پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبتی

دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها

دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها

تمامی شرکت‌های تازه تاسیس برای رسمیت یافتن، بهره‌مند شدن از مزایا و همچنین جلوگیری از سوء‌استفاده‌های افراد دیگر ملزم هستند که در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسند. در عصر کنونی و با جایگزین شدن اینترنت به جای تمام روش‌های سنتی، امور اداری نیز به صورت اینترنتی انجام می‌شوند. امور مربوط به ثبت شرکت‌ها نیز از این قاعده مستثنی نبوده و بسیاری از امور به صورت اینترنتی و غیر حضوری انجام می‌شوند. همین موضوع سبب گشته که تعداد مراجعین به دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها کاهش یابد. برخی از امور مرتبط با ثبت شرکت‌ها قابل انجام از طریق اینترنت و به صورت غیر حضوری نمی‌باشند و افراد برای انجام آن ملزم به حضور در دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها هستند. در ادامه با پایدار ثبت همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ و آدرس و وظایف آن و همچنین مراحل ثبت شرکت در آن را با شما در میان بگذاریم.

چرا شرکت ثبت می‌کنیم؟

همانطور که در ابتدای مطلب اشاره کردیم، هر شرکتی برای رسمیت یافتن، بهره‌مند شدن از مزایا و جلوگیری از سوءاستفاده‌ها ملزم است در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد. پس ثبت شرکت‌ها امری الزامی است و دولت باید تا حد امکان بر تشکیل شرکت‌ها نظارت داشته باشد تا سوء‌استفاده‌ای صورت نگیرد. لذا طبق قانون هرگاه شرکتی تاسیس شود، اما به ثبت نرسد رسمیت نداشته و برخلاف قانون است پس مراجع ذیصلاح می‌توانند ار فعالیت آن شرکت جلوگیری کنند.

البته ثبت شرکت‌ها مزایایی نیز به همراه دارند. به عنوان مثال با به ثبت رساندن شرکت می‌توانید اطمینان اشخاصی را که قصد همکاری با آن‌ها را دارید، جلب نمایید. از دیگر مزایا و فواید ثبت شرکت‌ها عبارتند از:

  • تقسیم مسئولیت ما بین شرکاء
  • امکان شرکت در مناقصه و مزایده و قراردادهای دولتی
  • اخذ و اعطاء نمایندگی رسمی
  • دریافت مجوزها و همچنین وام از نهادها و سازمان‌های مختلف
  • معتبر بودن قراردادهای تنظیم شده بین شرکاء

دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها کجاست؟

بسیاری از امور مربوط به ثبت شرکت‌ها در حال حاضر به صورت اینترنتی و از طریق سامانه‌ی الکترونیکی اداره ثبت شرکت‌ها به نشانی https://irsherkat.ssaa.ir/ ، انجام می‌پذیرد. برای ثبت شرکت به صورت آنلاین پس از ورود به سامانه می‌توانید به بخش پذیرش درخواست ثبت شرکت مراجعه کنید و سپس اطلاعات را به صورت گام به گام وارد نمایید. دقت کنید که پیش از اقدام به ثبت شرکت به صورت آنلاین حتما در ارتباط با موضوعاتی نظیر انتخاب نام شرکت، نشانی شرکت، سرمایه شرکت، معرفی شرکاء، مشخص نمودن سهام شرکاء و همچنین شعبات شرکت تصمیم بگیرید.

برخی از امور مربوط به ثبت شرکت، قابل انجام به صورت اینترنتی نمی‌باشند و لازم است برای انجام آن‌ها به دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها مراجعه شود. شاید برایتان سوال پیش آید که دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها کجاست؟ آدرس این دفتر مرکزی، کد پستی و تلفن آن به شرح زیر می‌باشند:

تهران- خیابان میرداماد- تقاطع اتوبان مدرس- پلاک ۲۷۵

کد پستی: ۱۹۱۸۹۱۳۳۳۶

تلفن: ۱۹ الی ۲۲۲۶۸۹۱۷-۰۲۱

وظایف دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها

دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها که با نام اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری نیز شناخته می‌شود، وظایف منحصر به خود را دارد. یکی از اصلی‌ترین وظایف این دفتر، ثبت شرکت‌های تجارتی و موسسات غیرتجارتی ایرانی در حوزه تهران و همچنین ثبت تغییرات بعدی آن شرکت‌ها می‌باشد. برای انجام امور مربوط به ثبت دفتر تجارتی و غیر تجارتی در حوزه شهر تهران نیز می‌توانید به دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها مراجعه کنید. برخی دیگر از وظایف اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری به شرح زیر می‌باشد:

  • پلمب دفاتر تجارتی و غیرتجارتی حوزه تهران
  • ثبت شعبه یا نمایندگی شرکت‌های خارجی در ایران و ثبت تغییرات بعدی آن
  • ثبت موسسات خارجی در ایران
  • تعیین نام شرکت‌های خارجی و مؤسسات غیرتجارتی در شرف ثبت در سراسر کشور

 

دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها

 

مراحل تاسیس شرکت از طریق دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها

شروع هر کسب و کاری نیازمند یک طرح کامل کسب و کار و برنامه‌ریزی‌های دقیق می‌باشد. در کشور ما شرکت‌های تجاری به هفت نوع به ثبت می‌رسند. این هفت نوع عبارتند از:

  • شرکت‌های سهامی عام
  • شرکت‌های سهامی خاص
  • شرکت‌های تضامنی
  • شرکت‌های مختلط سهامی
  • شرکت‌های مختلط غیر سهامی
  • شرکت‌های نسبی
  • شرکت های تعاونی تولید و مصرف

تاسیس و به ثبت رساندن هر یک از انواع شرکت‌های گفته شده دارای مراحل و راه‌های مخصوص به خود می‌باشد که باید آن‌ها طی نمایید و از طریق دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها اقدام به ثبت آن‌ها نمایید. اما به طور کلی می‌توان گفت که مراحل تاسیس شرکت‌ها به شرح زیر می‌باشد:

۱. انتخاب شریک مناسب

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود تعداد سهامداران باید حداقل ۲ نفر و برای ثبت شرکت در قالب سهامی خاص باید حداقل ۳ نفر باشد. به همین خاطر پیش از اقدام به تاسیس و ثبت یک شرکت باید شرکای مناسب خود را انتخاب نمایید. سپس مدارک هویتی تمام اعضاء هیئت مدیره را تکمیل نمایید. ارائه گواهی عدم سوء پیشینه شرکا نیز برای تاسیس و ثبت شرکت الزامی است.

۲. انتخاب نامی مناسب برای شرکت

در مرحله دوم از تاسیس شرکت لازم است نامی با ریشه فارسی برای شرکت خود انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که نام شرکت نباید تکراری باشد و پیشتر توسط شخص دیگری انتخاب شده باشد.

۳. مشخص نمودن موضوع فعالیت

در گام بعدی باید نوع فعالیت شرکت را در نظر گرفته و با مشورت با سایر شرکاء موضوعی را برای شرکت خود انتخاب و تعیین نمایید. تعیین موضوع فعالیت هر شرکت نشان‌دهنده‌ی هدف آن شرکت می‌باشد.

۴. نشخص نمودن دفتر مرکزی

در این قسمت باید آدرس مکانی که قرار است شرکت در آنجا به فعالیت بپردازد مشخص گردیده و همچنین کد پستی دقیق و کامل نیز لحاظ شود. آدرسی که در این بخش وارد می‌کنید به عنوان آدرس دفتر مرکزی شما معرفی می‌شود و در روزنامه رسمی نیز انتشار می‌یابد. لذا از نوشتن آدرس‌های غیر مربوط بپرهیزید.

۵. انتخاب سرمایه مناسب

هر شرکتی برای فعالیت نیاز به سرمایه دارد و هرچقدر سرمیه شرکت بیشتر باشد، اعتبار آن بیشتر است.

۶. اطلاعات کلیه سهامداران

در این مرحله از ثبت شرکت در دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها، اطلاعات شناسنامه‌ای تمام سرمایه گذاران وارد می‌شود.

۷. انتخاب درصد سهام سهامداران

در این بخش بخش باید با مشخص نمودن نام هر سهامدار، میزان سهام او و همچنین نقدی یا غیرنقدی بودن آن نیز مشخص شود.

۸. تنظیم و تدوین توراق ثبتی شرکت

در این مرحله باید اساسنامه و شرکتنامه شرکت نیز به مدارک افزوده شود

۹. ثبت نام در روزنامه رسمی

بعد از تایید تمام مدارک، در گام پایانی ثبت شرکت، لازم است ثبت شرکت شما در روزنامه رسمی آگهی شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «دفتر مرکزی ثبت شرکت‌ها»

RAHIM گفت:

با سلام چگونه میتوانم تاریخ آگهی روزنامه ثبت شرکت در سال1370 را پیدا کنم

علی پایدار گفت:

کاربر عزیز

لطفا با موسسه در تماس باشید.

02125917699

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره