پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
پلمپ دفاتر

تحریر دفاتر پلمپ قانونی چگونه است؟

تحریر دفاتر پلمپ قانونی چگونه است؟

 

هزینه ها و درآمد های شرکت برای محاسبه دقیق مالیات، باید در دفاتری که به دفاتر تجاری معروف هستند، ثبت شوند. تحریر دفاتر پلمپ یکی از اموری اشت که صاحبان شرکت ها در پایان هر سال مالی به آن بپردازند. پلمپ دفاتر در واقع به معنای برگ شماری دفاتر، شماره‌گذاری صفحات و منگوله دار کردن دفاتر است تا نتوان از آن برگی کم و زیاد کرد. همچنین در این دفاتر نام شرکت و شماره ثبت پلمب دفاتر قید شده و مهر اداره ثبت شرکت‌ها در آن زده می‌شود. در این مقاله به نکات تحریر این دفتر ها می‌پردازیم. در ادامه همراه ما باشید تا تمامی نکات در زمینه تحریر دفترها را برای شما بیان کنیم. امیدواریم تا با مطالعه ی این مقاله، تمامی سوالات شما به پاسخ خود برسند.

 

انواع دفاتر پلمپ

تحریر دفاتر پلمپ شامل دفاتری است که هزینه های روزانه ی شرکت در آن ها ثبت می‌شود. به طور کلی در مبحث انواع دفاتر پلمپ باید عنوان کرد که، 3 نوع دفتر پلمپ شده وجود دارد که در ادامه برای شما این موارد را بیان می‌کنیم.

 

دفتر روزنامه

دفتر روزنامه را به نام دفتر روزنامه‌ی عمومی نیز می‌شناسد. اطلاعاتی که می‌بایست در این دفتر به طور کامل نوشته شود مجموعه‌ای از کلیه‌ی معاملات و روی‌داد‌های مالی است.

 

دفتر کل

دفتر کل درواقع دفتری است که حداقل در ظرف هر هفته حساب هرکس و نوع هر معامله را تفکیک می‌کند. در این دفتر کلیه‌ی معاملات تاجر ثبت می‌گردد.

 

دفتر دارایی

تحریر این نوع دفتر سال هاست که منسوخ شده و کاربردی ندارد و به جای آن از بیلان استفاده می‌شود.

 

 

ورود اطلاعات مالی در دفتر روزنامه

1) شماره سند حسابداری در تحریر دفاتر پلمپ : در این ستون شماره رویدادهای مالی را به ترتیب و از شماره 1 می نویسیم.

2) تاریخ سند حسابداری در تحریر دفاتر : ستون تاریخ به 2 ستون جداگانه ی روز و ماه تقسیم می شود نوشتن ماه انجام معامله در ثبت 1 ضرورت ندارد مگر اینکه صفحه ی دفتر روزنامه .

سال انجام معامله نیز تنها در اولین سند مشخص می شود. طبق قانون تجارت هر مؤسسه به هر سال مالی خود باید از یک دفتر روزنامه استفاده کند همچنین دفاتر هر یال مالی باید قبل از سال مالی انجام شود.

3) حساب بدهکار در تحریر دفاتر : عنوان حساب بدهکار بر روی همان خطی که شماره سند و تاریخ سند نوشته شده و از سمت راست ستون شرح و مبلغ آن نیز بر روی همان خط و در ستون بدهکار نوشته می شود .

4) حساب بستانکار در تحریر دفاتر پلمپ : عنوان حساب بستانکار در خط بعدی و با فاصله ی کمی از سمت راست ستون شرح و مبلغ آن نیز در همان خط و در ستون بستانکار نوشته می شود.

5) یک شرح خلاصه در پایان رویداد نوشته می شود.

 

 

ورود اطلاعات مالی در دفتر کل

تحریر دفاتر کل که به آن ثبت نهایی معاملات نیز می گوییم دفتری است که حسابهای یک مؤسسه به تفکیک در آن نگهداری می شود شکل معمول دفتر کل به صورت زیر می باشد .

1) در تحریر دفتر کل برای هر حساب در سطح کل صفحه یا صفحاتی جداگانه اختصاص می دهیم یعنی  برای همه حسابهای کل تراز نامه ( موجودی نقد و بانک ، حسابهای و اسناد دریافتنی  ، پیش پرداخت ، حسابهای پرداختنی ، دارایی های ثابت ، دارایی نامشهود ، استهلاک انباشته ، ذخایر ، پیش دریافت و … )صفحه و یا صفحات جداگانه ( با توجه به تعداد آرتیکل ها ) اختصاص می دهیم.

2) حسابها به همان ترتیبی که در ترازنامه منعکس می شود صفحه گذاری می شوند یعنی ابتدا دارایی ها، سپس بدهی ها و در پایان سرمایه نوشته می شود.

 

 

نحوه تحریر دفاتر پلمپ

 

در حال تحریر و پلمپ دفاتر قانونی

 

هر شرکت حداقل یک دفتر روزنامه و یک دفتر کل برای هر سال مالی نیاز دارد و این دفاتر در قالب دفاتر ۵۰ برگ، ۱۰۰ برگ و ۲۰۰ برگ عرضه می‌شوند. اگر حجم داد و ستد شرکت شما بالا است، توصیه می‌شود برای تحریر یک دفتر ۲۰۰ برگ تهیه نمایید تا ناچار به اخذ دفتر دوم و پلمپ آن نشوید.

عدم تحریر دفاتر پلمپ باعث می‌شود شما نتوانید کد اقتصادی بگیرید و مفاصا حساب مالیاتی خود را دریافت کنید. تحریر این دفاتر همچنین باعث شفافیت امور مالیاتی شرکت می‌شود. علاوه بر این‌ها تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی، برای دریافت کارت بازرگانی، باید تحریر پلمب دفاتر را انجام دهند. حتی شرکتهایی که فعالیت اقتصادی ندارند هم برای اعلام عدم فعالیت اقتصادی باید دفاتر پلمپ شده خود را به صورت خالی به اداره مالیات ارائه کنند.

 

پس کاربرد تحریر دفاتر پلمپ را می توان اینگونه بیان کرد

  • ارایه اظهارنامه مالیاتی
  • اخذ کارت بازرگانی

 

مدارک لازم برای تحریر دفاتر تجاری چیست؟

برای پلمب دفاتر تجاری اشخاص حقیقی مدارک زیر مورد نیاز است:

  • کپی کارت ملی متقاضی
  • کپی پروانه کسب و یا مجوز فعالیت کسب

 

برای تحریر دفاتر پلمپ اشخاص حقوقی به مدارک زیر نیاز دارید:

  • کپی کارت ملی مدیر عامل و مهر شرکت
  • کپی آگهی روزنامه رسمی کشور که تأسیس شرکت در آن قید شده باشد
  • در صورت وجود تغییرات در شرکت، کپی آگهی روزنامه رسمی کشور که آخرین تغییرات شرکت در آن ثبت شده باشد
  • در صورتی که وکیل یا نماینده‌ای برای پلمب دفاتر معرفی شده‌ باشد، وکالتنامه یا معرفی‌نامه نماینده نیز باید ارسال شود.

برای اطلاعات بیشتر در زمینه مدارک پلمپ دفاتر قانونی، می توانید مقاله مربوط به آن را مطالعه کنید که توسط مشاورین ثبت پایدار برای شما نگاشته شده است.

 

زمان پلمپ دفاتر قانونی کی می‌باشد؟

پلمپ دفاتر برای شرکت‌های تازه تأسیس تا ۳۰ روز پس از درخواست امکان‌پذیر است، ولی دفاتر پلمب شده‌ی شرکت‌های دیگر برای هر سال مالی، که از فروردین تا انتهای اسفند است، باید قبل از شروع سال مالی جدید اخذ گردد؛ بدین معنی که برای اخذ پلمب دفاتر سال ۹۹ باید نهایتاً تا ۲۹ اسفند ۹۸ اقدام کرد، وگرنه ممکن است دفاتر تجاری مورد قبول واقع نگردد و منجر به مشکلات مالیاتی مانند جریمه مالیاتی (علی‌الرأس) شده و حتی ممنوع‌المعامله شدن را نیز در پی داشته باشد.

پلمپ دفاتر در واقع به معنای برگ‌شماری دفاتر، شماره‌گذاری صفحات و منگوله‌دار کردن دفاتر است تا نتوان از آن برگی کم و زیاد کرد. همچنین در این دفاتر نام شرکت و شماره ثبت پلمب دفاتر قید شده و مهر اداره ثبت شرکت‌ها در آن زده می‌شود.

 

آیا پلمپ دفاتر الزامیست؟

بله زیرا جزء قوانین می باشد و در صورت عدم انجام آن جریمه مالیاتی می‌شویم. عدم صدور صورتحساب، عدم درج شماره اقتصادی ، استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران یا برعکس ، مسئولیت تضامنی +۱۰درصد مبلغ مورد معامله که بدون رعایت ضوابط این ماده صورت گرفته باشد را در بر دارد. پیشنهاد ما به شما مطالعه ی عواقب عدم پلمپ دفاتر قانونی چیست می باشد تا این سوال شما را پاسخ دهد که چرا باید دفاتر پلمپ قانونی را اخذ کنم.

 

توصیه ی ثبت پایدار

با توجه به اینکه تحریر دفاتر پلمپ قانونی هزینه چندانی برای شرکت ندارد، بهتر است در اول سال مالی نسبت به اخذ آن اقدام کنید؛ تا مشکلات مالیاتی برای شما به وجود نیاید. حتی اگر شرکت شما فعالیتی نداشته باشد؛ یعنی عدم فعالیت شرکت، مجوزی برای عدم تحریر و پلمپ دفاتر نیست و به پیشنهاد ما هرچه سریعتر برای تحریر آن اقدام کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره