پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
کد کارگاهی بیمه

دفاع مالیاتی چیست؟

دفاع مالیاتی چیست؟

به طور خلاصه می‌توان گفت دفاع مالیاتی حرکتی سودمند برای مودیان مالیاتی است تا پس از انجام حسابرسی مالیاتی بتوانند از حق خود دفاع کرده و مجبور به پرداخت مالیات بیشتر به دولت نشوند. اگر بخواهیم به صورت بسیار ساده صفر تا صد مالیات را برای شما توضیح دهیم، بهتر است از تعریف واژه مالیات شروع کنیم.

در واقع می‌توان گفت مالیات، پرداخت مقداری از سود حاصل از درآمد مردم یک کشور به دولت آن کشور است. این مبلغ در ازای خدماتی که دولت در اختیار شهروندان قرار می‌دهد اخذ می‌شود. همچنین مالیات می‌تواند در برخورداری افراد یک جامعه از امکانات یکسان توازن خوبی برقرار کند.

مبالغ پرداخت شده توسط مردم قسمت زیادی از بودجه سالانه دولت را تامین می‌کند و تقریبا روش محاسبه آن در سراسر دنیا یکسان است. فاکتور اصلی محاسبه مالیات شغل فرد است. به عنوان مثال در اکثر کشورهای دنیا اگر در زمینه‌های فرهنگی فعالیت کنید، از پرداخت مالیات معاف هستید و یا مبلغ بسیار کمی پرداخت خواهید کرد اما برخی از مشاغل مانند تولید و فروش مواد مخدر مالیات سنگینی دارند.

نحوه محاسبه مالیات در کشور ایران

در کشور ما روند قانونی محاسبه مالیات برای مشاغل گوناگون و بعد از ثبت شرکت یا تاسیس کسب و کار شخصی و حقوقی روندی مشابه بقیه کشورها دارد. محاسبه مالیات معمولا به دو صورت انجام می‌شود. خود اظهاری و علی الراس.

در روش اول، یعنی حالت خود اظهاری، شخص حقیقی یا حقوقی، با ارائه اظهارنامه مالیاتی به حوزه مربوطه، میزان درآمد سالانه و میزان هزینه‌های خود اعم از حقوق کارمندان و کارگران، هزینه استهلاک و چند مورد دیگر را مشخص می‌کند.

کارشناسان سازمان امور مالیاتی، اظهارنامه و مدارک موجود را بررسی می‌کنند. در صورتی که صحت مطالب عنوان شده توسط مودی احراز شود، اظهارنامه وی مورد پذیرش واقع شده و مالیات بر اساس اظهارات مودی محاسبه می‌شود.

در روش دوم محاسبه مالیات، بر اساس اظهارات مودی مالیاتی محاسبه نمی‌شود. در این حالت تعیین‌کننده مالیات، ماموران و بازرسان سازمان امور مالیاتی هستند. این روش تنها زمانی به کار می‌رود که اظهارات مودی مالیاتی با مدارک موجود مغایرت داشته باشد و نیاز به بررسی مجدد وجود داشته باشد.

دفاع مالیاتی چیست؟

با توجه به روند پیچیده‌ای که محاسبه مالیات دارد علاوه بر اینکه بازرسان و کارشناسان سازمان امور مالیاتی باید افراد زبده و در حین حال با انصافی باشند تا ضرری به دولت وارد نشود، مودی مالیاتی هم باید فردی آگاه باشد تا بتواند از حق خود دفاع کند و مالیات بیش از اندازه پرداخت نکند.

مودی باید قادر به دفاع از مدارکی که ارائه کرده است باشد. به این کار در فرهنگ امور مالیاتی، دفاع مالیاتی گفته می‌شود. در واقع دفاع مالیاتی به مودی فرصت می‌دهد تا به دفاع از حق خود بپردازد، اما اگر وی فرد ماهر و آشنا به قوانین نباشد به اصطلاح عامیانه ممکن است کار دست خود بدهد. دفاع مالیاتی بدون داشتن اطلاعات کافی، تسلط به قوانین و تبصره‌های مرتبط و مختلف مانند یک شمشیر دو لبه است که ممکن است به مودی آسیب برساند از این رو توصیه می‌شود در صورت نداشتن اطلاعات کافی در این زمینه دفاع مالیاتی خود را به متخصصین این امر بسپارید.

 

نکات مهم درباره ارائه دفاع مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور

  1. اگر خودتان قادر به ارائه دفاع مالیاتی نیستید و به قوانین مربوط به امور مالیاتی آشنایی ندارید، بهتر است از فردی متخصص کمک بگیرید و خودتان به هیچ وجه اقدام نکنید تا مشکلی پیش نیاید.
  2. شاید بهترین فرد برای چنین اموری، حسابداری باشد که به قوانین حقوقی آشنا است. این حسابدار باید دست بازی داشته باشد و تمام دفاتر حسابرسی، اظهارنامه‌ها و گزارش‌ها زیر نظر وی تهیه شود. مزیت استفاده از مدافع حقوقی این است که به جای فردی ناآگاه، فردی متخصص (و گاهی گروهی متخصص) پیگیر امور مالیاتی شما است و دفاع مالیاتی شما با چالش‌های جدی روبه‌رو نخواهد شد.
  3. در صورتی که خودتان مایل به اقدام در این زمینه هستید، باید توانایی لایحه نویسی مالیاتی و تنظیم متن نامه اعتراض به مالیات و موارد دیگر را داشته باشید. لایحه به متنی گفته می‌شود که از سوی صاحب دعوا (چه حقوقی و چه کیفری) به مقام قضایی جهت احقاق حق ارائه می‌شود. در دعاوی مالیاتی نیز ارائه لایحه دفاعی اهمیت زیادی دارد و باید به درستی و بر اساس قوانین موجود تنظیم شود.
  4. چه خودتان به عنوان مودی مالیاتی و چه حسابدار شما که قرار است امور مالیاتی شما را دنبال کند، باید دوره‌های آموزش امور مالیاتی و آموزش حسابداری مالیاتی را چه با شرکت در کلاس‌هایی مانند کلاس آموزش قوانین مالیاتی به صورت حضوری و چه با استفاده از فیلم‌ و مطالب آموزشی موجود در اینترنت، گذرانده باشید. البته ممکن است آموزش کامل قوانین مالیاتی در دوره‌های کوتاه مدت میسر نباشد و نیاز به گذراندن دوره‌های طولانی مدت داشته باشید.

 

 

نمونه لایحه دفاع مالیاتی ارزش افزوده

دفاع مالیاتی چیست و چطور می‌توانیم بیش از انداره مالیات ندهیم

 

برای تنظیم لایحه دفاع مالیاتی، حداقل از قبل یک نمونه از آن را دیده باشید و بدانید که چه مواردی باید نوشته شوند. برای همین یک نمونه لایحه دفاع مالیاتی در زیر آورده شده است. پیشنهاد می‌کنیم حتما با دقت این نمونه را مطالعه کنید.

در صورتی که متوجه متن نوشته شده نمی‌شوید، حتما از فردی متخصص در این زمینه کمک بگیرید و از آنچه که ارائه خواهید کرد، به صورت کامل آگاه شوید.

 

امور محترم مالياتي …………
موضوع:
درخواست رسيدگي مجدد ماليات عملكرد سال ………. (موضوع ماده ۲۳۸ ق.م.م)
با عرض سلام و احترام
با عنايت به برگ تشخيص عملكرد سال ………..(مورخ …/…../…..) و نظر به دريافت مباني تشخيص به استحضار مي‌رساند مواردي در برگ تشخيص به شرح ذيل لحاظ نگرديده كه مستدعي است دستور فرمائيد در صورت امكان، مجدداً مورد بررسی قرارگيرد.

مبلغ …………………… ميليون ریال که در بستانکار حساب سود و زیان سنواتی بوده، دو بار و به صورت مضاعف به مبلغ مشمول مالیات شرکت اضافه شده است یک بار به وسیله شرکت و در اظهار نامه ابراز گردیده و بار دیگر در جمع بستانکار حساب سود و زیان سنواتی (که توسط ممیز محترم استخراج شده است) به درآمد مشمول مالیات اضافه گردیده.

 

ممیز محترم جمع بستانکار حساب سود و زیان سنواتی را به جمع مشمول مالیات اضافه نموده ولی جمع بدهکار این حساب که هزینه‌های قاطع و مشخصی مانند هزینه حسابرسی هزینه بیمه پیمانکاری و سایر موارد بوده لحاظ ننموده است خاطر نشان می‌سازد این مبالغ در اظهارنامه اعلام گردیده که مطابق با بند ۲۷ ماده ۱۴۸ ق.م.م می‌باشد.

 

مبلغ ……….. ميليون ريال طي ۸ رديف با اهميت به شرح پيوست از مجموع هزينه‌هاي سال عملكرد برگشت خورده،كه برخي از موارد آن بخصوص رديف 1 و ۲ باتوجه به عدم انطباق با قوانین مالیاتی نياز به بررسي مجدد دارند. (فی المثل در خصوص رديف ۱ ممیز محترم مبلغ ذکر شده در سند محضری (که معمولاً به جهت محاسبه حق الثبت توسط اداره دارایی به دفاتر اسناد رسمی اعلام می‌گردد) را ملاک و ماخذ هزینه استهلاک بیل مکانیکی قرارداده در حالیکه قولنامه موجود و وجوه پرداختی به فروشنده ونیز زمان در اختیار گرفتن دستگاه چیز دیگری را نشان می‌دهد.

 

به هر حال این برگشت هزینه مغایر با بند یک و دو ماده ۱۴۹ ق.م.م می‌باشد.
و یا در خصوص ردیف ۲ و برگشت هزینه‌های مطالبات مشکوک الوصول به استحضار می‌رساند این سند نه تنها برآوردی نبوده بلکه متکی به اسناد قانونی جهت لاوصول بودن آن است و دقیقا تمامی بندهای آیین‌نامه مربوطه در این خصوص رعایت شده، لذا برگشت این هزینه مغایر با بند ۱۱ ماده ۱۴۸ ق.م.م می‌باشد.

مستدعی است با عنايت به موارد مذكور و اسناد و مدارك پيوست دستور تجديد رسيدگي صادر نمائيد تا انشاء الله پرونده سال ………… اين شركت با توافق قطعي گردد.

 

آموزش مالیات عملکرد یکی از آموزش‌های لازم برای همه افراد است. با توجه به اینکه اکثر مشاغل شامل مالیات می‌شوند، پس لازم است که همه افراد جامعه با آموزش‌های لازم در این زمینه آشنا شوند. حیف است که یک سال تمام کار کنید و در نهایت بیش از آنچه که باید مالیات بپردازید.

اصولا گرفتن مالیات یکی از مصادیق اجرای عدالت در جامعه بشمار می‌آید. قطعا افرادی که درآمد زیادی دارند باید مالیات بیشتری بپردازند و از افراد کم درآمد مالیات کمتری اخذ شود تا عدالت و برابری در جامعه برقرار شود. در صورتی که درآمد زیادی ندارید، نباید مالیات زیادی بپردازید. اگر ندانسته و ناخواسته اظهارنامه مالیاتی را نادرست پر کنید و مالیات زیادی از شما دریافت شود، عدالت برقرار نشده است و این اصلا خوب نیست.

در این مقاله سعی کردیم شما را با مفاهیمی مانند مالیات، دفاع مالیاتی و لایحه مالیاتی آشنا کنیم. همانطور پیش‌تر گفتیم توصیه می‌کنیم اگر با امور مربوط به مالیات آشنایی ندارید، حتما به دنبال کلاس‌های آموزشی مربوط بروید. اگر هم قصد ندارید خودتان به این امور بپردازید، حسابداری آشنا به مسائل حقوقی مطمئن استخدام کنید. برای آشنایی بیشتر با نحوه لایحه نویسی نمونه‌ای آوردیم که مطالعه آن می‌تواند راهگشای شما باشد. در صورتی که سوالی در مورد هر کدام از قسمت‌های پیش گفته داشتید می‌توانید با پایدار تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره