پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت برند

ثبت برند در خارج از کشور با چه شرایطی امکانپذیر است؟

ثبت برند در خارج از کشور با چه شرایطی امکانپذیر است؟

حتما شنیده‌اید که برخی اقدام به ثبت برند بین‌المللی یا برندی برای خارج از کشور می‌کنند. بدیهی است که ثبت برند درخارج از کشور دشواری‌های بیشتری نسبت به ثبت برند در داخل کشور داشته باشد. طبق قانون برای ثبت برند در خارج از کسور ابتدا باید علامت تجاری یا برند مورد نطر در کشور مبدا به ثبت برسد. لذا ثبت برند در خارج از کشور باید ابتدا مسیر ثبت برند داخلی را به طور کامل طی نماید. یعنی در مرحله اول فرم اظهارنامه‌ای برای ثبت برند پر کند و تسلیم اداره مالکیت صنعتی کند و پس از طی تمام مراحل ثبت برند در شرکت، به یکی از کشورهای عضو سیستم مادرید درخواست دهد تا در کشورشان از برند او حمایت کنند. در ادامه این مطلب با پایدار ثبت همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با ثبت برند درخارج از کشور با شما در میان بگذاریم.

ثبت برند درخارج از کشور چگونه صورت می‌پذیرد؟

همانطور که گفتیم برای ثبت برند در خارج از کشور، ابتدا باید علامت تجاری مورد نظر در کشور مبدا به ثبت برسد. این اقدام صرفا از طریق اداره مالکیت صنعتی کشور امکانپذیر است. در مرحله اول باید فرم اظهارنامه علامت تجاری را که نزد اداره مالکیت صنعتی می‌باشد، پر کنید. فرم اظهارنامه شامل اطلاعاتی نظیر: لیست کالاها، خدمات مرتبط طبق طبقه‌بندی بین‌المللی برندها، رنگ و فرم علامت تجاری می‌باشد.

پس از طی مراحل دیگر ثبت برند، که در سامانه ثبت علامت تجاری قابل دسترسی می‌باشد، می‌توانید وارد مرحله بعد ثبت برند در خارج از کشور شوید.

نکته قابل ذکر این است که پیش از اقدام به ثبت برند باید از برند مورد نظر استعلام بگیرید و اطمینان حاصل کنید که این علامت تجاری پیشتر توسط شرکت دیگری به ثبت نرسیده‌است. از سویی علامت تجاری مورد نظر باید خاص و متمایزکننده باشد تا مصرف‌کنندگان با دیدن آن بلافاصله متوجه شوند که محصول مورد نظر برای شرکت شماست.

به موجب مقررات ثبت بین‌المللی برند یا همان سیستم مادرید، علامت تجاری باید باتوجه به قوانین هر کشور مورد بررسی قرار گیرد و سپس با تعیین کشورهای موردنظر به صورت اتوماتیک، ثبت بین‌المللی انجام می‌شود. طبق این سیستم فرد متقاضی قادر خواهد بود با تسلیم اظهارنامه‌ای بین‌المللی از طریق اداره مالکیت صنعتی به وایپو، در صورت تمایل از ۸۵ کشور عضو سیستم مادرید، حمایت از برند خود را درخواست و کسب کند.

به طور کلی می‌توان گفت که ثبت برند درخارج از کشوراز طریق سیستم مادرید، نیازمند و وابسته به ثبت برند صحیح در کشور مبدا است. بنابراین در سیستم مادرید اظهارنامه برند و علامت تجاری ثبت شده در کشور میدا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و ثبت علائم تجاری و برند در کشورهای عضو سیستم مادرید، منوط بر بقاء اعتبار علامت تجاری ثبت شده متقاضی در کشور خود است.

پس مراحل ثبت برند درخارج از کشور عبارتند از: ثبت برند داخلی، اخذ کارت بازرگانی، انتخاب کشورهای مورد نظر و اقدام جهت ثبت بین‌المللی برند.

مزایای ثبت برند درخارج کشور

بدیهی است که ثبت برند در خارج از کشور می تواند مزایای بسیار بیشتری نسبت به ثبت برند داخلی داشته باشد. برخی این مزایا عبارتند از:

گسترش عرصه کسب و کار

دستیابی به اعتبار بیشتر در مرزهای خارجی

بازار هدف بزرگ‌تر

تسهیل انجام امور مربوط به اقامت در کشور خارجی

شناخته شدن در سطحی برون مرزی

مدارک ثبت برند تجاری درخارج از کشور تحت سیستم مادرید

برای ثبت برند تحت سیستم مادرید، پس از طی مراحل گفته شده برای ثبت برند در کشور مبدا، باید با در دست داشتن مدارک زیر اقدام به ثبت برند در خارج از کشور کنید. این مدارک عبارتند از:

نامه درخواست جهت ثبت بین المللی علامت با درج اسامی کشورهای مورد نظر خطاب به اداره ثبت علائم تجاری

معرفی‌نامه برروی سربرگ شرکت با امضای مدیران و دارندگان حق امضاء در شرکت به همراه مهر شرکت

ارائه وکالتنامه دادگستری در صورت مراجعه وکیل رسمی برای ثبت برند در خارج از کشور

کپی شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضای شرکت

روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت

اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت برند درایران جهت رؤیت و کپی آن جهت ضبط در پرونده

تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از مشخص شدن کشورهای مورد نظر متقاضی

برگه محاسبه هزینه‌های ثبت برند در خارج از کشور به همراه مهر و امضاء متقاضی

گواهی پرداخت هزینه‌های ثبت برند

ثبت برند در خارج از کشور

هزینه ثبت برند درخارج از کشور

هزینه ثبت برند بین‌المللی بسته به نوع ثبت جهانی، طبقات محصول و همچنین تعداد کشورهای موردنظر که قصد ثبت برند در آن‌ها را دارید می‌تواند متفاوت باشد. برای محاسبه هزینه ثبت برند بین‌الملی طبق مشخصاتی که در تصدیق ثبت داخلی برند شما ذکر شده است، نظیر تعداد طبقات برند، رنگی یا سیاه و سفید بودن علامت می‌توانید از طریق مرجعه به آدرس اینترنتی مرجع اقدام کنید.

مزایای استفاده از سیستم مادرید برای ثبت برند بین‌المللی

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، یکی از بزرگترین مزایا و امتیازات ثبت برند بین‌المللی این است که افراد متقاضی می‌توانند در صورت تمایل به ۸۵ کشور عضو سیستم مادرید، یا تعدادی از آن‌ها حمایت از علامت تجاری خود را درخواست و کسب کنند.

دومین مزیت آن این است که این روش ساده، ارزان و موثر می‌باشد. به طوری که متقاضیان می‌توانند تنها با داشتن یک تقاضانامه بین‌المللی به یک زبان و پرداخت یک تعرفه به فرانک سوئیس، می‌توانند درخواست حمایت از علامت تجاری خود را در کشورهای تعیین شده دهند.

مزیت سوم ثبت برند بین‌المللی از طریق سیستم مادرید این است که اگر دارنده قصد ایجاد هرگونه تغییر از قبیل تغییر نام، آدرس، مالکیت، تمدید و… در علامت ثبت مبدا داشته باشد، می‌تواند با تکمیل فرم‌هایی و پرداخت هزینه‌ای اندک تغییرات را در سطح بین‌المللی اعمال کند.

به طور کلی برای ثبت برند بین‌المللی یا برند در خارج از کشور باید از طریق سیستم مادرید اقدام نمایید که این سیستم به نفع شما خواهد بود. در صورت نیاز به هرگونه راهنمایی باید از متخصصین در این زمینه کمک و راهنمایی گرفته و سپس اقدام به ثبت برند نمایید.

علائم تجاری قابل ثبت در سطح بین الملل

ممکن است این سوال به ذهن شما خطور کند که در مورد شرایط ثبت برند در خارج از کشور چه علائم تجاری را می توان در سطح بین المللی به ثبت رساند؟ برای پاسخ به این سوال می توان گفت تقریباً محدودیتی در تعداد علائم تجاری قابل ثبت وجود ندارد و بر اساس قانون کشورها، علائم می توانند شامل یک یا چند حرف یا عدد و یا ترکیبی از آن ها باشد.

ثبت برند در سیستم مادرید به کسب و کار شما اعتبار می بخشد و با استفاده از آن دیگر نیازی به ثبت علامت تجاری طبق قوانین و آیین نامه های هر کدام از کشورها به طور جداگانه نخواهید بود. با این روش ارزش برندینگ شرکت خود را به میزان چشم گیر افزایش داده و در هزینه ها و وقت صرفه جویی خواهید کرد. بهتر است انجام اینکار را به وکلای خبره و ماهر بسپارید تا سریع تر به نتیجه مطلوب دست یابید.

 

جدیدترین قوانین مربوط به ثبت برند و سیستم مادرید

مدارک ثبت برند در خارج از کشور طبق سیستم ثبت مادرید

ارائه تقاضانامه ثبت بین المللی علامت تجاری به اداره ثبت برند (اسامی کشورهای مورد نظر باید در فرم تقاضانامه درج شوند)

تقدیم معرفی نامه بر روی سر برگ شرکت (معرفی نامه باید دارای امضاء مدیران و مهر شرکت باشد و در صورت داشتن وکیل رسمی ارائه وکالت نامه ضروری است)

کپی کارت ملی و شناسنامه مدیران و افراد دارای حق امضاء برای ثبت برند در خارج از کشور

اصل و کپی گواهی ثبت برند در کشور مبداء

تکمیل و ارائه اظهارنامه ثبت برند به زبان لاتین

فیش محاسبه هزینه ها به همراه امضاء

رسید امضاء شده مربوط به پرداخت هزینه های بررسی تقاضانامه

کشورهای عضو سیستم ثبت برند مادرید

بوتسوان، اتریش، گرجستان، لسوتو، آنتیگوا و باربادو، جمهوری چک، ایران، فرانسه، لیختن اشتاین، ماداگاسکار، سان مارینو، آلبانی، آلمان، ایسلند، مقدونیه، سائوتومه و پرینسپ، ارمنستان،دانمارک، ایتالیا، مغولستان، سوریه، بن ایر، الجزیره، موزامبیک، سوازیلند، کره شمالی، سوئیس، کرواسی، لهستان، استونی، کنیا، نامیبیا، سوئیس، کرواسی، تاجیکستان، استرالیا، مصر، قرقیزستان، نروژ ، بلغارستان، فنلاند، قزاقستان، پرتقال، آمریکا، بحرین، رومانی، اوزبکستان، بوتان، انگلستان، سوئیس،  ژاپن، کرواسی، زامبیا، بنلوکس، غنا، لیتونی، سودان، کوراکائو، بلاروس، یونان، لتونی، سوئد، موروکو ،سنگاپور، چین، مجارستان، موناکو، اسلوونی، کوبا، ایرلند، مولداوی، اسلوواکی، قبرس، سینت مارتین،  مونته نگرو، سییرالئون

مدارک موردنیاز ثبت برند مادرید و ثبت برند در خارج از کشور

نامه درخواست جهت ثبت برند مادرید علامت خطاب به اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر

معرفی نامه بر روی سربرگ شركت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه با مهر شركت (اشخاص حقوقی) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری.

کپی مصدق شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شركت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شركت (اشخاص حقوقی) و ارائه کپی مصدق شناسنامه و كارت ملی (اشخاص حقیقی) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری.

اظهارنامه یا اصل گواهی ثبت علامت تجاری در ایران جهت رؤیت و کپی آن جهت ضبط در پرونده یا ارائه کپی مصدق گواهی ثبت علامت تجاری.

تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از مشخص شدن کشورهای مورد نظر متقاضی

برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)

رسید مربوط به پرداخت هزینه بررسی اظهارنامه ثبت برند مادرید به صورت بین المللی برای ثبت برند در خارج از کشور

ضمنا به كلیه متقاضیان محترم ثبت بین المللی برند توصیه می‌گردد از واریز هزینه‌های ثبت بین‌المللی مربوطه قبل از تکمیل و تایید فرم مربوطه توسط اداره ثبت علائم تجاری جدا خودداری فرمایند.

مراحل ثبت برند و لوگو تجاری

مواد موافقت نامه مادريد

ماده ١ اين موافقت نامه مادريد که دارای سه بند و مربوط به تاسیس اتحادیه ای ویژه برای ثبت بین المللی علائم در دفتر بین المللی و تعریف کشور مبداء است.

    • بند يك

کشورهایی که این موافقت نامه نسبت به آن ها اعمال می شود. اتحادیه ویژه ای برای ثبت بین المللی علائم و ثبت برند مادرید تشکیل می دهند.

    • بند دوم

در ثبت برند در خارج از کشور بهتر است بدانید که اتباع هر کشور متعاهد می توانند در تمام کشورهای دیگر طرف این موافقت نامه، حمایت از علائم قابل استفاده برای کالاها و خدمات خود را که در کشور مبداء به ثبت رسیده اند، با تضمین، برخوردار گردند و این کار را با تشکیل پرونده برای ثبت علائم مزبور در دفتر بین المللی مالکیت معنوی( که از این پس«دفتر بین المللی» نامیده می شود) مذکور در کنوانسیون تاسیس سازمان جهانی مالکیت معنوی ( که از این پس«سازمان» نامیده می شود) از طریق اداره مزبور در کشور مبدا، مذکور انجام دهند.

    • بند سوم

در ثبت برند مادرید کشوری در این اتحادیه ویژه، به عنوان کشور مبداء شناخته می شوند که متقاضی در آن جا دارای مقر واقعی و موثر صنعتی و تجارتی باشد و اگر وی دارای چنان مقرری در یک کشور عضو اتحادیه ویژه نباشد، کشوری از اتحادیه که اقامتگاه وی در آنجا قرار دارد، کشور مبدا خواهد بود و اگر وی فاقد اقامتگاه در کشورهای عضو اتحادیه ویژه بوده ولی تبعه یکی از کشورهای عضو اتحادیه باشد، کشور متبوع وی کشور مبدا خواهد بود و ماده٢ مرتبط با ماده یک است .

ماده ٣ ثبت برند مادرید ناظر به تشریفات و فرم درخواست برای ثبت بین المللی علائم و مارک های تجاری است.

ماده ٣ مکرر مربوط به شرایط و حدود حمایت ناشی از ثبت بین المللی در کشورهای متعاهد است.

ماده ٣ ثالث ناظر است به درخواست ویژه برای گسترش حدود و قلمرو حمایت از علائم و مارک های تولیدی و خدماتی ناشی از ثبت بین المللی، از طرف مالک علامت، به کشورهای متعاهد موافقت نامه مادرید از طریق کشور مبدا در چهارچوب فرم تعیین شده در آیین نامه مربوط.

ماده ٤ موافقت نامه راجع است به آثار حقوقی ثبت بین المللی علائم و مارک ها و ماده ٤ مکرر ناظر است به قائم مقام و جانشین ثبت داخلی شدن ثبت بین المللی علائم در مارک ها.

ماده ٥ مربوط است به موارد و شرایط رد تقاضای حمایت صاحبان مارک های ثبت شده بین المللی از طرف مراجع صلاحیت دار داخلی کشورهای عضو اتحادیه.

ماده ٥ ثبت برند مادرید مکرر مربوط است به مدارک کتبی در مورد قانونی بودن استفاده از برخی عناصر گنجانده شده در یک علامت، مانند نشان های شرافت خانوادگی، تمثال ها، امتیازات افتخاری، القاب ، اسامی تجاری، اسامی اشخاصی غیر از اسم متقاضی، یا دیگر عناوین مشابه، که ممکن است ادارات کشورهای متعاهد، درخواست کننده از هر گونه تسجیل یا تصدیق، جز در مواردی که از سوی اداره کشور مبدا انجام می شوند، معاف گردند.

ماده ٥ ثالث راجع است به شرایط صدور و تسلیم رونوشت مطالب ثبت شده در دفتر ثبت بین المللی به هر شخص متقاضی و یا انجام جستجوهایی در زمینه علائم و مارک های بین المللی به وسیله دفتر بین المللی ثبت علائم و مارک ها و دادن پاسخ به درخواست اشخاص در موارد قابل پیش بینی و تهیه خلاصه هایی از دفتر ثبت بین المللی برای ارسال به کشورهای متعاهد درخواست کننده.

مواد ٦ و ٧ موافقت نامه مادرید ناظر است به مدت اعتبار بیست ساله ثبت بین المللی و قابل تجدید بودن بیست سال بعدی و شرایط آن و همچنین مربوط است به استقلال ثبت بین المللی و چگونگی خاتمه یافتن حمایت در کشور مبداء و ابطال اختیاری یا اجباری و قضایی مارک های ثبت شده در دفتر بین المللی.

ماده ٨ مربوط است به هزینه های ملی وبین المللی ثبت بین المللی مارک و علامت و تجدید آن شامل هزینه های اصلی ،تبعی و تکمیلی و نحوه وصول آن. ماده ٨ مکرر است راجع به انصراف از حمایت مارک در یک یا چند کشور متعاهد.

ماده ٩ مربوط است به چگونگی اعلام کلیه تغییرات نظیر تغییر در فهرست کالاها، نقل و انتقال، انصراف، لغو و ابطال موثر در ثبت بین المللی مارک ها و علائم تولیدی و خدماتی به وسیله مقامات ثبت ملی به دفتر ثبت بین المللی علائم.

موارد ٩ مکرر و ٩ ثالث و ٩ رابع مربوط است به چگونگی انتقال علامت و مارک بین المللی در مواردی که به موجب تغییر یافتن کشور متبوع مالک جدید مارک و علامت بین المللی و واگذاری جزئی علامت بین المللی فقط نسبت به کالاها یا خدمات ثبت شده و یکسان سازی مقررات داخلی چند کشور متعاهد براساس توافق بین آن ها.

مواد ١٠ تا ١٨ موافقت نامه مادرید مربوط است به مجمع اتحادیه مادرید، دفتر بین المللی، امور مالی، زبان تنظیم سند موافقت نامه مادرید که فرانسه است و در یک نسخه تنظیم شده که در نزد کشور سوئد سپرده شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره