پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
کد اقتصادی

فرق کد اقتصادی و شناسه ملی و مراحل استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی

فرق کد اقتصادی و شناسه ملی و مراحل استعلام کد اقتصادی و شناسه ملی

در این مطلب با توجه به سوالات بسیار زیادی که در زمینه فرق کد اقتصادی و شناسه ملی پرسیده شده است، قصد داریم به صورت کامل این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم تا شما به صورت کامل با تفاوت این دو آشنا شده و مفهوم دقیق آن ها را دریابید.

فرق کد اقتصادی و شناسه ملی

در بررسی فرق کد اقتصادی و شناسه ملی باید بگوییم که كد اقتصادي شماره ۱۲ رقمی است که مالکان بنگاه های فعال در حوزه اقتصاد مکلف به دریافت آن از اداره امور مالیاتی هستند. دریافت این کد برای بنگاه های اقتصادی از اهمیت فراوانی برخوردار است. از مزایا و کاربرد این کد می توان هنگام بستن قرارداد های مهم و سودآور تجاری با دیگر شرکت ها و موسسات مالی خصوصی و دولتی اشاره کرد. همچنین برای ثبت و قانونی کردن مراودات مالی شرکت ها ملزم به دریافت این کد هستند. در صورت عدم دریافت، تمامی مراودات مالی از لحاظ قانونی فاقد ارزش و اعتبار است. بنابراین اهمیت لزوم دریافت کد اقتصادی برای شرکت ها و موسسات امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

برای استعلام اعتبار شرکت از نظر اسم و یا استعلام اعضای شرکت کافی است فرم زیر را پر کرده و پرداخت هزینه مورد نظر را انجام دهید.

کد یازده رقمی یا همان شناسه ملی شرکت ها نيز برای تمامی شرکت ها وجود دارد، اعم از قالب های مختلف شرکت ها مانند تمامی شرکت های تجاری اعم از شرکت های سهامی خاص و عام، شرکت های مختلط سهامی و غیر سهامی، شرکت های نسبی، شرکت های تضامنی، شرکت های تعاونی تولید و مصرف و همچنین مانند شرکت های مدنی، از جمله شرکت ها با مسئولیت محدود، شرکت ها و موسسات غیر تجاری مانند موسسه های آموزشی، موسسات فرهنگی و اداره های دولتی، شهرداری ها، بانک ها و تمامی شرکت های دولتی و خصوصی.

شناسه ملی شرکت ها برای تمامی موارد گفته شده اعلام می شود و برای همه آنها متفاوت است که در نهایت، این شناسه ملی مخصوص هر یک از این شرکت ها و موسسات در اداره ثبت اسناد و ثبت شرکت ها وجود دارد. در واقع، نقش شناسه شرکت ها، نقش شناسنامه برای افراد است و شناسه ملی شرکت ها نیز همان شماره شناسنامه می باشد که مخصوص شرکت ها است. زیرا این شناسه از زمانی که شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت می رسد، به آن اختصاص داده می شود و تا زمانی که شرکت انحلال پیدا می کند این شناسه مختص همان شرکت باقی می ماند.

***سامانه آنلاین پایدار به عنوان اولین سامانه رسمی ثبت برند و ثبت شرکت در سراسر کشور، تمامی عملیات مربوط به اجرای شرایط ثبت برند را با کمترین هزینه برای شما انجام می دهد. برای استفاده از این خدمات قبل و بعد از مطالعه مقاله زیر می توانید با تیم پشتیبانی و تخصصی ما در به صورت 24 ساعته در تماس باشید.

برای دریافت کد اقتصادی می توانید فرم زیر را پر کنید و منتظر تماس کارشناسان ما باشید.

دریافت کد اقتصادی از طریق سامانه پایدار ثبت

دریافت کد اقتصادی

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : اطلاعات شرکت
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات

 

کد اقتصادي چیست؟

در مورد فرق کد اقتصادی و شناسه ملی باید به تعریف کامل کد اقتصادی بپردازیم و بگوییم که کد اقتصادی شناسه ای 12 رقمی است که پس از تشکیل پرونده و تعیین حوزه توسط سازمان امور مالیاتی و اقتصادی کشور به اشخاص حقیقی و حقوقی تعلق می گیرد. مطابق قانون تجارت تمامی شرکت ها تا دو ماه پس از ثبت شرکت موظف به اخذ کد اقتصادی و انجام امور مالیاتی مربوطه می باشند.

بعد از طی کردن تمامی مراحل ثبت شرکت و پرداخت هزینه ثبت شرکت در چند مرحله مختلف لازم است تا برای دریافت کد اقتصادی اقدام نمایید. این کد می تواند کاربرد های مختلفی که در ادامه به آن اشاره می کنیم را داشته باشد.

موارد کاربرد کد اقتصادی

  1. اخذ کارت بازرگانی
  2. اخذ گواهی ارزش افزوده
  3. شرکت در مزایدات و مناقصات
  4. عقد قرارداد با اشخاص حقیقی و حقوقی و دولتی
  5. ارائه اظهارنامه های عملکرد سالیانه و فصلی ” ارزش افزوده”

مدارک مورد نیاز برای اخذ کد اقتصادی

  1. دریافت دفترچه و تکمیل آنها (واحد اطلاعات و خدمات اداره دارائی)
  2. دریافت فرمهای مربوطه و تکمیل آنها (واحد ثبت و شناسائی اداره دارائی)
  3. کپی شناسنامه و کارت ملی تمامی اعضای هیئت مدیره
  4. کپی آگهی تاسیس شرکت و تغییرات ثبتی (2 نسخه)
  5. کپی اساسنامه شرکت
  6. کپی از اظهارنامه شرکت (و یا شرکتنامه و تقاضانامه در شرکت‏های غیر سهامی)
  7. کپی آگهی روزنامه رسمی و تغییرات آن
  8. کپی پروانه بهره برداری یا مجوز تاسیس (در صورت موجود بودن)
  9. کپی سند مالکیت اقامتگاه قانونی شرکت که در آگهی تاسیس قید گردیده و در صورت استیجاری بودن، کپی قرارداد اجاره که به تایید واحد مالیاتی محل وقوع ملک رسیده باشد.
  10. نامه شروع و یا عدم شروع به فعالیت شرکت و کپی آن بعد از ثبت در دبیرخانه
  11. پرداخت مالیات حق تمبر به اداره دارائی

فرق کد اقتصادی و شناسه ملی و مزایای دریافت کد اقتصادی

برای اینکه درک بهتری نسبت به فرق کد اقتصادی و شناسه ملی داشته باشید باید در مورد مزیت های بسیار زیادی که کد اقتصادی برای شما به همراه خواهد داشت نیز اطلاعاتی داشته باشید.

  1. با داشتن این کد از رقابتهای ناسالم جلوگیری می شود و زمینه ی حمایت از فعالان اقتصادی محقق می شود.
  2. از دیگر مزایای اخذ کد اقتصادی، اخذ مجوز برای انجام امور بازرگانی و دریافت کارت بازرگانی است.
  3. از مدارک مورد نیاز برای تشکیل پرونده ی صدور کارت بازرگانی، ارائه کد اقتصادی جدید و تعهد مبنی بر ارائه این کد پس از صدور می باشد.
  4. برای انجام امور تولید، مونتاژ، واردات و صادرات، توزیع کالا و کالاهای خدماتی توسط اشخاص حقوقی داشتن این کد الزامی است.
  5. اشخاص حقیقی هم که به این امور ( واردات و صادرات و توزیع کالا و..) اشتغال دارند و دارای پروانه کسب و کار هستند یا دارای محل فعالیت تجاری اند واجد شرایط اخذ کد اقتصادی اند.
  6. اخذ کد اقتصادی برای انجام امور مالیاتی و تشکیل پرونده مالیاتی ضروری است.
  7. کسب مجوز برای فعالیتهای تجاری و پرداخت حقوق حقه دولت در قالب مالیات و جلوگیری از رقابتها و تلاش های ناسالم از دیگر مزایای کد اقتصادی است.
  8. فعالیتهای اقتصادی به گونه های مختلف انجام می گیرد که حمایت و نظارت بر اعمال اقتصادی فعالیت کنندگان مستلزم شناخت اشخاص فعال در این زمینه است. دریافت مجوز جهت فعالیتهای تجاری و اقتصادی و پرداخت حقوق حقه دولت در چارچوب مالیات و جلوگیری از فعالیتها و تلاش های غیر عرف و ناسالم از دیگر مزایای دریافت این کد می باشد.

شناسه ملی چیست؟

بعد از درک کد اقتصادی برای اینکه به صورت کامل موضوع فرق کد اقتصادی و شناسه ملی را درک کنیم باید به سراغ تعریف شناسه ملی برویم. به موجب آیین‌نامه اختصاص شناسه‌ ملی به کلیه اشخاص حقوقی ایرانی، شناسه ملی عددی است که توسط پایگاه (پایگاه اطلاعات شناسه‌ ملی اشخاص حقوقی)، تنها به یک شخص حقوقی اختصاص داده می‌شود و در واقع شرکت‌ها و اشخاص حقوقی با آن شماره شناخته می‌شوند.

تمامی اشخاص حقوقی همچون شرکت‌‌های تجاری، موسسات غیرتجاری، بانک‌ها، شهرداری‌ها، ادارات، مدارس و موسسات خصوصی برای احراز هویت خود، نیازمند دریافت شناسه ملی‌اند. شناسه ملی برای اشخاص حقوقی همانند کد ملی برای اشخاص حقیقی‌‌ست. همان‌گونه که اشخاص حقیقی برای احراز هویت نیازمند دریافت کد ملی هستند، اشخاص حقوقی نیز برای احراز هویت نیازمند دریافت شناسه ملی‌‌اند. شناسه ملی شرکت، یک شماره ۱۱ رقمی است که از سمت چپ، چهار رقم کد استان یا شهرستان محل ثبت و رقم‌های بعدی، شماره‌ای‌ست که منحصرا برای هر شخصیت حقوقی به صورت مستقل تعیین شده است. به خاطر داشته باشید که یکی از مراحل ثبت شرکت نیز مربوط به دریافت این شماره می‌شود.

در این آیین‌نامه اعلام شده است که تمامی اشخاص حقوقی موظف‌اند طبق برنامه زمانی اعلامی سازمان­‌های ثبت کننده، فرم درخواست شناسه ملی را تکمیل و همراه اسناد و مدارک لازم که توسط سازمان ثبت­ کننده اعلام می‌شود، به این مرجع ارائه کنند. سپس از طریق این سازمان شماره مشخصی تحت عنوان شناسه ملی به این شرکت یا شخصیت حقوقی اختصاص داده می‌شود.

اقدامات قبل از دریافت شناسه ملی

اشخاص حقیقی برای دریافت شناسه ملی، باید به عنوان یک شخصیت حقوقی به ثبت برسند. برای این منظور، اشخاص باید در قالب شرکت تجاری یا موسسه غیرتجاری، به سایت اداره ثبت اسناد و املاک کشور به نشانی «irsherkat.ssaa.ir» وارد شده و برای ثبت شرکت اقدام کنند.

نحوه دریافت شناسه ملی شرکت

برای دریافت شناسه ملی، در مرحله اول باید به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته شده باشید. برای این منظور، باید مستقیما تابع یک نهاد دولتی باشید یا با مراجعه به سایت اداره ثبت شرکت‌ها، برای ثبت شرکت تجاری یا موسسه غیرتجاری اقدام کنید. پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌‌ها، شما به عنوان یک شخصیت حقوقی شناخته می‌شوید و این امکان را برای شما فراهم می‌شود تا بتوانید به صورت مستقل معامله کنید.

سامانه پایدارثبت راه آسان‌تری را به شما پیشنهاد می‌دهد. سامانه پایدار ثبت با در اختیار داشتن کارشناسان حقوق‌دان می‌تواند در کمترین زمان ممکن و با هزینه‌ای مناسب، شرکت یا موسسه شما را به ثبت برساند. شما می‌توانید برای اطلاع بیشتر در مورد ثبت شرکت و هزینه آن، با کارشناسان سامانه پایدارثبت تماس بگیرید.

در مورد فرق کد اقتصادی و شناسه ملی باید بدایند که با استفاده از شناسه‌ی ملی می‌­توان به اطلاعات جامعی در مورد شرکت­‌ها دست پیدا کرد. برای دستیابی به این اطلاعات باید پس از مراجعه به سایت « irsherkat.ir» و وارد کردن شناسه ملی شرکت مورد نظر، به اطلاعات منتشر شده در مورد آن شخص حقوقی دست پیدا کرد.

به طور کلی شخص حقوقی یا یک ارگان دولتی‌ست یا یک شخص حقوقی غیردولتی. مثلا شما می‌توانید برای شرکت خود یا موسسه‌ای که ایجاد کرده‌اید، شناسه‌ دریافت کنید. در مورد اول یعنی یک شخصیت حقوقی دولتی، بدون نیاز به ثبت، شخص حقوقی مورد نظر به رسمیت شناخته شده و مشکلی برای دریافت شناسه‌ی ملی نخواهد داشت. اما در مورد اشخاص حقوقی خصوصی، مانند شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، باید مراحل مورد نیاز برای ثبت را به درستی طی کرده و پس از آن شناسه‌ی ملی شرکت را دریافت نمایند.

فرق کد اقتصادی و شناسه ملی

فرق کد اقتصادی و شناسه ملی و مزایای دریافت شناسه ملی

شاید یکی از مهم ترین موارد در فرق کد اقتصادی و شناسه ملی را بتوانیم این موضوع بدانیم که با در اختیار داشتن شناسه ملی شرکت و استعلام آن در سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی، می‌توانید به راحتی اطلاعات لازم در مورد شرکت مورد نظر را به دست بیاورید. در ادامه این اطلاعات را بیان می‌کنیم.

  • نام شخصیت حقوقی

با وارد نمودن شناسه ملی شرکت در سامانه شناسه ملی اشخاص حقوقی می‌توانید نام شخصیت حقوقی را به دست بیاورید. همچنین اگر تغییراتی در مورد نام شرکت صورت گرفته باشد، این سامانه نام صحیح شرکت را نشان می‌دهد.

  • شماره ثبت شرکت

شماره ثبت شرکت یکی از اطلاعات مهم شخص حقوقی محسوب می‌شود و این شماره در هریک از شرکت‌‌ها متفاوت از دیگری‌ست. اما یک شرکت می‌تواند دو شماره ثبت داشته باشد و از نظر قانونی، هر دو شماره معتبر است.

  • مرکز اصلی و کد پستی شرکت

اقامتگاه شرکت همان محلی‌ست که شرکت در حین تاسیس به اداره ثبت شرکت‌‌ها معرفی کرده است، همان‌گونه که متوجه شدید با شناسه شرکت می‌توان اطلاعات لازم در مورد محل شرکت را بدست آورد حتی اگر این محل بعد از تاسیس، تغییر یافته باشد.

  • واحد ثبتی شرکت یا موسسه

با وارد نمودن شناسه ملی شرکت، می‌توانید متوجه شوید که شرکت در کدام حوزه ثبتی به ثبت رسیده است.

  • نوع شخصیت حقوقی

با شناسه شرکت می‌توان به نوع شخصیت حقوقی شرکت پی برد. شخصیت‌های حقوقی یا در قالب شرکت‌های تجاری یا موسسات حقوقی به ثبت می‌رسند.

مشکلات ناشی از عدم دریافت شناسه ملی و کد اقتصادی

با توجه به آیین نامه های اجرایی دولت، کلیه خدمات ثبتی و حقوقی و مالی به اشخاص حقیقی و حقوقی شناسایی شده ارائه خواهد شد. کد ملی و شناسه ملی  به ترتیب کلیدهای شناسایی اشخاص حقیقی و حقوقی هستند به گونه ای که با داشتن این کلید شناسایی می توان به کلیه اطلاعات ثبت شده این اشخاص دست پیدا کرد. لذا عدم ارائه شناسه ملی منجر به محرومیت دریافت خدمات منجمله افتتاح حساب های حقوقی، عدم امکان استفاده از خدمات ثبتی و قضایی و عدم امکان شرکت در معاملات تجاری را در بر خواهد داشت.

کد اقتصادی نیز شناسه ای برای شناسایی مودیان مالیاتی است. بدون دریافت کد اقتصادی امکان استفاده از خدمات مالیاتی، مفاصا حساب مالیاتی، معافیت های مالیاتی و … وجود نخواهد داشت. لذا حتی موسسات غیر انتفاعی نیز برای دریافت معافیت مالیاتی موظف به دریافت کد اقتصادی می باشند.

با عدم دریافت کد اقتصادی و انجام فعالیت های تجاری قابل رهگیری از طریق سازمان امور مالیاتی برای مثال معاملات تجاری با بخش دولتی، امکان ارائه اظهارنامه مالیاتی از سوی مودی وجود نداشته و در اینصورت سازمان امور مالیاتی نسبت به تنظیم مالیات علی الراس اقدام خواهد نمود. این نوع مالیات معمولاً از مالیات متعلقه بیشتر و به ایجاد ضرر و زیان مالی بالا برای ارائه دهنده صورتحساب فاقد کد اقتصادی، منجر خواهد شد.

عدم پرداخت مالیات های متعلقه چه به صورت محاسباتی و چه به صورت علی الراس، منجر به ثبت بدهکاری برای اشخاص حقیقی یا حقوقی شده و این اشخاص را از دریافت خدماتی مانند، دریافت گذرنامه، دریافت خدمات ارزی و … محروم می سازد.

سوالات متداول:

عواقب دریافت نکردن کد اقتصادی چیست؟

بدون دریافت کد اقتصادی امکان استفاده از خدمات مالیاتی، مفاصا حساب مالیاتی، معافیت های مالیاتی و … وجود نخواهد داشت.

عواقب نگرفتن شناسه ملی چیست؟

عدم امکان استفاده از خدمات ثبتی و قضایی و عدم امکان شرکت در معاملات تجاری را در بر خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره