پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت اختراع

جست و جوی اختراع ثبت شده از طریق سامانه با تمامی راهبرد ها

جست و جوی اختراع ثبت شده از طریق سامانه با تمامی راهبرد ها

جست و جوی اختراع ثبت شده چگونه است و چه شرایط و مراحلی دارد؟ سامانه جستجوی اختراعات ثبت شده کدام است؟ چه روش هایی برای جستجوی اختراعات ثبت شده وجود دارد؟ در ادامه مطلب ضمن تعریف ثبت اختراع به صورت کامل این فرآیند ر مورد بررسی قرار می دهیم.

به حاصل و ثمره تلاش فکری و تراوش ذهنی مخترع که در قالب یک محصول صنعتی یا فرآیند صنعتی متبلور می شود اختراع  گفته می شود (اختراع ثبت شده) ماده ١ قانون ثبت اختراعات در تعریف اختراع آورده است، اختراع نتیجه فکر فرد یا افراد است که برای اولین بار فرآیند یا فرآورده ای خاص را ارائه می کند و مشکلی را در یک حرفه، فن، فناوری، صنعت و مانند آنها حل می نماید.

ثبت اختراع و مالکیت فکری از مهم‌ترین پیش‌نیازهای ورود محصولات دانش‌بنیان به بازارهای بین‌المللی است. نظام ثبت اختراع یا پتنت به ثبت رسمی دستاوردها و احراز مالکیت افراد بر نوآوری‌ها و ابتکارها کمک می‌کند.

جست و جوی اختراع ثبت شده

برای کاربران دلایل و راهبردهای متفاوتی در انتخاب نوع جست و جوی اختراع و اطلاعات پتنت وجود دارد. مخترعان، آزمایش کنندگان پتنت، مدیران تجارت علمی و وکلای قضایی همه دلایل متفاوتی برای جستجوی پتنت دارند. در عمل دلایل متفاوتی برای اجرای جستجو در مجموعه پتنت ها وجود دارد، هرکدام ار آنها نیازمند دیدگاه متفاوتی در روش جست و جوی اختراع اجرایی دارند.

Pre-application search =PAS

مخترع بایستی هر سند چاپ شده یا دانش های عمومی یا پتنت هایی که در کشور دیگری صادر شده و به اختراع مربوط است، را جستجو کند.

State of the art searches

این قسمت از جست و جوی اختراع به كاربر ابن اجازه را مي دهد كه روش فناوری رایج کلی را برای حل مشکل مهارتی تعیین کند و از این اطلاعات بته عنتوان پین زمینه ای برای فعالیت تحقیق و توسعه و به منظور دانستن آنچه در پتنت های منتشر شده موجود است استفاده کند.

Novelty searches

هدف از این جست و جوی اختراع کشف اين است كه آيا پتنت مشابهی در این زمینه وجود دارد یا خیر.

Patentability or validity searches

برای یافتن پتنت های مرتبط به منظور تعیین شرایط دیگر پتنت شدن اجرا می شود.

Name searches

یافتن اطلاعاتی در زمینه پرونده های پتنت منتشرشده که در برگیرنده افراد خاص و یا شرکت خاص به عنوان درخواست دهنده، وکیل، صاحب پتنت و یا مخترع است.

Technological activity searches

برای شناسایی شرکت و یا مخترعانی مفید است که در زمینه خاصی از فناوری فعال هستند.

Legal status searches

این قسمت از جست و جوی اختراع در واقع اعتبار پتنت و یا درخواست پتنت منتشر شده را مورد بررسی قرار می دهد.

جست و جوی اختراع

منابع جست و جوی اختراع ثبت شده

برای جست و جوی اختراع راه های بسیاری وجود دارد که یکی از آنها جستجو در پایگاه های زیر است، در این پایگاه ها میتوانیم پرونده های ثبت اختراع مشابه با موضوع مورد نظر را به صورت رایگان جستجو کنیم.

جست و جوی اختراع ثبت شده در گوگل پتنت (google patent)

یکی از پرطرفدار ترین موتورهای جستجوی پتنت، Google Patent Search می باشد که بزرگترین مزیت آن که باعث محبوبیت شده، مرجع کامل و قابل اطمینان، رابط کاربری آسان و محیط کاربر پسند آن است.

سرچ اختراع در فری پتنت آنلاین (FBO)

یکی دیگر از ابزارهای جستجوی اختراع، سایت Free Patent Online است که این پایگاه داده برای جستجوی پتنت های اروپایی و آمریکایی مناسب است و می توان روش مختلف جستجو با کلیدواژه، نام مخترع، شماره انتشار و کلمات و عبارات کلیدی را در بخش های مختلف پتنت جستجو کرد. به علاوه فایل PDF سند اختراع را نیز در اختیار کاربر قرار می دهد.

جست و جوی اختراع در اداره سازمان جهانی مالکیت فکری(wipo)

از ديگر ابزارهای جستجوی اختراع ، سایت wipo یا همان سازمان جهانی مالکیت فکری است که این سایت امکان جستجو با روش های مثل کلیدواژه، نام مخترع و  شماره انتشار را به شما می‌دهد. وایپو یکی از ۱۶ آژانس تخصصی سازمان ملل است که  پیدایش آن به رویدادی در سال ۱۸۷۳ باز مي گردد. در اين سال نمایشگاهي تحت عنوان نمايشگاه بين المللي مبتكرين در وين برگزار گرديد اغلب مدعوين اين نمايشگاه را به دليل “سرقت افكار” و عدم احترام به اموال معنوي تحريم نمودند. در پي تلاش هاي صاحبنظران، ده سال بعد كنوانسيون پاريس درسال۱۸۸۳ براي حمايت از دارايي فكري برپا شد و كشورهاي عضو براي ایجاد وظايف، يك اداره ي بين المللي ايجاد نمودند.

جست و جوی اختراع ثبت شده در سایت لنز (LENZ)

در این سایت بیش از ۲۰۵ میلیون مقاله و بیش از ۱۱۷ میلیون پتنت قرار دارد که شما میتوانید رایگان و با زبان های مختلف از اطلاعات آن استفاده کنید و طرح خود را در آن جستجو کنید. برای دستیابی به نمودار ها و تحلیل اختراعات و نمودار های تحلیلی هم میتوانیم از سایت لنز کمک بگیریم.

جستجوی اختراع ثبت شده در ایران

برای جستجوی اختراعات ثبت شده در ایران می توانیم از موتور جستجوی اختراعات که توسط پایگاه اداره کل مالکیت صنعتی – اداره ثبت اختراع راه اندازی شده، استفاده کنیم.

http://ipm.ssaa.ir/Search-Invention

نکته قابل توجه در این موتور جست و جوی اختراع در واقع نمایش توصیف، نقشه و ادعاهای اختراع بوده که  می توانیم  جهت جستجوی اختراع مورد نظر، برخی از کلمات کلیدی مربوط به موضوع اختراع را در قسمت “عنوان اختراع” وارد کنیم.

تعریف ثبت اختراع

نکاتی مهمی که باید بدانید

مقاله اختراع ثبت شده به پایان رسید. پتنت عموماً دارای قسمت‌هایی نظیر عنوان اختراع، سابقه و شرح ‌فنی آن است. توصیف فنی اختراع می‌بایست با بیانی روشن و به زبان رسمی کشور هدف و به حد کافی دارای جزئیات باشد طوری که بتواند شخصی را با فهم متوسط از آن فن به استفاده یا بازسازی آن اختراع قادر سازد.

در جست و جوی اختراع باید بدانید که اختراعات دارای تاریخ‌های متفاوتی هم چون تاریخ تقدم، تاریخ درخواست، تاریخ انتشار و تاریخ اعطای پتنت هستند که سن اختراع را نشان می‌دهد. همه پتنت‌ها نام و آدرس مخترع، متقاضی و مالک را نشان می‎دهند. همچنین پتنت‌ها شماره پتنت دارند. علاوه بر مشخصات شناسنامه‌ای اختراع، متن اختراع شامل چکیده، توصیف، نقشه و رسم‌ها و ادعاها است.

برای جست و جوی اختراع چندین پایگاه داده رایگان وجود دارد که البته این پایگاه‌ها دارای محدودیت هستند. در انتها لازم به ذكر است كه پایگاه داده‎های پولی همچون Qpat و Thomson نيز وجود دارند که Qpat قدرتمند تر و کارآمدتر است و با استفاده از آن می‌توان اطلاعات اختراعات ثبت شده را به آسانی جستجو کرد.

سامانه آنلاین پایدار علاوه بر جستجوی اختراعات و همچنین عملیات ثبت اختراعات، در صورت نیاز تمامی امور مربوط به انتقال اختراع و همچنین ثبت طرح صنعتی و تمدید طرح صنعتی را به صورت 100% آنلاین و با ارزان ترین هزینه برای شما انجام می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره