پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
رتبه بندی

رتبه بندی شرکت ها چیست؟ | هدف رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

رتبه بندی شرکت ها چیست؟ | هدف رتبه بندی شرکت های پیمانکاری

یکی از معیارهای تشخیص صلاحیت شرکت ها رتبه بندی و گرید آنها میباشد. هدف از رتبه بندی شرکت ها تشخیص میزان اعتبار و صلاحیت آنهاست که این رتبه بندی بسیار امری مهم شمارده میشود. یکی از مهم ترین کارهایی که هر شرکت و یا کسب و کاری باید پس از تاسیس و راه اندازی و ثبت شرکت به صورت قانونی، آن را  به دست آورد و اخذ کند، رتبه بندی می باشد. رتبه بندی برای هر شرکتی فواید بسیار زیادی را به همراه دارد که به عنوان مثال میتوان برای شما اینطور گفت که شما با کسب گرید و رتبه مناسب شرکت خود، می توانید از نقاط ضعف و قوت خود با خبر شوید و تمام تلاش خود را جهت رشد و تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف و نواقص خود به کار بگیرید.

در این مقاله همراه تیم قدرتمند پایدار ثبت باشید تا به تمامی قسمت های رتبه بندی و هدف از رتبه بندی شرکت ها مسلط گردید؛ همچنین میتوانید با تکیه بر تیم پایدار، رتبه های خوبی برای شرکت خود اخذ نمایید، تنها کافیست جهت دریافت مشاوره رایگان با تیم ما در تماس باشید.

رتبه بندی شرکت ها چیست

هدف از رتبه بندی شرکت ها اینگونه است که: یک شرکت برای این که بتواند با سایر شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی قرارداد ببندد به داشتن رتبه نیاز دارد و اگر این چنین نباشد شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی قادر به عقد قرارداد با آن شرکت نخواهند بود. علاوه بر این، یکی از شروط لازم برای اشخاص حقیقی و حقوقی داشتن رتبه است که باعث اعتبار بخشی به آن می‌شود و آن را در بین رقیبان شناخته شده‌تر می‌کند. به طور کلی به درجه بندی شرکت‌ها بر اساس تجربه، تخصص و توان مالی که دارند رتبه بندی شرکت ها گفته می‌شود که به نوعی معیاری برای صلاحیت گذاری شرکت بر اساس استاندارد‌های تعریف شده است.

برای استعلام اعتبار شرکت از نظر اسم و یا استعلام اعضای شرکت کافی است فرم زیر را پر کرده و پرداخت هزینه مورد نظر را انجام دهید.

مدارک لازم برای رتبه بندی شرکت ها

با توجه به این که شرکت های پیمانکاری در رتبه‌های متفاوتی بین 1 تا 5 درجه بندی می‌شوند بنابراین، علاوه بر مدارک و شرایط عمومی، هر یک از آن‌ها برای رتبه بندی به یک سری مدارک اختصاصی نیز نیاز دارند که ما در این قسمت به معرفی تعدادی از مدارک عمومی لازم برای رتبه بندی شرکت ها می‌پردازیم.

هدف از رتبه بندی شرکت ها

مدارک عمومی لازم برای دریافت رتبه پیمانکاری

1) کپی برابر اصل مدارک شرکت از جمله:

الف) کپی برابر اصل شده مدارک ثبت شرکت سهامی خاص شامل مواردی چون اساس نامه، تاسیس و تغییرات، کپی شناسنامه و کپی کارت ملی همه سهام داران و اعضای هیئت مدیره میشود، و تمامی آن‌ها برای رتبه بندی شرکت ها و با هدف از رتبه بندی شرکت ها ضروری هستند.
ب) کپی برابر اصل شده مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود شامل مواردی چون اساس نامه، تقاضا نامه، شرکت نامه، روزنامه رسمی، تاسیس و تغییرات، کپی شناسنامه و کارت ملی همه سهام داران و اعضای هیئت مدیره است.

2) کپی برابر اصل شده مدارک تحصیلی اعضای امتیاز آور شرکت از جمله:

الف) نامه استعلام سوابق بیمه که تاریخ شروع و پایان و شرکت هایی که برایشان بیمه پرداخت کردهاند در آن ذکر شده است.
ب) گواهی کار مرتبط با رشته درخواست شده که تاریخ شروع و پایان از طرف شرکت یا شرکت هایی که در گواهی بیمه اعلام شده اند در آن ذکر شده است.

3) تصویر آخرین صورت وضعیت تایید شده یا اصل تاییدیه کارکرد توسط دستگاههای اجرایی برای کارهای نیمه تمام و مفاصا حساب بیمه برای کارهای تمام شده با هدف از رتبه بندی شرکت ها

4) کپی آخرین صورت جلسه تغییر سهام

5) تصویر همه موافقت نامه ها

6) تهیه سربرگ شرکت در سه نسخه

7) الزام داشتن حداقل مدرک تحصیلی لیسانس برای مدیر عامل و دو سوم اعضای هیئت مدیره

8) اظهار نامه مالیاتی آخرین سال مالی پیش از تشکیل پرونده که توسط سر ممیز مالیاتی تایید و مهر شده باشد.

مدارک لازم جهت اخذ رتبه 4 پیمانکاری

  1. همه مدارک عمومی برای ثبت شرکت
  2. سه نسخه سربرگ شرکت
  3. کپی برابر اصل صورت جلسه تغییر سهام
  4. آخرین اظهارنامه مالیاتی
  5. تصویر کلیه موافقت نامه های شرکت
  6. تصویر مدارک شناسایی سهام داران و اعضای هیئت مدیره
  7. کپی برابر اصل مدارک تحصیلی اعضای امتیاز آور شرکت
  8. سوابق بیمه با ذکر تاریخ شروع و پایان دوره بیمه و نام بیمه کننده
  9. گواهی کار مرتبط با رشته درخواست شده که از طرف شرکت هایی صادر شده است که نام آنها در گواهی سابقه بیمه ذکر شده است.

رتبه بندی شرکت ها ی پیمانکاری سازمان مدیریت و برنامه ریزی

در مورد هدف از رتبه بندی شرکت ها بهتر است بدانید که سازمان مدیریت و برنامه ریزی که امروزه بیشتر به عنوان معاونت فنی و عمران استانداری شناخته شده است شرکت‌ها را در دو گروه پیمانکاری و مشاوره طبقه بندی می‌کند و هر یک از این دو گروه را نیز بر اساس میزان صلاحیت رتبه بندی می‌کند که این رتبه بندی برای شرکت های پیمانکاری رتبه‌های 1 تا 5 را شامل می‌شود و در آن رتبه 5 پایین‌ترین و رتبه 1 بالاترین رتبه‌ای است که به یک شرکت اختصاص داده می‌شود. همچنین سازمان مدیریت و برنامه ریزی به شرکت های مشاور رتبه‌هایی بین 1 تا 3 را اختصاص داده است که رتبه 1 بالاترین و رتبه 3 پایین‌ترین رتبه است.

ملاک اصلی برای رتبه بندی شرکت ها ی پیمانکار، نیروی فنی مهندسی موجود در هیئت مدیره شرکت است در حالی که برای شرکت های مشاوره علاوه بر نیروی فنی مهندسی حاضر در آن امکانات فنی و نرم افزاری شرکت نیز در ارزیابی لحاظ می‌شود.

سامانه رتبه بندی پیمانکاران

سامانه جامع هوشمند تشخیص صلاحیت عوامل نظام فنی و اجرایی یا ساجات بزرگ‌ترین سامانه اطلاعات پیمانکاران و مشاوران است که از اواخر سال 1388 توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور برای ثبت اطلاعات به اجرا درآمده است و از آن زمان تا کنون توانسته است در جمع آوری اطلاعات بسیار موفق باشد و اطلاعات بسیار مفیدی را از شرکت‌ها در خود جای بدهد.

هدف از اجرای این سامانه تشخیص صلاحیت شرکت‌ها، حذف دلالان در رتبه بندی شرکت ها، شفاف سازی فعالیت مشاوران و پیمانکاران، جلوگیری از کاغذ بازی‌های اضافی و به طور کلی سرعت بخشیدن به مراحل اخذ رتبه است.

یکی دیگر از مزایای استفاده از سامانه ساجات در رتبه بندی شرکت ها این است که شرکت هایی که از طریق این سامانه برای اخذ رتبه پیمانکاری یا مشاوره اقدام می‌کنند این امکان را در اختیار دارند تا خودشان را با رقبا مقایسه کنند و نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنند و در نهایت برای تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف خود اقدام کنند.

هدف از رتبه بندی شرکت ها موضوع اصلی این مقاله بود که به طور کامل به بررسی آن پرداختیم؛ همچنین میتوانید با تکیه بر تیم پایدار، رتبه های خوبی برای شرکت خود اخذ نمایید، تنها کافیست جهت دریافت مشاوره رایگان با تیم ما در تماس باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره