پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبت شرکت

شرایط ثبت شرکت | شروط تاسیس انواع شرکتها در سال 1402

شرایط ثبت شرکت | شروط تاسیس انواع شرکتها در سال 1402

برای هر کار اداری یک سری شرایط خاص بر طبق دستورالعمل های قانونی در نظر گرفته شده است. ثبت شرکت نیز به معنای قانونی شدن یک کسب و کار است و قطعاً برای اجرای مراحل آن شرایط خاصی در نظر گرفته شده است. از انتخاب نام شرکت تا تهیه مدارک مورد نیاز، شرایط خاصی در نظر گرفته شده است که به صورت خلاصه می توان شرایط ثبت شرکت را به صورت زیر دانست.

  • انتخاب نام مناسب برای شرکت (با توجه به نوع فعالیت و استعلام شرکت ها)
  • انتخاب نوع شرکت: مسئولیت محدود، سهامی خاص و … (شرایط هر کدام از انواع شرکت ها با هم تفاوت هایی دارند)
  • تهیه مدارک مورد نیاز (شرایط مدرک تحصیلی و کارت پایان خدمت مورد نیاز)
  • ثبت در سامانه آنلاین شرکت ها
  • انتخاب موضوع مناسب برای شرکت
  • تنظیم رسمی اوراق شرکت (نیاز به افراد متخصصی دارد)
  • انتخاب روزنامه رسمی و انتشار آگهی ثبت شرکت

با رعایت کردن تمامی شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود و سهامی خاص یا شرکت های تعاونی و … می توانید شرکت خود را با موضوعات مختلف در حداقل زمان به ثبت رسانده و در سریع ترین زمان ممکن از سود و درآمد حاصل از آن استفاده نمایید. شرایط مختلفی برای ثبت انواع شرکت ها در نظر گرفته شده است که در این مطلب قصد داریم به صورت کامل تمامی شرایط ثبت شرکتها در ایران و همچنین شرایط در نظر گرفته شده برای شرکت های سهامی خاص و عام را مورد بررسی قرار دهیم.

انتخاب نام شرکت، شرایط ثبت شرکتهای فنی و مهندسی با توجه به نوع مدرک تحصیلی، انتخاب مدیرعاملی که سمت قانونی نداشته باشد، شرایط و دستورالعمل های در نظر گرفته شده برای هر نوع از شرکت های مسئولیت محدود و سهامی خاص و … از جمله نکاتی هستند که در ادامه به صورت مفصل و تخصصی به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

مراحل و شرایط ثبت شرکت

به طور کلی در فرآیند ثبت شرکت باید شما علاوه بر تهیه مدارک لازم که برای هر کدام از شرکت ها شرایط خاصی دارند، باید به سراغ دیگر شرایط با توجه به سن، مدرک تحصیلی، میزان سرمایه و … نیز بروید. با رعایت کردن شرایط عمومی و اختصاصی که در ادامه برای ثبت شرکت به آن ها اشاره می کنیم، می توانید به راحتی شرکت و کسب و کار خود را به صورت رسمی به ثبت برسانید.

برای تعیین مدیرعامل و انتخاب نام شرکت، شرایط خاص و ویژه ای در نظر گرفته شده است که هر کسب و کار باید به بهترین شکل ممکن این شرایط را مطالعه کرده و با توجه به آن ها، مدیرعامل و نام شرکت را تعیین کند.

در بسیاری از موارد، عدم رعایت شرایط و قوانین در نظر گرفته شده باعث می شود تا مدارک ثبت شرکت مورد تایید قرار نگیرد و همین موضوع می تواند در افزایش هزینه های ثبتی و همچنین طولانی شدن مراحل تاسیس و ثبت قانونی شرکت تاثیرگذار باشد. به همین دلیل توصیه می شود برای اجرای مراحل و ضوابط ثبت شرکت با افراد متخصص و کاربلد مشاوره های لازم را انجام دهید.

هزینه ثبت شرکت در ایران

استعلام ثبت شرکتها

قبل از اینکه بخواهید شرکت خود را به صورت رسمی و قانونی به ثبت برسانید، باید ابتدا تمامی استعلام های لازم را در مورد نام شرکت، شرایط در نظر گرفته شده، مدارک مورد نیاز و شرکت های ثبت شده قبلی در این حوزه انجام دهید. نام شرکت شما نباید شبیه به نام های ثبت شده دیگر باشد.

برای استعلام شرکت های ثبت شده باید وارد سامانه ثبت شرکت ها شده و از طریق آموزشی که در مقاله مرتبط در اختیار شما قرار گرفته است، تمامی مراحل مربوط به استعلام را انجام دهید.

با توجه به نوع شرکتی که قصد ثبت کردن آن را دارید، باید استعلام های لازم را در مورد شرایط مدیرعامل شرکت و همچنین نام شرکت خود انجام دهید.

یکی از مهم ترین شرایط ثبت شرکت در ایران این است که مدیرعامل در نظر گرفته شده برای شرکت، نباید در شرکت های دیگر سمت رسمی و قانونی داشته باشد. نام انتخاب شده برای شرکت شما نیز باید شرایط خاصی را دارا باشد و البته عینا کپی با نام دیگر شرکت های ثبت شده نباشد. در انتخاب نام شرکت خود به آینده و تبلیغات نیز توجه نمایید که باید حتما ثابلیت مانور تبلیغاتی داشته باشد.

دقت داشته باشید که استعلام ثبت شرکتها با استعلامی که برای اعتبار شرکت ها در نظر گرفته می شود، تفاوت دارد. در این کار شما باید تمامی شرایط مورد نیاز برای ثبت انواع شرکت مورد نظر را با استعلام های لازم به دست بیاورید. در واقع می توان گفت که این امر یک کار تخصصی است که باید توسط افراد متخصص که آشنایی کاملی با مراحل و شرایط ثبت شرکت دارند، انجام شود.

استعلام ثبت شرکتها

ارائه تمامی مدارک مورد نیاز

در گام اول برای اینکه بتوانید تمامی شرایط ثبت شرکت را رعایت کنید، باید تمامی مدارک مورد نیاز شرکت را ارائه نموده و در اختیار مراجع ثبت کننده شرکت قرار دهید. برای هر کدام از انواع شرکت ها شما نیاز به مدارک خاصی دارید که در مقاله مربوط به مدارک ثبت شرکت به صورت کامل آن ها را مورد بررسی قرار داده ایم.

نکته ای که باید در نظر داشته باشید این است که در سال 1401 شرایط پیچیده ای برای مدارک ثبت شرکت در نظر گرفته نشده است و شما به راحتی با ارائه کپی مدارک شناسایی خود و به صورت 100% آنلاین می توانید تمامی امور مربوط به ثبت شرکت خود را انجام دهید.

این در حالی است که چند سال قبل برای ثبت کردن یک شرکت در انواع مختلف شما باید تمامی مدارک شناسایی همراه با کپی آن ها که برابر اصل شده بود را به پلیس  10+ برده و مراحل اداری و حضوری خود را انجام میدادید که قطعات کمی هزینه بر و زمان بر بود.

مدرک تحصیلی و مدرک پایان خدمت در کمنار مدارک هویتی و مدارک شرکت از جمله مواردی هستند که به عنوان مدارک مهم باید حتما به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرند. در ادامه سعی می کنیم این مباحث و شرایط در نظر گرفته برای هر کدام از آن ها را به صورت کامل توضیح دهیم.

مدارک ثبت شرکت

شرایط مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت

یکی دیگر از مواردی که در شرایط ثبت شرکت باید به آن توجه داشته باشید، قوانین و دستورالعمل هایی است که برای مدرک تحصیلی در نظر گرفته شده است.

در قوانین ثبت شرکت در سال 1401 هیچ اشاره ای به مدرک تحصیلی و میزان آن که در روند ثبت تاثیر داشته باشد، نشده است و این یعنی بجز دو حالت زیر، شما نیازی به مدرک تحصیلی برای ثبت انواع شرکت در استان های مختلف کشور ندارید.

در دو حالت شما نیاز دارید تا برای ثبت کردن شرکت خود، مدرک تحصیلی را نیز ارائه نمایید.

  • حالت اول زمانی است که شما نیاز به مجوز برای تاسیس شرکت و کسب و کار خود به صورت قانونی داشته باشید.
  • حالت دوم نیز مربوط به شرکت های مهندسی است که در قانون استثنا در نظر گرفته شده اند و برای این شرکت ها باید حتما مدرک تحصیلی همراه با دیگر مدارک ارائه شود.

توجه: شاید در ابتدا نیازی به مدرک تحصیلی برای ثبت شرکت نداشته باشید، اما نکته مهمی که باید در نظر بگیرید این است که ابتدا به هیچ عنوان به خصوص در اوضاع اقتصادی کنونی بدون علم و دانش در زمینه ای، وارد آن حوزه نشوید و نکته دوم هم اینکه شاید در ابتدا نیازی به مدرک تحصیلی نداشته باشید اما برای رشد کسب و کار و مراحلی مانند اخذ کارت بازرگانی و یا رتبه بندی شرکت ها قطعاً نیاز به مدرک خواهید داشت.

مشاوره آنلاین ثبت شرکت

شرایط کارت پایان خدمت برای ثبت شرکت

سوال بسیار مهمی که برخی از کسب و کار هایی که قصد ثبت شرکت دارند از کارشناسان ما می پرسند این است که آیا برای ثبت شرکت، نیاز به کارت پایان خدمت داریم یا خیر؟

برای ثبت کردن یک شرکت در دستورالعمل های مختلف اسمی از کارت پایان خدمت برای مدیرعامل و دیگر اعضا آورده نشده است و شما به راحتی می توانید با ارائه دیگر مدارک شرکت خود را به ثبت برسانید. البته رعایت کردن این شرایط با توجه به مشاوره آنلاین و رایگان شما با کارشناسان پایدار ثبت قطعا انجام می شود اما نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که چه برنامه ای برای آینده شرکت خود دارید و قصد دارید چه حوزه های فعالیتی را داشته باشید؟

شرایط انتخاب نام مناسب برای شرکت

یکی از مهم ترین مراحلی که برای ثبت شرکت و کسب و کار به صورت قانونی در نظر گرفته شده است، انتخاب نام شرکت می باشد. در مراحل مختلف ثبت شرکت شما باید 5 اولویت مختلف خود برای انتخاب نام شرکت را معرفی کنید تا با توجه به شرایطی که در نظر گرفته شده است یکی از این نام ها انتخاب شود.

نام انتخاب شده باید چند سیلابی بوده و حتما مرتبط با حوزه کاری شما باشد. از انتخاب نام های عمومی و همچنین نام های رسمی سازمان های دولتی ثبت شده در انتخاب نام شرکت خود خودداری کنید و نام انتخابی شما به هیچ عنوان شباهتی به نام های رسمی و ثبت شده قبلی برای شرکت های مختلف نداشته باشد.

برای جلوگیری از شباهت انتخاب نام شرکت خود با دیگر شرکت ها، می توانید از طریق سامانه استعلام نام شرکت را انجام دهید. البته در صورتتی که از طریق سامانه آنلاین پایدار ثبت امور مربوط به ثبت شرکت خود را انجام دهید، تمامی استعلام ها و مشاوره های لازم در مورد نام انتخابی به شما ارائه خواهد شد.

شرایط انتخاب نام شرکت

انواع شرکت های قابل ثبت در ایران

به صورت کلی در ایران شما می توانید شرکت خود را به 7 نوع مختلف به ثبت برسانید اما با توجه به استقبال شدیدی که از شرکت های با مسئولیت محدود و سهامی خاص به عمل آمده است، بسیاری از اشخاص حقیقی و حقوقی سعی می کنند ته سراغ این نوع از شرکت ها بروند و تمامی شرایط ثبت شرکت برای مسئولبیت محدود و سهامی خاص را انجام دهند.

۱) شرکت های سهامی: شامل شرکتهای سهامی عام و شرکتهای سهامی خاص

۲) شرکت های با مسئولیت محدود

۳) شرکت های تضامینی

۴) شرکت های مختلط سهامی

۵) شرکت های مختلط غیر سهامی

۶) شرکت های نسبی

۷) شرکت های تعاونی تولید و مصرف

علاوه بر همه این ها شرایط ثبت شرکت در مناطق آزاد نسبت به دیگر مناطق اندکی فرق دارد و حتی مزیت هایی که برای این مناطق در نظر گرفته شده است، با مزیت های ثبت شرکت در تهران و دیگر شهر ها متفاوت است و همین موضوع باعث می شود تا بسیاری از سرمایه گذاران به سمت ثبت شرکت در این مناطق بروند. از جمله مهم ترین مناطقی که ثبت شرکت در آن ها انجام می شود و مزیت های بسیار زیادی نیز به همراه دارد می توان به منطقه آزاد انزلی و ماکو اشاره نمود.

شرایط ثبت شرکت در قشم

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای اینکه بتوانید شرکت با مسئولیت محدود به ثبت برسانید باید تمامی مدارکی که در زیر به آنها اشاره می شود را آماده نموده و آنها را به مراجع ثبت شرکت مسئولیت محدود تحویل دهید. ارائه مدارک مورد نیاز برای ثبت شرکت های مسئولیت محدود به معنای رعایت کردن تمامی شرایط آن هاست. البته باید شرایطی که در ابتدا گفته شد نیز به خوبی و درستی رعایت شوند تا مدارک مورد تایید قرار بگیرند.

  • دو برگ تقاضانامه ثبت شرکت
  • دو برگ شرکتنامه رسمی
  • دو جلد از اساسنامه شرک
  • دو نسخه از صورتجلسه مجمع عمومی موسسین و هیات مدیره
  • فتوکپی شناسنامه کلیه شرکا و مدیران شرکت
  • آگهی روزنامه رسمی جهت افراد حقوقی
  • تقویم نامه سرمایه غیرنقدی توسط شرکا (اگر تمام یا بخشی از سرمایه به صورت غیرنقدی باشد شرکت جهت اخذ مجوز معرفی خواهد گردید)
  • دریافت مجوز فعالیت اقتصادی از معاونت سرمایه گذاری سازمان
  • ارائه تاییدیه پرداخت حق الثبت به سازمان منطقه

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

شرایط ثبت شرکت پیمانکاری

یکی از موضوعات پرطرفدار در کشورمان برای ثبت شرکت و تاسیس شرکت مربوط به مباحث شرکتهای پیمانکاری می باشد که با توجه به اینکه یکی از اصلی ترین مزیت های ثبت شرکت، وارد شدن و ثبت نام در مناقصه ها و مزایده های مختلف می‌باشد با تاسیس یک شرکت پیمانکاری می توانید به راحتی با برنده شدن در این مناقصه و مزایده ها به سود و درآمد قابل توجهی دست پیدا کنید.

برای شرکتهای پیمانکاری نیز هفت نوع شرکت مختلف در نظر گرفته شده است  و کسب و کارها با توجه به نوع خدماتی که ارائه می دهند و البته هزینه ها و شرایطی که در نظر گرفته شده است باید برای ثبت شرکت و تاسیس شرکت خودرو صورت کاملا قانونی اقدام نمایند.

در شرکتهای پیمانکاری نیز مسئولیت محدود و سهامی خاص از طرفداران بسیار بیشتری برخوردار بوده و با توجه به شرایطی که برای این دوره شرکت در نظر گرفته شده است به راحتی با پرداخت هزینه های بسیار پایین و ارائه مدارک لازم می توانید شرکت و کسب و کار خود را در این زمینه به ثبت برسانید.

هزینه و مدت زمان ثبت شرکت پیمانکاری نیز تفاوتی با دیگر شرکت‌ها ندارد و شما باید هزینه هایی که برای موضوعات مختلف پرداخت میشود را برای این شرکت نیز پرداخت کنید.  بعد از مدت زمان ۱۴ تا ۲۰ روز به راحتی می توانید شرکت پیمانکاری خود را به صورت کاملا قانونی به ثبت رسانده و از مزیت های آن برای شرکت در مناقصه ها و مزایده های رسمی و دولتی استفاده نمایید.

شرایط ثبت شرکت تضامنی

شرایط ثبت شرکت تضامنی

شرکت های تضامنی شرکتی هستند که دارای شرایط خاص برای انتخاب اسم بوده و برای انجام امور تجاری بین دو یا چند نفر با شرایط تشکیل می شود. در این نوع شرکت ها تمامی اعضای شرکت نسبت به دیون و قروض شرکت مورد نظر مسئولیت دارند.

  • شرط نخست و اصلی برای تشکیل و ثبت شرکت تضامنی آن است که سرمایه نقدی شرکت در حساب مربوط به شرکت، واریز شده و سرمایه غیر نقدی نیز با رضایت شرکا قیمت گذاری شده و تحویل دفتر شرکت گردد.
  •  انتخاب نام مناسب برای شرکت تضامنی ( در بالا به صورت کامل در مورد شرایط ثبت شرکت و انتخاب نام شرکت های تضامنی توضیح داده شد.)
  • شرکا باید پیش از آغاز مراحل ثبت شرکت تضامنی، اقدام به تنظیم شرکت نامه و امضای آن نمایند. شرکت نامه ها باید طبق قوانین کشور تنظیم شوند.
  • حداقل تعداد شرکایی که می توانند اقدام به ثبت شرکت تضامنی نمایند، باید 2 نفر باشد. در شرایط ثبت شرکت تضامنی، برای حداکثر اعضا محدودیتی در نظر گرفته نشده است.
  • قانونگذار هیچ حداقل و حداکثری برای سرمایه شرکت های تضامنی تعیین نکرده است. از این رو شرکت می تواند با کمترین میزان سرمایه نیز تاسیس شود.

ثبت شرکت تضامنی

شرایط انتخاب نام شرکت های تضامنی

  • اولین و مهم ترین شرایط ثبت شرکت تضامنی، استفاده از اسم مناسب براساس دستورالعمل ها و قوانینی است که برای این نوع از شرکت ها در نظر گرفته شده است.
  • داشتن اسم مخصوص در شرکت های تجارتی به طور کلی و در شرکت های تضامنی به طور خاص از نظر مسئولیت شرکا در مقابل اشخاص ثالث دارای اهمیت ویژه ای است. در اسم شرکت تضامنی باید عبارت (شرکت تضامنی) و لااقل اسم یک نفر از شرکا ذکر شود.
  • براساس ماده 117 قانون ثبت شرکت ها، در صورتی که اسم شرکت مشتمل بر اسامی تمام شرکا نباشد باید بعد از اسم شریک، یا شرکایی که ذکر شده است، عبارتی از قبیل (و شرکا) یا (و برادران) قید شود.
  • در شرکت های خانوادگی بعد از ذکر نام شریک اصلی عبارت (و پسران) یا (و برادران) ذکر می گردد.
  • این نوع نامگذاری فقط مخصوص شرکت های تضامنی بوده و دیگر شرکت ها حق نامگذاری بر این اساس و الگو را ندارند.

نتیجه گیری:

برای اینکه بتوانید با کمترین هزینه تمامی مراحل ثبت شرکت را انجام دهید، بایدحتما ابتدا تمامی شرایط ثبت شرکت را مطالعه نموده و همه آن ها را رعایت کنید. اگر در مورد شرایط مهم ثبت شرکت سوالی دارید می توانید با کارشناسان ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره