقی نبوه و شرکت به پایان عمر خود رسیده باشد، در این صورت باید اقدامات مربوط به ختم تصفیه شرکت را آغاز نمایند.

این موضوع را در نظر بگیرید که تصفیه آخرین نقطه از عمر یک شرکت بوده و پس از آن تمامی اقدامات و فعالیت های آن شرکت در تمامی زمینه های فعالیت خود به اتمام رسیده و دیگر هیچ حق قانونی نخواهد داشت.

پس از ثبت تصفیه و طی کردن مراحل موجود، تمامی دارایی های باقی مانده بر اساس سهم افراد در بین شرکا تقسیم خواهد شد. این کار بر عهده و جزء وظایف مدیران شرکت است و تنها در صورتی فرد و افرادی می توانند غیر از مدیران ختم تصفیه را به انجام رسانند که در اساسنامه شرکت به طور دقیق به آن اشاره شده باشد.

مدارک مورد نیاز برای ختم تصفیه شرکت

مدارک مورد نیاز برای تصفیه شرکتها

ختم تصفیه دارای مراحلی است که در بخش قبلی به آن اشاره شد. علاوه بر آن برای ختم تصفیه باید مدارکی نیز ارائه نمود که در این بخش به هر یک از آنها به صورت جداگانه خواهیم پرداخت.

  • مدارک مورد نیاز ختم تصفیه شرکت با مسئولیت محدود

از جمله مدارک مورد نیاز برای ختم تصفیه در این دسته از شرکت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تصاویر شناسنامه و کارت ملی تمامی شرکاء
  • ارائه تصویر انتشار خبر ثبت شرکت در روزنامه های رسمی
  • ارائه برگه صورت جلسه مجمع عمومی شرکت که در آن تمامی اعضاء رای به ختم تصفیه داده اند
  • در صورت داشتن وکیل قانونی برای شرکت، ارائه اصل وکالت نامه ضروری است.

در نظر داشته باشید که برای ختم شرکت باید حتما آگهی مربوطه را در روزنامه رسمی ختم تصفیه شرکت ثبت نمایید.

  • مدارک مورد نیاز ختم تصفیه برای شرکت سهامی

برای تصفیه شرکت سهامی نیز باید مدارک زیر ارائه نمود:

  • ارائه تصویر رسمی از روزنامه در ارتباط با تاسیس شرکت و همچنین آخرین تغییرات ثبت شده در شرکت
  • تصاویر شناسنامه وکارت ملی تمامی اعضاء هیئت مدیره
  • ارائه اصل برگه صورت جلسه مجمع عمومی شرکت که در آن تمامی اعضاء وشرکاء برگه ختم تصفیه را امضاء کرده باشند.

در ارتباط به تمامی ختم تصفیه ها در شرکت های مختلف ارائه اصل صورت جلسه مجمع عمومی شرکت که در آن تمامی اعضاء رای به ختم تصفیه داد باشند ضروری است. همچنین ارائه مدارک شناسایی افراد و اصل وکالت نامه برای شرکت هایی که وکیل قانونی دارند ضروری می باشد. این موارد برای شرکت تعاونی و آخرین تغییرات ثبت شرکت انجام شده آن نیز پا برجا بوده و فقط در موارد اندکی با دیگر شرکت ها متفاوت است.

حذف نمودن نام شرکت از دفتر ثبت شرکت ها

پس از انجام امور ختم تصفیه مدیران شرکت این وظیفه را دارند که طی مدت یک ماده از ختم تصفیه ، این موضوع را به اطلاع سازمان ثبت شرکت ها رسانیده تا این موضوع پس از بررسی های لازم به ثبت رسیده و پس از آن در روزنامه های رسمی که تمامی آگهی ها و اطلاعیه های شرکت در آن درج شده آگهی گردد. در پایان نیز نام شرکت از دفاتر و سازمان های ثبت شرکت ها حذف می شود.

با یک سرچ ساده در گوگل می توانید نمونه اگهی و هزینه ختم تصفیه شرکت را که برای شرکت های مختلف در روزنامه های رسمی و کثیرالانتشار به ثبت رسده مشاهده نمایید. پس از اعلام ختم تصفیه، مدیران شرکت باید مبالغ باقی مانده را در یک حساس خصوصی در یکی از بانک های ایران قرار داده و فهرسیت تمام طلبکاران و صاحبان سهام را نیز به بانک ارائه دهند تا هر یک از افراد بر اساس قانون و با توجه به اطلاع رسانی قبلی برای گرفتن حق خود اقدام نمایند.

پس از اعلام ختم تصفیه و با گذشت 10 سال از تاریخ آن، هر مبلغی که در بانک باقی مانده باشد، حکم مال بلاصاحب را داشته و به خزانه کشور واریز می گردد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره