پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
دسته‌بندی نشده

سهام ممتاز چیست؟ + تعریف سهام ممتاز و ویژگی های انواع سهام

سهام ممتاز چیست؟ + تعریف سهام ممتاز و ویژگی های انواع سهام

همانطور که می دانید هر ثبت شرکت و ادامه فعالیت، نیاز به سرمایه مالی دارد. در شرکت های سهامی بخشی از این سرمایه مالی را سهام می گویند. در واقع سهام بخشی از سرمایه شرکت است که میزان مشارکت، منافع و تعهدات در آن بطور دقیق مشخص شده باشند؛ سهام بی نام، سهام با نام و سهام ممتاز نام دارند. در این مقاله ما می خواهیم تعریف و ویژگی های سهام ممتاز را برای شما توضیح دهیم تا هر چه بیشتر با آن آشنا شوید.

پایدار ثبت به عنوان اولین سامانه رسمی ثبت برند آنلاین و ثبت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص این امکان را در اختیار شما قرار می دهد تا به راحتی بتوانید با ارزان ترین هزینه، از طریق فرم زیر درخواست خود را برای ثبت قانونی شرکت و استفاده از مزیت های آن برای شرکت در مناقصه ها و مزایده ها ثبت نمایید.

سهام ممتاز چیست؟

سهام ممتاز به نوعی از سهام گفته می شود که از نظر سود و سرمایه شرکت بر دیگر انواع سهام ارجحیت داشته و در شرایط خاص مثل زمانی که شرکت نیاز به افزایش سرمایه دارد یا می خواهد  اشخاص خاصی را سهام دارانش اضافه کند، منتشر می شود.

این سهام زمانی قابل انتشار است که اساسنامه شرکت اجازه انتشار آن را داده و یا مجمع عمومی فوق‌العاده آن را تصویب نماید. این نوع سهام ویژگی های اوراق بدهی و اوراق مالکیت مثل سهام را بصورت ترکیبی دارد، یعنی مثل اوراق  بدهی، سود ثابتی می تواند به آن تعلق بگیرد و مانند سهام پتانسیل افزایش قیمت را دارد.

این نوع از سهام بدون سر رسید است. این نوع سهام برای شرکت مزایای مالیاتی زیادی در بر خواهد داشت و از این نظر بسیار مورد توجه مدیران شرکت قرار می گیرد. اما سرمایه گذاران معمولا به این نوع سهام علاقه‌ای ندارند.

جزییات سهام ممتاز در هرشرکتی می تواند با شرکت دیگر متفاوت باشد که این جزییات زمان انتشار این نوع سهام مشخص و اعلام می شود. معمولا دارندگان این نوع سهام حق رای ندارند ولی با داشتن آن بنوعی در شرکت دارای حق مالکیت می شوند.

بعضی از این سهام تحت شرایط و قوانین خاصی قابل تبدیل هستند، یعنی می‌توانند به تعداد مشخصی سهام عادی تبدیل شوند. برای مثال هیئت مدیره می‌تواند رأی به تغییر سهام بدهد یا ممکن است این اختیار به سهامدار داده شده باشد و یا سهم ممتاز در تاریخ مشخصی به‌صورت خودکار به سهم عادی تبدیل شود.

امتیازاتی که به این نوع سهام ممتاز تعلق می گیرند به دو دسته امتیازات مالی و غیرمالی تقسیم می شوند.

امتیازات مالی سهام ممتاز

در صورت انحلال شرکت ابتدا قیمت اسمی این سهام پرداخت شود.

در صورت افزایش فوری سرمایه و انتشار سهام جدید، ۱۰ درصد از منافع آن ابتدا بین دارندگان سهام ممتاز تقسیم شود و بقیه بین سایر سهامداران اعم از عادی و ممتاز تقسیم شود.

درصد معینی از سود به این نوع سهام تعلق بگیرد.

در صورت فقدان سود،شرکت مقدار معینی به شرکای ممتاز بدهکار شود.

سود بیشتری نسبت به بقیه سهامداران به آنها پرداخت شود.

مبلغ معینی اضافه بر سود معمولی به سهامداران ممتاز پرداخت شود.

حق تقدمی برای طرف معامله شدن با شرکت برای آنها در نظرگرفته شود.

تقدمی برای خرید سهام برای آنها در نظرگرفته شود.

امتیازات غیرمالی

  1. در مجمع عمومی عادی برای هرسهم ممتاز دو حق رای وجود داشته باشد.
  2. حق انحصاری عضویت در هیات مدیره به دارندگان آن داده شود.
  3. حق تصمیم گیری در خصوص برخی مسایل به این سهامداران داده شود.

نکاتی در مورد سهام ممتاز

بطورکلی سهام ممتاز، نوع خاصی از سهام است که محدودیت خاصی به جز قانونی بودن برای انتشار آن وجود ندارد ولی معمولا شرکت ها در شرایط خاصی اقدام به انتشار آن می کنند. انتشار این نوع از سهام معافیت های مالیاتی خاصی را برای شرکت به دنبال خواهد داشت به همین دلیل مدیران شرکت ها معمولا مشتاق به انتشار آنها و جذب سهام دار ممتاز هستند. از طرفی این نوع سهام با وجود مزیت هایی که برای سهام دارانش دارد در بین سهام داران چندان مورد استقبال قرار نمی گیرد.

سهام عادی چیست؟

 سهام عادی یا (Common stock) سندی است که بیانگر تعلق درصد معینی به اشخاص معین جهت بهره‌مندی از سود و مزایای شرکت می‌باشد. دارندگان سهام عادی، مالکان اصلی شرکت بوده، و از حقوق و مزایای زیر برخوردارند:

۱-حق دریافت سود سهام؛

۲-حق رأی دادن در مجامع عمومی عادی و مجمع فوق‌العاده؛

۳-حق تقدم در خرید سهام جدید؛

۴-حق باقی‌مانده دارایی پس از انحلال شرکت؛

۵-حق اطلاع از فعالیت‌های شرکت.

سهام عادی، همین سهامی است که شرکت‌ها عرضه می‌کنند و سهامداران به نسبت سهام خود، مالک شرکت می‌شوند.

ناآگاهی حقوقی در زمینه حقوق کسب‌وکار‌ها و قوانین و مقررات شرکت‌ها می‌تواند زمینه ساز بسیاری از مشکلات در آینده شود. می‌توانید با افزایش دانش حقوقی خود در خصوص حقوق کسب‌وکار‌ها از بروز مشکلات جلوگیری نمایید.

تفاوت سهام عادی و ممتاز در چیست؟

۱-اولویت دریافت سود توسط دارندگان سهام ممتاز در زمان توزیع سود.

۲- در زمان تسویه‌حساب شرکت و تسویه مالی طلبکاران و صاحبان اوراق قرضه، سهامداران عادی تا قبل از اینکه سهامداران ممتاز پرداختی خود را بگیرند، پولی دریافت نخواهند کرد.

۳- سود سهام ممتاز از سهام عادی متفاوت و معمولاً بزرگ‌تر است.

۴-غالیا میزان سود سهامداران ممتاز بیشتر می‌باشد.

۵- سود سهام ممتاز معمولاً تضمین شده است، یعنی اگر شرکت یک سال سودی پرداخت نکند، در پایان سال دوم باید ابتدا سود سال اول و دوم سهامداران ممتاز را پرداخت کند و سپس سود سال دوم سهامداران عادی را بپردازد.

چه امتیازاتی در سهام ممتاز باید در اساسنامه ذکر شود؟

این نوع امتیاز‌ها که باید در اساسنامه شرکت ذکر و به تصویب مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام رسیده باشد عبارت است از:

۱- اعمال تخفیف در پرداخت مبلغ اسمی سهام

۲- تخصیص سود بیشتر به سهام ممتاز

۳- پرداخت مبلغ اسمی سهام به سهامداران سهام ممتاز قبل از انحلال شرکت هنگامی که موضوع انحلال مطرح باشد.

۴- اعمال نظر در خصوص تعیین مدیران شرکت یا تفوق آراء سهامداران ممتاز نسبت به سهامداران عادی

۵- مستثنی کردن سهامداران ممتاز از اعمال زیان عملکرد

اصل بر این است که همۀ سهام‌ها باید مثل هم باشند. اما استثنائی در قانون ذکر شده. به موجب آن، دارندگان سهام ممتاز از امتیازات خاصی برخوردارند. با تعریف سهام ممتاز در قانون تجارت، متوجه می‌شویم که این نوع سهام صرفا در شرکت‌های سهامی وجود دارد. به واسطه این سهام صاحب آن می‌تواند از امتیازاتی استفاده کند. مانند این‌که حق رأی بیشتری داشته باشد و یا در تقسیم سود اولویت داشته باشد و یا عضو هیئت مدیره بشود، یا غیره.

برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه مسائل حقوقی با مشاورین ثبت پایدار در ارتباط باشید.

تلاش شده است تا با ارائه مقالات متعدد در موضوعات زیر نیز بتوانیم به شما برای بهبود سطح اطلاعات خود در این زمینه کمک کنیم.

مدارک لازم برای قرارداد کاری

هزینه امور حسابداری شرکت ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره