پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبت شرکت

ثبت شرکت بدون مالیات فقط در مناطق آزاد کشور امکانپذیر است؟

ثبت شرکت بدون مالیات فقط در مناطق آزاد کشور امکانپذیر است؟

ثبت شرکت بدون مالیات امکان پذیر نیست و با توجه به فعالیت شرکت مالیات تعیین می شود. البته این موضوع فقط برای مناطق آزاد امکانپذیر است و در صورتی که قصد داشته باشید در مناطق آزاد شرکت خود را به ثبت برسانید، می توانید از معافیت مالیاتی 20 ساله بهره مند شوید.

ثبت شرکت بدون مالیات

اشخاص برای انجام فعالیت‌های مختلف و با اهداف مشخصی اقدام به تشکیل شرکت می‌کنند. در صورت تصمیم به تشکیل شرکت، اشخاص در مرحله اول باید نسبت به ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها اقدام نمایند. پس از ثبت شرکت در اداره ثبت شرکت‌ها، اقدامات دیگری ازجمله تعیین حوزه مالیاتی، دریافت کد اقتصادی و … باید انجام شود. اما گاهی اوقات پس از تشکیل شخصیت حقوقی، شرکت فعالیتی ندارد. به این نوع شرکت‌ها، شرکت ثبت‌شده بدون فعالیت گفته می‌شود. توجه داشتید که شرکت چه فعالیت داشته باشد یا نه موظف است ثبت شرکت را انجام دهد.

فقط در صورتی می توانید از مزیت های ثبت شرکت بدون مالیات استفاده نمایید که یا درخواست عدم فعالیت شرکت خود را ارسال نموده و یا شرکت و کسب و کار خود را در مناطق آزاد که از معافیت مالیاتی 20 ساله برخوردار هستند راه اندازی و ثبت نمایید.

ما در این مطلب به‌صورت خاص در خصوص مالیات شرکت ثبت‌شده بدون فعالیت و ثبت شرکت بدون مالیات مطالبی را ارائه می‌کنیم. اگر شرکت شما بدون فعالیت است، حتماً مطلب ما را دنبال نمایید تا گرفتار جریمه‌های مالیاتی سنگین نشوید.

انواع مالیات شرکت

مالیات شرکت‌ها بر اساس نوع کاربرد آن‌ها در اقتصاد کشور و همچنین نوع کالا به دو دسته تقسیم می‌شوند:

مالیات مستقیم

مالیات غیر مستقیم

هر یک از دسته‌های کلی مالیات مستقیم شرکت و مالیات غیرمستقیم شرکت دارای زیرمجموعه‌هایی هستند که به هر یک خواهیم پرداخت.

ثبت شرکت بدون مالیات مستقیم

این نوع از مالیات، همانطور که از نامش نیز پیداست، مستقیما از درآمد افراد و شرکت‌ها مطالبه می‌شود. در این نوع از مالیات، یک پرداخت کننده و منبع مالیاتی مشخص با سازمان مالیات روبروست و تنها او موظف به پرداخت مالیات است. مالیات مستقیم خود به دو نوع مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی تقسیم می‌شود که هر یک از دو نوع مالیات بر درآمد و مالیات بر دارایی دارای زیرمجموعه‌های منحصر به فرد خود هستند که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

1.مالیات بر درآمد

همانطور که از نامش نیز پیداست، این مالیات مستقیما از درآمد کسب و کار مطالبه می‌شود. مالیات بر درآمد، که اولین نوع از مالیات مستقیم است خود شامل پنج دسته می‌باشد. این پنج دسته عبارتند از:

مالیات بر درآمد املاک

مالیات بر درآمد مشاغل

مالیات بر درآمد کشاورزی

مالیات بر درآمد اشخاص حقوقی ( که همان مالیات شرکت‌هاست)

مالیات بر درآمد اتفاقی

2.مالیات بر دارایی

دومین نوع از انواع مالیات مستقیم، مالیات بر دارایی است. مالیات بر دارایی خود بر سه نوع متفاوت وجود دارد. ماین سه نوع عبارتند از:

  • مالیات بر ارث
  • حق تمبر
  • مالیات بر اراضی

ثبت شرکت بدون مالیات غیر مستقیم

این نوع از مالیات به صورت غیر مستقیم از مصرف کننده مطالبه می‌شود. بدین صورت که بر قیمت کالا تاثیر می‌گذارد و به صورت سالیانه مبلغی مبنی بر افزایش قیمت بر کالای مصرفی وارد می‌شود. این نوع از مالیات معمولا از سوی مردم حس نمی‌شود و برخی حتی متوجه آن نیز نخواهند شد.

مالیات غیرمستقیم نیز خود به دو نوع وجود دارد. این دو نوع عبارتند از:

  • مالیات بر واردات
  • مالیات معاملات

ثبت شرکت بدون مالیات

ثبت شرکت بدون مالیات؛ چه شرکت‌هایی معاف هستند؟

همانطور که پیشتر نیز اشاره کردیم پرداخت مالیات پس از ثبت شرکت امری اجباری بوده و عدم پرداخت آن جرایمی در پی خواهد داشت. اما برخی از شرکت‌ها می‌توانند با ارئه مدارک و لوایح خاص قانونی از پرداخت کل مالیات و یا بخشی از آن معاف شوند یا اقدام به ثبت شرکت بدون مالیات کنند.

در این شرایط و برای ثبت شرکت بدون مالیات، لازم است شرکت پس از ثبت و در هنگام محاسبه مالیات خود به اداره دارایی مراجعه کند و موارد و مدارک لازم را به طور کامل و مستند تسلیم آنجا کند تا موفق به ثبت شرکت بدون مالیات شود. ثبت شرکت بدون مالیات نیازمند اطلاعاتی در زمینه ثبت شرکت و تسلط بر قوانین و مقررات مرتبط با سازمان مالیات و همچنین اداره ثبت کشورها می‌باشد. لذا بهتر است در زمینه ثبت شرکت بدون مالیات از یک فرد متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

به طور کلی می‌توان گفت که تمام شرکت‌ها، تعاونی‌ها و موسسات غیر تجاری می‌توانند مشمول معافیت مالیات شوند و ثبت شرکت معاف از مالیات امری ممکن است. لازم به ذکر است که موسسات غیرتجاری تنها در صورتی که به فعالیت در زمینه‌های خیرخواهانه و عوام پسندانه بپردازند و هیچ سودی از آن کسب نکنند می‌توانند از مالیات معاف شوند. در شرایط دیگر برای ثبت شرکت بدون مالیات لازم است شرکت‌هایی را که مشمول معافیت مالیاتی می‌شوند را بشناسید و آگاهانه نسبت به ثبت شرکت بدون مالیات اقدام کنید.

برخی از شرکت های معاف از مالیات به شرح زیر هستند:

  • تمام شرکت های فعال در زمینه کشاورزی که درآمد حاصل از فعالیت آن‌ها از راههای کشاورزی ، دامداری ، دامپروری ، پرورش ماهی ، زنبور عسل و طیور ، صیادی و ماهیگیری ، احیای مراتع و جنگل ها ، باغات و باغستان ها و … از مالیات معاف هستند و می‌توانید نسبت به آن‌ها برای ثبت شرکت بدون مالیات اقدام کنید.
  • دومین گزینه پیش روی شما تمام شرکت‌های تعاونی و سهامی عام هستند که از 25 درصد تخفیف معافیت مالیاتی برخوردارند.
  • سومین گزینه که می‌توانید با اتکا به آن نسبت به ثبت شرکت را بدون پرداخت مالیات اقدام کنید واحدهای تولیدی و یا معدنی بخش‌های خصوصی و تعاونی هستند که مجوز بهره برداری آن‌ها از سال 1381 به بعد دریافت شده. این شرکت‌ها از تاریخ شروع بهره برداری و یا استخراج، تا 80 درصد و به مدت 4 سال از پرداخت مالیات معاف می باشند. البته شرکت‌ها و تعاونی‌های گفته شده در صورتی که در مناطق کمتر توسعه یافته به ثبت برسند، می‌توانند تا 100 درصد معافیت مالیاتی نیز بگیرند.
  • چهارمین انتخاب شما اگرچه شما را از تمام مالیات معاف نمی‌کند، اما از پرداخت 50 درصد آن معاف خواهید بود. تمامی شرکت‌هایی که در زمینه‌ها ایرانگردی و جهانگردی فعالیت دارند و پروانه بهره برداری خود را از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده باشند، جزء این دسته هستند.
  • تمام شرکت‌های تعاونی و شرکت های خصوصی که در محدوده آبریز تهران قرار دارند و تعداد کارکنان آن‌ها حداکثر 50 نفر باشد ، چنانچه تاسیسات کاری خود را به خارج از شعاع یکصد و بیست متری تهران انتقال دهند تا 10 سال معاف از مالیات خواهند بود و می‌توانید با آن‌ها نسبت به ثبت شرکت بدون مالیات اقدام کنید.
  • شرکت‌هایی که در زمینه امور انتشاراتی و مطبوعاتی و فرهنگی و هنری و با مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می‌کنند نیز می‌توانند گزینه منسبی برای شما در ارتباط با ثبت شرکت بدون پرداخت هیچگونه مالیاتی می‌باشند.
  • تمام شرکت‌هایی که در منطق آزاد به ثبت می‌رسند از زمان بهره‌برداری به مدت 20 سال معاف از مالیات هستند. پس می‌توانید برای ثبت کسب و کار بدون پرداخت مالیات در این مناطق اقدام کنید.

شرکت بدون مالیات و فعالیت چه شرکتی است؟

اگر ثبت شرکت شما به هر دلیلی (ورشکستگی، عدم دریافت مجوزهای لازم، راکد بودن بازار و …) هیچگونه گردش مالی نداشته باشد (حتی برای مصارف شخصی)، شرکت غیرفعال محسوب می شود.
توجه داشته باشید که شرکت غیرفعال را نمی توان به حال خود رها کرد و برای در امان ماندن از جرایم مالیاتی باید اقداماتی برای آن انجام داد.

شرکت ها پس از آن که به ثبت رسیدند موظف هستند تا با مراجعه به اداره دارایی پرونده مالیاتی و دفاتر قانونی خود را دریافت نمایند. این شرکت ها هر ساله باید این دفاتر را در موعد مقرر دریافت کنند و با تکمیل آنها به اداره دارایی برای یک سری قوانین مالیاتی و دولتی تحویل دهند.

در مبحث ثبت شرکت بدون مالیات باید بدانید که گاهی ممکن است شرکتی همه فعالیت های ثبتی را انجام دهد ولی کد اقتصادی و پرونده دارایی را دریافت نکنند و یا بعد از مدتی فعالیت به هر دلیل فعالیت خود را متوقف نمایند. شرکت هایی که به هر دلیل هیچ فعالیتی در آنها انجام نمی شود و حتی کوچکترین قرارداد و خرید و فروشی در این شرکت ها انجام نمی شود شرکت های غیر فعال یا بدون فعالیت هستند که باید در این خصوص اداره دارایی اظهارنامه عدم فعالیت شرکت و اطلاعات لازم را دریافت نماید. عدم دریافت اطلاعاتی توسط این اداره به منظور عدم ارائه دفاتر محسوب می شود و نه عدم فعالیت شرکت.

به همین دلیل توصیه می شود که شرکت هایی که پس از آگهی و ثبت شرکت خود اقدامی انجام نمی دهند و یا بعد از مدت زمانی مشخص قصد انجام عملیاتی را ندارند این موضوع را با نامه ای  تحت عنوان نامه عدم فعالیت به اداره دارایی اطلاع رسانی کنند و درخواست عدم فعالیت شرکت خود را ثبت نمایند.

بنابراین با تشکیل شخصیت حقوقی در هر قالب تعریف شده در قانون تجارت وظایفی بر عهده شرکت ها است که باید هر ساله  انجام دهند و در صورت عدم انجام این فعالیت ها موجبات جریمه مالیاتی و یا علی الراس شدن مالیات را برای خود فراهم می کنند.

در نتیجه شرکت پس از ثبت ، اولین اقدامی که باید انجام دهد این است که تشکیل پرونده مالیاتی بدهد. برای این کار باید حوزه مالیاتی خود را مشخص کند تا بتواند در پایان سال مالی تعیین شده در اساسنامه شرکت فعالیت و یا عدم فعالیت خود را به اثبات برساند. این موضوع از آنجایی بیشتر اهمیت پیدا می کند که در زمان نهایی شدن ثبت شرکت خود اداره ثبت شرکت ها هم موضوع را از طریق نامه ای به اداره دارایی گزارش می دهد.

اظهارنامه مالیاتی برای شرکت بدون فعالیت

اظهارنامه مالیاتی چه به صورت خود اظهاری باشد و چه خود سازمان امور مالیاتی در اختیار مودیان قرار دهد (گویا تا سال ۱۴۰۳ هجری شمسی اتفاق افتد)، کارنامه مالی است که همه ساله، اشخاص حقیقی و حقوقی مشمول مالیات، به منظور محاسبه مالیات خود،  به سازمان مالیاتی تقدیم می کنند و اکنون، با خود اظهاری الکترونیکی، فرآیند ها تحت سامانه متمرکز انجام می شود. برای ثبت شرکت بدون مالیات باید به این موضوع توجه ویژه داشته باشید.

تنظیم اظهارنامه مالیاتی شرکت بدون فعالیت

تا پیش از سال ۱۳۹۱، مودیان مالیاتی می بایست اظهارنامه های کاغذی را از مراجع مربوطه خریداری و نسیت به تکمیل و ارسال آن اقدام می نمودند.  این کار، زمان گیر و هزینه بر بود. به منظور تکریم مودیان و تسهیل و تسریع فرآیند ارسال و دریافت  و تحلیل  اطلاعات مودیان مالیاتی، اظهارنامه الکترونیکی از سال ۱۳۹۱، در دستور کار قرار گرفت و شما می توانید با مراجعه به سایت سازمان امور مالیاتی، نسبت به تکمیل و تسلیم اظهارنامه مالیاتی اینترنتی اقدام کنید و کد رهگیری  دریافت کنید. اکنون برای اظهارنامه ارزش افزوده و دریافت پلمپ دفاتر  نیز، فرآیند ها در سامانه های مربوطه در بستر فضای مجازی انجام می شود.

 

ثبت شرکت بدون مالیات

 

نکته: ثبت شرکت بدون مالیات امکان پذیر نمی باشد.

نمونه اظهارنامه مالیاتی برای اعلام عدم فعالیت (اشخاص حقوقی)

ریاست محترم امور مالیاتی …
با سلام
احتراماً بدینوسیله اعلام می دارد شرکت …. به شماره ثبت …. و کلاسه پرونده …. از تاریخ …. هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.
مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.
مهر و امضاء

نمونه اظهارنامه مالیاتی شرکت بدون مالیات برای اعلام عدم فعالیت (اشخاص حقیقی)

ریاست محترم امور مالیاتی…
با سلام
احتراماً بدینوسیله اعلام می دارد اینجانب …. به کدملی …. و کلاسه پرونده …. دارای واحد صنفی … از تاریخ …. هیچگونه فعالیت اقتصادی نداشته و عدم فعالیت شرکت خود را اعلام می دارد.
مراتب جهت اطلاع و درج در پرونده مالیاتی حضورتان ایفاد می گردد.
امضاء

معیار های تشخیص شرکت ‌های بدون فعالیت برای ثبت شرکت بدون مالیات

برخی از معیار های تشخیص شرکت‌ های بدون فعالیت عبارتند از:

شرکت هیچ‌ گونه گردش بانکی و پولی نداشته باشد.

هیچ گونه فعالیتی در شرکت صورت نگیرد.

هیچ گونه قرارداد خرید و فروشی در شرکت منعقد نشود.

اقدامات ضروری شرکت بدون فعالیت

اگر شرکتی در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت برسد اما به هر دلیلی در ابتدای امر یا در اواسط کار از انجام هرگونه فعالیت خودداری نماید، باید اقداماتی را انجام دهد. در حقیقت شرکت‌های بدون فعالیت نیز باید اقداماتی انجام دهند. این اقدامات عبارت است از:

شرکت‌های بدون فعالیت ملزم به تهیه دفاتر قانونی و اظهارنامه مالیاتی هستند.

نامه عدم فعالیت شرکت‌های بدون فعالیت باید در ابتدای ۴ ماه سال مالی اعطا شود. در صورت عدم تحویل در موعد مقرر جریمه مالیاتی به شرکت تعلق می‌گیرد.

اظهارنامه‌های ارزش‌افزوده به‌صورت صفر در مهلت مقرر تحویل داده شوند.

عدم فعالیت شرکت مربوط به سال مالی قبل است. در خصوص سال مالی آتی نمی‌توان اعلام عدم فعالیت کرد.

انجام هرگونه خریدوفروش توسط اعضا در صورت عدم فعالیت ممنوع می‌باشد. این امر به این دلیل است که خریدهای شخصی نیز به‌عنوان فعالیت شرکت محاسبه می‌شود.

برای هر سال مالی باید اقدام به اعلام عدم فعالیت کرد؛ به‌عبارت‌دیگر اعلام یک‌بار عدم فعالیت شرکت برای کل حیات شرکت کفایت نمی‌کند.

درصورتی‌که مدت‌زمان زیادی از عدم فعالیت شرکت بگذرد شرکت منحل خواهد شد.

بدون تشکیل پرونده مالیاتی و یا دارایی نمی‌توانید نامه عدم فعالیت تنظیم کنید.

درصورتی‌که فاکتور خریدوفروشی در تضاد با مدارک ارائه شده توسط شرکت‌های بدون فعالیت به اداره مالیاتی ارائه شود، شرکت‌های بدون فعالیت مشمول جریمه‌های سنگین مالیاتی می‌شوند.

اگر در اساسنامه آورده نقدی دارند، باید در حساب بانکی و در اظهارنامه عملکرد نشان داده شود تا بتوانید از مزیت های ثبت شرکت بدون مالیات استفاده نمایید.

نکته: ثبت شرکت بدون مالیات امکان پذیر نمی باشد.

برای ثبت شرکت بدون مالیات انحلال بزنیم یا عدم فعالیت؟

مسئله دیگری که در مورد شرکت های غیرفعال مطرح می شود بحث انحلال شرکت است.
توجه داشته باشید که انحلال به معنای مرگ شرکت است و اگر قصد دارید در آینده فعالیت خود را از سر بگیرید بهتر است شرکت را بدون فعالیت باقی نگه دارید و درخواست انحلال شرکت را ثبت نکنید.
در هر صورت اگر تمام نکات را رعایت کنید و طبق قانون پیش بروید، هیچگونه مسئله دردسرسازی برایتان پیش نخواهد آمد.
به همین علت توصیه ما این است که برای ثبت شرکت بدون مالیات اقدامات مربوط به عدم فعالیت شرکت و انحلال شرکت را به افراد متخصص و کارشناسان خبره بسپارید تا هیچگونه نگرانی از بابت مالیات، رفت و آمدهای غیرضروری و … نداشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره