پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت اختراع

اداره ثبت اختراع تهران و آدرس سامانه و سازمان اختراعات کشور

اداره ثبت اختراع تهران و آدرس سامانه و سازمان اختراعات کشور

با ذکر کلمه اختراع، ذهن اغلب مردم به سمت مفاهیمی نظیر نوآوری، خلاقیت، مخترع، دانشمند و … معطوف می‌شود. اما آیا می‌توان هر چیزی را اختراع نامید؟ آیا ساخت هر دستگاه یا وسیله‌ای از سوی یک فرد، موجب می‌شود که وی را یک مخترع قلمداد کنیم؟ آیا اختراع تنها محدود به دستگاه و یا یک وسیله جدید است، یا می‌تواند فرآیند یا روش تولید را نیز در بر گیرد؟ پاسخ به سؤالات فوق، نیازمند این است که از «اختراع»، یک تعریف جامع و روشن داشته باشیم. در این مقاله ضمن تعریف اختراع، اطلاعات مربوط اداره ثبت اختراع را نیز برای شما بیان می‌کنیم تا شما عزیزان بتوانید علاوه بر دسترسی به منبع معتبر ثبت پایدار، برای تماس و بیان سوالاتتان، اطلاعات ارتباطی اداره ثبت اختراع را نیز در اختیار داشته باشید.

برای ثبت اختراع خود می توانید از طریق فرم زیر اقدام نمایید.

درخواست ثبت اختراع

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : تکمیل اطلاعات
3 

تعریف اختراع در اداره ثبت اختراع

اختراع بطور کلی به معنی راه حل جدید و نوآورانه برای یک مشکل فنی است. این راه حل ممکن است به ایجاد دستگاه، محصول، روش یا فرآیند کاملاً جدید مربوط باشد یا ممکن است فقط بهبود جزئی محصول یا فرآیند شناخته شده ای باشد. این اختراعات دارای حق و حقوقی می باشند که به آنان، حقوق ثبت اختراع می گویند و تمامی این تعریف ها به صورت کامل و جامع در اداره و سازمان ثبت اختراعات ایران قرار گرفته است.

حق اختراع دقیقا چیست؟

حق اختراع عبارت است از حق انحصاری مخترع در استفاده از اختراع خود دارد. حق اختراع نتیجه زحمت، کار و فعالیت مخترع است، زیرا کالای جدیدی به بازار عرضه کرده است. البته همان طور که گفته شد، اختراع باید از لحاظ اقتصادی و عملی قابل استفاده و کاربردی باشد، زیرا قوانین علمی که ممکن است بعداَ منشاء نتایج مهمی گردند از لحاظ مادی ارزش اقتصادی ندارند؛ در ادامه حقوق اختراع را بیشر برای شما شرح می دهیم. برای اطلاعات بیشتر در زمینه حقوق ثبت اختراع، می توانید مقاله جامع ما در این باره را مطالعه نمایید.

علاوه بر آن اختراع باید نو و جدید باشد و قبلاَ شناخته نشده باشد، زیرا در این صورت هر کس می تواند از آن استفاده کند و اکتشافات قبلی را اشخاص نمی توانند به عنوان اختراع در انحصار قرار دهند. در این رابطه، در ماده ی 26 قانون ثبت علایم و اختراعات ایران آمده است : ” هر قسم اکتشاف یا اختراع جدید در شعب مختلفه صنعتی یا فلاحتی به کاشف یا مخترع آن حق انحصاری می دهد که بر طبق شرایط و در مدت مقرره در این قانون از اکتشاف یا اختراع خود استفاده نماید، مشروط بر اینکه اکتشاف یا اختراع مزبور مطابق مقررات این قانون در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد”.

اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی و صنعتی

شماره تماس اداره ثبت اختراع

این سازمان یک نوع سازمان دولتی به حساب می آید که وظیفه اصلی آن صادر کردن تائیدیه ثبت اختراع و حمایت های جزایی از آن ها می باشد. مخترع برای ثبت اختراع خود، باید اول درخواست خود را با کمک متخصصان ثبت اختراع گردآوری کرده و آن را به صورت حضوری یا غیر حضوری به اداره ثبت اختراع ارائه داده و برای انجام امور مربوط به ثبت اختراع از یک وکیل رسمی استفاده نمایند.

مراجعه به اداره مالکیت معنوی

روند رجوع به این اداره‌ها معمولاً بدین صورت است که مخترع با استفاده از مشاوره های تخضصی، مدارک ثبت اختراع خود را تدوین کرده و با مراجعه حضوری به اداره ثبت اختراع یا ارسال مدارک خود، توسط وکیل رسمی دادگستری روند ثبت اختراع را به انجام می‌رساند.

اداره ثبت اختراع و اداره مالکیت صنعتی و اداره مالکیت معنوی همگی در یک ساختمان در استان تهران واقع گردیده اند. این اداره با بخش های متفاوت در زمینه ثبت برند یا علامت تجاری، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع یا ایده مشغول به کار بوده و به عنوان تنها مرکز مالکیت صنعتی و معنوی در ایران محسوب می گردد.

لازم به ذکر است، کارشناسان و مسئولین اداره مالکیت صنعتی و معنوی تهران به هیچ عنوان به صورت حضوری پاسخگو نبوده و تنها از طریق سامانه و سایت رسمی اداره مالکیت صنعتی و معنوی، فرآیند کارها قابل پیگیری خواهد بود. در ذیل نحوه تمای با این اداره برای شما گفته خواهد شد.

آدرس اداره ثبت اختراع دقیقا کجاست؟

آدرس و نشانی مرکز مالکیت معنوی، اداره ثبت علائم تجاری و اداره ثبت طرح های صنعتی و اداره ثبت اختراعات :

میدان امام خمینی (ره) خیابان خیام ،خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ساختمان قدیم بانک ملت کد پستی: 1114678513

شماره تماس اداره ثبت اختراعات تهران چند است؟

جهت تماس با اداره ثبت علائم تجاری شماره تلفنی موجود نمی باشد اما می توان از طریق لینک زیر به صفحه تماس با اداره ثبت برند و علائم تجاری تمای حاصل نمود.

http://iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4021

همچنین برای تماس با مرکز ثبت طرح صنعتی بر روی لینک http://iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4019 کلید نمایید.

اما برای تماس با اداره ثبت اختراعات می توان علاوه بر استفاده از لینک http://iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4020 با شماره تلفن های:

63923368 -63923367- 63923365-63923369-63923337-63923363-63923357-63923351-63923362-63923371-63923352-63923302-63923339

تماس حاصل فرمایید.

تمامی اطلاعات و راه های ارتباطی اداره ثبت اختراع را در این مقاله برای شما به طور واضح بیان کردیم و همچنین لینک های ورودی و آدرس سایت را نیز برای شما مطرح نمودیم. حال با توجه به مقاله، شما برای آماده کردن مدارک ثبت اختراع و سپس مراجعه به اداره ثبت اختراع، نیاز به یک راهنما دارید. متخصصین ثبت پایدار با بیش از 5 سال سابقه در این امر می‌توانند همواره در کنار شما باشند. تنها کافیست به صفحه ثبت اختراع مراجعه نموده تا از خدمات مشاوره رایگان تلفنی پایدار بهره مند شوید.

استعلام ثبت اختراع

همانطور که گفتیم، یکی از الزامات ثبت اختراع، استعلام ثبت اختراع می‌باشد. زیرا اختراعاتی که پیشتر ثبت شده‌اند به ثبت نمی‌رسند و مزایا و حقوقی برای مخترع به همراه نخواهد داشت. برای استعلام ثبت اختراع باید مراحلی که در ادامه خواهیم گفت را دنبال کنید و پس از ثبت اختراع از مزایای آن بهره ببرید.

به طور کلی ۳ روش برای استعلام ثبت اختراع وجود دارد. روش اول استعلام از طریق روزنامه رسمی می‌باشد. برای انجام استعلام از این طریق می‌توانید به سایت روزنامه رسمی کشور به نشانی اینترنتی http://www.rrk.ir/ مراجعه کرده و از تازگی اختراع خود آگاه شوید.

روش دوم، روش مراجعه به سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد. برای این کار نیز لازم است ابتدا به نشانی اینترنتی https://ssaa.ir/ مراجعه نموده و از بخش میز خدمات الکترونیک وارد قسمت جستجوی بانک اختراعات شوید. پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز می‌توانید استعلام ثبت اختراع انجام ‌دهید.

سومین روش استعلام ثبت اختراع این است که طی تمام مراحل استعلام و ثبت اختراع را به وکلا و افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا مراحل استعلام ثبت شرکت هرچه سریعتر انجام شود.

مزایای استعلام ثبت اختراع

بدیهی است که گرفتن استعلام ثبت اختراع موجب می‌شود که انتخاب درست‌تری داشته و انجام امور مربوط به ثبت اختراع سریع‌تر پیش خواهند رفت. پس مخترعین زودتر به حقوق خود اعم از حقوق مادی و معنوی می رسند.

  • با استعلام از ثبت اختراع از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل خواهید کرد.
  • ثبت اختراع تنها با استعلام و اثبات تکراری نبودن اختراع و ایده قابل ثبت است.
  • در صورت آگاهی از تکراری بودن اختراع، دیگر برای تولید آن زحمتی نخواهید کشید. زیرا این زحمت تلف خواهد شد.
  • استعلام ثبت اختراع موجب تسریع در انجام مراحل ثبت اختراع می‌شود.

تمام اختراعاتی که دارای سه شرط تازگی، نوآوری و سودمندی باشند، پس از استعلام ثبت اختراع، و با داشتن مدارک مورد نیاز که به آن‌ها اشاره کردیم به ثبت می‌رسند و از مزایای بسیاری بهره‌مند خواهند شد.

شرایط وام اختراع به چه صورت است؟

یکی دیگر از مزایایی که برای مخترعین در مورد تاثیر ثبت اختراع در کنکور در نظر گرفته شده استفاده از تسهیلات مالی و وام است. اما این هم بدین صورت نیست که در هر حالتی و سریعا بتوان آن را دریافت کرد. در این خصوص چندین روش وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم. یکی از روش‌های دریافت وام اختراع استفاده از همان ماده قانونی بوده که قبلا به آن اشاره کردیم. یعنی ماده 7 آیین‌نامه اجریی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که به آن اشاره شد. اما غیر از این روش، راه‌های دیگری نیز برای دریافت وام اختراع وجود دارد که یکی از آنها استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

در آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از اختراعات برگزیده کشور، روش‌های متعددی برای برخورداری از حمایت‌های لازم ذکر شده که یکی از آنها استفاده از وام و تسهیلات مالی صندوق نوآوری و شکوفایی است. آنگونه که در این آیین‌نامه ذکر شده، هر سال بنیاد ملی نخبگان اختراعات موجود در کشور را به سه سطح تقسیم‌بندی خواهد کرد و براساس سطوحی که دارند به آنها امتیازاتی اعطا می‌شود. برخی از این امتیازات شامل تسهیلات مالی است. به عنوان مثال، برای اختراعات سطح سوم علاوه بر جایزه نقدی، تسهیلات مالی جهت راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان در زمینه اختراع مورد نظر نیز پیش‌بینی شده است. ضمن آنکه برای این دسته تسهیلات فرهنگی و رفاهی نیز در نظر گرفته شده است. این تسهیلات همچنین برای اختراعات سطح دو نیز در نظر گرفته شده است.

اما آیین‌نامه مذکور برای اختراعات سطح یک، تسهیلات مالی صندوق نوآوری شکوفایی را در نظر گرفته است. البته این تسهیلات باید در راستای ایجاد شرکت نوپا یا دانش‌بنیان در جهت اختراع مورد نظر اعطا می‌شود. لازم به ذکر است که میزان تسهیلات مادی اعطا شده به مخترعان هر ساله تغییر یافته و افزایش پیدا می‌کند. با این حال، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی استفاده از این تسهیلات می‌توانید با یک مشاور ثبت اختراع مشورت کنید.

یکی دیگر از روش‌های دریافت وام اختراع ممکن است از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری باشد. البته در دستورالعمل‌های مربوط به این صندوق به صراحت در این خصوص صحبت نشده است. با این حال، معمولا گاهی اوقات در اظهارنظرات و سخنرانی مسئولان آن چنین وعده‌هایی داده می‌شود. با این حال، در پورتال این صندوق حمایت از دو نوع حمایت مادی و معنوی برای حمایت از پژوهشگران در نظر گرفته شده که به احتمال زیاد در بسیاری موارد مخترعین را نیز شامل شود. اما به صورت اختصاصی نیز این صندوق حمایت‌هایی را در خصوص اختراع انجام می‌دهد. این کار به صورت کمک به ثبت اختراع و تهیه لوازم مورد نیاز برای تحقیق صورت می‌گیرد.

6 دیدگاه دربارهٔ «اداره ثبت اختراع تهران و آدرس سامانه و سازمان اختراعات کشور»

محمد ارشاد ملکی گفت:

اختراع باک اگزوز ضد آلودگی اختراع کردم

محمد ارشاد ملکی گفت:

باعرض سلام وادب خدمت شما من محمد ارشاد ملکی هستم یک باک اگزوز ضد آلودگی اختراع کردم که برای خودرها سبک وسنگین موتور سیکلت وقطار ها وهرچیزی که هوارا آلوده کند جلو گیر می کندمعاینه فنی هم دارم دوجا خدارشکر جواب داده

علی پایدار گفت:

کاربر عزیز
سلام. لطفا بابت ثبت اختراع با شماره 02141858000 در تماس باشید.

امید اسدی گفت:

سلام . خدمت کارمندان محترم فارس نیوز . لطفا از متن زیر در یکی از گزارشات استفاده شود .
اینجانب به عنوان یکی از مخترعین که از سال 95 تا کنون در پروسه و روند اداره ثبت اختراعات بوده ام بزرگترین و اساسی ترین مشکل روند اداره ثبت اختراعات را عدم رعایت تنظیم قوا در سازمان ثبت اسناد و به خصوص در اداره ثبت اختراعات می دانم . که این موضوع می بایست از طریق دفتر حفاظت و دفتر بازرسی دستگاه قضایی مورد بررسی و پیگیری قرار بگیرد
در اداره ثبت اختراعات مطابق اصلاحیه ماده 28 و قانونی که دارند متقاضی موظف است تا پرونده خود را حتما و حتما از مراجع استعلام قوه مجریه پیگیری کند و در صورت تایید سند را دریافت کند ، بر خلاف سایر کشورها در اداره ثبت اختراعات ایران داوران آت سورس هستند ! در نتیجه سند اختراع در صورت تایید شدن در قوه مجریه یک مصوبه دولت محسوب می گردد !حال مطابق اصل 138 و 113 قانون اساسی رئیس محترم مجلس در قوه مقننه می تواند در صورت نیاز سند اختراع متقاضی را ابطال کند . یعنی کسی که قانون تصویب می کند و رای می دهد توانایی ابطال سند متقاضیان را هم دارد !!! این یعنی در اداره ثبت اختراعات رئیس مجلس همان رئیس قوه مقننه و شورای نگهبان ذیل ان در نظر گرفته شده است و می گویند این یک قانون است و متقاضی موظف است این سلیقه را بپذیرد . در صورتی که در قانون ( قانون اساسی ، استسفاریه شورای نگهبان ، ایین نامه داخلی مجلس و … ) نوشته نشده است که دقیقا رئیس مجلس همان رئیس قوه مقننه می باشد . چون طبیعتا هر فردی دوست دارد نماینده شهر یا استان خودش رئیس قوه مقننه باشد . ما در کشور نخست وزیر نداریم بلکه رئیس جمهور داریم نوع نظام حاکم در کشورهای دارای رئیس جمهور ریاستی است و تقسیم قدرت از بالا به پایین می باشد نه از پایین به بالا . نمایندگان مجلس نمی توانند به تنهایی رئیس قوه مقننه را انتخاب کنند بلکه می توانند رئیس مجلس در قوه مقننه را انتخاب کنند ( اختیارات رئیس مجلس طبیعتا در حد سایر نمایندگان می باشد ) ضمن اینکه در قانون اساسی به صورت مکرر به تساوی حقوق و افراد اشاره شده است پس چرا بین دو نماینده مجلس این همه تفاوت وجود دارد ؟ . لازمه بازنگری در قانون اساسی این است که مطابق قانون رئیس مجلس به رئیس قوه مقننه تبدیل بشود که این کار با رای مستقیم مردم صورت می گیرد نه با رای نماینده مجلس یا رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور !!! ما در دنیا چیزی به اسم رئیس قوه مقننه نداریم . قوه مقننه رئیس ندارد بلکه مجلس دارد این مجلس است که رئیس دارد . مثلا در امریکا رئیس مجلس در تلویزیون انجا اعلام نمی کند که رئیس قوه مقننه می باشد !!! این هیچ ارتباطی به قوانین کشور ما ندارد و نقض قانون اساسی است در قانون اساسی در مورد دستگاه قضایی و دستگاه مجریه به صراحت نوشته شده است رئس قوه مجریه و رئیس قوه قضاییه اما در مورد رئیس مجلس هرگز ننوشته اند که رئیس مجلس رئیس قوه مقننه می باشد این موضوع سلیقه شخصی کارمندان اداره ثبت اختراعات می باشد .مثلا رئیس محترم اداره اختراعات از کجا به این نتیجه رسیده اند که فرد مورد نظر ایشان یا رئیس مجلس رئیس قوه مقننه می باشد ؟

قاسم.محمدرضایی گفت:

سلام، اینجانب کیسه یک نفره برای استحمام اختراع کرده ام

امید گفت:

سلام خسته نباشید بنده میخوام یه ماشین پرنده تک نفره اختراع کنم ولی اسپارنسری ندارم اگر کسی هس بتونه کمک کنه تلگرام پیام بده t.me/omido

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره