پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
دسته‌بندی نشده

اظهارنامه مالیاتی شرکت های حقیقی و حقوقی در سال 1401 در سامانه

اظهارنامه مالیاتی شرکت های حقیقی و حقوقی در سال 1401 در سامانه

یکی از مباحث مهمی که شرکت معمولاً برای تنظیم کردم آن دغدغه های بسیار زیادی دارند اظهارنامه مالیاتی شرکت ها در یک سال کاری است که حتماً باید توسط افراد متخصص که آشنایی کاملی با این مبحث دارند تنظیم شود.

همواره هزینه‌های یک شرکت به عنوان مهمترین فاکتور برای توسعه و رونق آن در نظر گرفته می‌شود و زمانی که شما بتوانید به بهترین شکل ممکن این هزینه ها را در قالب های قانونی به مراجع مربوطه ارائه دهید قطعاً مالیات مناسبی برای شما در نظر گرفته شود و همین هم باعث می شود تا سود و درآمد شما بالا برود که در نتیجه آن شاهد افزایش رشد و توسعه کسب و کار هستید.

در این مطلب قصد داریم به صورت کامل ابتدا اظهارنامه مالیاتی شرکت ها را مورد بررسی قرار دهیم و سپس تعریف‌های کامل و دقیقی از آن ارائه نماییم.

در ادامه مبحث، مدارک و مراحل برای ثبت اظهارنامه مالیاتی و دلایل اهمیت آن را نیز بازگو می‌کنیم تا شما به عنوان کسی که در بخش مالیاتی یک شرکت فعال هستید و یا به عنوان یک صاحب کسب و کار قصد دارید اظهارنامه مالیاتی سالیانه خود را تحویل دهید بتوانید با این اطلاعات به صورت کامل مشکلات خود را برطرف کنید.

در صورتی که با مطالعه این مطلب پاسخ سوالات خود را دریافت نکردید و یا مشکلاتی در زمینه ثبت کردن اظهارنامه مالیاتی داشتید میتوانید به صورت ۲۴ ساعته با تیم پشتیبانی پایدار ثبت به عنوان اولین سامانه رسمی و آنلاین ثبت برند و ثبت شرکت و کارهای حقوقی و مالیاتی در ارتباط باشید.

اظهارنامه مالیاتی شرکت ها و تعریف کلی

اصلی‌ترین کار بخش مالی یک شرکت ثبت کردن اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقوقی است که میزان پرداخت مالیات در یک مجموعه به طور مستقیم به نحوه پر کردن این اظهار نامه‌مالیاتی مرتبط می‌شود.

به همین دلیل آگاهی کامل از تعریف اظهارنامه مالیاتی و همچنین مدارک و مراحلی که برای پر کردن آن برای شرکتهای حقیقی و حقوقی وجود دارد باعث می‌شود تا مالیات به درستی برای شرکت مورد نظر تعیین شده و شامل جریمه هایی که برای این کار در نظر گرفته شده است نشود.

اظهارنامه مالیاتی در واقع فرمی است که به منظور اظهار درآمد ها، دارایی ها، بدهی ها، سرمایه، درامد مشمول مالیات و … بر حسب نوع و حجم فعالیت های اشخاص و شرکت‌های مورد نظر با توجه به نمونه هایی که توسط سازمان مالیاتی کشور ارائه می‌شود تهیه و تنظیم شده و به سازمان مالیاتی تقدیم می‌شود.

اظهارنامه مالیاتی شرکت ها در تیرماه از طرف شرکت ها و موسسات باید ثبت شود و به همین دلیل پایدار  ثبت سعی کرده است تا در این بازی زمانی علاوه بر برطرف کردن مشکلات شما برای تنظیم در سطح اظهارنامه مالیاتی تمامی صفر تا صد اظهارنامه مالیاتی یک شرکت را با استفاده از تیم فنی و تخصصی که تجربه لازم و کافی را در این زمینه دارند برای هر شرکت و کسب و کار انجام دهد.

چه شرکت هایی باید اظهار نامه مالیاتی تنظیم کنند؟

بر اساس ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم با توجه به تعریف کاملی که در این زمینه ارائه شده است کلیه اشخاص حقیقی که کسب و کار آنها به صورت فردی و مشارکتی ثبت شده و دارای فعالیت هستند باید برای هر سال مالی خود اظهارنامه مالیاتی را تهیه و به مراجع مربوطه ارسال نمایند.

پس تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای کسب و کار هستند و فعالیت های آن را به صورت کاملا قانونی ثبت شده است باید اظهارنامه مالیاتی شرکت ها را تکمیل نموده و آن را برای مراجع مختلف ارسال کنند تا مالیات آنها در یک سال کاری تعیین شود.

طبق ماده ۱۱۰ اشخاص حقوقی که در اداره ثبت شرکتها فعالیت آن ها به صورت رسمی به ثبت رسید و تشکل های قانونی که دارای مجوز فعالیت از وزارتخانه‌های ذیربط جمهوری اسلامی می باشند و همچنین اتحادیه صنفی بر اساس قانون کار مکلفند برای هر سال مالی ترازنامه سود و زیان و همچنین سایر اطلاعات مندرج در فرم اظهارنامه مالیاتی را تهیه و به صورت کامل آن را پر کرده و به سازمان امور مالیاتی کشور تحویل دهند.

این نکته را نیز در نظر داشته باشید که علاوه بر موسسات و وزارتخانه های دولتی و همچنین شهرداری‌ها تمامی سازمان‌ها که دولت بودجه آنها را مشخص می کند از ارائه اظهارنامه مالیاتی معاف هستند.

دلایل اهمیت تهیه و تنظیم اظهارنامه مالیاتی شرکت ها

مبحث مالیات همواره به عنوان یک امر مهم در شرکت‌ها مورد بررسی قرار می گیرد تا با توجه به هزینه هایی که در طول سال انجام دادند مالیات مناسبی برای آنها در نظر گرفته شود و از این طریق بتوانند شرایط بهتری را برای کسب درآمد بیشتر و همچنین افزایش سود به دنبال داشته باشند.

شرکت ها پس از شروع فعالیت خودشان باید در ۴ ماه اول هر سال اظهارنامه مالیاتی را تکمیل کرده و آن را به مراجع مربوطه ارائه بدهند.

با توجه به اینکه بسیاری از شرکت ها از متخصصین امور مالیاتی در واحدهای حسابداری و مالیاتی خود استفاده نمی کنند معمولاً پر کردن اظهارنامه مالیاتی شرکتها به عنوان یک دغدغه بسیار بزرگ برای آنها مطرح می شود که پایدار ثبت برای برطرف کردن این دغدغه شرکت ها سعی کرده است تا خدمات کاملی را برای تکمیل کامل فرم های مربوطه در اختیار شرکت‌ها قرار بدهد تا آنها بتوانند به صورت کاملا آنلاین و با صرف کمترین هزینه و زمان این کار را به دست متخصصین ما بسپارند.

در نظر داشته باشید که این کار یک الزام برای سازمان ها و کسب و کارها است و آنها در صورتی که حتی اگر فعالیتی در سال گذشته نداشته اند اظهارنامه مالیاتی شرکت ها را به صورت کاملاً سفید ارسال نمایند. در صورتی که سازمان با یک کسب و کار با داشتن فعالیت روزانه و دفاتر خود را به صورت صوری و برای نشان دادن اعدام فعالیت خود سفید تحویل دهد به دلیل تخلفات انجام شده شامل علی الراس شود که در ادامه به بررسی آن به صورت کامل خواهیم پرداخت.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی شرکت

علی الراس در چه مواردی رخ می دهد؟

زمانی که اداره دارایی به دلیل تخلفات مختلفی که توسط یک شرکت و کسب و کار در ثبت اظهارنامه مالیاتی شرکت ها صورت گرفته است نتوانند مالیات مربوط به یک مجموعه را به صورت کامل محاسبه نماید خودش به صورت راسا وارد عمل شده و دفاتر شرکت را رد کرده و مالیات شرکت به صورت کاملا خودجوش حساب می کند.

این موضوع دغدغه ای است که شاید بسیاری از کسب و کارهای داخلی کشورمان در سال‌های ابتدایی با آن روبرو بودند و در بسیاری از موارد این متاسفانه باعث شده است تا کسب و کار مورد نظر با هزینه مالیات سنگین که برای آن در نظر گرفته شده است به صورت کامل از بین برود و یا فعالیت های خود را در سطح کوچکتری انجام دهد.

اما چه موضوعاتی باعث علی الراس شدن اظهارنامه مالیاتی و محاسبه خودجوش آن توسط سازمان دارایی می شود؟

اولین موردی که در این‌باره باید به آن اشاره کنم این است که اگر مدارک و گزارشات مورد نظر با توجه به درخواست ممیز و کارشناسان مالیاتی ارائه نشود سازمان مالیات نسبت به گزارش‌های ارائه شده مردد شده و آنها را به عنوان یک تخلف ثبت می‌کند و به همین دلیل دفاتر شرکت را در صورت ارائه شدن رد کرده و مالیات به صورت کاملا خودجوش برای این شرکت حساب می کند.

یکی دیگر از دلایل حساب کردن مالیات به صورت کاملا خودجوش توسط اداره مالیات این است که در هنگام پر کردن اظهارنامه مالیاتی شرکت، حساب سود و زیان و ترازنامه در آن گنجانده نشده است.

در صورتی که دفاتر ارائه شده مورد قبول باشد و هزینه نیز مورد قبول نباشد و یا با توجه به ممیزی قوانین حسابداری نباشد نیز اداره مالیاتی تمامی مدارک ثبت شده را غیرقابل رسیدگی می داند و به صورت خودجوش اقدام به تعیین مالیات برای شرکت مورد نظر خواهد نمود.

جریمه های عدم تنظیم اظهارنامه مالیاتی شرکت ها

به طور کلی در صورتی که سازمان ها و یا شرکت ها از ارائه اظهار نامه مالیاتی شرکت ها خودداری کنند، مطابق با قوانینی که در زیر به آن ها اشاره شده است مشمول های جریمه های مختلفی می شوند.

طبق ماده ۱۹۲ ق م م جریمه عدم ارایه اظهارنامه مالیاتی شرکت ها و اشخاص حقیقی ۳۰% نسبت به مالیات متعلقه و غیر قابل بخشش و طبق ماده ۲۰۱ هرگاه مؤدی به قصد فرار از مالیات از روی علم و عمد به ترازنامه و حساب سود و زیان یا به دفاتر و اسناد و مدارکی که برای تشخیص مالیات ملاک عمل می باشد و برخلاف حقیقت تهیه و تنظیم شده است استناد نماید یا برای سه سال متوالی از تسلیم اظهارنامه مالیاتی و ترازنامه و حساب سود و زیان خودداری کند علاوه بر جریمه ها و مجازاتهای مقرر در این قانون ازکلیه معافیت ها و بخشودگی های قانونی در مدت مذکور محروم خواهد شد.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اظهارنامه مالیاتی شرکت ها

برای اینکه بتوانید اظهارنامه مالیاتی شرکت ها را به درستی و به صورت کامل و دقیق ثبت نمایید به مدارکی که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم نیاز دارید.

البته موضوع را نیز در نظر داشته باشید که ثبت کردن و پر کردن اظهارنامه مالیاتی شرکت ها را حتماً باید در مدت زمان مشخص شده که تا پایان تیرماه می‌باشد انجام شود و با توجه به مواردی که در آن گنجانده شده است حتماً از یک فرد متخصص و مورد اعتماد در این زمینه مشاوره های لازم را بگیرید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن این عملیات را انجام دهید تا شامل جریمه هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم نشوید و بتوانید هزینه‌های مناسبی را برای مالیات شرکت خود در سالهای گذشته پرداخت کنید.

صورت ترارنامه اشخاص حقوقی و اشخاص حقیقی

صورت سود وزیان برای کلیه اشخاص مکلف به تهیه و ارسال اظهارنامه عملکرد

شماره ثبت دفاتر قانونی وکد رهگیری برای اشخاص حقوقی واشخاص حقیقی

مبلغ مالیات های پرداخت شده

مبلغ درآمد و فروش داخلی وخارجی

گردش حساب مواد اولیه و کالای ساخته شده و کالای بازرگانی(ریالی ) و سایر کالاها

نام کاربری ،رمز عبور وکد رهگیری پیش ثبت نام برای ارسال اینترنتی اظهارنامه و شماره کارت بازرگانی ومجوز فعالیت

صورت بهای تمام شده کالای ساخته شده و فروش رفته برای شرکت های تولیدی،بازرگانی

صورت قراردادها ودرآمد پیمانکاری و بهای تمام شده پروژه برای شرکت های پیمانکاری

مانده سود و زیان دوره قبل وگردش حساب تعدیلات سنواتی

اطلاعات ملک اجاری مورد استفاده مودی

اطلاعات فروش سال قبل ودرصد افزایش در سال جاری

اظهارنامه مالیاتی شرکت ها

تنظیم اظهارنامه مالیاتی در پایدار ثبت

پایدار ثبت به عنوان اولین سامانه رسمی و آنلاین ثبت برند در سراسر کشور سعی کرده است تا شرکت ها و کسب و کارهایی که در زمینه‌های مختلف فعال هستند را به بهترین شکل ممکن کمک نماید تا بتوانند در مسیر رشد و توسعه با صرفه‌جویی مناسب در هزینه‌ها گام بردارند.

یکی از مهم‌ترین خدماتی که پایدار ثبت برای برطرف کردن دغدغه های مالیاتی شرکتهای ارائه می کند پرکردن کامل اظهارنامه مالیاتی شرکت ها است.

همانطور که در بالا گفتیم اظهارنامه ‌مالیاتی شرکت ها حتماً باید توسط افراد متخصصی که به امور مالیاتی و دفاتر شرکتی مسلط هستند تنظیم شود تا از جریمه هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم خودداری شده و هزینه های هنگفت و اضافی برای شرکت و کسب و کار به همراه نداشته باشد.

برای اینکه بتوانید از خدمات تخصصی تیم باتجربه و مجرب حقوقی شرکت استفاده کنید می توانید از طریق شماره های قرار داده شده روی وب سایت با بخش پشتیبانی در تماس باشید یا از طریق مشاوره آنلاین و رایگان واتساپ سوالات خود را مطرح نمایید تا بتوانید به بهترین شکل ممکن پاسخ آنها را دریافت کنید.

سپردن تنظیم اظهارنامه مالیاتی شرکت ها به متخصصین پایدار ثبت باعث می‌شود تا تمامی دغدغه‌های شما برای تنظیم درست و قانونی این اظهارنامه از بین برود و البته در زمان و هزینه های خود نیز به بهترین شکل ممکن صرفه جویی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره