پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت اختراع

استعلام ثبت اختراع و سامانه استعلام گواهی ثبت اختراعات ایران

استعلام ثبت اختراع و سامانه استعلام گواهی ثبت اختراعات ایران

تمامی اختراعات برای بهره‌برداری و همچنین قرار گرفتن در چارچوب قانونی ملزم هستند که به ثبت برسند. از آن‌جایی که ثبت اختراع در ایران و همچنین قوانین آن صرفا جهت حمایت از حقوق مخترع می‌باشد، لذا به ثبت رساندن هر اختراعی نیز ممکن نیست و تمام اختراعات برای به ثبت رسیدن باید سه شرط اصلی نوآوری، تازگی و سودمندی را داشته باشند. یعنی اختراع مورد نظر باید خلاقیت و کاربرد صنعتی داشته باشد. منظور از خلاقیت این است که اختراع پیشتر توسط افراد دیگر به ثبت نرسیده باشد. برای اطمینان از اینکه اختراع مورد نظر شما خلاقیت و تازگی داشته و قبلا توسط کسی به ثبت نرسیده است، شما ملزم به استعلام ثبت اختراع می‌باشید. برای انجام این کار باید از طریق سامانه اینترنتی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور اقدام نمایید. در ادامه با پایدار ثبت همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در ارتباط با ثبت اختراع، استعلام ثبت اختراع، مدارک مورد نیاز آن و همچنین مزایای آن با شما در میان بگذاریم.

ثبت اختراع چیست؟

ثبت اختراع در واقع حقی انحصاری است که در قبال اختراع به فرد مخترع یا نماینده قانونی او منتقل می‌شود. طبق قوانین، ثبت اختراع دو حق قانونی را برای مخترع به همراه خواهد داشت. حق مادی و حق معنوی. در ارتباط با حق مادی لازم به ذکر است که این حق محدود می‌باشد و پس از اتمام مهلت آن، دیگر حقوق مادی آن به نام فرد مخترع نخواهد بود. مگر اینکه فرد اقدام به تمدید آن کند. مهلت حقوق مادی ثبت اختراع عموما ۲۰ سال می‌باشند.

حقوق معنوی ثبت اختراع حقوقی دائمی برای فرد مخترع هستند. بدین معنا که مثلا نام مخترع تا ابد بر روی اختراعش خواهد ماند. مگر اینکه خود مخترع طی درخواستی کتبی، خلاف این را بخواهد.

تمام مخترعین برای بهره‌مندی از این دو حق ملزم به ثبت اختراع می‌باشند. طبق قوانین پس از ثبت اختراع، هیچکس قادر نخواهد بود که بدون رضایت مالک اختراع، از آن استفاده کند. اما همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم، هر اختراعی به ثبت نمی‌رسد و ثبت اختراع نیازمند شرایطی است. اصلی‌ترین شرایط ثبت اختراع که توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی مشخص شده است، به شرح زیر می‌باشد:

  • نوآوری
  • تازگی
  • سودمندی

استعلام ثبت اختراع، برای چک کردن شرط دوم یعنی تازگی می‌باشد. زیرا درخواست کننده حق امتیاز اختراع باید اثبات کند که اختراع او پیشتر توسط افراد دیگر به ثبت نرسیده است. حق امتیازهای که از طریق ثبت اختراع به فرد متقاضی می‌رسد، در دو نوع حق امتیاز محصول و حق امتیاز فرایند وجود دارد.

برای ثبت اختراع خود به صورت رسمی کافی است تا فرم زیر را برای درخواست و گرفتن تاییدیه پر کنید تا کارشناسان ما مراحل ثبت اختراع شما را به صورت قانونی انجام دهند.

درخواست ثبت اختراع

درخواست ثبت اختراع

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : تکمیل اطلاعات
3 

مزایای ثبت اختراع

ثبت اختراع همانطور که گفتیم دو حق مهم مادی و معنوی را برای مخترع به همراه خواهد داشت. برخی دیگر از مزایای ثبت اختراع به شرح زیر می‌باشند:

امکان فروش گواهی ثبت اختراع به عنوان حق امتیاز

استفاده از تسهیلات اعطایی بنیاد علمی نخبگان

امکان استفاده از تسهیلات سربازی

فراینذ ثبت اختراع سریع‌تر از چاپ مقاله

اقدام به تولید بدون دغدغه و نگرانی از اعتراض بقیه

الزامی بودن در بسیاری از قراردادهای فروش دانش فنی یا حضور در فن بازارها

تاثیر در دانش بنیان شدن شرکت‌ها

شرکت در جشنواره‌ها و مسابقات ملی و بین‌المللی اختراعات

استعلام ثبت اختراع در ایران

مدارک لازم برای ثبت اختراع

همانطور که برای ثبت هر چیزی اعم از برند و شرکت، مدارک خاصی مورد نیاز است پس برای ثبت اختراع نیز شما ملزم به داشتن مدارکی خواهید بود. در زمان استعلام ثبت اختراع قطعاً این مدارک می تواند به کمک شما بیاید. این مدارک مورد نیاز به شرح زیر هستند:

ثبت اظهارنامه اختراع در سایت اداره مالکیت صنعتی ایران

بررسی توسط کارشناسان اداره مالکیت صنعتی ایران

مراجعه به صورت حضوری به اداره کل مالکیت صنعتی ایران

معرفی به روزنامه رسمی کشور

اخذ گواهی نهایی ثبت اختراع

مراجعه به بنیاد ملی نخبگان

پس برای اقدام به ثبت اختراع و بهره‌مندی از حقوق و مزایای آن باید ابتدا نسبت به استعلام ثبت اختراع اقدام نموده و پس از نبود مشکل، با مدارکی که در بالا گفاه شد برای ثبت اختراع اقدام نمایند.

استعلام ثبت اختراع

همانطور که گفتیم، یکی از الزامات ثبت اختراع، استعلام ثبت اختراع می‌باشد. زیرا اختراعاتی که پیشتر ثبت شده‌اند به ثبت نمی‌رسند و مزایا و حقوقی برای مخترع به همراه نخواهد داشت. برای استعلام ثبت اختراع باید مراحلی که در ادامه خواهیم گفت را دنبال کنید و پس از ثبت اختراع از مزایای آن بهره ببرید.

به طور کلی ۳ روش برای استعلام ثبت اختراع وجود دارد. روش اول استعلام از طریق روزنامه رسمی می‌باشد. برای انجام استعلام از این طریق می‌توانید به سایت روزنامه رسمی کشور به نشانی اینترنتی http://www.rrk.ir/ مراجعه کرده و از تازگی اختراع خود آگاه شوید.

روش دوم، روش مراجعه به سامانه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور می‌باشد. برای این کار نیز لازم است ابتدا به نشانی اینترنتی https://ssaa.ir/ مراجعه نموده و از بخش میز خدمات الکترونیک وارد قسمت جستجوی بانک اختراعات شوید. پس از وارد کردن اطلاعات مورد نیاز می‌توانید استعلام ثبت اختراع انجام ‌دهید.

سومین روش استعلام ثبت اختراع این است که طی تمام مراحل استعلام و ثبت اختراع را به وکلا و افراد متخصص در این زمینه بسپارید تا مراحل استعلام ثبت شرکت هرچه سریعتر انجام شود.

مزایای استعلام ثبت اختراع

مزایای استعلام ثبت اختراع

بدیهی است که گرفتن استعلام ثبت اختراع موجب می‌شود که انتخاب درست‌تری داشته و انجام امور مربوط به ثبت اختراع سریع‌تر پیش خواهند رفت. پس مخترعین زودتر به حقوق خود اعم از حقوق مادی و معنوی می رسند.

  • با استعلام از ثبت اختراع از تکراری نبودن آن اطمینان حاصل خواهید کرد.
  • ثبت اختراع تنها با استعلام و اثبات تکراری نبودن اختراع و ایده قابل ثبت است.
  • در صورت آگاهی از تکراری بودن اختراع، دیگر برای تولید آن زحمتی نخواهید کشید. زیرا این زحمت تلف خواهد شد.
  • استعلام ثبت اختراع موجب تسریع در انجام مراحل ثبت اختراع می‌شود.

تمام اختراعاتی که دارای سه شرط تازگی، نوآوری و سودمندی باشند، پس از استعلام ثبت اختراع، و با داشتن مدارک مورد نیاز که به آن‌ها اشاره کردیم به ثبت می‌رسند و از مزایای بسیاری بهره‌مند خواهند شد.

حق اختراع دقیقا چیست؟

قبل از استعلام ثبت اختراع بهتر است بدانید که حق اختراع عبارت است از حق انحصاری مخترع در استفاده از اختراع خود دارد. حق اختراع نتیجه زحمت، کار و فعالیت مخترع است، زیرا کالای جدیدی به بازار عرضه کرده است. البته همان طور که گفته شد، اختراع باید از لحاظ اقتصادی و عملی قابل استفاده و کاربردی باشد، زیرا قوانین علمی که ممکن است بعداَ منشاء نتایج مهمی گردند از لحاظ مادی ارزش اقتصادی ندارند؛ در ادامه حقوق اختراع را بیشر برای شما شرح می دهیم. برای اطلاعات بیشتر در زمینه حقوق ثبت اختراع، می توانید مقاله جامع ما در این باره را مطالعه نمایید.

علاوه بر آن اختراع باید نو و جدید باشد و قبلاَ شناخته نشده باشد، زیرا در این صورت هر کس می تواند از آن استفاده کند و اکتشافات قبلی را اشخاص نمی توانند به عنوان اختراع در انحصار قرار دهند. در این رابطه، در ماده ی 26 قانون ثبت علایم و اختراعات ایران آمده است : ” هر قسم اکتشاف یا اختراع جدید در شعب مختلفه صنعتی یا فلاحتی به کاشف یا مخترع آن حق انحصاری می دهد که بر طبق شرایط و در مدت مقرره در این قانون از اکتشاف یا اختراع خود استفاده نماید، مشروط بر اینکه اکتشاف یا اختراع مزبور مطابق مقررات این قانون در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد”.

اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی و صنعتی

شماره تماس اداره ثبت اختراع

این سازمان یک نوع سازمان دولتی به حساب می آید که وظیفه اصلی آن صادر کردن تائیدیه ثبت اختراع و حمایت های جزایی از آن ها می باشد. مخترع برای ثبت اختراع خود، باید اول درخواست خود را با کمک متخصصان ثبت اختراع گردآوری کرده و آن را به صورت حضوری یا غیر حضوری به اداره ثبت اختراع ارائه داده و برای انجام امور مربوط به ثبت اختراع از یک وکیل رسمی استفاده نمایند.

مراجعه به اداره مالکیت معنوی

برای قبت اختراع و بعد از استعلام ثبت اختراع خود باید به دنبال مراجعه به اداره مالکیت معنوی باشید. روند رجوع به این اداره‌ها معمولاً بدین صورت است که مخترع با استفاده از مشاوره های تخضصی، مدارک ثبت اختراع خود را تدوین کرده و با مراجعه حضوری به اداره ثبت اختراع یا ارسال مدارک خود، توسط وکیل رسمی دادگستری روند ثبت اختراع را به انجام می‌رساند.

اداره ثبت اختراع و اداره مالکیت صنعتی و اداره مالکیت معنوی همگی در یک ساختمان در استان تهران واقع گردیده اند. این اداره با بخش های متفاوت در زمینه ثبت برند یا علامت تجاری، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع یا ایده مشغول به کار بوده و به عنوان تنها مرکز مالکیت صنعتی و معنوی در ایران محسوب می گردد.

لازم به ذکر است، کارشناسان و مسئولین اداره مالکیت صنعتی و معنوی تهران برای ثبت اختراع و یا استعلام ثبت اختراع به هیچ عنوان به صورت حضوری پاسخگو نبوده و تنها از طریق سامانه و سایت رسمی اداره مالکیت صنعتی و معنوی، فرآیند کارها قابل پیگیری خواهد بود. در ذیل نحوه تمای با این اداره برای شما گفته خواهد شد.

آدرس اداره ثبت اختراع دقیقا کجاست؟

آدرس و نشانی مرکز مالکیت معنوی، اداره ثبت علائم تجاری و اداره ثبت طرح های صنعتی و اداره ثبت اختراعات برای استعلام حضوری اختراع و یا ثبت اختراع به صورت زیر می باشد:

میدان امام خمینی (ره) خیابان خیام ،خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ساختمان قدیم بانک ملت کد پستی: 1114678513

شماره تماس اداره ثبت اختراعات تهران چند است؟

جهت تماس با اداره ثبت علائم تجاری شماره تلفنی موجود نمی باشد اما می توان از طریق لینک زیر به صفحه تماس با اداره ثبت برند و علائم تجاری تمای حاصل نمود.

http://iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4021

همچنین برای تماس با مرکز ثبت طرح صنعتی بر روی لینک http://iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4019 کلید نمایید.

اما برای تماس با اداره ثبت اختراعات می توان علاوه بر استفاده از لینک http://iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4020 با شماره تلفن های:

63923368 -63923367- 63923365-63923369-63923337-63923363-63923357-63923351-63923362-63923371-63923352-63923302-63923339

تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره