پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
پلمپ دفاتر

معایب علی الراس شدن چیست؟

معایب علی الراس شدن چیست؟

زمانیکه اداره دارائی به دلائل مختلف نتواند مالیات یک مجموعه که به آن مالیات تعلق می گیرد را محاسبه نماید، دارائی خودش وارد عمل شد و  اولا دفاتر شرکت رو اگر ارائه شده باشه رد می کند و ثانیا مالیات شرکت رو بصورت خودجوش محاسبه خواهد کرد. بر سر اصل مطلب رفتیم و تعریف علی الراس را برای شما بیان کردیم، حال از شما اجازه می خواهیم تا دلایل و معایب علی الراس شدن را برای شما شرح دهیم.

چه مواردی موجب علی الراس شدن مالیات می شود؟

دلایل گوناگونی می تواند منجر به علی الراس شدن مالیاتی شود. به طورکلی، هرگاه سازمان مالیاتی به هر دلیلی قادر به تعیین مالیات یک شرکت یا نهاد تجاری نباشد، تمامی اسناد گزارش شده توسط آن شرکت را مردود خوانده و سپس مالیات را بر اساس نظر کارشناسان امور مالیاتی تعیین می ‌کند. با توجه به ماده 97 قانون مالیات موارد زیر از دیگر علل علی الراس شدن مالیاتی می ‌باشند:

  1. هنگامی که شرکت تجاری تا اتمام مدت زمان معین شده، عملکرد و برآوردی از سود یا زیان خود را به سازمان امور مالیاتی گزارش نکند.
  2. اگر سازمان امور مالیاتی تقاضای کتبی جهت ارسال مدارک مربوطه را به نهاد تجاری ارسال کند و مودی از گزارش مدارک مربوط به کار خود ممانعت کند.

در این مورد، توجه به این نکته ضروری است که اسناد و مستنداتی که مودی از ارائه ی آن ممانعت کرده، مربوط به کدام بخش از هزینه یا درآمد است. در‌صورتی که اسناد ارسال نشده مرتبط با دخل و درآمد باشد، مالیات این قسمت از طریق علی الراس محاسبه خواهد شد اما اگر اسناد مرتبط با هزینه ها باشد، هزینه های مورد قبول توسط بازرسان امور مالیاتی محاسبه نمی‌‌ شود.

  1. اگراسناد و مدارک توسط مودی به سازمان امور مالیات ارسال شود اما کارمندان امور مالیاتی اسناد را غیر قابل رسیدگی بدانند.
  2. درصورتی که مدارک گزارش شده توسط مودی یا نهاد تجاری موارد قانونی را طبق آیین نامه رعایت نکرده باشد.

رد شدن دفاتر قانونی

موارد رد شدن دفاتر قانونی:

ماده 20 بیان می کند که، تخلف از تکالیف مقرر در این آئین‌نامه در موارد زیر موجب رد دفاتر می‌باشد:

  1. در صورتی که دفاتر ارائه شده به نحوی از پلمب خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد.
  2. عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز.
  3. ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت در حاشیه.
  4. ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت (آرتیکل) بین سطور.
  5. تراشیدن، پاک کردن و محو کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء‌استفاده.
  6. جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در صفحات و سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل بمنظور سوء‌استفاده.
  7. بستانکار شدن حسابهای نقدی و بانکی، مگر اینکه حسابهای بانکی با صورتحساب بانک مطابقت نماید و یا بستانکار شدن حسابهای بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تأخر ثبت حسابها باشد که در این صورت موجب رد دفتر نیست.
  8. تأخیر تحریر دفاتر روزنامه و مشاغل زاید بر حد مجاز مقرر در تبصره‌های 2 و 3 و 4 ماده 13 و تأخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مقرر در ماده 14 و تأخیر تحریر زاید بر حد مقرر در ماده 17 این آئین‌نامه.
  9. عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات ماده 15 این آئین‌نامه
  10. اشتباه حساب حاصل در ثبت عملیات موسسه در صورتیکه نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده 11 این آئین‌نامه اقدام نشده باشد.
  11. در صورتیکه مؤدیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم استفاده ننمایند.
  12. عدم ارائه آئین‌نامه‌ها یا دستورالعملهای کار ماشین و برنامه‌های آن و نحوه کار با نرم‌افزارهای مالی مورد استفاده و همچنین عدم تسلیم خلاصه عملیات موضوع ماده 17 این آئین‌نامه در مهلت مقرر در آن ماده در مورد اشخاصی که از سیستمهای الکترونیکی استفاده می‌نمایند.
  13. عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمب شده (ولو نانویس)
  14. استفاده از دفاتر ثبت و پلمب شده سالهای قبل (با توجه به مقررات ماده 3 این آئین‌نامه)
  15. عدم تطبیق مندرجات دفاتر با اطلاعات موجود در سیستمهای الکترونیکی، در مورد اشخاصی که از سیستمهای مذکور استفاده می نمایند.
  16. ثبت هزینه‌ها و درآمدها و هر نوع اعمال و اقلام مالی غیرواقع در دفاتر بشرط احراز (توضیح آنکه ثبت هزینه‌هایی که وقوع آن محقق بوده اما به دلایل خاص قانونی قابل قبول از حیث مالیاتی نیست و برگشت داده می‌شود، بمنزله ثبت هزینه‌های غیرواقعی تلقی نمی‌شود.)

مالیات علی الراس چگونه محاسبه می شود؟

بعد از این که کارمند امور مالیاتی مدارک نهاد تجاری را علی الراس تشخیص بدهد، قرائنی را برای محاسبه ی مالیات اعمال می ‌کند. تعیین این قرائن با تحقیق و بازبینی و به دست آوردن اطلاعات لازم از منابع گوناگون، دولتی یا غیر دولتی، انجام می‌ شود. مورد دیگری که کارمند امور مالیات به آن توجه می ‌کند شرایط و نوع فعالیت مودی مالیات می ‌باشد. در ادامه بازرس مالیاتی با استفاده از ضرایب تعیین شده در دفترچه ی ضریب های مالیاتی و قرائن انتخابی، درآمدی از مودی که شامل مالیات شده را محاسبه کرده و آن را به سازمان امور مالیاتی ابلاغ می ‌کند؛ که این از معایب علی الراس شدن می باشد.

به طور معمول ضرایب مالیاتی هر سال به سازمان های مالیاتی کشور اعلام می‌ شود. این ضرایب در قالب دفترچه ای تحت عنوان دفترچه ی ضرایب مالیاتی ارائه می ‌شود. در این دفترچه درصدهایی برای ارزیابی درآمد و مالیات متناسب با انواع فعالیت های اقتصادی درج شده است.

این مقاله که در زمینه ی رد شدن دفاتر پلمپ و معایب علی الراس شدن بود نیز به پایان رسید و در انتها ثبت پایدار از شما تقاضا دارد که نظرات خود را درباره ی این مقاله با او در میان بگذارید تا بتواند کیفیت مقالات بعدی خود را افزایش دهد. لازم به ذکر است که در پلمپ دفاتر قانونی، می توانید بر روی کمک ثبت پایدار حساب باز کنید و مارا همواره در کنار خود ببینید.
به طور عادی، هر صاحب کسب و کار وظیفه دارد تا مدارک و اسناد درآمدِ کسب و کار خود را به صورت دوره ای برای سازمان مالیاتی کشور، در قالب های تعریف شده (اظهارنامه مالیاتی، دفاتر و…) ارسال کند تا کارشناسان این سازمان طبق این اسناد دریافتی، مالیات وارده به وی  را حساب کند. معایب علی الراس شدن را در این مقاله از پایدار ثبت بخوانید.

علی الراس شدن چگونه است؟

گاها و به دلایلی، کارشناسان سازمان امور مالیاتی کشور، بدون استفاده از مدارک عنوان شده ای چون اظهارنامه مالیاتی و… بر حسب معیار ها و قوانین مالیاتی رایج کشور، میزان مالیات مودی را حساب کرده و به وی اطلاق میکنند. این حالت، مالیات علی الراس نام دارد و اصطلاحا گفته میشود که مالیات مودی علی الراس شده است.

دفاتر پلمپ قانونی چیست؟

تمامی مجموعه ها و شرکت ها اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، برای ثبت نمودن هزینه ها و درآمد های روزانه، هفتگی و ماهانه ی خود، دفاتر پلمپ قانونی تهیه می کنند تا اطلاعات مربوطه را در آن وارد کنند. انواع دفاتر پلمپ: به شکل دفتر پلمپ روزنامه و دفتر پلمپ کل، در مدل های 50، 100 و 150 برگی می باشند.

پلمپ دفاتر قانونی یا به عبارت دیگر پلمپ دفاتر تجاری یکی از مهمترین وظایف تاجران است که شاید به دلیل اهمیت زیاد همین موضوع است که در اولین ماده های قانون تجارت و همچنین در موادی از قانون مدنی، قانون گذار به شرح و وصف این قوانین پرداخته است.

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه، به دفتری گفته می شود که تمامی هزینه ها، سود و زیان ها به صورت روزانه در آن ثبت می شوند. همچنین در دفتر روزنامه، اطلاعات بر حسب سر فصل یا کد گذاری اطلاعات در صفحات مخصوص ثبت می شود. لازم به ذکر است که پس از اتمام ماه، تمامی اطلاعات و حساب های داخل دفتر روزنامه، حداکثر تا 15 ماه بعد باید به دفتر کل منتقل شود.

دفتر کل

دفتر کل، دفتری است که تمامی هزینه های وارد شده در دفتر روزنامه، به صورت هفتگی وارد دفتر کل می شود. اخذ دفتر کل و دفتر روزنامه، هر ساله بعد از اتمام سال جاری، و در سال بعد برای ثبت امور مالی شرکت دریافت می گردند؛ که در هر سال مالی، هر شرکت موظف است این دفاتر را تکمیل کند.

معایب علی الراس شدن

 

معایب علی الراس شدن

معایب علی الراس شدن : منظور از غیر قابل رسیدگی بودن دفاتر یعنی دفاتر مورد قبول هستنند اماهزینه مورد قبول نیستنند و یا دفاتر طبق آیین نامه و یا قوانین و استانداردها حسابداری نیست که این نظر ممیز می باشد. در این حالت بهتر است ما طبق ماده 237 برگ تشخیص مبتنی بر ماخذ و دلایل کافی را از ممیز بگیریم و سپس با توجه موارد مطروحه مدارک و مستندات خود را درست کرده و مجددا به ممیز ارائه دهیم. اما اگر دفاتر مردود شوند یعنی درآمد مودی قابل تعیین نمی باشد لذا در این حالت باید ثابت کنیم که درآمد قابل تشخیص و محاسبه است.

بر اساس ماده 97 قانون مالیات های مستقیم موارد زیر باعث علی الراس شدن دفاتر می شود:

  • در صورتی که تا موعد مقرر ترازنامه یا حساب سود و زیان واحد تجاری ارائه نشده باشد.
  • در صورتی که مودی به درخواست کتبی اداره امور مالیاتی مربوط از ارائه دفاتر و یا مدارک حساب در محل کار خود خودداری نماید. در خصوص این بند هرگاه مودی از ارائه قسمتی از مدارک حساب خودداری نماید موارد زیر روی می دهد:
  1. چنانچه مدارک ارائه نشده مربوط به هزینه باشد از احتساب آن جزء هزینه های قابل قبول خودداری می شود.
  2. در صورتی که مربوط به درآمد باشد، درآمد مشمول مالیات این قسمت از طریق علی الراس تعیین خواهد شد.
  • در صورتی که دفاتر و اسناد و مدارک ابرازی برای محاسبه درآمد مشمول مالیات به نظر اداره امور مالیاتی غیر قابل رسیدگی تشخیص داده شود و یا به علت عدم رعایت موازین قانونی و آیین نامه مربوط مورد قبول واقع نشود.

عواقب عدم انجام پلمپ دفاتر چیست؟

با توجه به قانون تجارت، قوانین مالیاتی و همچنین رویه اداره مالیات در کلیه مناطق کشورمان، هر تاجری اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی موظف است نسبت به وظایف قانونی مالیاتی خود در زمان مقرر اقدامات لازم را به عمل آورد؛ که از جمله مهمترین این وظایف و اقدامات، اخذ پلمپ دفاتر قانونی ، تنظیم و تحریر این دفاتر طبق قانون، ارسال اظهارنامه مالیاتی در موعد مقرر (در حال حاضر برای اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال و برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال این فرصت وجود دارد تا اظهارنامه مالیاتی سال قبل تنظیم و ارسال گردد).

انجام این اقدامات طبق قانون و در موعد مقرر کاملا به نفع پرداخت کننده (مودی) مالیاتی خواهد بود. چرا که با توجه به ضرایب و مبالغ تعیین شده از طرف اداره کل مالیات، در آمدهای مودیان گرامی در هر سال تا حداکثر مبلغ معین اعلام شده، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود به شرط آنکه آن مودی به وظایف و تکالیف خود طبق قانون و در موعد مقرر عمل نموده باشد.

حال اگر تاجر یا شرکتی نسبت به اخذ پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام ننموده باشد یا هر یک از اقدامات ذکر شده را در موعد معین و طبق مقررات قانونی انجام نداده باشد، علاوه بر آنکه از معافیت مذکور بهره مند نمی شود، شامل پرداخت مالیات بصورت علی الراس نیز می شود که گاها مبالغ بسیار سنگینی است و طبیعتا هیچ شخص یا شرکتی تمایل ندارد که مالیات او بصورت علی الراس محاسبه شود.

معایب علی الراس شدن را در این مقاله از پایدار ثبت باهم بررسی نمودیم؛ توصیه پایدار ثبت در زمینه عدم پلمپ دفاتر تجاری و عواقب آن : با توجه به اینکه پلمپ دفاتر تجاری هزینه چندانی برای شرکت ندارد، بهتر است در اول سال مالی نسبت به اخذ آن اقدام کنید؛ تا مشکلات مالیاتی برای شما به وجود نیاید. حتی اگر شرکت شما فعالیتی نداشته باشد؛ یعنی عدم فعالیت شرکت، مجوزی برای عدم پلمپ دفاتر نیست و به پیشنهاد ما هرچه سریعتر برای اخذ آن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره