پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
پلمپ دفاتر

پلمپ دفاتر و مدارک مربوط به آن چیست؟

پلمپ دفاتر و مدارک مربوط به آن چیست؟

در ماده 6 قانون تجارت آمده که هر تاجری که به امر تجارت مشغول است، باید دو دفتر تهیه کند تا در سال تجاری آن ها را پر کرده و به مراجع قانونی تحویل دهد. به این دفاتر، دفاتر پلمپ گفته می شود که در دو بخش زیر قابل تقسیم اند.

  • دفتر روزنامه
  • دفتر کل

از این جهت، پلمپ دفاتر برای تمامی شرکت ها امری اجباری بوده که تا پایان هر سال باید عملی شود.

حال به این موضوع می رسیم که پلمپ دفاتر قانونی یعنی چی؟

 

پلمپ دفاتر قانونی چیست؟

تمامی مجموعه ها وشرکت ها اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، برای ثبت هزینه ها و درآمد های روزانه، هفتگی و ماهانه ی خود، نیاز به دفاتر رسمی برای ورود این اطلاعات و حساب های خود دارند.

انواع دفاتر پلمپ: به شکل دفتر پلمپ روزنامه و دفتر پلمپ کل، در مدل های 50، 100 و 150 برگی می باشند.

 

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه، به دفتری گفته می شود که تمامی هزینه ها، سود و زیان ها به صورت روزانه در آن ثبت می شوند.

همچنین در دفتر روزنامه، اطلاعات بر حسب سر فصل یا کد گذاری اطلاعات در صفحات مخصوص ثبت می شود. لازم به ذکر است که پس از اتمام ماه، تمامی اطلاعات و حساب های داخل دفتر روزنامه، حداکثر تا 15 ماه بعد باید به دفتر کل منتقل شود.

 

دفتر کل

دفتر کل، دفتری است که تمامی هزینه های وارد شده در دفتر روزنامه، به صورت هفتگی وارد دفتر کل می شود. دفتر کل و دفتر روزنامه، هر ساله بعد از اتمام سال جاری، و در سال بعد برای ثبت امور مالی شرکت دریافت می گردند؛ که در هر سال مالی، هر شرکت موظف است این دفاتر را تکمیل کند.

 

پلمب دفاتر

 

زمان پلمپ دفاتر قانونی کی می‌باشد؟

پلمپ دفاتر برای شرکت‌های تازه تأسیس تا ۳۰ روز پس از درخواست امکان‌پذیر است، ولی دفاتر پلمب شده‌ی شرکت‌های دیگر برای هر سال مالی، که از فروردین تا انتهای اسفند است، باید قبل از شروع سال مالی جدید اخذ گردد؛ بدین معنی که برای اخذ پلمب دفاتر سال ۹۹ باید نهایتاً تا ۲۹ اسفند ۹۸ اقدام کرد، وگرنه ممکن است دفاتر تجاری مورد قبول واقع نگردد و منجر به مشکلات مالیاتی مانند جریمه مالیاتی (علی‌الرأس) شده و حتی ممنوع‌المعامله شدن را نیز در پی داشته باشد.

پلمپ دفاتر در واقع به معنای برگ‌شماری دفاتر، شماره‌گذاری صفحات و منگوله‌دار کردن دفاتر است تا نتوان از آن برگی کم و زیاد کرد. همچنین در این دفاتر نام شرکت و شماره ثبت پلمب دفاتر قید شده و مهر اداره ثبت شرکت‌ها در آن زده می‌شود.

موسسه حقوقی ثبت پایدار تا پایان اسفند 1398 پلمپ دفاتر مالیاتی (یا همان پلمب دفاتر مالیاتی) سال 1399 را با تخفیف ویژه به مشتریان گرامی عرضه می‌کند.

 

آیا شرکتی که کار نمی‌کند باید دفتر پلمپ کند؟

بله. تمامی شرکت ها موظف به دریافت دفاتر مالی خود هستند و برای اینکه عدم فعالیت خود را به اداره مالیات (دارایی) اعلام نمایند باید دفاتر پلمب شده خود را بصورت خالی تسلیم آن اداره محترم کنند.

 

نحوه پلمپ دفاتر تجاری چگونه است؟

هر شرکت حداقل یک دفتر روزنامه و یک دفتر کل برای هر سال مالی نیاز دارد و این دفاتر در قالب دفاتر ۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ و ۲۰۰ برگ عرضه می‌شوند. اگر حجم داد و ستد شرکت شما بالا است، توصیه می‌شود یک دفتر ۲۰۰ برگ تهیه نمایید تا ناچار به اخذ دفتر دوم و پلمپ آن نشوید.
عدم پلمپ دفاتر باعث می‌شود شما نتوانید کد اقتصادی بگیرید و مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کنید. ارائه این دفاتر همچنین باعث شفافیت امور مالیاتی شرکت می‌شود. علاوه بر این‌ها تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی، برای دریافت کارت بازرگانی، باید پلمب دفاتر را انجام دهند. حتی شرکت‌هایی که فعالیت اقتصادی ندارند هم برای اعلام عدم فعالیت اقتصادی باید دفاتر پلمب شده خود را به صورت خالی به اداره مالیات ارائه کنند.

 

پس کاربرد دفاتر پلمپ را می توان اینگونه بیان کرد

  • ارایه اظهارنامه مالیاتی
  • اخذ کارت بازرگانی

 

مدارک لازم برای پلمپ دفاتر تجاری چیست؟

برای پلمب دفاتر تجاری اشخاص حقیقی مدارک زیر مورد نیاز است:

  • کپی کارت ملی متقاضی
  • کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسب

 

برای پلمب دفاتر تجاری اشخاص حقوقی به مدارک زیر نیاز دارید:

  • کپی کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت
  • کپی آگهی روزنامه رسمی کشور که تأسیس شرکت در آن قید شده باشد
  • در صورت وجود تغییرات در شرکت، کپی آگهی روزنامه رسمی کشور که آخرین تغییرات شرکت در آن ثبت شده باشد
  • در صورتی که وکیل یا نماینده‌ای برای پلمب دفاتر معرفی شده‌ باشد، وکالتنامه یا معرفی‌نامه نماینده نیز باید ارسال شود.

 

توصیه ی ثبت پایدار

با توجه به اینکه پلمپ دفاتر تجاری هزینه چندانی برای شرکت ندارد، بهتر است در اول سال مالی نسبت به اخذ آن اقدام کنید؛ تا مشکلات مالیاتی برای شما به وجود نیاید. حتی اگر شرکت شما فعالیتی نداشته باشد؛ یعنی عدم فعالیت شرکت، مجوزی برای عدم پلمپ دفاتر نیست و به پیشنهاد ما هرچه سریعتر برای اخذ آن اقدام کنید.

 

سفارش آنلاین دفاتر پلمپ

همانطور که ملاحظه فرمودید، سفارش پلمب دفاتر کار ساده ای نیست؛ حال تصمیم با شماست که آنرا به تنهایی انجام دهید، یا از مشاوره تلفنی رایگان ثبت پایدار در زمینه ی سفارش آنلاین دفاتر پلمپ بهره مند شوید.

امیدواریم این مقاله نیز برای شما سودمند بوده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره