پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت اختراع

حقوق ثبت اختراع در ایران برای چه کسانی و به چه صورتی است؟

حقوق ثبت اختراع در ایران برای چه کسانی و به چه صورتی است؟

در مقوله قانون ثبت اختراع، اختراع بطور کلی به معنی راه حل جدید و نوآورانه برای یک مشکل فنی است. این راه حل ممکن است به ایجاد دستگاه، محصول، روش یا فرآیند کاملاً جدید مربوط باشد یا ممکن است فقط بهبود جزئی محصول یا فرآیند شناخته شده ای باشد. این اختراعات دارای حق و حقوقی می باشند که به آنان، حقوق ثبت اختراع می گویند؛ مبحث ما دقیقا بر سر این حقوق می باشد که در این مقاله برای شما به طور کامل شرح می دهیم تا تمامی سوالات ذهنی شما در این باره پاسخ داده شود. همچنین می توانید از خدمات مشاوره رایگان ثبت پایدار در زمینه تمامی موارد ثبتی و حقوقی بهره مند شوید.

درخواست ثبت اختراع

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : تکمیل اطلاعات
3 

تعریف اختراع چیست؟ 

با ذکر کلمه اختراع، ذهن اغلب مردم به سمت مفاهیمی نظیر نوآوری، خلاقیت، مخترع، دانشمند و … معطوف می‌شود. اما آیا می‌توان هر چیزی را اختراع نامید؟ آیا ساخت هر دستگاه یا وسیله‌ای از سوی یک فرد، موجب می‌شود که وی را یک مخترع قلمداد کنیم؟ آیا اختراع تنها محدود به دستگاه و یا یک وسیله جدید است، یا می‌تواند فرآیند یا روش تولید را نیز در بر گیرد؟ پاسخ به سؤالات فوق، نیازمند این است که از «اختراع»، یک تعریف جامع و روشن داشته باشیم.

حق اختراع چیست؟

 

برترین حق و حقوق ثبت اختراع چیست

حق اختراع عبارت است از حق انحصاری مخترع در استفاده از اختراع خود دارد. حق اختراع نتیجه زحمت، کار و فعالیت مخترع است، زیرا کالای جدیدی به بازار عرضه کرده است. البته همان طور که گفته شد، اختراع باید از لحاظ اقتصادی و عملی قابل استفاده و کاربردی باشد، زیرا قوانین علمی که ممکن است بعداَ منشاء نتایج مهمی گردند از لحاظ مادی ارزش اقتصادی ندارند؛ در ادامه حقوق اختراع را بیشر برای شنا شرح می دهیم.

علاوه بر آن اختراع باید نو و جدید باشد و قبلاَ شناخته نشده باشد، زیرا در این صورت هر کس می تواند از آن استفاده کند و اکتشافات قبلی را اشخاص نمی توانند به عنوان اختراع در انحصار قرار دهند. در این رابطه، در ماده ی 26 قانون ثبت علایم و اختراعات ایران آمده است : ” هر قسم اکتشاف یا اختراع جدید در شعب مختلفه صنعتی یا فلاحتی به کاشف یا مخترع آن حق انحصاری می دهد که بر طبق شرایط و در مدت مقرره در این قانون از اکتشاف یا اختراع خود استفاده نماید، مشروط بر اینکه اکتشاف یا اختراع مزبور مطابق مقررات این قانون در اداره ثبت اسناد تهران به ثبت رسیده باشد”.

تفاوت اختراع و نوآوری در چیست؟

شاید دو مفهوم «اختراع» و «نوآوری»، دارای اشتراکات و همپوشانی زیادی با یکدیگر باشند، اما بسیار مهم است که میان آن‌ها تمایز قائل شویم. اگر بخواهیم تفاوت اختراع و نوآوری را به زبانی ساده بیان نماییم، می‌توان گفت: «نوآوری، مترادف با اختراع نیست؛ بلکه گسترش و بسط یک اختراع است». مخترعی را در نظر بگیرید که به یک یافته بسیار بزرگ دست می‌یابد. اگر وی قابلیت ساخت و عرضه اختراع خود به دیگران را نداشته باشد و فردی را نیز پیدا نکند که این امر را بر عهده گیرد، آنگاه اختراع او برای دنیا ناشناخته مانده و منجر به خلق ارزشی افزوده نخواهد شد. یک مثال خوب برای این مسئله، اختراع دستگاه کپی است. «چستر کارلسون»، در سال ۱۹۳۸ میلادی، فرآیند الکتروفتوگرافی یا زیروگرافی را ابداع نمود. در ادامه در سال ۱۹۴۸ میلادی، یک دستگاه کپی روانه بازار شد، اما یک دهه به طول انجامید تا مخترعینی از شرکت هالویید-زیراکس، یک دستگاه کاربردی کپی را به بازار عرضه نمایند.

اعتبار حق اختراع چقدر است؟

مدت حقوق استفاده انحصاری از اختراع در همه کشورها به یک اندازه نیست و اغلب بین 16 الی 20 سال است. به موجب قوانین ایران، مدت اعتبار ورقه اختراع (حقوق ثبت اختراع) به تقاضای مخترع می تواند 10-15 یا حداکثر 20 سال باشد و این مدت به صورت کاملا شفاف در ورقه اختراع قید می گردد. در چنین صورتی مخترع یا قائم مقام قانونی او حق انحصاری ساخت یا فروش اعمال یا استفاده از اختراع خود را خواهد داشت.
ورقه اختراع سندی است که به منظور بهره برداری انحصاری از اختراع برای مدت محدودی به مخترع اعطاء می شود، تا رقبای وی قادر نباشند از اختراع او برای تهیه و فروش محصولات سوء استفاده نمایند. لازم به ذکر است مدت اعتبار ورقه اختراع از تاریخ تسلیم اظهارنامه محسوب می گردد.

کسی که حق استفاده انحصاری از اختراع را دارد باید همه ساله با پرداخت حق ثبتی به صندوق ثبت، علاقه خود را به ادامه انحصاری بودن اختراع اعلام دارد و اگر در موعد مقرر حق ثبت مربوطه را نپردازد به معنی انصراف مخترع است و از آن پس همه کس می تواند از آن استفاده کند، منتهی برای اینکه حقی ضایع نشود مدت سه ماه برای مخترع مهلت در نظر گرفته شده که در صدد تجدید ثبت آن برآید و یک سه ماه دیگر نیز به عنوان آخرین مهلت مقرر داشته که هر گاه در این مدت دو برابر حق ثبت مقرره را بپردازد باز قانون از حق انحصاری او حمایت خواهد کرد وگرنه پس از انقضای شش ماه اختراع باطل بوده و تمام افراد حق استفاده از آن را خواهند داشت.

حقوق مخترع کدامند؟

بعد از صدور ورقهٔ اختراع مخترع حقوقی را کسب می‌نماید که عبارت‌اند از:

  1. حق استفاده و تولید
  2. حق نگهداری، عرضه، انتقال و فروش
  3. حق صادرات و واردات
  4. حق اعطای مجوز بهره‌برداری

استعلام ثبت اختراع

حمایت از اختراع چگونه است؟

ثبت علامت تجاری و ثبت اختراعات، در اداره ثبت شرکت ها انجام می شود که پس از صدور حق اختراع به مخترع، از طرح او در بستر قانون و مقررات، به 2 شکل حمایت می شود

  1. حمایت از اختراع به صورت ایجابی: این به این معنی است که مخترع می تواند از خلاقیت و تلاشی که برای اختراع به خرج داده، از اختراع خود، بهره ببرد.
  2. حمایت از اختراع به صورت سلبی: این قانون موجب می شود تا افراد هیچگونه اجازه ای درزمینه ی حق نقض و حق انتشار آن بدون اجازه ی مالک این حقوق را نداشته باشند (حمایتی نظیر قانون کپی رایت)

اختراعات غیرقابل ثبت

  1. طبق ماده ی 4 قانون موارد زیر از حیطه ی حمایت از اختراع خارج است:
  2. کشفیات، نظریه های علمی، روش های ریاضی و آثار هنری
  3. طرح ها و قواعد یا روش های انجام کار تجاری و سایر فعالیت های ذهنی و اجتماعی
  4. روش های تشخیص و معالجه ی بیماری های انسان یا حیوان
    این بند شامل فرآورده های منطبق با تعریف اختراع و مورد استفاده در روش های مزبور نمی شود.
  5. منابع ژنتیک و اجزاء ژنتیک تشکیل دهنده ی آن ها و همچنین فرآیندهای بیولوژیک تولید آن ها
  6. آنچه قبلاَ در فنون و صنایع پیش بینی شده باشد.

مقاله ای که مطالعه کردید تمامی نکاتی که یک مخترع رباره ی حقوق خود به عنوان یک مخترع باید بداند را برای شما بیان کرد. مخترع دارای حق انحصاری استفاده از اختراع خود است که می تواند از آن محافظت کند تا سو استفاده هایی از اختراع او صورت نگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره