پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت برند

ثبت برند جهانی با راهنمای کامل از 0 تا 100 مراحل و مدارک ثبت

ثبت برند جهانی با راهنمای کامل از 0 تا 100 مراحل و مدارک ثبت

ثبت برند جهانی چیست و نیازمند چه مدارکی است؟ برای ثبت برند بین المللی باید چه شرایطی را رعایت کنیم؟ مهم ترین ضوابط و راهنمای ثبت بین المللی برند کدام است؟ بهترین روش هایی که می توانیم از طریق آن ها برند خود را به صورت کامل در کشور های مقصد ثبت کنیم کدام است؟

ثبت برند جهانی

ثبت برند جهانی در واقع هم معنی با دو کلمه‌ی “جهانی سازی” و ” تجاری سازی” برند است. نماد ثبت برند‌ جهانی R است و این علامت نشانی هویت جهانی برند شما می باشد. شما با ثبت برند جهانی، خدمات یا کالای خود را می توانید جهانی کنید ولی این جمله به این معنا نیست که برند شما را همه‌ کشورهای جهان بشناسند بلکه فقط با ثبت برند جهانی خود از حمایت های آن بهره خواهید برد.

با ثبت برند بین المللی می توانید فعالیت‌ها را برای پیشرفت های آینده در سطح دنیا فراهم آورید و اولویت بیشتری نسبت به رقبا در ورود به بازارهای دور دست برخوردار خواهید شد. ثبت جهانی برای یک دوره ده ساله می باشد و در صورتی که صاحب علامت قصد تمدید دوباره را داشته باشد، این امکان وجود دارد و در صورتی که تمدید در زمان مشخص شده انجام نشود، علامت بی ارزش می‌شود و مالکیت برند از بین می رود.

ثبت برند لاتین

برند های مشهور و با ارزش جهان بر اساس گزارش کمپانی اینتر برند تا این لحظه، به ترتیب ذیل می باشد :

کوکاکولا( ارزش برند ۷۰ میلیارد دلار )

آی یی ام ( ارزش برند ۶۵ میلیارد دلار )

مایکروسافت ( ارزش برند ۶۱ میلیارد دلار)

گوگل ( ارزش برند ۴۴ میلیارد دلار)

کمپانی جنرال الکترونیک ( ارزش برند ۴۳ میلیارد دلار )

مک دونالد( ارزش برند ۳۴ میلیارد دلار)

اینتل ( ارزش برند ۳۲ میلیارد دلار)

نوکیا ( ارزش برند ۲۹ میلیارد دلار)

والت دیزنی ( ارزش برند ۲۸ میلیارد دلار)

هیولت پاکارد ( ارزش برند ۲۷ میلیارد دلار)

آمار کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد UNCTAD سوئیس نشانگر این می باشد که اکثر شرکت هایی که موفق به اخذ نمایندگی برندهای معتبر می گردند، در زمره ی شرکت هایی می باشند که دارای ثبت برند جهانی هستند. بدین جهت، شرکت های بزرگ و موفق همیشه به دنبال راه هایی می باشند که از آن طریق بتوانند عواملی را که در افزایش ارزش نام تجاری تاثیر دارند افزایش دهند.

روش های ثبت برند بین المللی و جهانی

ثبت برند بین المللی به دو روش موافقتنامه (trips) و مادرید انجام می‌شود.

توافق نامه trips

این توافقنامه بر پایه WTO (سازمانی بین المللی است که قانون های جهانی مربوط به تجارت را تنظیم می کند و به حل اختلافات میان اعضا می پردازد) است. بیشتر از 150 کشور این موافقت نامه را امضا کرده اند و عضو آن هستند. براساس این توافق نامه، برند بدون هیچ واسطه ای در سوئیس ثبت جهانی می شود، به این معنی که متقاضی ثبت برند برای جهانی شدن لازم نیست برند خود را در کشور مبدأ ثبت کند. قابل ذکر است که کشور ما یعنی ایران عضو این توافق نامه نیست.

توافق نامه مادرید

در این توافق نامه شرط اول برای ثبت برند جهانی ثبت آن در کشور مبدأ می باشد. ٨٥ کشور عضو این توافقنامه هستند. جهت عضویت در این نوع سیستم، افراد متقاضی باید یک اظهارنامه بین المللی را به سازمان مالکیت صنعتی بدهند و از بین کشورهای عضو این توافقنامه، کشورهای مورد نظر خود را انتخاب و فعالیت خودشان را در آن ها شروع کنند و همچنین از حمایت های آن ها نیز بهره مند شوند.

شخص متقاضی (حقوقی یا حقیقی) باید اظهارنامه مذکور را به یکی از زبان های اسپانیایی، انگلیسی یا فرانسه ترجمه کند.

مدارک ثبت برند و لوگو تجاری در سال 1401

مدارک مورد نیاز جهت ثبت برند جهانی

  • نامه درخواست ثبت بین المللی علامت خطاب به اداره ثبت علائم تجاری با درج اسامی کشورهای مورد نظر
  • معرفی نامه بر روی سربرگ شرکت همراه با امضاء مدیران و دارندگان حق امضاء همراه با مهر شرکت ( اشخاص حقوقی ) و در صورت مراجعه وکیل رسمی ارائه وکالتنامه دادگستری
  • تکمیل فرم مخصوص لاتین پس از تعیین کشورهای مورد نظر متقاضی برای ثبت برند بین المللی
  • تصویر شناسنامه و کارت ملی مدیران و دارندگان حق امضاء شرکت و روزنامه تاسیس و آخرین تغییرات شرکت ( در صورت وجود)
  • برگه محاسبه هزینه ها همراه با مهر و امضاء متقاضی (Fee Calculation)
  • ارائه وکالتنامه رسمی در صورتی که امور توسط وکیل انجام می شود.

مزیت های ثبت برند بین المللی

مزایای ثبت‌ برند بین المللی به قرار ذیل است:

ثبت جهانی برند می تواند برای شرکت ها وجهه و شهرت ایجاد کند و ابزار مناسبی جهت بازاریابی باشد.

پس از ثبت با قرار دادن علامت مخصوص بالای نام تجاری خود، اعتبار بین المللی به دست می آورید.

با ثبت برند، گسترش تجارت جهانی امکان پذیر می گردد و طیف وسیعی از مصرف کنندگان مختلف در سراسر جهان با این برندها آشنا خواهند شد.

ثبت قانونی یک نام تجاری برای آن حمایت قانونی فراهم می کند و از سوء استفاده طرح توسط تقلید کنندگان جلوگیری به عمل می آورد.

ثبت برند هزینه های بازاریابی کمتر و در مقابل کسب سود بیشتر را به همراه خواهد داشت.

قوانین ثبت برند

راهنمای کامل ثبت برند بین المللی

ثبت برند بین المللی همان ثبت بین المللی برند را می گویند. اینکه شما بخواهید از دست ثبت های متوالی و هزینه های متوالی ثبت برند در کشور های دیگر رها شوید و یکبار فقط برند خود را به صورت بین المللی به ثبت برسانید نیازمند یک سری سلسله قواعد و مقررات است.

برای ثبت بین المللی برند باید با تبعیت از قوانین سیستم مادرید برند را در سازمان جهانی ثبت برند یا wipo به ثبت رساند. از آنجایی که ایران هم جزو کشور های عضو این اتحادیه و سازمان جهانی ثبت‌برند است شما به راحتی می توانید برندی که متناسب با شرایط قانونی تعریف شده در استاندارد های سازمان جهانی ثبت برند باشد را بصورت بین المللی به ثبت برسانید مشروط به اینکه ابتدا برند را در داخل کشور خودتان به صورت رسمی و قانونی به ثبت رسانده باشید.

در واقع پیش شرط ثبت برند جهانی، ثبت داخلی برند در کشور متقاضی است. قوانین ثبت برند در ایران دقیقا الگو پذیری از قوانین بین المللی ثبت برند با چند تفاوت جزئی است. بنابراین بیشترین تاثیر در پذیرش برند شما را طرح قابل قبول شما خواهد داشت.  کشور هایی که برند خود را بصورت جهانی به ثبت رسانده باشند دیگر نیازی نیست در سایر کشور ها بصورت جداگانه برند خود را به ثبت برسانند و با ثبت تنها یکبار برند بصورت جهانی برند شما در بالغ از ٨٥ کشور معتبر شناخته می شود و مورد حمایت است.

برای ثبت جهانی برند پس از اینکه برند خود را در داخل ایران به ثبت رساندید باید درخواستی به دفاتر منطقه ای سازمان ثبت جهانی‌ برند  ارسال نمایید. باید توجه داشته باشید که برند بین المللی و یا جهانی تنها از طریق دفاتر مالکیت معنوی هر یک از کشور های عضو سیستم مادرید امکان پذیر است.

برای ارائه درخواست باید  عنوان اداره ثبت کننده علامت تجاری آورده شود و همچنین در این فرم و یا برگه باید نام کشور هایی را که خواهان حمایت از برند خود در آنها هستید را در فرم ذکر کنید. سپس دقیقا همان مدارکی که برای ثبت داخلی برند ارائه کردید را باید آماده و ارائه نمایید و تفاوتی در این اسناد نباید باشد. گواهینامه ثبت برند بصورت داخلی و اظهارنامه ثبت برند نیز باید پیوست شود.

اما اگر متقاضی یک شخصیت حقوقی بود باید معرفی نامه ای بر روی سربرگ اصلی شرکت به همراه وکالتنامه وکیل شرکت یا نماینده ثبت برند شرکت ارائه شود.

سپس در سایت سازمان جهانی ثبت‌ برند باید با توجه به نوع برند مورد درخواست  و تقاضای ثبت در کشور های  عضو موافقتنامه هر یک از فرم های  MM3, MM2, MM1 تهیه و در سه نسخه تکمیل شود.

نهایتا باید هزینه های ثبت برند با واحد پول سوئیس یعنی فرانک پرداخت شود. نسبت تعیین هزینه ثبت جهانی‌برند به تعداد کشور های مورد درخواست شما برای حمایت از برند، تعداد طبقات ثبت برند و کالاهایی که خواهان ثبت برند برای آنها هستید بستگی دارد.

سازمان جهانی‌ ثبت برند برای سهولت کشور ها و متقاضیان ثبت برند در هر منطقه اقدام به ایجاد یک نمایندگی اصلی نموده است. درخواست های ثبت برند برای این نمایندگی ها و به زبان های انگلیسی ، فرانسوی و یا اسپانیایی باید ارسال شود . این نمایندگی ها کاملا اختیارات لازم برای ثبت برند را دارند.

فراموش نکنید ثبت برند بین المللی بسيار می تواند در اعتبار شرکت و برند شما تاثیر گذار باشد. برای ثبت برند بصورت بین المللی و جهانی باید تخصص لازم حقوقی بخصوص در موضوعات قانونی و حقوقی بین المللی را داشته باشید. از این رو برای سهولت در امر ثبت بین المللی و یا جهانی برند و علامت تجاری خود بهتر است با وکلای کار آزموده سامانه پایدار ثبت تماس گرفته و از خدمات ما بهره مند شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره