پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
کد اقتصادی

جریمه عدم اخذ کد اقتصادی و عدم تشکیل پرونده مالیاتی چیست؟

جریمه عدم اخذ کد اقتصادی و عدم تشکیل پرونده مالیاتی چیست؟

جریمه عدم اخذ کد اقتصادی چیست؟ و جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی چقدر است؟ جریمه عدم درج کد اقتصادی در فاکتور های رسمی چقدر است؟ چرا باید برای دریافت کد اقتصادی اقدام کنیم؟ پاسخ تمامی این سوالات را می توانید در این مطلب داشته باشید.

در صورتی که قصد دارید در سریع ترین زمان ممکن و به صورت 100% آنلاین برای دریافت کد اقتصادی اقدام نمایید، وارد صفحه مربوط به دریافت کد اقتصادی شده و با پر کردن فرم ها و وارد کردن اطلاعات خود، منتظر تماس کارشناسان پایدار ثبت برای ادامه روال دریافت کد اقتصادی خود باشید.

جریمه عدم اخذ کد اقتصادی

هر شرکت و یا موسسه بعد از اینکه به ثبت رسید و آگهی تأسیس آن صادر شد باید طی دو ماه در دارایی تشکیل پرونده داده و جهت اخذ کد اقتصادی اقدام نماید. این کد جهت شناسایی شرکت در واحد مالیاتی استفاده می شود. بر این اساس، مطابق قانون مالیاتی تصویب شده، تمامی شرکت های ثبت شده ملزم به اخذ کد اقتصادی می باشند. جریمه عدم اخذ کد اقتصادی موضوع این مقاله می باشد که در ادامه به شرح آن می پردازیم.

 کد اقتصادی چیست؟

کد اقتصادی، شناسه ایی ۱۲ رقمی است که توسط سازمان امور مالیاتی به اشخاص حقیقی یا حقوقی که به تولید کالا و خدمات اشتغال دارند، اختصاص داده می شود. جریمه عدم اخذ کد را در ادامه شرح خواهیم داد.

کاربردهای کد اقتصادی

  • انجام مراودات مالی بصورت قانونی و درج در فاکتورهای فروش
  • امکان حضور در مناقصات و مزایدات
  • اخذ کارت بازرگانی
  • افتتاح حساب های ارزی و ریالی
  • استفاده از خدمات گمرکی

اگر هنوز کد اقتصادی خود را دریافت نکرده اید می توانید از طریق فرم زیر به راحتی کد اقتصادی خود را دریافت کنید.

دریافت کد اقتصادی

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : اطلاعات شرکت
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات

 موارد مشمول جریمه مالیاتی

  • جریمه عدم تشکیل پرونده مالیاتی و اخذ کد اقتصادی در موعد مقرر
  • جریمه عدم تسلیم اظهارنامه در موعد تعیین شده
  • جریمه نداشتن دفاتر پلمپ ( دفاتر مالی قانونی ) که منجر به صدور برگه تشخیص بر اساس مالیات علی الراس می شود.

 تعیین حوزه مالیاتی و دریافت کد اقتصادی

پس ازاینکه عملیات ثبت شرکت را انجام دادید، و آگهی تاسیس آن شرکت صادر می شود، باید حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از تاریخ صدور آگهی به اداره مالیات مراجعه و در آنجا اقدام به تعیین حوزه مالیاتی نموده و پرونده تشکیل دهد و سپس برای دریافت کد اقتصادی اقدام نماید. بدیهی است تشکیل پرونده مالیاتی از چهار منظر بسیار مهم است :

وقتی یک شرکت تشکیل می شود، بدون داشتن پرونده مالیاتی نمی تواند کد اقتصادی بگیرد، لذا شرکت نمی تواند با جایی قرارداد ببندد و شروع به فعالیت کند.

بدون داشتن پرونده مالیاتی، شرکت نمی تواند در پایان سال مالی، اظهارنامه مالیاتی فعالیت یا عدم فعالیت خود را به اداره دارایی تسلیم کند که این خود ممکن است باعث مشکلات مالیاتی برای شرکت گردد.

چنانچه شرکت در موعد مقرر نسبت به تشکیل پرونده مالیاتی اقدام ننماید، مشمول جرایم مربوطه خواهد بود که مقدار و شرایط آن در “قانون مالیات های مستقیم” ذکر گردیده است.

داشتن کد اقتصادی برای هر فعالیتی الزامی است.

تشکیل پرونده‌ی مالیاتی و دریافت شماره‌ی اقتصادی چقدر زمان می‌برد؟

تشکیل پرونده‌ی مالیاتی در تمام حوزه‌ها به جز حوزه‌ی مالیاتی غرب تهران حدود یک هفته زمان می‌برد. در حوزه‌ی مالیاتی غرب تهران به خاطر بازدید اداره‌ی دارایی مستغلات از محل شرکت، تشکیل پرونده‌ی مالیاتی به زمان بیشتری نیاز دارد. پس از تشکیل پرونده‌ی مالیاتی می‌توان اقدام به دریافت شماره‌ی اقتصادی نمود که زمان دریافت آن در حدود ۲ الی ۳ هفته زمان می‌برد.

تخلفات و جریمه عدم اخذ شماره اقتصادی

هر گونه جعل، تقلب، سوء استفاده و تبانی در ارتباط با شماره اقتصادی خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات قانونی برخورد خواهد گردید.

دریافت هرگونه وجه اضافه بر ارزش کالا جهت درج شماره اقتصادی فروشنده و یا عدم درج شماره اقتصادی خریدار خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخوردار خواهد شد.

عدم رعایت مفاد این دستورالعمل از جانب اشخاص ذیربط، از قبیل عدم ارائه وی یا درج شماره اقتصادی طرفین معامله در صورتحساب فروش کالا و یا خدمات، خلاف مقررات بوده و با متخلفین برابر مقررات برخورد خواهد گردید.

تبصره 1 در صورتی که فروشنده در هنگام معامله از ارائه شماره اقتصادی خود امتناع ورزد و ارائه کد اقتصادی را منوط به دریافت مبلغی بیشتر از رقم واقعی نماید خرید کالا بدون شماره اقتصادی فروشنده بلامانع است. بشرط آنکه گزارش انجام معامله و امتناع فروشنده از ارائه شماره اقتصادی جهت پیگیری قانونی، حداکثر ظرف یک ماه به اداره کل اطلاعات و خدمات مالیاتی به صورت مکتوب و مستند تسلیم گردد.

جرائم متخلفین در عدم درج شماره اقتصادی

کسانی که برای بار اول از دریافت کد اقتصادی امتناع می کنند و یا در رابطه با قوانین کد اقتصادی سرباز می زنند، مشمول پرداخت 2 برابر سود معاملات انجام شده خود می شوند.

چنانچه یک شرکت برای بار دوم مرتکب جرم شود و از درج کد اقتصادی و یا ارسال آن به اداره مالیات خودداری نماید، جریمه عدم اخذ کد اقتصادی در این مرحله به این صورت است که محل فعالیت اقتصادی به مدت 3 ماه پلمپ می شود.

چنانچه تخلف برای بار سوم انجام شود، فرد متخلف به 3 ماه تا 6 ماه حبس محکوم خواهد شد. این حکم برای تمامی مدیران حقوقی نیز قابل اجرا است.

 

جدیدترین جرائم مربوط به اخذ کد اقتصادی

 

 جریمه عدم اخذ کد اقتصادی برای شرکت های بدون فعالیت

گاهی ممکن است شرکتی همه فعالیت های ثبتی را انجام دهد ولی کد اقتصادی و پرونده دارایی را دریافت نکنند و یا بعد از مدتی فعالیت به هر دلیل فعالیت خود را متوقف نمایند. شرکت هایی که به هر دلیل هیچ فعالیتی در آنها انجام نمی شود و حتی کوچکترین قرارداد و خرید و فروشی در این شرکت ها انجام نمی شود شرکت های غیر فعال یا بدون فعالیت هستند که باید در این خصوص اداره دارایی اطلاعات لازم را دریافت نماید. عدم دریافت اطلاعاتی توسط این اداره به منظور عدم ارائه دفاتر محسوب می شود و نه عدم فعالیت شرکت.

به همین دلیل برای جلوگیری از جریمه عدم اخذ کد اقتصادی توصیه می شود که شرکت هایی که پس از آگهی و ثبت شرکت خود اقدامی انجام نمی دهند و یا بعد از مدت زمانی مشخص قصد انجام عملیاتی را ندارند این موضوع را با نامه ای  تحت عنوان اظهارنامه عدم فعالیت شرکت به اداره دارایی اطلاع رسانی کنند. در صورتی که قصد دارید از جریمه عدم اخذ کد اقتصادی برای شرکت های بدون فعالیت جلوگیری کنید می توانید از طریق این صفحه درخواست عدم فعالیت شرکت خود را ارسال کنید.

بنابراین با تشکیل شخصیت حقوقی در هر قالب تعریف شده در قانون تجارت وظایفی بر عهده شرکت ها است که باید هر ساله  انجام دهند و در صورت عدم انجام این فعالیت ها موجبات جریمه مالیاتی و یا علی الراس شدن مالیات را برای خود فراهم می کنند و این موضوع ممکن است به جریمه عدم اخذ کد اقتصادی نیز منجر شود.

تعیین فعالیت شرکت برای جلوگیری از جریمه عدم اخذ کد اقتصادی به دلایل زیر اهمیت دارد:

شرکت ها باید هر ساله در ابتدای سال یعنی در 4 ماهه نخست سال بعد اظهارنامه مالیاتی سال قبل را به اداره مالیاتی تحویل داده باشند. بنابراین شرکت های بدون فعالیت مطابق با قانون باید اظهارنامه خود را تنظیم نمایند و به همراه دفاتر خود به صورت کاملا سفید تحویل دهند. برای این کار هم می توانید حضوری اقدام نمایید و هم از طریق پست.

دفاتر حقوقی شرکت ها شامل یک دفتر روزنامه و یک دفتر کل می باشند که بعد از نهایی شدن شرکت و بصورت سالیانه در اختیار شرکت ها قرار می گیرد و باید مطابق با قوانین و مقرراتی بدون خط خوردگی و با دقت و تمیز در هر روز تکمیل و در نهایت در پایان تحویل داده شود. عدم ارائه این دفاتر جریمه مالیاتی به همراه دارد یعنی مالیات بصورت علی الراس محاسبه می شود و دفاتر برای سال بعد دیگر تحویل گرفته نمی شوند و دفاتر جدید هم صادر نمی شود.

شرکت ها زمانی می توانند نامه عدم فعالیت را تنظیم و به اداره دارایی ارائه نمایند که واقعا هیچ فعالیتی نداشته باشند زیرا در صورت مشهود شدن این موضوع از طریق اسناد دیگر ، مثلا در زمان خرید به نام شرکت یک فاکتور هم از فروشنده کالا به اداره مالیات ارائه می شود ، باعث جریمه شرکت خواهد شد.

تنها شرکت های غیر فعال دوره قبلی عدم فعالیت خود را می توانند گزارش نمایند. یعنی هر سال باید نامه عدم فعالیت سال قبل را نهایتا ارائه نمایند و دوره های قبلی شامل حال عدم فعالیت نمی شوند.

در مبحث جریمه عدم اخذ کد اقتصادی در نظر داشته باشید که عدم گردش مالی در سیستم یک شخصیت حقوقی به معنی عدم فعالیت تلقی نمی شود. حتی یک خرید کوچک و یا داشتن یک قرارداد بلند مدت هم می تواند به عنوان فعالیت مد نظر قرار داده شود.

نامه عدم فعالیت شرکت را نمی توان برای سال بعد تنظیم کرد.

در صورتیکه مدت زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد شرکت منحل خواهد شد.

بدون تشکیل پرونده مالیاتی و یا دارایی نمی توانید نامه عدم فعالیت تنظیم کنید.

برای جلوگیری از جریمه عدم اخذ کد اقتصادی نامه عدم فعالیت را هر بار باید تکرار کرد. یعنی اگر شرکتی چند سال فعالیت ندارد باید در هر سال برای عدم فعالیت سال قبل نامه عدم فعالیت ارسال شود.

کارشناسان ما در موسسه حقوقی ثبت پایدار با شما همراه خواهند بود و با بهترین کیفیت و بالاترین دقت این وظایف مهم را برای شما اختیار خواهند کرد تا به جریمه عدم اخذ کد اقتصادی گرفتار نشوید. شما می توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید و از خدمات و مشاوره ما بهره مند شوید.

2 دیدگاه دربارهٔ «جریمه عدم اخذ کد اقتصادی و عدم تشکیل پرونده مالیاتی چیست؟»

عباس گفت:

سلام
من سال 84 شرکتی ثبت کردم بعد از 2 سال کلا تعطیل شد دیگه هیچ فعالیتی نداشتم و هیچ مدارک مالیاتی هم ندارم کلیه مدارک شرکت هم گم شدن الان 15 سال گذشته هیچ فعالیتی دفتر شرکت نداشته حسابهای قدیمی شرکت هم راکت مونده حتی از سال 90 چک برگشتی داشتم که توسط دادگاه مسدود شده جدیدا با استعلام از بانک مرکزی تونستم حداقل حساب جاری شخصی بسازم ولی شرکت همچنان بدون فعالیت است.
اولا میخوام بدونم چطور شرکتو ببندم دوم اینکه اگه بخوام دوباره فعالیت کنم بهتره همین شرکتو فعال کنم یا جدید بزنم و ایا بدون مدارک و اسناد میتونم مجددا شروع کنم ؟

علی پایدار گفت:

کاربر گرامی
لطفا با دفتر در تماس باشید.
02141858000

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره