پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت اختراع

دقیق ترین و رسمی ترین تعریف ثبت اختراع

دقیق ترین و رسمی ترین تعریف ثبت اختراع

سوالات بسیار زیادی در حوزه اختراع و تعریف اختراع میباشد که برای پاسخگویی به آنان نیازمند مطالعه این مقاله پرمحتوا از پایدار ثبت هستید. تعریف ثبت اختراع یکی از موارد حقوقی و ثبتی بسیار پرطرفدار است که سرتاسر اینترنت را فراگرفته؛ مقاله ای که توسط تیم پایدار تهیه شده است را با دقت مطالعه نمایید.

تعریف ثبت اختراع چیست؟

اگر بخواهیم تعریف دقیقی از اختراع چیست برای شما ارائه کنیم، باید بگوییم که اختراع یک راه حل نوآورانه و جدید، برای یک مشکل فنی است که تا به حال وجود نداشته است. حال بهتر است بگوییم که اختراع ممکن است، به وجود آمدن یک وسیله، دستگاه، فرمول شیمیایی، محصول، دارو، فرآیند اقتصادی و… کاملا نو و جدیدی باشد، یا حتی ممکن است بهبود و بهینه سازی قسمتی از محصول یا فرآیند از قبل اختراع شده ای، باشد.

تعریف دیگر ثبت اختراع در اداره ثبت اختراع به این صورت است که، اختراع (invention) برنامه ریزی و طرح ساخت یک وسیله یا محصول نو و جدیدی که، در صنعت، بازرگانی، کشاورزی و یا هر بخش دیگری کاربردهایی را داشته باشد؛ که اگر بخواهیم برای آن مثالی بزنیم، می توان به اختراع تلوزیون، کفش، اتومبیل، فضاپیما و… اشاره کرد.

تعریف دیگری و علمی تری از اختراع وجود دارد که به نظر بهترین تعریف آن نیز می باشد؛ به نتیجه و حاصل تلاش فکری و آن چیزی که از ذهن خلاق یک مخترع، در شکل یک محصول صنعتی کارآمد یا فرآیند صنعتی به وجود می آید، را می توان بهترین تعریف اختراع چیست بیان کرد.

حق اختراع چیست؟

در ادامه تعریف ثبت اختراع لازم دانستیم تا حق اختراع را برای شما تعریف کنیم؛ تعریف حق اختراع چیست و منظور از ورقه ی اختراع چیست؟

حق اختراع عبارت است از حق انحصاری مخترع در استفاده از اختراع خود دارد که برای مدت مشخص؛ حق اختراع نتیجه زحمت، کار و فعالیت مخترع است، زیرا کالای جدیدی به بازار عرضه کرده است. البته همان طور که گفته شد، اختراع باید از لحاظ اقتصادی و عملی قابل استفاده و کاربردی باشد، زیرا قوانین علمی که ممکن است بعداَ منشاء نتایج مهمی گردند از لحاظ مادی ارزش اقتصادی ندارند.

تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع

حمایت از اختراع چگونه است؟

ثبت علامت تجاری و ثبت اختراعات، در اداره ثبت شرکت ها انجام می شود که پس از صدور حق اختراع به مخترع، از طرح او در بستر قانون و مقررات، به 2 شکل حمایت می شود:

  1. حمایت از اختراع به صورت ایجابی: این به این معنی است که مخترع می تواند از خلاقیت و تلاشی که برای اختراع به خرج داده، از اختراع خود، بهره ببرد.
  2. حمایت از اختراع به صورت سلبی: این قانون موجب می شود تا افراد هیچگونه اجازه ای درزمینه ی حق نقض و حق انتشار آن بدون اجازه ی مالک این حقوق را نداشته باشند (حمایتی نظیر قانون کپی رایت)

تفاوت طرح صنعتی با اختراع

برای اینکه تفاوت این دو مورد را بهتر درک کنید، باید بدانید که در اختراع آنچه که برای مخترع حائز اهمیت است، قرار گرفتن چند عنصر جدید در کنار یکدیگر است تا بتواند عملکرد جدیدی از این عناصر را ارائه دهد. اما برعکس در طرح صنعتی طراح و آفریننده، ارائه محصولِ شکیل و زیبا برای مصرف کننده را اولویت قرار داده و به جنبه های فنی محصول اهمیت نمی دهد.

به طور مثال در طراحی اتومبیل ممکن است عملکرد و جنبه های فنی آن (مثل موتور و جعبه دنده) فقط اندکی در شکل ظاهری و طرحش اثر داشته باشد. بنابراین در زمان اختراع، مخترع به دنبال بهبود عملکرد فنی محصول است اما در طرح صنعتی آفریننده به دنبال زیبایی محصول است و ظاهر زیبای محصول را اولویت کار قرار می دهد.

مرجع ثبت اختراع در ایران

جهت ثبت اختراع باید به اداره مالکیت صنعتی واقع در تهران مراجعه کرد. در حال حاضر تنها مرجع ثبت اختراع در ایران، اداره مالکیت صنعتی تهران است و امکان ثبت در شهرستان­های دیگر وجود ندارد.

اداره ثبت اختراع و مالکیت معنوی و صنعتی

شماره تماس اداره ثبت اختراع

این سازمان یک نوع سازمان دولتی به حساب می آید که وظیفه اصلی آن صادر کردن تائیدیه ثبت اختراع و حمایت های جزایی از آن ها می باشد. مخترع برای ثبت اختراع خود، باید اول درخواست خود را با کمک متخصصان ثبت اختراع گردآوری کرده و آن را به صورت حضوری یا غیر حضوری به اداره ثبت اختراع ارائه داده و برای انجام امور مربوط به ثبت اختراع از یک وکیل رسمی استفاده نمایند.

مراجعه به اداره مالکیت معنوی

روند رجوع به این اداره‌ها معمولاً بدین صورت است که مخترع با استفاده از مشاوره های تخضصی، مدارک ثبت اختراع خود را تدوین کرده و با مراجعه حضوری به اداره ثبت اختراع یا ارسال مدارک خود، توسط وکیل رسمی دادگستری روند ثبت اختراع را به انجام می‌رساند.

اداره ثبت اختراع و اداره مالکیت صنعتی و اداره مالکیت معنوی همگی در یک ساختمان در استان تهران واقع گردیده اند. این اداره با بخش های متفاوت در زمینه ثبت برند یا علامت تجاری، ثبت طرح صنعتی و ثبت اختراع یا ایده مشغول به کار بوده و به عنوان تنها مرکز مالکیت صنعتی و معنوی در ایران محسوب می گردد.

لازم به ذکر است، کارشناسان و مسئولین اداره مالکیت صنعتی و معنوی تهران به هیچ عنوان به صورت حضوری پاسخگو نبوده و تنها از طریق سامانه و سایت رسمی اداره مالکیت صنعتی و معنوی، فرآیند کارها قابل پیگیری خواهد بود. در ذیل نحوه تمای با این اداره برای شما گفته خواهد شد.

از طریق همین اداره می توانید با توجه به قیمت اختراعات ثبت شده برای خردی و فروش اختراعات ثبت شده اقدام نمایید.

آدرس اداره ثبت اختراع دقیقا کجاست؟

آدرس و نشانی مرکز مالکیت معنوی، اداره ثبت علائم تجاری و اداره ثبت طرح های صنعتی و اداره ثبت اختراعات :

میدان امام خمینی (ره) خیابان خیام ،خیابان فیاض بخش، جنب ساختمان شماره یک سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، ساختمان قدیم بانک ملت کد پستی: 1114678513

شماره تماس اداره ثبت اختراعات تهران چند است؟

جهت تماس با اداره ثبت علائم تجاری شماره تلفنی موجود نمی باشد اما می توان از طریق لینک زیر به صفحه تماس با اداره ثبت برند و علائم تجاری تمای حاصل نمود.

http://iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4021

همچنین برای تماس با مرکز ثبت طرح صنعتی بر روی لینک http://iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4019 کلید نمایید.

اما برای تماس با اداره ثبت اختراعات می توان علاوه بر استفاده از لینک http://iripo.ssaa.ir/Default.aspx?tabid=4020 با شماره تلفن های:

63923368 -63923367- 63923365-63923369-63923337-63923363-63923357-63923351-63923362-63923371-63923352-63923302-63923339

مدارک مورد نظر برای تعریف ثبت اختراع

پس از بررسی شرایط یاد شده که در قسمت‌های قبل به آن پرداختیم، برای ثبت اختراع باید مدارک خاصی نیز ارائه داد که در ادامه به تفکیک اشخاص حقیقی و حقوقی این مدارک را ذکر کرده‌ایم. قبل از این مورد حتما باید برای استعلام اختراع ثبت شده اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع اشخاص حقوقی

  • کپی برابر اصل مدارک هویتی (کارت ملی و صفحه نخست شناسنامه) مخترع
  • کپی برابر اصل مدارک هویتی (کارت ملی و صفحه نخست شناسنامه) صاحبین امضاء شرکت
  • آدرس و کدپستی مخترع و شرکت
  • کپی روزنامه رسمی ثبت  شرکت
  • کپی روزنامه رسمی آخرین ثبت تغییرات شرکت (در صورت وجود)
  • ارائه نقشه و توصیف اختراع (چنانچه اختراع مربوطه کالا یا دستگاه باشد)
  • پر کردن فرم های مربوطه

تنظیم اظهارنامه ثبت اختراع

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع اشخاص حقیقی

  • کپی برابر اصل مدارک هویتی (کارت ملی و صفحه نخست شناسنامه) مخترع
  • کپی برابر اصل مدارک هویتی (کارت ملی و صفحه نخست شناسنامه) مالک (اگر مالک و مخترع دو نفر باشند)
  • آدرس و کدپستی مخترع و مالک (اگر مالک و مخترع دو نفر باشند)
  • ارائه نقشه و توصیف اختراع (چنانچه اختراع مربوطه کالا یا دستگاه باشد)
  • پر کردن فرم های مربوطه

اختراعات غیرقابل ثبت چیست؟

  1. طبق ماده ی 4 قانون موارد زیر از حیطه ی حمایت از اختراع خارج است:
  2. کشفیات، نظریه های علمی، روش های ریاضی و آثار هنری
  3. طرح ها و قواعد یا روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیت های ذهنی و اجتماعی
  4. روش های تشخیص و معالجه ی بیماری های انسان یا حیوان
    این بند شامل فرآورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روش های مزبور نمی شود.
  5. منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل دهنده ی آن ها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آن ها
  6. آنچه قبلاَ در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.

موسسه ثبت پایدار با در نظر گرفتن تمامی جوانب و نکات، تعریف ثبت اختراع را برای شما تعریف نمود و نکات مهم مربوط به آن را در این مقاله قرار داد تا شما به منبعی جامع در زمینه ی تعریف ثبت اختراع و همچنین نحوه تنظیم و ارسال اظهارنامه ثبت اختراع دسترسی داشته باشید. متخصصین ثبت پایدار همواره منتظرند تا شما را با مشاوره تلفنی رایگان در ثبت اختراعات یاری کنند تا شما از مزایای ثبت اختراع بهره ببرید. به زودی مقاله ای در زمینه مزایای ثبت اختراع برای شما آماده خواهیم کرد. همچنین شما با نظرات خود می توانید به بهبود تولید محتوای ما کمک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره