پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
پلمپ دفاتر

انواع دفاتر پلمپ قانونی برای شرکت ها و سازمان ها کدام است؟

انواع دفاتر پلمپ قانونی برای شرکت ها و سازمان ها کدام است؟

تمامی مجموعه ها و شرکت ها اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی، برای ثبت هزینه ها و درآمد های روزانه، هفتگی و ماهانه ی خود، نیاز به دفاتر رسمی برای ورود این اطلاعات و حساب های خود دارند. انواع دفاتر پلمپ : به شکل دفتر پلمپ روزنامه و دفتر پلمپ کل، در مدل های 50، 100 و 150 برگی می باشند. انواع دیگری از دفاتر موجود می باشد که در این مقاله برای شما بیان میکنیم. پیشنهاد می شود حتما مقالات در مورد پلمپ دفاتر چیست را بخوانید.

انواع دفاتر پلمپ

دفاتر قانونی یا همان دفاتر تجاری انواع مختلفی دارد و هر کدام برای امر به خصوصی مورد استفاده قرار می گیرند. دفاتر قانونی به دو نوع دفاتر رسمی و دفاتر غیر رسمی تقسیم می شود. ابتدا به تعریف دفاتر رسمی قانونی و نحوه استفاده از آن و کاراییشان می پردازیم و سپس به سراغ دفاتر غیر رسمی خواهیم رفت.

الف) دفاتر رسمی:

طبق قانون تجارت، ۴ نوع دفاتر قانونی رسمی داریم که شامل موارد ذیل است:

۱) دفتر روزنامه

۲) دفتر کل

۳) دفتر دارایی

۴) دفتر کپیه

۱) دفتر روزنامه:

از بین دفاتری که گفتیم مهترین دفتر قانونی، دفتر روزنامه است که برای دفاتر پلمپ با آن سر و کار داریم و هر تاجری باید هر روز کلیه طلب ها، بدهی ها، مبادلات تجارتی و نیز معاملات مربوط به اسناد تجارتی شامل خرید، فروش، ضمانت و ظهرنویسی را در آن قید نماید.

همچنین می بایست کلیه واردات و صادرات تجاری و نیز مبالغی که برای مخارج شخصی خود برداشت می نماید را نیز در آن قید نماید.

انواع مختلف دفاتر پلمپ قانونی

انواع دفتر روزنامه

الف) دفتر روزنامه عمومی

در دفتر عمومی، تمامی معاملات و عملیات های مالی تجّار و شرکت‌ها به ثبت میرسد.

ب) دفتر روزنامه اختصاصی

دفتر اختصاصی دفتری است که به تفکیک نوع معامله، مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا دفتر روزنامه برای عملیات های مالی خرید، دفتر روزنامه برای عملیات مالی فروش، دفتر روزنامه پرداخت های نقدی، دفتر روزنامه دریافت های غیر نقدی و چک و غیره.

۲) دفتر کل:

یکی دیگر از انواع دفاتر پلمپ که جهت پلمپ دفاتر تجاری با آن سر و کار داریم دفتر کل است و این دفتر، دفتری است که تمام عملیات مالی ثبت شده در دفتر روزنامه به آن منتقل می شود. دفتر کل این قابلیت را دارد که با توجه به نحوه نگارش آن شما میتوانید صورت های مالی و مانده حساب را از آن بدست آورید.

برای هر حساب به طور جداگانه در دفتر کل یک صفحه وجود دارد و هر تاجری باید کلیه معامله های خود را حداقل هفته ای یکبار از دفتر روزنامه استخراج کند و با تعیین اینکه مربوط به کدام نوع از معاملاتی است که در طی هفته انجام داده است در صفحه مخصوص به آن، در دفتر کل بطور خلاصه قید نماید.

۳) دفتر دارایی:

دفتری است که هر تاجری باید هر سال لیست کامل و جامعی از کلیه دارایی های منقول و غیر منقول، بدهی ها و مطالبات سال گذشته خود را به صورت جزء به جزء و ریز و به ترتیب در آن قید کند و آن را امضاء نماید و برای انجام این کار حداکثر تا پانزدهم فروردین سال بعد فرصت دارد.

نکته: در نظر داشته باشید که در حال حاضر هنگام پلمپ دفاتر تجاری گزینه ای به نام دفتر دارایی وجود ندارد.

۴) دفتر کپیه:

دفتری است که هر تاجری باید کلیه مخابرات، مراسلات و همچنین کلیه صورتحساب هایی که صادر می نماید را با رعایت تاریخ در آن ثبت نماید. همچنین تاجر باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورتحساب های وارده خود را به ترتیب تاریخ ورود آن ها مرتب کند و در لفاف مخصوصی ضبط و نگهداری نماید.

البته باید در نظر داشته باشید که از بین دفاتر قانونی ، تنها دفتر روزنامه و دفتر کل جهت اخذ پلمپ دفاتر قانونی، مورد نیاز است و دفتر کپیه نیز همانند دفتر دارایی به غیر از موارد خاص مرسوم نیستند.

ب) دفاتر غیر رسمی:

دفتر معین جزء دفاتر قانونی بوده اما غیر رسمی است. این دفتر برای مجزا کردن حسابهای دفتر کل در صورت لزوم نگهداری می شود.

انواع دفتر معین

۱) دفتر معین بدهکاران

۲) دفتر معین بستانکاران

۳) دفتر معین اموال

در بررسی انواع دفاتر پلمپ باید گفت که کار دفاتر معین این است که گاهی نمی شود اطلاعات دقیق و جزئی حساب ها را از دفتر کل استخراج کرد، برای همین با ثبت این حسابها در دفاتر معین این کار راحتتر صورت می گیرد.

این مقاله نیز به پایان رسید. انواع دفاتر پلمپ یکی از مسائلی است که موضوع اصلی این مقاله ما بود. شما می توانید برای دریافت مشاوره رایگان در زمینه دریافت دفاتر پلمپ، به صفحه ی مورد نظر مراجعه کنید.

مراحل اخذ انواع پلمپ دفاتر قانونی

برای انواع دفاتر پلمپ قانونی و تجاری باید از طریق سامانه ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری (بخش پلمب دفاتر تجاری) اقدام نمود. در صورتی که شرکت در مرجع اداره ثبت شرکت‌ها ثبت شده باشد باید از قسمت اطلاعات متقاضی پلمب (نوع شخص متقاضی) شخص حقوقی را انتخاب کرد و پس از آن اطلاعات مورد نیزا در فرم مربوطه را که شامل تابعیت، شناسه ملی، شماره تلفن ثابت و کد پستی شخصیت حقوقی است پر کرده و بخش شروع سال مالی و ماه مالی را نیز تکمیل کنید.
در مراحل پلمپ دفاتر قانونی بعد بخش «اطلاعات آدرس محل دریافت دفاتر پلمب شده» را تکمیل کنید. دفاتر پلمب شده به آدرس وارد شده در این مرحله (برای شهرستان تهران) ارسال می‌شود در صفحه بعدی پس از بررسی اطلاعات شخص حقوقی بر روی «تأیید شخص حقوقی» کلیک کرده و در گام بعدی شماره پیگیری را دریافت می‌کنید.

در مرحله بعد از بررسی و دریافت انواع دفاتر پلمپ فرم اطلاعات تکمیل کننده را انتخاب کرده و اطلاعات یکی از اعضای هیئت مدیره را در سامانه وارد می‌کنید. پس از آن اطلاعات دیگر اعضای هیئت مدیره را وارد کرده و وارد مرحله بعد می‌شوید؛ یعنیمرا حدود حق امضا اعضای هیئت مدیره را وارد کرده و فرم «دفتر مورد تقاضای شخص» را پر می‌کنید و دفتر مورد تقاضا را (دفتر کل و روزنامه و تعداد برگ‌های آن) درخواست می‌کنید.
پس از انجام تمامی این مراحل وارد صفحه تأیید صحت اطلاعات می‌شود و اظهارنامه پلمب و مدارک مورد نیاز را انتخاب می‌کنید. اطلاعات لازم در سامانه را وارد کرده و بر روی «پذیرش نهایی» کلیک می‌نمایید. پس از انجام مراحل اینترنتی اصل اظهارنامه پلمب دفاتر تجاری را همراه با مهر و امضا به همراه سایر مدارک به اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری ارسال می‌نمایید.

پیگیری انواع دفاتر پلمپ: پس از ارسال مدارک و اخذ کد پیگیری، وارد سامانه شده و گزینه‌ی پلمب دفاتر تجاری را انتخاب کنید، با وارد کردن شماره پیگیری و تاریخ تحویل مدارک به پست در سامانه بر روی گزینه پذیرش نهایی کلیک کرده و به مرحله بعد می‌روید.
در این مرحله کارشناسان حقوقی مدارک را بررسی می‌نمایند و در صورت تأیید اجازه پرداخت وجوه دفاتر و پلمپ آن‌ها صادر می‌شود. پس از صدور مجوز متقاضی باید دوباره وارد سامانه شده و وجوه تعیین شده را پرداخت کند، دفاتر تجاری پلمب شده به آدرسی که در سامانه وارد نموده‌اید فرستاده می‌شوند

آیا پلمپ انواع دفاتر پلمپ الزامیست؟

در مورد انواع دفاتر پلمپ و ضرورت پلمپ این دفاتر باید گفت که بله زیرا جزء قوانین می باشد و در صورت عدم انجام آن جریمه مالیاتی می‌شویم. عدم صدور صورتحساب، عدم درج شماره اقتصادی ، استفاده از شماره اقتصادی خود برای دیگران یا برعکس ، مسئولیت تضامنی +۱۰درصد مبلغ مورد معامله که بدون رعایت ضوابط این ماده صورت گرفته باشد را در بر دارد. پیشنهاد ما به شما مطالعه ی عواقب عدم پلمپ دفاتر قانونی چیست می باشد تا این سوال شما را پاسخ دهد که چرا باید انواع دفاتر پلمپ قانونی را اخذ کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره