پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
پلمپ دفاتر

هزینه تحریر دفاتر قانونی و حق الزحمه نوشتن دفاتر قانونی چقدر است؟

هزینه تحریر دفاتر قانونی و حق الزحمه نوشتن دفاتر قانونی چقدر است؟

هزینه تحریر دفاتر قانونی چقدر است؟ حق الزحمه دفاتر قانونی در سال 1401 چقدر است؟ از چه طریق می توان ارزان ترین تعرفه و هزینه تحریر دفاتر قانونی مختلف را داشت؟ شامانه آنلاین پایدار ثبت ضمن بررسی ارائه خدمات مربوط به تجریر دفاتر قانونی با ارزان ترین هزینه و تعرفه، تمامی راهنمایی ها و مشاوره های لازم را نیز در این زمینه برای شما انجام می دهد.

بعد از ثبت شرکت و انجام روال قانونی آن، شما نیاز دارید تا برای تحریر دفاتر قانونی مانند دفتر روزنامه و دفتر کل اقدام نمایید تا تمامی فعالیت های حسابداری و مالی شما به صورت رسمی مورد بررسی قرار گرفته و ثبت شود. در ادامه به شما می گوییم که این دفاتر چه اهمیتی دارند و برای چه مواردی باید به سراغ پرداخت هزینه و حق الزحمه دفاتر قانونی بروید.

ثبت شرکت آنلاین

هزینه تحریر دفاتر قانونی

دفاتر قانونی به دفاتر کل، روزنامه و مشاغل گفته می شود که هر شرکت، موسسه و یا سازمان که ملزم به پرداخت مالیات در حیطه کاری خود می باشد برای ثبت روند مالی شرکت می بایست از آن استفاده نماید تا پس از تکمیل آن به اداره مالیاتی تحویل داده شود. چنانچه تحریر دفاتر مطابق با قوانین لازمه باشد، محاسبه مالیات به صورت خود اظهاری صورت می گیرد ولی اگر در تحریر دفاتر ضوابط قانونی رعایت نشود، مالیات به صورت علی الراس در نظر گرفته می شود.

لذا، تحریر دفاتر قانونی امری است مهم که می بایست به دقت مورد بررسی قرار گیرد. نوشتن دفاتر حسابداری بر همه ی اشخاص حقیقی و حقوقی که دارای فعالیت اقتصادی هستند الزامی می باشد. نوشتن دفاتر حسابداری بسیار کار تخصصی و دشوار می باشد که از عهده هر شخصی و حسابدار بر نمی آید و باید برای ثبت دفتر روزنامه و دفتر کل از رویدادهای مالی بنگاه اقتصادی اطلاع داشته باشیم و بتوانیم اینها را به صورت صحیح تفکیک و وارد دفاتر نماییم.

خدمات تنظیم اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی با توجه به آخرین قوانین مالیاتی و بخشنامه های سازمان امور مالیاتی توسط سامانه پایدار ثبت در کوتاه ترین زمان و با کمترین هزینه تحریر دفاتر قانونی ارائه می گردد.

انواع دفاتر قانونی

دفتر روزنامه چیست؟

ماده ٣ آیین نامه “نحوه تنظیم و تحریر و نگهداری دفاتر” دفتر روزنامه را چنین تعریف می نماید : ” دفتر روزنامه دفتری است که اشخاص حقوقی یا حقیقی کلیه عملیات مالی و پولی خود را اعم از خرید و فروش و دیون و مطالبات و ظهرنویسی و هر گونه فعالیتی که ایجاد دین یا طلب کند و نیز عملیات محاسباتی را به تاریخ وقوع و سایر عملیات را که طبق اصول حسابداری و عرف متداول دفترداری در پایان دوره مالی برای تنظیم حساب سود و زیان و ترازنامه لازم است بلا استثناء به ترتیب تاریخ وقوع در آن ثبت کنند”.

آموزش کامل و نکاتی در مورد دفتر نویسی قانونی را می توانید در مقاله ای مرتبط با این عنوان بر روی سایت مشاهده نمایید.

دفتر کل چیست؟

دفتر کل تصویر کلی یا خلاصه ای تفکیک شده از دفتر روزنامه است که در آن معاملات تاجر اعم از خرید، فروش، مطالبات یا دیون تحت نظم و عنوان حساب های مشخص، به ترتیب وقوع به ثبت می رسد. ماده ٨ ق.ت در تعریف دفتر کل می گوید : ” دفتر کل دفتری است که تاجر باید کلیه معاملات را لااقل هفته ای یک مرتبه از دفتر روزنامه استخراج و انواع مختلف آن را تشخیص و جدا کرده، هر نوعی را در صفحه مخصوصی در آن دفتر، به طور خلاصه ثبت کند”.

دفتر دارایی

برای کاهش هزینه تحریر دفاتر قانونی بهتر است بدانید که برابر ماده ٩ ق.ت دفتر دارایی دفتری است که تاجر باید هر سال صورت جامعی از کلیه دارایی منقول و غیرمنقول و دیون و مطالبات سال گذشته خود را به ریز ترتیب داده در آن دفتر ثبت و امضاء نماید و این کار باید تا پانزدهم فروردین سال بعد انجام پذیرد. امروزه عملاَ در بنگاه های تجاری این دفاتر به علت آنکه عملیات سالیانه تاجر یا شرکت تجاری به صورت ترازنامه تنظیم می گردد، اهمیت خود را از دست داده است.

درخواست نگارش دفاتر قانونی

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : اطلاعات تکمیلی
3 مرحله سوم : تایید نهایی

دفتر کپیه

در این دفتر برابر ماده ١٠ ق. ت : ” باید کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های صادره تاجر یا شرکت تجاری به ترتیب تاریخ، ثبت گردد و همچنین بنا به تبصره ماده مذکور کلیه مراسلات و مخابرات و صورت حساب های وارده نیز باید به ترتیب تاریخ ورود، مرتب و در پوشه مخصوص ضبط گردد”. امروزه بنگاه های تجاری از سیستم تایپ و بایگانی پیشرفته به جای دفتر کپیه استفاده می نمایند.

دفتر ثبت تجاری

با توجه به حق الزحمه و هزینه تحریر دفاتر قانونی در سال 1401 بهتر است بدانید که بنا به دستور ماده ١٦ ق.ت : اگر تاجر ایرانی یا خارجی بخواهد در ایران شغل معمولی خود را اعمال تجاری قرار دهد، مکلف به ثبت نام خود در دفتر ثبت تجاری می باشد، در غیر این صورت متخلف به جزای نقدی خواهد شد. بر اساس ماده ١٨٤ قانون مالیات های مستقیم ، اصلاحیه مورخ ١٣٨٠/١١/٢٧ ادارات ثبت مکلفند در آخر هر ماه فهرست کامل شرکت ها و موسساتی را که در طول ماه به ثبت می رسند و تغییرات حاصله در مورد شرکت ها و موسسات موجود و نیز نام اشخاص حقیقی یا حقوقی را که در دفتر قانونی به ثبت رسانیده اند، با ذکر تعداد دفاتر ثبت شده و شماره های آن به اداره امور مالیاتی محل اقامت موسسه ارسال دارند.


تحریر دفاتر قانونی

 

هزینه تحریر دفاتر قانونی

 

همه شرکتها بلا استثنا هر ساله دفاتر کل و روزنامه را با شرایط زیر از طرف اداره ثبت شرکتها دریافت می نمایند:

ابعاد دفاتر کل و روزنامه در کل کشور، در ابعاد یکسان می باشد.

دفاتر کل و روزنامه از طرف اداره ثبت شرکتها پلمپ می شود.

دفاتر کل و روزنامه شماره ثبت و تاریخ ثبت در اولین صفحه سفید و آخرین صفحه سفید به خود میگیرد که قبلا این شماره و تاریخ با مهر اداره ثبت شرکتها به صورت دستی نوشته می شد و در حال حاضر به صورت یک برچسب بزرگ بارکد دار و به صورت چاپی انجام می شود. در مورد پرداخت هزینه تحریر دفاتر قانونی بهتر است بدانید که شماره و تاریخ دفتر کل و روزنامه یکی می باشد.

دفاتر کل و روزنامه به صورت یک جلد از هر کدام برای هر سال مالی (از ابتدای فروردین تا پایان اسفند) صادر می شود مگر اینکه شرکت در خواست مجددی داشته باشد.

در حال حاضر سفارش این دفاتر از طریق مراجعه به شعب پستی و ارائه مدارک لازم انجام شده که اداره پست پس از دریافت این دفاتر آن را به شرکت تحویل می دهد.

در مورد تعداد صفحات دفاتر همزمان با سفارش می توان مشخص نمود : ۵۰برگی، ۱۰۰ برگی، ۲۰۰برگی

نکته: حتما می بایستی دفاتر هر سال قبل از شروع فعالیت مالی دریافت شود اگر شرکت ما از فروردین فعالیت مالی دارد بایستی تا پایان اسفند ماه سال گذشته دفاتر را سفارش داده باشد چنانچه تاریخ ثبت دفتر پس از تاریخ سند اول ما باشد دفاتر رد می شود. برای کاهش دردسر های رد شدن دفاتر قانونی بهتر است پرداخت هزینه تحریر دفاتر قانونی را انجام دهید تا کارشناسان ما تمام امور پلمپ دفاتر را برای شما انجام دهند.

موارد رد دفاتر قانونی

بعد از ثبت شرکت به صورت قانونی باید بدانید که اگر دفاتر قانونی فاقد پلمپ باشد یا پلمب ان باز شده باشد و یا اینکه صفحاتی از دفتر خالی بوده یا کنده شده باشد در این صورت دفاتر مورد قبول واقع نشده و رد می گردند.

اگر در زمان بازرسی ممیزین مالیاتی کشف شود که رویداد های مالی خاصی در دفاتر ثبت نشده و عمدا یا سهوا پنهان کاری شده است در این صورت هم دفاتر مرجع محاسبه مالیات قرار نخواهد گرفت.

در بحث هزینه تحریر دفاتر قانونی بهتر است در نظر داشته باشید که حاشیه نویسی در دفاتر ممنوع است، یعنی اینکه برخی معاملات یا رویدادهای مالی اعم از کوچک یا بزرگ در حاشیه دفاتر نوشته شوند. این کار باعث رد دفاتر قانونی می گردد.

بین سطور نویسی هم باعث رد دفاتر می گردد. بین سطور نویسی یعنی محاسبات خارج از خط و بین دو خط نوشته شود طبق آیین نامه تحریر دفاتر قانونی رویداد های مالی فقط باید روی سطور نوشته شوند.

اگر اشتباهات محاسباتی با تیغ خراشیده شده یا خط زده شود خلاف مقررات است و باعث رد دفاتر قانونی میشود برای اصلاح اشتباهات باید روی آن را با خودکار قرمز خط کشیده و محاسبات درست را بالای آن بنویسید.

اگر مشخص شود دفاتر روزنامه و دفتر کل در زمان مشخص شده تحریر نشده اند و با تاخیر این کار انجام شده است ممیزین می توانند دفاتر را رد نموده و شرکت را علی الراس کنند.

شرکت هایی که شعب متعدد دارند اگر حساب های شعب خود را وارد دفاتر دفتر مرکزی نکنند مرتکب خلاف شده و دفاترشان رد می گردد.

همه دفاتر قانونی در هنگام بازرسی ممیزین باید ارائه شود و مخفی کردن برخی از آنها جرم بوده و دفاتر دیگر را هم از اعتبار ساقط می کند.

دفاتر پلمب شده هر سال باید برای همان سال مورد استفاده قرار بگیرد و استفاده از دفاتر سال قبل برای سال بعد ممنوع است و این موضوع را در مورد پرداخت هزینه تحریر دفاتر قانونی به موسسات مختلف باید در نظر داشته باشید.

شرکت ها و بنگاههای اقتصادی که به طور همزمان هم از نرم افزار و هم از دفتر برای ثبت رویدادهای مالی خود استفاده می کنند باید اطلاعات هر دو با هم مطابقت داشته باشد در غیر این صورت باعث رد دفاتر قانونی آنها میشود.

هزینه و شرايط تحریر دفاتر قانونی

دفاتر باید به درستی پلمپ شده و کاملا صفحات شماره گذاری شوند و شماره به ترتیب و مرتب باشند .

دفاتر نباید با مداد یا هر وسیله ای که به مرور زمان نوشته ها پاک شود تحریر گردد بهتر است با خودکار مشکی نوشته شده و یا اینکه اگر می خواهید با مداد بنویسید باید بعدا با خودکار مشکی روی نوشته ها را پررنگ کنید.

زمانی که هزینه تحریر دفاتر قانونی را پرداخت کردید، دفاتر باید طوری تنظیم شوند که امکان تهیه ترازنامه و محاسبه سود زیان از اطلاعات وارده وجود داشته باشد.

ستون هایی که در هر یک از این دفتر ها لازم است باید وجود داشته باشد مثلا ستون هاب حساب های بدهکار و بستانکار یا ردیف مانده در دفتر کل و غیره باید به روشنی و به تفکیک تحریر شده باشند.

کلیه اطلاعات مربوط به دارایی ها و هزینه ها باید در دفاتر دارایی و هزینه ثبت گردد و چیزی از قلم نیفتد.

بعد از پرداخت هزینه تحریر دفاتر قانونی باید در نظر داشته باشید که تاریخ معاملات و رویداد های مالی باید به ترتیب در همه دفاتر رعایت شود.

دفتر روزنامه باید به صورت روزانه و دفتر کل به صورت ماهانه یا حداکثر ۱۵ روز بعد از پایان هر ماه تحریر گردند و این کار به تاخیر نیفتد.

شرکت ها و بنگاههای اقتصادی که دارای چندین شعبه می باشند باید حساب های شعبه های فرعی را روزانه و حداکثر ماهی یکبار در دفاتر قانونی شعبه مرکزی منتقل نمایند.

با پیشرفت تکنولوژی امکان ثبت حساب ها در دفاتر قانونی از طریق نرم افزارهای طراحی شده بوجود آمده است البته اگر می خواهید از این نرم افزارها استفاده کنید باید این کار به تایید سازمان امور مالیاتی برسد.

حق الزحمه تحریر دفاتر قانونی

از جمله خدمات حسابداری مهمی که می توان نام برد تحریر دفاتر می باشد. این کار از حساسیت بالایی برخوردار است، چرا که این دفاتر باید به دقت تحریر شده و بر اساس آنها به سایر حسابها رسیدگی شود. چنانچه این کار به صورت اصولی باشد هزینه تحریر دفاتر قانونی زیادی در بر ندارد. یکی از شرکتهای بزرگی که تحریر دفتر قانونی را با دقت و تضمین لازم ارائه می دهد سامانه پایدارثبت است. به دلیل حجم بالای تقاضای مودیان در زمینه مالی و مالیاتی، جهت دریافت خدمات مورد نیازتان برای کاهش هزینه تحریر دفاتر قانونی با کارشناسان این مجموعه، هماهنگی لازم را به عمل آورید.

4 دیدگاه دربارهٔ «هزینه تحریر دفاتر قانونی و حق الزحمه نوشتن دفاتر قانونی چقدر است؟»

لاهوتی گفت:

سلام امکان داره بفرمایید هزینه حق الزحمه تحریر دفاتر شر‌ت بنده با ۲۰۰ سند در دوره ده روزه چقدره؟متشکرم ۰

تیم تولید محتوا گفت:

سلام وقت بخیر لطفا با کارشناسان ما از طریق راه های ارتباطی در تماس باشید تا تمامی هزینه های تحریر دفاتر قانونی با توجه به مشخصات کسب و کار شما تعیین شود.

رامین گفت:

سلام حق الزحمه تحریر دفاتر سال 1400 که دفتر روزنامش 12 صفحه و دفتر کلش 105 صفحه است چقدر میشه

تیم تولید محتوا گفت:

سلام وقت بخیر
برای اطلاع از هزینه های دقیق با توجه به جزئیاتی که وجود داره، می تونین از طریق شماره تماس مستقیم یا واتساپ و ایتا با کارشناسان ما تماس بگیرید تا اطلاع دقیق تری بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره