پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبت شرکت

ثبت شرکت مسئولیت محدود

ثبت شرکت مسئولیت محدود

چارچوب قانونی مشخص، حساب مالی تعیین شده، امکان دریافت وام و تسهیلات بانکی، جلب اعتماد مشتری و … تنها بخشی از مزایای تاسیس و ثبت شرکت مسئولیت محدود می باشد. موسس و یا موسسان یک شرکت باید آگاهی کاملی نسبت به حوزه کاری خود داشته و قانون تجارت را دست کم مطالعه کرده باشند. یکی از بخش های جدانشدنی و غیرقابل حذف از روابط مردم و جوامع مختلف، تجارت و بازرگانی است؛ چارچوب و اصول این روابط، توسط قانون تجارت تعیین می شود. بر اساس ماده 20 همین قانون، شرکت های تجاری به 7 قسم مختلف تقسیم بندی می شوند که شامل موارد زیر می باشد :

شرکت سهامی خاص

شرکت مسئولیت محدود

شرکت تضامنی

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط سهامی

شرکت سهامی عام

شرکت تعاونی تولید و مصرف

برای ثبت هر کدام از شرکت هایی که در بالا آمده است می توانید به راحتی از طریق فرم زیر اقدام نمایید تا کارشناسان پایدار ثبت به صورت آنلاین تمامی مراحل ثبت شرکت را برای شما انجام دهند.

ما با نگارش این مقاله در واقع، در تلاشیم سوالات مختلف مربوط به حوزه ثبت شرکت مسئولیت محدود را پاسخ دهیم؛ اما از آن جایی که این شرکت شباهت بسیاری به شرکت سهامی خاص نیز داشته، پس در ابتدا ثبت شرکت با سهامی خاص را نیز توضیح داده تا تفاوت این دو پررنگ تر جلوه کند. پس در ادامه با ما همراه بوده و از خواندن این مقاله کاربردی غافل نشوید.

ثبت شرکت مسئولیت محدود چیست؟

ثبت شرکت مسئولیت محدود دست کم به دو شریک کاری نیاز دارد؛ این شرکت جهت انجام امور تجارتی مختلف نظیر کشاورزی، تولیدی، صنعتی، پیمانکاری و … تاسیس شده و همچنین با استفاده از این مجوز به انجام کارهای بازرگانی همانند خرید و فروش انواع کالاها، فعالیت ‌های خدماتی، ساختمانی و … پرداخت.

ثبت شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

تصمیمات در شرکت با مسئولیت محدود باید به اکثریت لااقل نصف سرمایه اتخاذ شده و در صورت به حد نصاب نرسیدن مجمع، جلسه ای مجدد تشکیل شود. مسئولیت هر یک از شرکا در این نوع شرکت محدود به میزان سرمایه آن ها خواهد بود.

ثبت شرکت آنلاین

در این شرکت ها سرمایه به شکل سهام وجود نخواهد داشت و میزان سرمایه هریک از سرمایه گذاران درصد مشخص و معلومی را شامل می شود؛ به عبارتی دیگر می توان این گونه گفت که در شرکت با مسئولیت محدود سهم الشرکه وجود داشته و شرکا در مورد قروض و تعهدات شرکت، به میزان سهم آن ها در شرکت وابسته است بطوری که اگر شرکت با مسئولیت محدود ورشکسته شود و نتواند بدهی طلبکاران و اشخاص ثالث را بپردازد تنها سرمایه‌ شرکا در شرکت از بین رفته و طلبکاران نمی ‌توانند برای باقیمانده‌ مطالبات روی اموال شخصی شرکای شرکت دست بگذارند.

ثبت شرکت سهامی خاص

برای ثبت شرکت سهامی خاص دست کم به حضور سه شریک نیاز است. این شرکت که اغلب برای انجام فعالیت ‌های مختلفی نظیر بازرگانی، کشاورزی، تولیدی، صنعتی، پیمانکاری و … تاسیس می شود؛ در قانون تجارت بصورت دقیق و جزئی تعریف شده و ساز و کار به نسبت آسانی دارد.

وجود بازرس و هیئت مدیره در این نوع شرکت الزامی می باشد. هیئت مدیره این شرکت برای دو سال و بازرسان (اصلی و علی البدل) برای یک سال مالیاتی منتصب می شوند و پس از آن نیاز به تمدید مدت حضور اعضا و یا تعویض آن ها طی صورت جلسات سالانه می باشد.

امکان گسترش فعالیت و جذب سرمایه گذاران با گذشت زمان از مهم ترین مزیت های شرکت سهامی خاص محسوب می شود. لازم به ذکر است ثبت شرکت سهامی خاص به دو روش حضوری و غیر حضوری ممکن می باشد. در این نوع شرکت ها کل سرمایه شرکت به یک سری قطعات مساوی تقسیم می شود که هر یک قطعه یک سهم نامیده می شود؛ مسئولیت صاحبان سهام نیز به مبلغ اسمی سهام آن ها محدود است.

شرکت سهامی خاص یا ثبت شرکت مسئولیت محدود؟!

ثبت شرکت سهامی خاص و ثبت شرکت مسئولیت محدود به دلیل ساز و کارهای آسان خود، از پرطرفدار‌ترین قالب های شرکت ‌های هفت گانه تجاری محسوب می شوند. اکنون که با شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود بصورت کامل آشنا شدید؛ قصد داریم تفاوت و شباهت های این دو را برایتان بیان کرده و مزایا و برتری هریک نسبت به دیگری را برایتان شرح دهیم.

از شباهت های این دو نوع شرکت می توان به سرمایه کم برای شروع کار (حدود 100 هزار تومان)، اختیاری بودن افزایش سرمایه در هر دو شرکت و همچنین وابسته بودن حق رای به تعداد سهام در شرکت سهامی خاص و میزان سرمایه در شرکت با مسئولیت محدود اشاره کرد.

اما در بررسی تفاوت شرکت سهامی خاص و مسئولیت محدود می توان موارد زیر را نام برد :

  1. برای شروع کار حداقل تعداد شرکا مورد نیاز متفاوت می باشد. (حداقل 2 نفر در ثبت شرکت با مسئولیت محدود و حداقل 3 نفر در ثبت شرکت سهامی خاص)
  2. ثبت سرمایه اولیه در اساسنامه بدون نیاز به افتتاح حساب و واریز وجه در ثبت شرکت مسئولیت محدود اما در مقابل الزام به افتتاح حساب و اختصاص حداقل 35 درصد سرمایه شرکت به آن در شرکت سهامی خاص
  3. انتخاب اجباری بازرس اصلی و علی البدل در شرکت سهامی خاص
  4. انتخاب مدیران در شرکت سهامی خاص هر دو سال یک بار صورت گرفته در صورتی که مدت مدیریت مدیران در شرکت با مسئولیت محدود محدودیت زمانی خاصی را شامل نمی شود.
  5. انتخاب اجباری و الزامی روزنامه کثیرالانتشار جهت درج آگهی دعوت در شرکت سهامی خاص
  6. انتخاب مدیران شرکت با مسئولیت محدود می تواند از بین شرکا و یا خارج از آن ها باشد، در صورتی که در شرکت سهامی خاص مدیران باید حتماَ از میان سهامداران شرکت انتخاب شوند.
  7. در شرکت با مسئولیت محدود مسئولیت هر یک از شرکا در مورد قروض و تعهدات شرکت، به میزان سهم آن ها در شرکت وابسته است و به صورت سهام نیست.
  8. و …

با توجه به موارد ذکر شده و بیان شباهت ها و تفاوت های هر دو نوع شرکت، به نطر می رسد که ثبت شرکت مسئولیت محدود مراحل و فرآیند راحت تری دارد. با این حال نباید فراموش کنیم که برای ثبت یک شرکت باید به عوامل مختلفی نظیر اهداف اعضا در آینده، میزان مسئولیت هر یک از شرکا، تعداد افراد عضو، موضوع فعالیت و … توجه کرده و بر اساس آن ها نوع شرکت را انتخاب و اقدام به ثبت آن کنیم.

شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود

شرایط ثبت شرکت با مسئولیت محدود

ثبت هرگونه شرکتی اعم از تجاری و یا غیر تجاری مشمول شرایط خاصی می شود؛ شرایط ثبت شرکت مسئولیت محدود شامل موارد ذکر شده در قسمت پایین می شود :

  1. تشکیل شرکت نامه و امضا تمامی اعضا زیر آن
  2. پرداخت یک جا تمامی سرمایه شرکت
  3. در نظر داشته باشید که تمامی مراحل ثبت شرکت را باید در اداره ثبت شرکت ها دنبال کرده و تک به تک این مراحل را انجام داد تا با ثبت شرکت مورد نظر موافقت شود.
  4. حداقل سرمایه اولیه شرکت برابر با 100 هزار تومان می باشد.
  5. برای شروع کار حضور حداقل دو شریک الزامی می باشد.
  6. دست کم پنج نام پیشنهادی باید برای شرکت انتخاب کرد.
  7. کاربری اداری یا تجاری شرکت را تعیین کرده و مکانی مشخص برای آن معلوم کنید. ( تمام نامه‌ های اداری و قضایی به آدرس مشخص شده ارسال می شود.)
  8. اعضای هیئت مدیره شرکت را انتخاب کنید.

مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت مسئولیت محدود دو راه پیش روی شماست که هر یک را به صورت جداگانه برای شما شرح می دهیم :

  1. ثبت شرکت از طریق سامانه اداره ثبت شرکت‌ ها: در این روش شما با اینترنت سر و کار داشته و باید ابتدا وارد سایت سامانه اداره ثبت شرکت ‌ها شده و اطلاعات مورد ‌نیاز از قبیل نوع شرکت، مشخصات شرکا، اطلاعات شرکت، موضوع فعالیت و … را در آن وارد کنید. سپس نام ‌های مدنظر خود را ثبت کرده و مدارک مورد نیاز جهت ثبت شرکت با مسئولیت محدود را از سامانه دریافت کرده و امضا کنید. مدارک را از طریق پست به اداره ثبت شرکت ‌ها ارسال کرده و در نهایت پیش ‌نویس آگهی ثبت شرکت را با مراجعه حضوری دریافت کنید.
  2. ثبت شرکت از طریق پنجره واحد فیزیکی کسب و کار: این روش در حال حاضر صرفا مختص شهرهای بزرگی همچون تهران، مشهد، اصفهان، تبریز و شیراز می باشد. اگرچه ثبت شرکت مسئولیت محدود توسط این روش، پنجره واحد فیزیکی کسب و کار، سریع تر بوده اما تماما به صورت حضوری انجام می پذیرد. استفاده از این روش جهت ثبت شرکت سبب شده که علاوه بر ثبت شرکت، سایر امور مربوط به شرکت مانند دریافت کد اقتصادی، کد بیمه، کارت بازرگانی و … را نیز انجام دهید.

 مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود

جهت دریافت مجوزهای لازم برای آغاز و یا حتی اتمام هر نوع فعالیتی از سوی نهادهای مختلف همواره احتیاج به ارائه مدارک و مستندات کافی و لازم می باشد، ثبت شرکت نیز آغاز یک فعالیت تجاری و یا غیر تجاری در بستری قانونی بوده و از این قاعده مستثنی نخواهد بود. مدارک ثبت شرکت مسئولیت محدود شامل موارد زیر می باشد :

  1. دو نسخه صورت جلسه مجمع عمومی موسسان و همچنین هیئت مدیره
  2. دو برگ تقاضانامه تکمیل شده ثبت شرکت مسئولیت محدود
  3. دو برگ تکمیل شده شرکت نامه
  4. دو نسخه از اساسنامه
  5. کپی شناسنامه و همچنین کارت ملی شرکا و اعضای هیئت مدیره شرکت
  6. ثبت ‌نام اعضای هیئت مدیره شرکت در سامانه ثنا
  7. دریافت مجوز فعالیت شرکت (در صورتی‌که موضوع کار و فعالیت شرکت نیاز به اخذ مجوز داشته باشد.)
  8. آگهی تاسیس و نامه نمایندگی (در صورتی ‌که شخص حقوقی باشد.)
  9. اقرارنامه مدیرعامل مبنی بر دریافت سرمایه ثبتی‌
  10. اقرارنامه اعضای هیئت مدیره شرکت مبنی بر نداشتن ممنوعیت ‌های قانونی
  11. اصل وکالت‌ نامه وکیل دادگستری (در صورتی‌که ثبت شرکت مسئولیت محدود توسط وکیل انجام شود.)
  12. ارسال نام‌ های پیشنهادی برای شرکت (دست کم 5 نام)

مدارک ثبت شرکت با مسئولیت محدود

هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود

برای ثبت شرکت با مسئولیت محدود همانطور که در متون بالا نیز به آن اشاره شد، شما با مواردی از قبیل: اخذ تاییدیه نام، پست مدارک مورد نیاز به ادارات مربوطه، امضای دفاتر و مراجعه به دفاتر پست، تنظیم اساسنامه و مدارک ثبتی، ثبت اظهارنامه دفاتر پلمپ در سامانه، پیش ثبت نام کد اقتصادی، حق الثبت سرمایه اولیه و … رو به رو خواهید بود؛ که هرکدام برای خود هزینه جداگانه ای در بر دارد. هزینه ثبت شرکت با مسئولیت محدود را به صورت دقیق اگرچه نمی توان بررسی و بیان کرد و باید برای پرداخت هزینه ها با کارشناسان پایدار ثبت در تماس باشید.

در این سامانه به دلیل آنلاین بودن تمامی مراحل ثبتی، شما هیچ هزینه ای برای امور ایاب و ذهاب و … پرداخت نخواهید کرد و البته ارزان ترین تعرفه رسمی در سراسر کشور نیر در این سامانه قرار داده شده است.

نکات مهم ثبت شرکت با مسئولیت محدود

وجود دانش و تجربه کافی در فرآیند انجام ثبت شرکت شما را ده پله از رقبا جلو انداخته و در مسیری درست قرار می دهد. ثبت یک شرکت سبب شده تلاش های شما در مسیر دستیابی به هدف، در چارچوب مشخصی به پیش رفته و آغاز فعالیت های تجاری و یا غیر تجاری شما با جلب اعتماد مشتری همراه باشد.

برای شروع یک فعالیت تجاری در ابتدا لازم است، قانون تجارت را شناخته و با شرکت های هفت گانه ذکر شده در این قانون آشنا باشیم. شرکا، هدف فعالیت، نوع فعالیت، میزان سرمایه اولیه و … را بشناسیم و بر اساس آن ها مشخص کنیم که به دنبال کدام نوع از شرکت های تجاری هستیم. چارچوب های مشخص تر، نیاز به سرمایه اولیه کم و پیچیدگی محدودتر سبب بولد شدن دو نوع از این شرکت ها نسبت به سایرین شده است؛ شرکت سهامی خاص و شرکت با مسئولیت محدود.

تلاش و هدف از نگارش این مقاله آشنایی شما با این دو نوع شرکت و همچنین شرایط ثبت آن ها بود. اگرچه ثبت شرکت مسئولیت محدود جزئی تر و با دقت بیشتری برای شما بسط داده شد. دستیابی به پاسخ سوالاتی از قبیل چگونگی ثبت شرکت سهامی خاص، ثبت شرکت با مسئولیت محدود، شباهت ها و تفاوت های این دو نوع شرکت (سهامی خاص و مسئولیت محدود) نسبت به یکدیگر، شرایط و مراحل ثبت شرکت با مسئولیت محدود و همچنین هزینه ثبت شرکت مسئولیت محدود، با خواندن این مقاله برای شما ممکن می شود. فراموش نکنید اگرچه همانطور که در پاراگراف بالا ذکر شد، ثبت شرکت با مسئولیت محدود از پیچیدگی کمتری نسبت به دیگر شرکت ها برخوردار است، اما ظرافت های خاص خود را دارد؛ امید است که این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره