پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
صورتجلسه ها

نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده چگونه است؟آموزش کامل

نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده چگونه است؟آموزش کامل

نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده چگونه است و چگونه می توان تنظیم صورتجلسه را برای شرکت های سهامی خاص انجام داد؟ پاسخ این سوال و سوالاتی که در مورد صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده وحود دارد در این مطلب به صورت کامل مورد بررسی قرار می گیرند.

در صورتی که قصد دارید نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده برای شما به صورت کامل و بدون هیج مشکلی از نظر حقوقی انجام شود می توانید از راهنمایی و مشاوره کارشناسان ما در سامانه ثبتی پایدار استفاده نمایید.

نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

صورتجلسه به نوشته ای گفته می شود که حاوی مذاکرات و تصمیمات اتخاذ شده و مصوبات جلسه های رسمی است. انواع شرکت های تجاری شامل مجامع عمومی عادی سالیانه، عادی بطور فوق العاده، فوق العاده و هیئت مدیره است. مجمع عمومی شرکت سهامی از اجتماع صاحبان سهام تشکیل می شود. هر نوع تغییری در اساسنامه ی شرکت باید به موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به ثبت شرکت ها اعلام گردد. مجمع عمومی که عالی ترین رکن شرکت است بنا به ماده ٧٣ قانون تجارت مشتمل بر انواع ذیل می باشد:

مجمع عمومی موسس

مجمع عمومی عادی

مجمع عمومی فوق العاده

در اين مقاله اما نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده را به صورت کامل و از 0 تا 100 شرح می دهيم. اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد نحوه تنظیم صورتجلسه حقوقی به دست بیاورید، مقاله تخصصی تهیه شده توسط تیم پایدار ثبت را مطالعه فرمایید.

تغییرات شرکتها و تنظیم صورتجلسات

بعد از ثبت شرکت به صورت قانونی و رعایت کردن تمامی شرایط ثبت شرکت، تغییرات کلیه شرکتها و موسسات از طریق تنظیم صورتجلسات مجامع و هيئت مدیره امکان پذیر می باشد. تنظیم صورتجلسه تغییرات معمولا توسط شخص حقوقدان یا وکلا و اشخاصی که با قانون تجارت تسلط کامل دارند تنظیم می شود، زیرا متون کاملا حقوقی و تخصصی می باشد. در مورد نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده باید به این نکته توجه داشته باشید که تنظیم صورتجلسات تغییرات به تفکیک در سایت اداره ثبت شرکت ها به صورت فرمهای خام در اختیار عموم قرار داده شده که هر شرکت می تواند با توجه به تغییرات مورد درخواست صورتجلسه مذکور را از طریق فرم های از پیش تعریف شده تهیه و  تنظیم نمایند.

بعد از اتمام تمامی مراحل ثبت شرکت باید بدانید که تغییرات شرکتها و موسسات از طریق تنظیم صورتجلسات مجمع و هیئت مدیره انجام می گیرد که هر کدام از این صورتجلسات به صورت تخصصی می تواند تغییرات خاصی را اعمال نماید. بنابراین باید با نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده آشنایی کاملی داشته باشید.

برای تغییرات شرکت در مواد اساسنامه از صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده استفاده می شود. در تنظیم صورتجلسه تغییر نام شرکت، آدرس دفتر مرکزی شرکت، موضوع فعالیت شرکت، تعداد اعضاء هیئت مدیره شرکت و کلیه مواد اساسنامه قابل تغییر می باشد.

تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت ها

صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با حضور اعضاء مجمع تشکیل می گردد و در صورت حضور کلیه اعضاء مجمع به صورت ۱۰۰ درصدی و در صورت حضور اکثریت اعضاء مجمع با توجه به مواد اساسنامه شرکت مربوط و قانون تجارت به رسمیت شناخته می شود و تصمیمات با رای اکثریت اعضاء مجمع به تصویب خواهد رسید. در تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی بطور فوق العاده اعضاء هیئت مدیره، بازرسان، روزنامه کثیرالانتشار و و صورتهای مالی شرکت قابل تایید و تصویب می باشد.

این صورتجلسه همانند صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده با حضور اعضاء مجمع که از سهامداران یا شرکاء شرکت می باشند تنظیم و تایید می شود. قوانین به رسمیت شناختن جلسه مجمع عمومی عادی فوق العاده مطابق با مواد اساسنامه و قانون تجارت می باشد.

آخرین موضوع در مورد نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده، صورتجلسه هیئت مدیره می باشد که در این صورتجلسه سمت اعضاء همراه با تعیین صاحب حق امضاء مجاز تعیین می گردد و همیشه با حضور اکثریت اعضاء هیئت مدیره به رسمیت شناخته می شود و پس از جلسه و تنظیم صورتجلسات به امضاء حاضرین رسیده و دستور جلسه مورد تایید و تصویب قرار می گیرد. نحوه تنظیم صورتجلسه را در این مقاله می آموزید. این موضوعات برای ثبت برند تجاری وجود ندارند و نیازی به طی کردن این مراحل نخواهید داشت. برند های حقیقی و حقوقی ثبت شده نیز برای تغییرات نیازی به ثبت صورتجلسه ندارند.

تنظیم و نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

مجمع عمومی فوق‌العاده با حضور بیش از نصف سهامدارانی که حق رأی دارند تشکیل می‌شود. هرگاه دو سوم افراد حاضر در مجمع به تصمیمات مجمع رای مثبت بدهند، آن رای معتبر شناخته می‌شود. در مجمع عمومی فوق العاده به موضوعات مهم و اساسی از جمله تغییر اساسنامه پرداخته می شود.

از دیگر موضوعات مورد رسیدگی در مجمع فوق العاده که باید در نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مد نظر قرار بگیرد می‌توان به کاهش یا افزایش سرمایه و انحلال شرکت اشاره کرد. هر نوع تغییری در اساسنامه شرکت باید به‌موجب صورت‌جلسه مجمع عمومی فوق‌العاده به اداره ثبت شرکت‌ها اعلام شود. پس برای انتشار مطالب و تصمیمات و تغییرات باید صورتجلسه ای تنظیم شود که نکات زیر را در بر بگیرد. به عبارتی برای نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده باید موارد زیر را در بر بگیرد.

عنوان صورت‌جلسه، “نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده”

نام کامل شرکت و نوع حقوقی شرکت و شماره ثبت

سرمایه ثبت‌شده‌ شرکت

محل و تاریخ و ساعت برگزاری مجمع و ذکر تعداد اعضاء شرکت‌کننده در مجمع و در صورت نشر آگهی دعوت، اشاره به روزنامه ناشر و تاریخ و مفاد آگهی

درصورتی‌که تعداد اعضاء شرکت محدود باشد، نام و نام خانوادگی و تعداد سهام آن‌ها

تعیین اعضاء هیئت‌رئیسه (در خصوص شرکت سهامی)

نگارش تصمیمات اتخاذ شده در خصوص تغییر ماده یا موادی از اساسنامه شرکت و یا مواردی که در صلاحیت مجمع فوق است با ذکر جزئیات مربوط به آن

بعد از رعایت کردن تمامی شرایط ثبت شرکت و اجرای دستورالعمل های مختلف با مواردی برای افزایش سرمایه شرکت رو به رو خواهید شد که در بررسی نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده به‌ عنوان‌ مثال افزایش سرمایه؛ که در آن باید مشخص شود سرمایه از چه مبلغی به چه مبلغی افزایش‌یافته است. از محل آورده نقدی یا غیر نقدی بوده و مشمول کدام‌یک از مواد ۱۵۷ و ۱۵۸ لایحه اصلاحی قانون  تجارت است. باید توجه کرد که تغییرات مربوط به تعداد سهام و یا ارزش اسمی سهام و غیره نیز قید شود.

نحوه ثبت و تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده شرکت ها

تنظیم صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه یا عادی بطور فوق العاده

    • عنوان صورتجلسه باید صورتجلسه مجمع عمومی عادی سالیانه یا صورتجلسه مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده تعیین شود.
    • نام کامل شرکت به همراه شماره ثبت، شناسه ملی شرکت و نوع حقوقی شرکت باید درج شود.
    • سرمایه ثبت شده شرکت باید درج شود.
    • محل تشکیل جلسه، تاریخ، ساعت، روز و تعداد نفرات حاضر در جلسه به همراه نام آنها در صورت کم بودن تعداد نفرات و ارائه دعوت نامه در صورت اگهی کردن دعوت نامه با اشاره به مفاد و تاریخ نشر در روزنامه. پیوست کپی روزنامه دعوت هم امکان پذیر می باشد که باید در متن صورتجلسه دقیقا با ذکر تاریخ و روز و نام روزنامه به موضوع پیوست اشاره شود.
    • تعیین اعضا هیئت رئیسه در صورتیکه شرکت سهامی بود
    • نوشتن تصمیمات اتخاذ شده براساس نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده پیرامون مواردی همچون:
      • تعیین اعضا هیئت مدیره با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت آنها و همچنین اصلی و علی البدل بودن آنها به همراه نشانی محل زندگی آنها
      • تعیین بازرسین شرکت و اصلی و علی البدل بودن آنها و نام و نام خانوادگی آنها
      • تعیین روزنامه کثیرالانتشار برای آگهی های شرکت به همراه نشانی سکونت آنها
      • تصویب ترازنامه سود و زیان با ذکر سال مالی
      • تعیین وکیل حقوقی برای شرکت با ذکر نام و نام خانوادگی ، شماره وکالت و اعلام صلاحیت او برای امضا ذیل اسناد

در بررسی نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده باید گفت که این صورتجلسه پس از تکمیل و نگارش همه بند ها با پیوست سایر مدارک مورد نیاز و با درخواست خود هیئت رئیسه برای اعمال تغییرات به اداره ثبت شرکت ها ارجاع داده می شود.

نکاتی در مورد نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده

در شرکت های سهامی خاص که دارای هزینه ثبت شرکت بیشتری هستند، اولین نکته ای که بایستی در خصوص تشکیل مجامع عمومی رعایت نمود انتخاب هیئت رئیسه ای متشکل از یک رئیس، دو ناظر و یک منشی می باشد. مجمع عمومی عادی در شرکت های سهامی خاص با حضور بیش از نصف سهامی که حق رای دارند رسمیت می یابد و چنانچه در اولین نوبت دعوت از سهامداران این حد نصاب حاصل نشود، در دعوت دوم هر عده ای از سهامداران می توانند جلسه را تشکیل دهند.

لازم به ذکر است که در آگهی دعوت نوبت دوم بایستی نتیجه دعوت نوبت اول ذکر گردد. تصویب تصمیماتی که در این مجمع مطرح می شود نیازمند رای نصف بعلاوه یک سهامی که حق رای دارند می باشد. مجامع عمومی فوق العاده شرکت های سهامی خاص در مرتبه اول با حضور بیش از نصف سهامی که حق رای دارند و در نوبت دوم با حضور یک سوم از آن ها رسمی می باشد. تصمیمات این مجمع با رای دو سوم از سهامی که حق رای دارند تصویب و تایید خواهد شد.

با توجه به حساسیت ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده و آگهی دعوت در خصوص انواع شرکتها، شما همراهان ارجمند در صورت نیاز به هر گونه مشاوره در رابطه با تنظیم انواع صورتجلسه می توانید با کارشناسان پایدار ثبت تماس حاصل نمایید. مشاورین حقوقی ما با تسلط کاملی که به قوانین و اصول حقوقی دارند، می توانند به شما کمک کنند تا تصمیمات صحیح تری اتخاذ نمایید.

اگر قصد دارید اطلاعات کاملی در مورد نحوه دریافت کارت بازرگانی یا هزینه ثبت برند و علامت تجاری به دست بیاورید، مقالات تخصصی پایدار ثبت می تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

1 دیدگاه دربارهٔ «نحوه ثبت صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده چگونه است؟آموزش کامل»

حامد بنائیان بروجنی گفت:

با سلام و ضمن تشکر از اطلاع رسانی شما
بنده حقیر احساس میکنم که در خصوص تعیین رئیس جلسه و ناظرین و منشی باید اصلی را رعایت کنیم، به عنوان مثال فکر میکنم (رئیس جلسه باید رئیس هئیت مدیره باشد) البته به نظر بنده.
لطفاً در صورت امکان این موضوع را هم اعلام بفرمائید که آیا حتماً باید از قانون خاصی پیروی کرد یا هرکدام از اعضا می توانند رئیس جلسه و ناظر و منشی باشند.
با سپاس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره