پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبتی

قوانین ثبت شرکت در ایران

قوانین ثبت شرکت در ایران

هر شرکت لازم است پیش از آغاز به کار به ثبت برسد. ثبت شرکت در ایران مراحلی دارد که ممکن است انجام آن از عهده افراد غیر متخصص در این زمینه خارج باشد. پیش از اقدام به ثبت شرکت لازم است با قوانین ثبت شرکت در ایران آشنایی کامل داشته باشید و با در دست داشتن مدارک و اطلاعات کافی نسبت به ثبت شرکت اقدام نمایید. گرفتن راهنمایی از یک مشاور و متخصص در زمینه ثبت شرکت‌ها می‌تواند تا حد بسیار زیادی باعث تسریع در انجام امور ثبتی شود. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با قوانین ثبت شرکت در ایران و مراحل آن با شما در میان بگذاریم.

ثبت شرکت چیست؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، تمام افرادی که تصمیم به تشکیل شرکت می‌گیرند ملزم به ثبت آن شرکت در اداره ثبت امور و شرکت‌ها که زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است، می‌باشند. ثبت شرکت منجر می‌شود که تمام فعالیت‌های شرکت‌ها تحت قوانین مشخصی به انجام برسند و افراد می‌توانند از مزایای شرکت خود بهره‌مند شوند.

شرکت‌ها با با ثبت و آگهی آن‌ها در روزنامه رسمی شرکت یک شناسه ملی ۱۱ رقمی و شماره ثبت دریافت می‌کنند و پس از آن بصورت رسمی اجازه فعالیت خواهند داشت. پیش از ثبت شرکت بهتر است با قوانین ثبت شرکت در ایران آشنا باشید و با آگاهی نسبت به ثبت اقدام نمایید.

مراحل ثبت شرکت در ایران

ثبت شرکت در ایران نیز مانند هر کشوری مراحل خاص خود را دارد و برای اقدام به ثبت شرکت باید مراحل و قوانین ثبت شرکت در ایران را کامل بدانید. مراحل ثبت شرکت در ایران به شرح زیر است:

مرحله اول

در مرحله اول باید نوع شرکت انتخاب شود. انواع شرکت در قانون تجارت به ۷ دسته تقسیم می‌شود که این ۷ دسته به شرح زیر می‌باشند:

  • شرکت سهامی
  • شرکت با مسئولیت محدود
  • شرکت تضامنی
  • شرکت نسبی
  • شرکت مختلط سهامی
  • شرکت غیر مختلط سهامی
  • شرکت تعاونی

قوانین ثبت شرکت در ایران برای هر دسته از انواع شرکت‌ها می‌تواند متفاوت باشد. فراموش نکنید که انتخاب نوع شرکت و هدف تعیین شده برای آن در ثبت شرکت از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است. به همین خاطر بهتر است در این زمینه از مشاور متخصصی کمک بگیرید.

مرحله دوم

در مرحله دوم ثبت شرکت باید شریکی برای خود انتخاب کنید. طبق قوانین ثبت شرکت در ایران برای ثبت هر شرکتی حداقل شراکت ۲ نفر مورد نیاز است. اگر قصد دارید شرکتی را به تنهایی به ثبت برسانید، می‌توانید از یکی از دوستان و یا اعضای خانواده خود که به آن‌ها اعتماد کامل دارید را به عنوان شریک خود انتخاب کنید.

مرحله سوم

در مرحله سوم طبق قوانین ثبت شرکت در ایران لازم است مدت زمان مشخصی را برای فعالیت شرکت انتخاب کنید. این مدت زمان می‌تواند نامحدود نیز باشد و احتساب مدت فعالیت از آغاز تاریخ ثبت شرکت خواهد بود.

انتخاب موضوع شرکت دیگر نکته مهمی است که باید در انتخاب آن دقت لازم را به کار ببرید. موضوع شرکت باید به وضوح و صراحت بیان شده باشد.

نکته دیگری که لازم است آن را در هنگام ثبت شرکت به یاد داشته باشید این است که اگر فعالیت شرکت شما از دید قوانین ثبت شرکت در ایران نیاز به اخذ مجوز داشته باشد، باید نسبت به گرفتن مجوز اقدام کرده و در قسمت مشخص تاریخ مجوز و شماره مجوز را یادداشت کنید. در غیر اینصورت در سامانه ثبت شرکت‌ها، وضعیت مجوز را در حالت ندارد قرار دهید.

مرحله چهارم

نکته دیگری که به هنگام ثبت شرکت در ایران از اهمیت بالایی برخوردار است، آدرس شرکت است که باید به تایید اداره پست نیز برسد. آدرسی که به اداره ثبت شرکت‌ها داده می‌شود باید تجاری باشد و در صورت استیجاری بودن قرارداد رسمی آن قابل‌ ارائه باشد.

مرحله پنجم

طبق قوانین ثبت شرکت در ایران، در مرحله پنجم باید سهامداران و اعضاء هیئت‌مدیره کاملا مشخص شوند و مدارک هویتی آن‌ها نیز تسلیم اداره ثبت شرکت‌ها شود.

مرحله ششم

بر طبق قوانین ثبت شرکت در ایران باید نامی برای شرکت خود انتخاب کنید که به هیچ وجه تکراری نباشند. بدین منظور می‌توانید از طریقسایت‌های اینترنتی تسبت به استعلام نامهای شرکت گواهی بگیرید.

 

قوانین ثبت شرکت در ایران

 

مرحله هفتتم

مشخص کردن سرمایه اولیه شرکت هفتمین قدم برای ثبت شرکت در ایران است. حداقل سرمایه برای تأسیس یک شرکت با مسئولیت محدود مبلغ ۱۰۰ هزار تومان هست.

مرحله هشتم

در مرحله هشتم از قوانین ثبت شرکت در ایران لازم است سمت اشخاص شرکت کامل و دقیق تعیین شود. اگر شرکت با مسئولیت محدود باشد تعیین سمت رئیس و مدیرعامل باید انجام شود و اگر شرکت سهامی خاص است سمت مدیرعامل و رئیس و نائب رئیس و در قسمت تعیین بازرس (بازرس اصلی و علی‌البدل) باید مشخص شود.

مرحله نهم

پس از مشخص شدن سمت اشخاص لازم است سهم هریک از شرکا با ذکر نام مشخص و تعیین شود.

مرحله دهم

طبق قوانین ثبت شرکت در ایران در مرحله دهم از مراحل ثبت شرکت، باید تمام تغییراتت مرتبط با شرکت در یک روزنامه کثیرالانشار تمام و کمال به ثبت برسد.

مرحله یازدهم

در این مرحله از مراحل ثبت شرکت در ایران باید تنظیم متن صورت‌جلسه، اظهارنامه، تقاضانامه، اساس‌نامه و شرکت‌نامه به انجام برسنند. بدین منظور و برای تنظیم اینگونه از اسناد می‌توانید از مشاوران حقوقی در این زمینه کمک بگیرید.

مرحله آخر

در مرحله آخر از مراحل ثبت شرکت باید تمام فرم‌های ذکر شده و مدارک لازم دیگر به امضای دیگر شرکای شرکت برسند و سپس تسلیم اداره ثبت شرکت‌ها شوند. طبق قوانین ثبت شرکت در ایران، اگر هر یک از مدارک کامل نباشد و یا دارای ایراداتی غیر قابل تغییر باشند لازم است مراحل ثبت شرکت از ابتدا پیش گرفته شود و پس از تکمیل و تایید مدارک شرکت، ثبت شرکت به انجام برسد.

لازم به ذکر است که با توجه به شرایط کنونی انجام تمام مراحل ثبت شرکت در ایران از طریق وب‌سایت‌های اینترنتی نیز قابل انجام است. برای تسلط هر چه بیشتر بر قوانین ثبت شرکت در ایران می‌توانید با از افراد و مشاوران متخصص پایدار ثبت در زمینه ثبت شرکت کمک خواسته و یا راهنمایی بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره