پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
پلمپ دفاتر

جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی و عدم پلمپ دفاتر در موعد مقرر

جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی و عدم پلمپ دفاتر در موعد مقرر

جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی چقدر است؟ عواقب عدم پلمپ دفاتر قانونی چیست؟ عدم پلمپ دفاتر در موعد مقرر چه عواقبی دارد؟ جریمه تاخیر در پلمپ دفاتر قانونی چقدر است و چگونه می توانیم از تاخیر و پرداخت آن جلوگیری کنیم؟ این ها همه سوالاتی است که در مورد پلمب نکردن دفاتر قانونی در مدت زماتن تعیین شده پرسیده شده است و به همین دلیل قصد داریم در این مطلب به صورت کامل به تمامی آن ها پاسخ دهیم. عواقب عدم پلمپ دفاتر قانونی یکی از مسائلی است که تمامی شرکت ها با آن سر کار دارند و مسئله ی مهمی می باشد. جریمه اخذ نکردن دفاتر پلمپ گاهی ممکن است موجب علی الراس شدن شرکت شود که در آن صورت باید مالیات سنگینی را پرداخت کنید. جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی را در ادامه ی این مقاله برای شما مورد بررسی قرار می دهیم. همچنین برای درک بهتر این مطلب و همچین افزایش دانش شما در زمینه های امور مالیاتی و پلمب دفاتر، به شما پیشنهاد می کنیم با مطالعه ی معایب علی الراس شدن از عواقب آن مطلع شوید.

جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی چقدر است؟

قانون مالیات های مستقیم در مورد جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی چقدر است؟ اینگونه بیان می کند که، مودیانی که به حکم این قانون وظیفه دارند که دفاتر قانونی داشته باشند، در صورتی که دفاتر خود را ارائه نکنند و یا ترازنامه و حساب سود و زیان خود را اعلام نکنند، به اندازه ی ۲۰% مالیات برای هر یک از موارد ذکر شده جریمه خواهند شد؛ و در صورتی که دفاتر آنها رد شود این جریمه معادل 1۰% خواهد بود. که موارد رد شدن دفاتر را در ادامه برای شما بیان می کنیم.

از طریق فرم زیر می توانید درخواست خود را برای پلمپ دفاتر قانونی به صورت آنلاین ارسال کنید تا از عواقب و جریمه های آن در امان باشید.

نکته قابل توجه باتوجه به اینکه عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال خواهد شد، لذا ممیز می تواند دفاتر را رد کند و یا در بهترین حالت 1۰% جریمه محاسبه نماید.

دفاتر پلمپ قانونی چیست؟

قبل از اینکه به سراغ جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی چقدر است؟ برویم بهتر است تعریف کلی در مورد دفاتر قانونی هر سازمان و شرکت و پلمپ قانونی این دفاتر بپردازیم. در تعریف کلی دفاتر پلمپ قانونی می توان گفت که تمامی مجموعه ها و شرکت ها اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، برای ثبت نمودن هزینه ها و درآمد های روزانه، هفتگی و ماهانه ی خود، دفاتر پلمپ قانونی تهیه می کنند تا اطلاعات مربوطه را در آن وارد کنند. انواع دفاتر پلمپ: به شکل دفتر پلمپ روزنامه و دفتر پلمپ کل هستند در مدل های 50، 100 و 150 برگی می باشند.

پلمپ دفاتر قانونی یا به عبارت دیگر پلمپ دفاتر تجاری یکی از مهمترین وظایف تاجران است که شاید به دلیل اهمیت زیاد همین موضوع است که در اولین ماده های قانون تجارت و همچنین در موادی از قانون مدنی، قانون گذار به شرح و وصف این قوانین پرداخته است.

دفتر روزنامه چیست؟

دفتر روزنامه، به دفتری گفته می شود که تمامی هزینه ها، سود و زیان ها به صورت روزانه در آن ثبت می شوند. همچنین در دفتر روزنامه، اطلاعات بر حسب سر فصل یا کد گذاری اطلاعات در صفحات مخصوص ثبت می شود. لازم به ذکر است که پس از اتمام ماه، تمامی اطلاعات و حساب های داخل دفتر روزنامه، حداکثر تا 15 ماه بعد باید به دفتر کل منتقل شود.

جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی: دفتر کل چیست؟

دفتر کل، دفتری است که تمامی هزینه های وارد شده در دفتر روزنامه، به صورت هفتگی وارد دفتر کل می شود. اخذ دفتر کل و دفتر روزنامه، هر ساله بعد از اتمام سال جاری، و در سال بعد برای ثبت امور مالی شرکت دریافت می گردند؛ که در هر سال مالی، هر شرکت موظف است این دفاتر را تکمیل کند.

 

ماده 14 قانون تجارت به این صورت است که:

یکی از مهمترین موادی که در قانون تجارت در مورد جریمه عدم پلمپ دفاتر تجاری با آن مواجه هستیم  ماده ۱۴ قانون تجارت است. دفاتر مذکور در ماده ۶ (یعنی دفتر روزنامه، دفتر کل، دفتر دارایی و دفتر کپیه) و سایر دفاتری که تجار برای امور تجارتی خود بکار می برند در صورتی که مطابق مقررات این قانون مرتب شده باشد، بین تجار در امور تجارتی سندیت خواهد داشت و در غیر اینصورت فقط بر علیه صاحب آن معتبر خواهد بود و جریمه به همراه دارد.

جریمه عدم پلمپ دفاتر در موعد مقرر چقدر است؟

پلمپ دفاتر قانونی

 

با توجه به مواد قانون تجارت، قوانین مالیاتی و همچنین رویه اداره مالیات در کلیه مناطق کشورمان، هر تاجری اعم از اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی موظف است نسبت به وظایف قانونی مالیاتی خود در زمان مقرر اقدامات لازم را به عمل آورد؛ که از جمله مهمترین این وظایف و اقدامات می توان به پلمپ دفاتر قانونی، تنظیم و تحریر این دفاتر پلمپ شده، ارسال اظهارنامه مالیاتی در زمان تعیین شده (در حال حاضر برای اشخاص حقیقی حداکثر تا پایان خرداد ماه هر سال و برای اشخاص حقوقی حداکثر تا پایان تیر ماه هر سال این فرصت وجود دارد تا اظهارنامه مالیاتی سال قبل تنظیم و ارسال گردد) اشاره نمود.

در مورد جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی بهتر است بدانید که انجام این اقدامات طبق قانون و در موعد مقرر کاملا به نفع پرداخت کننده (مودی) مالیاتی خواهد بود. چرا که با توجه به ضرایب و مبالغ تعیین شده از طرف اداره کل مالیات، در آمدهای مودیان گرامی در هر سال تا حداکثر مبلغ معین اعلام شده، از پرداخت مالیات معاف خواهد بود به شرط آنکه آن مودی به وظایف و تکالیف خود طبق قانون و در موعد مقرر عمل نموده باشد.

عواقب عدم پلمپ دفاتر به اینصورت است که اگر تاجر یا شرکتی نسبت به اخذ پلمپ دفاتر قانونی خود اقدام ننموده باشد یا هر یک از اقدامات ذکر شده را در موعد معین و طبق مقررات قانونی انجام نداده باشد، علاوه بر آنکه از معافیت مذکور بهره مند نمی شود، شامل پرداخت مالیات بصورت علی الراس نیز می شود که گاها مبالغ بسیار سنگینی است و طبیعتا هیچ شخص یا شرکتی تمایل ندارد که مالیات او بصورت علی الراس محاسبه شود. به شما پیشنهاد می کنیم با مطالعه ی معایب علی الراس شدن دریابید که علی الراس شدن چگونه اتفاق می افتد و چه عواقبی در پیش دارد.

آیا پلمپ دفاتر قانونی الزامیست؟

بله زیرا جزء قوانین می باشد و در صورت عدم انجام آن علاوه بر جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی مشمول جریمه مالیاتی نیز می‌شویم. عدم صدور صورتحساب، عدم درج شماره اقتصادی، استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران یا برعکس، مسئولیت تضامنی +۱۰درصد مبلغ مورد معامله که بدون رعایت ضوابط این ماده صورت گرفته باشد را در بر دارد. برای دریافت مشاوره در زمینه پلمپ دفاتر به صفحه ی پلمپ دفاتر آنلاین مراجعه کنید تا مشاورین به صورت تلفنی و کاملا ریگان شما را راهنمایی کنند.

جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی به دلیل رد شدن دفاتر قانونی

بعد از ثبت شرکت و اجرای تمامی مراحل ثبت شرکت باید بدانید که جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی در برخی از موارد ممکن است به دلیل رد شدن دفاتر قانونی باشد. عدم پلمپ دفاتر عواقب و جریمه ای دارد، همچنین در کنار این عواقب گاهی ممکن است که دفاتر شما مورد قبول اداره مالیات قرار نگیرد و شامل جریمه شوید. موارد رد شدن دفاتر پلمپ قاونی به شرح زیر می باشند:

  1. در صورتی که دفاتر ارائه شده به نحوی از پلمب خارج شده و یا فاقد یک یا چند برگ باشد.
  2. عدم ثبت یک یا چند فعالیت مالی در دفاتر به شرط احراز.
  3. ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت در حاشیه.
  4. ثبت تمام یا قسمتی از یک فعالیت (آرتیکل) بین سطور.
  5. تراشیدن، پاک کردن و محو کردن مندرجات دفاتر به منظور سوء‌استفاده.
  6. جای سفید گذاشتن بیش از حد معمول در صفحات و سفید ماندن تمام صفحه در دفتر روزنامه و دفتر مشاغل بمنظور سوء‌استفاده.
  7. بستانکار شدن حسابهای نقدی و بانکی، مگر اینکه حسابهای بانکی با صورتحساب بانک مطابقت نماید و یا بستانکار شدن حسابهای بانکی یا نقدی ناشی از تقدم و تأخر ثبت حسابها باشد که در این صورت موجب رد دفتر نیست.
  8. تأخیر تحریر دفاتر روزنامه و مشاغل زاید بر حد مجاز مقرر در تبصره‌های 2 و 3 و 4 ماده 13 و تأخیر تحریر دفتر کل زاید بر حد مجاز مقرر در ماده 14 و تأخیر تحریر زاید بر حد مقرر در ماده 17 این آئین‌نامه.
  9. عدم ثبت عملیات شعبه یا شعب در دفاتر مرکز طبق مقررات ماده 15 این آئین‌نامه
  10. اشتباه حساب حاصل در ثبت عملیات موسسه در صورتیکه نسبت به اصلاح آن طبق مقررات تبصره ماده 11 این آئین‌نامه اقدام نشده باشد.
  11. در صورتیکه مؤدیان مالیاتی حسب مورد از اوراق مخصوص موضوع ماده 169 قانون مالیاتهای مستقیم استفاده ننمایند.
  12. عدم ارائه آئین‌نامه‌ها یا دستورالعملهای کار ماشین و برنامه‌های آن و نحوه کار با نرم‌افزارهای مالی مورد استفاده و همچنین عدم تسلیم خلاصه عملیات موضوع ماده 17 این آئین‌نامه در مهلت مقرر در آن ماده در مورد اشخاصی که از سیستمهای الکترونیکی استفاده می‌نمایند.
  13. عدم ارائه یک یا چند جلد از دفاتر ثبت و پلمب شده (ولو نانویس)
  14. جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی به دلیل استفاده از دفاتر ثبت و پلمب شده سالهای قبل (با توجه به مقررات ماده 3 این آئین‌نامه)
  15. عدم تطبیق مندرجات دفاتر با اطلاعات موجود در سیستمهای الکترونیکی، در مورد اشخاصی که از سیستمهای مذکور استفاده می نمایند.
  16. ثبت هزینه‌ها و درآمدها و هر نوع اعمال و اقلام مالی غیرواقع در دفاتر بشرط احراز (توضیح آنکه ثبت هزینه‌هایی که وقوع آن محقق بوده اما به دلایل خاص قانونی قابل قبول از حیث مالیاتی نیست و برگشت داده می‌شود، بمنزله ثبت هزینه‌های غیرواقعی تلقی نمی‌شود.)

عدم پلمپ دفاتر قانونی

پلمپ دفاتر قانونی کار بسیار هزینه بر نیست و دشواری فراوانی ندارد ولی عدم پلمپ دفاتر قانونی عواقبی مانند جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی در پیش دارد، و بهتر است در اول سال مالی نسبت به اخذ آن اقدام کنید؛ تا مشکلات مالیاتی برای شما به وجود نیاید. حتی اگر شرکت شما فعالیتی نداشته باشد؛ یعنی عدم فعالیت شرکت، مجوزی برای عدم پلمپ دفاتر نیست و به پیشنهاد ما هرچه سریعتر برای اخذ آن اقدام کنید.

باتوجه به اینکه عدم تسلیم اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان در دوره معافیت موجب عدم استفاده از معافیت مقرر در سال خواهد شد، لذا ممیز می تواند دفاتر را رد کند و یا در بهترین حالت 1۰% جریمه محاسبه نماید.

در پایان موضوع جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی لازم به ذکر است چنانچه در ارتباط با اخذ پلمپ دفاتر قانونی خود نیاز به مشاوره دارید و یا با توجه به مسائل گفته شده دچار مشکل مالیاتی شده اید و قصد طرح دعوای مالیاتی دارید و نیاز به وکیل مالیات دارید، می توانید از طریق راههای ارتباط با ما ، با وکلای خبره و باتجربه ثبت پایدار در ارتباط باشید و از مشاوره رایگان و خدمات این موسسه بهره مند گردید تا از عواقب عدم پلمپ دفاتر در امان بمانید.

سوالات متداول:

جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی به دلیل رد شدن دفاتر قانونی چقدر است؟

تمامی مواردی که به دلیل رد شدن دفاتر قانونی شامل پرداخت جریمه می شویم، در این مطلب به صورت کامل توضیح داده شده است.

آیا پلمپ دفاتر الزامیست؟

بله زیرا جزء قوانین می باشد و در صورت عدم انجام آن علاوه بر جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی مشمول جریمه مالیاتی نیز می‌شویم.

 

3 دیدگاه دربارهٔ «جریمه عدم پلمپ دفاتر قانونی و عدم پلمپ دفاتر در موعد مقرر»

حسینی گفت:

سلام
من یه شرکت در اواخر دیماه امسال ثبت کردم. برای پلمپ دفاتر سال ۱۴۰۰ اقدام نکردم. با توجه به اینکه تا پایان سال فعالیت مالی ندارم میخواستم ببینم چه عواقبی خواهد داشت؟

farhad sharifi گفت:

باسلام،بنده دفاترم را در تاریخ ۱۳۹۹/۰۱/۱۶ برای سال مالی ۱۳۹۹ پلمپ کردم، به نوعی دیر انجام دادم آیا قانونی هست که دفاترم قبول بشن که جریمه نشم،چونکه تا تاریخ مذکور هیچگونه عملیات بانکی یا قرارداد کاری نداشته ام؟لطفا راهنمایی بفرماید.متشکرم

علی پایدار گفت:

کاربر عزیز
قبل از شروع سال باید دفاتر پلمب شود و شما دیر اقدام نموده اید. جهت اطلاعات بیشتر با دفتر سامانه پایدار تماس حاصل فرمایید 02125917699

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره