پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
کد اقتصادی

کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی چیست؟

مقاله ای که برای شما آماده شده، توسط تیم متخصص ثبت پایدار جمع آوری شده که به بیان سیر تا پیاز کد اقتصادی اشاره کرده است. کد اقتصادی یک کد شناساگر می باشد که با توجه به اینکه فعالیتهای اقتصادی به صورت گوناگونی در حال انجام است لازم است فعالین در زمینه های اقتصادی شناسایی گردند، تا مورد حمایت های دولت قرار گیرند و از سوی دیگر بر اعمال اقتصادی و تجاری آنها نظارت لازم صورت گیرد تا از انجام فعالیتهای غیر مجاز و سوء استفاده ها و رانت خواری های احتمالی و به وجود آمدن فضای نا‌سالم اقتصادی جلوگیری شود. به همین دلیل دریافت این کد باید در اسرع وقت و بعد از ثبت شرکت صورت گیرد، یعنی از زمان ثبت شرکت به مدت دو ماه باید نسبت به تشکیل پرونده دارایی و دریافت کد اقتصادی اقدام نمایید.

تعریف کد اقتصادی

کد اقتصادی، شناسه ایی ۱۲ رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی به اشخاص حقیقی یا حقوقی (که به تولید کالا یا ارائه خدمات می پردازند) اختصاص داده می شود. کد اقتصادی جهت شناسایی شخص، شرکت یا موسسه در واحد مالیاتی استفاده می‌شود و تمامی شرکت‌های ثبت شده،  ملزم به دریافت کد اقتصادی هستند.

هر شرکت یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تاسیس آن در روزنامه رسمی منتشر گردید، باید حداکثر ظرف ۲ ماه در اداره مالیات حوزه‌ای که به آدرس شرکت یا موسسه مرتبط است، تشکیل پرونده داده و نسبت به دریافت کد اقتصادی اقدام نماید.

این کد برای گرفتن کارت بازرگانی، باز کردن حساب در بانک، شرکت در مناقصه ها و مزایده های خصوصی و دولتی، بستن قرار داد با شرکت های دولتی و حتی نوشتن و صادر کردن فاکتور الزامی است. افراد موظفند شماره اقتصادی خود را روی فاکتورهای خرید و فروش خود ثبت نموده و در مواقع تقاضا و نیاز ارائه نمایند. به دلیل اینکه بتوان سود دقیق از هر فاکتور و معامله را حساب کرد، تا مالیات اشتباه از کسی گرفته نشود، باید کد اقتصادی در فاکتور خرید و فروش درج شود.

 

کد اقتصادی چه کاربرد هایی دارد؟

دریافت کد اقتصادی برای تمامی شرکت ها الزامی می باشد؛ ولی با این حال این کد کاربرد هایی دارد که در بالا به بخش کوچکی از آن ها اشاره کردیم و در این قسمت این کاربرد هارا مواردی برای شما بیان می کنیم:

  • استفاده از خدمات گمرکی
  • امکان حضور در مناقصات و مزایدات
  • انجام مراودات مالی بصورت قانونی و درج در فاکتورهای فروش
  • افتتاح حساب های ارزی و ریالی
  • اخذ کارت بازرگانی

 

کد اقتصادی چیست؟

 

چه افرادی باید این کد را دریافت کنند؟

طبق قوانین تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی موضوع قانون مالیات های مستقیم موظف می باشند نسبت به ثبت نام در نظام مالیاتی کشور اقدام کنند.

به تعریف کامل تر کلیه‌ی اشخاص حقیقی و حقوقی که به تولید و یا توزیع هر نوع کالا، تولید و مونتاژ و همچنین امور خدماتی اشتغال دارند و دارای پروانه کسب یا دارای محلی برای فعالیت تجاری هستند، باید نسبت به اخذ کد اقتصادی اقدام کنند.

منظور از پروانه‌ی کسب ‌و کار از مراجع مربوطه، کلیه‌ی جوازهای کسب یا کار صادره از اتاق صنایع و معادن و بازرگانی،‌ اتحادیه های صنفی، وزارتخانه ها و سایر مراجع ذی‌صلاح است.

 

مجوز فعالیت چیست؟

مجوز فعالیت مدرکی است که طبق آن فعالیت اقتصادی شخص از سوی مرجع دارای صلاحیت تأیید گردیده باشد. به عنوان مثال پروانه فعالیت داروخانه‌ها از سوی وزارت بهداشت، کارت بازرگانی از طرف وزارت بازرگانی و جواز کسب از سوی اتحادیه های صنفی جهت فعالیت مغازه های صنفی از جمله مجوزهای فعالیت است که با دارا بودن آن می‌توان جهت اخذ کد اقتصادی اقدام نمود.

 

چه مکان ها و افرادی از دریافت معافند؟

  • اشخاص حقیقی مشغول به کار در حیطه ی هنر شامل: طراحی، نقاشی، خطاطی،فیلم سازی و کارهای مرتبط به آن، نویسندگی، گرافیک، ویراستاری و ترجمه کتاب .
  • اتحادیه های امور صنفی
  • اشخاص حقیقی که در زمینه پیمانکاری در حال فعالیت می باشند (تنها در صورتی که ارزش قرارداد پیمانی و مبلغ کلی دریافتی آنها در طول یک سال بیشتر از پنجاه میلیون تومان نباشد).
  • اشخاص حقیقی شاغل در امور تحقیقی و یا مشاوره فنی (افراد عضو هیئت علمی دانشگاه ها و مراکز عالی آموزشی)
  • مکان های مذهبی شامل( مساجد و تکایا)

 

استفاده از کد اقتصادی دیگران چه عواقبی دارد؟

اگر شرکت یا شخصی برای انجام امور خود، به جای کد خود، از کد واحد دیگری استفاده کند، چه اتفاقی می افتد؟

در این گونه موارد از آنجا که دارنده کد دارای مسئولیت تضامنی نسبت به آن است، لذا مطابق تبصره‌ی ۱ ماده‌ی ۱۶۹ مکرر قانون مالیات‌ های مستقیم، فرد مجرم مالیاتی در نظرگرفته شده و باید نسبت به جرم صورت گرفته در دادگاه های مربوطه پاسخگو باشد.

 

جریمه‌ی تخلفات کد اقتصادی

در صورت عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از طرف افراد مربوطه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان‌های وابسته از ارائه‌ی هرگونه تسهیلات به این اشخاص خودداری می‌کند. عدم صدور صورت حساب یا عدم درج کد اقتصادی و همچنین عدم رعایت این دستورالعمل علاوه بر بی اعتباری دفاتر مربوطه از حیث مالیاتی و جرایم مندرج در ماده‌ی ۸ قانون تعزیرات حکومتی، مشمول جرایم زیر می‌شود:

  1. برای بار اول جریمه‌ای معادل ۲ برابر مبلغ مورد معامله؛
  2. برای بار دوم تعطیلی محل کسب یا توقف فعالیت حسب مورد به مدت ۳ ماه؛
  3. برای بار سوم حبس تعزیری از ۳ ماه تا ۶ ماه برای اشخاص متخلف و در مورد اشخاص حقوقی برای مدیر یا مدیران مسئول ذی‌ربط.

 

مقاله ی تعریف کد اقتصادی ما نیز به پایان رسید. در این مقاله ما به مواردی که شما قبل از دریافت کد اقتصادی نیاز دارید بدانید را برای شما بیان کردیم؛ مواردی مانند مزایا، الزامات، عواقب عدم دریافت، استفاده از کد اقتصادی دیگران و… امیدواریم که این مقاله نیز مانند دیگر مقالات ما با استقبال فراوانی همراه شود، زیرا ما بر اساس نیاز های مخاطبان به نوشتن می پردازیم و مطالب مهمی را بیان می کنیم که هر شخصی باید از آن ها مطلع باشد. همچنینی لازم به ذکر است که موسسه ثبت پایدار در تمامی مراحل دریافت کد اقتصادی همراه شما خواهد بود تا شما را در این مسیر راهنمایی کند، چنانچه سوالاتتان توسط این مقاله به پاسخ مناسب نرسیده است، می توانید از خدمات مشاوره تلفنی رایگان ثبت پایدار بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره