پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
جواز تاسیس

پروانه کسب چه مجوزی است؟ مدارک مورد نیاز دریافت آن چیست؟

پروانه کسب چه مجوزی است؟ مدارک مورد نیاز دریافت آن چیست؟

پروانه کسب مجوزی است برای شروع و ادامه کسب و کار در محل و مکان مشخص به فرد یا افراد صنفی اهدا می شود، در واقع هر شغلی نیاز به مهارت داشته باشد یا با حقوق مصرف کنندگان مرتبط باشد نیاز به اخذ مجوز های مخصوص از مراجعی دارد که قانون تعیین کرده است. که در عرف به آن جواز کسب اطلاق می شود.

برای انجام امور ثبت برند و ثبت شرکت به صورت آنلاین از طریق سایت پایدار ثبت، یکی از مدارکی که باید ارائه دهید، جواز کسب یا محوز فعالیت کسب و کار می باشد.

از طریق فرم زیر می توانید درخواست استعلام برند های ثبت شده را برای شروتع عملیات ثبتی ارائه دهید.

ثبت برند آنلاین در سامانه پایدار ثبت

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : مشخصات برند
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات

برای اخذ جواز کسب نیاز به چه  ویژگی هست؟

افراد برای یک سری از مشاغل نیاز به مهارت دارند، به عنوان مثال مشاغلی چون خیاطی ، آرایشگری، کفاشی نیازمند مهارت هستند و باید مهارت لازم را از مراکز آموزشی مجاز گذرانده و گواهینامه اخذ کنند و گواهی نامه باید به تایید یک سازمان دولتی ونظارتی معتبر مثل سازمان آموزش و پرورش ، فنی و حرفه ای و … رسیده باشد و به اتحادیه مربوطه ارایه دهند. مربوط اخذ و به اتحادیه ارایه نمایند. اما برخی از مشاغل نیاز به آموزش مهارت خاص ندارند بلکه باید توانایی انجام کار و ارائه خدمتی از نظر تامین مکان مناسب و تدارکات و مالی مطلوب داشته باشند، در واقع هم در این گونه موارد و هم در مورد مشاغل تخصصی و آموزش دیده و هم مشاغل آموزش ندیده باید مکان مناسب و استانداردها رعایت شود.

مدت زمان پروانه کسب چقدر است؟

در واقع پروانه کسب 5 ساله هست بعد پنج سال منقضی و مجدد باید تمدید شود، پروانه کسب موقت هم داریم به مدت 1 سال در واقع بیشتر در مواردی کاربرد دارد که مکان مشخص اجاره کرده باشید موجر با شما توافق می کند که به مدت یک سال که مستاجر هستید پروانه کسب یک ساله اخذ کنید که بعد مدت یک سال منقضی شود. حال اگر جواز کسب دائم بگیرید که مدت پنج سال است و سه سال در آن ملک مستاجر بودید و بعد سه سال  تخلیه کردید و شخص جدید در آن  ملک مستقر و شروع به فعالیت کرده اتحادیه استعلام میگیرد اگر ملک جواز کسب داشته باشد با توجه به صنف کاریش به اتحادیه مربوطه مراجعه و آن جوازکسب قبلی را باید باطل کرده  تا مستاجر جدید بتواند برای جواز کسب مرتبط با رسته فعالیتش دریافت کند.

نحوه انتقال پروانه کسب؟

در صورتی که دارنده پروانه کسب بخواهد  محل کسب خود را به دیگری واگذار کند باید درخواست کتبی خود را به اتحادیه مربوطه تسلیم کند. اتحادیه در صورتی که فرد معرفی شده را واجد شرایط قانونی بداند با رعایت سایر مقررات ، پس از ابطال پروانه کسب قبلی، پروانه جدید به نام فرد معرفی شده صادر می کنند. در صورتی که درخواست صاحب پروانه کسب مبنی بر تغییر پروانه جواز کسب به یک حرفه ای دیگه باشد  علاوه بر طی مراحل قانونی و استعلام و تسویه حساب از اتحادیه قبلی ضروری است. و عدم پاسخگویی اتحادیه قبلی ظرف مدت 15 روز پس از تاریخ استعلام به منزله نظر موافق تلقی می شود.

واحد صنفی

هر شخص حقیقی یا حقوقی بخواهد در یکی از زمینه های صنفی سرمایه گذاری کند، فرد صنفی شناخته می شود. حال تولید کننده، توضیع کننده و خدمات و خرید و فروش باشد.

درصورتی که افراد جواز کسب نداشته باشند چه مجازاتی برای آن ها در نظر گرفته می شود

در صورتی شخصی بدون طی این مراحل و نداشتن مجوز هایی که اعلام شد مبادرت به اشتغال کنند متخلف محسوب می شود. ضمانت اجرای این تخلف متنوع است از تعطیلی محل کسب و پلمپ آن گرفته تا جریمه نقدی و تعطیلی موقت یا دائم محل کسب و مسئولیت های کیفری هم در پی دارد.

جواز تاسیس و فعالیت ثبت پایدار

قرارداد فرانشیز یا فرانچایز چیست ؟

در واقع یک حق امتیازی هست بین شبکه های ارتباطی میان کسب و کارهای مستقل کوچک می باشد که به هر یک از این کسب و کارهای کوچک اجازه می دهد که تحت یک نام بازرگانی مشترک و یک هویت  فعالیت کنند و همگی از یک متد و روش موفق بازاریابی پیروی می کنند و در واقع هدف آن ایجاد یک تصویر مثبت در باره ی فرآورده و تولید و خدمات یک شرکت یا فروشگاه و … می باشد.

قرارداد فرانچایز در مواقعی کاربرد دارد که به عنوان مثال برای فروشگاهی شعبه می زنید یا نمایندگی اخذ می کنید با توجه به شرایط آن شعبه در مواردی نقص داشته باشد  به عنوان مثال مثراژ آن شعبه کمتر از متراژی که سازمان مربوطه در نظر گرفته باشد، قرارداد فرانچایز تنظیم می شود که با وجود آن نقص از لحاظ مابقی موارد مانند شعبه های دیگر باشد.

مراحل صدور جواز کسب

  • درخواست کتبی متقاضی پروانه کسب
  • ثبت درخواست و ارائه رسید به شخص متقاضی
  • بازدید از محل واحد صنفی توسط کمیسیون بازرسی اتحادیه مربوطه
  • بررسی درخواست متقاضی پروانه کسب

مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه کسب:

  • کپی شناسنامه و کارت ملی
  • چند قطعه عکس
  • سند مالکیت به نام متقاضی یا اجاره نامه
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • اگر زمین فعالیت تخصصی باشد گواهی دوره آموزشی از موسسه آموزشی معتبر

برای اطلاعات و راهنمایی بیشتر با کارشناسان خبره موسسه پایدار ثبت تماس بگیرید.

برای اطلاعات در این زمینه نیز می توانید از مقالات پایدار ثبت استفاده نمایید.

اخذ جواز تاسیس کشاورزی

اخذ جواز تاسیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره