پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت برند

فرق برند با لوگو و علامت تجاری چیست؟ و تعریف کامل برند و لوگو

فرق برند با لوگو و علامت تجاری چیست؟ و تعریف کامل برند و لوگو

لوگو یا علامت تجاری هر کسب و کار به چه معناست؟ فرق برند با لوگو و علامت تجاری چیست؟ برند چیست و چه تفاوت هایی با لوگو و علامت تجاری دارد؟ مراحل و مدارک ثبت علامت تجاری و برند با هم چه تفاوت هایی دارند؟

در ادامه به صورت کامل پاسخ تمامی این سوالات را از کارشناسان پایدار ثبت دریافت خواهید کرد و متوجه می شوید که فرق ثبت برند و ثبت شرکت چیست؟ و فرق برند با لوگو و علامت تجاری چیست؟

قبل از اینکه در این مقاله ی جامع به سراغ تفاوت ثبت برند و لوگو بپردازیم، ابتدا از شما اجازه می خوام، تا کمی از برند، تعریف علامت تجاری و تعریف لوگو بنویسم؛ که در تعریف این علائم، اگر به خوبی دقت شود، می توان به راحتی فرق  برند ، لوگو و علامت تجاری را درک کرد. در ادامه ی این مقاله که توسط تیم متخصص و خبره ی ثبت پایدار نوشته شده است، نکات بسیار مهمی در خصوص این علامت ها و تفاوت های آنان صحبت می شود؛ پس با ما همراه باشید.

تعریف برند

کلمه ی برند را در طول روز بسیار می شنویم. معمولا می‌شنویم پوشاک و کالاهایی که از محبوبیت بالایی برخوردارند و مردم حاضرند برایشان هزینه کنند، برند هستند. و بارها این پیشنهاد را شنیده‌ایم که از برندی خاص خرید کنید، چون کیفیت بالایی دارد؛ اما منظور از فرق برند با لوگو و علامت تجاری چیست؟ اصلا برند چیست؟

جالب است بدانید که در قوانین جمهوری اسلامی ایران، چیزی تحت عنوان برند وجود ندارد. در واقع برند اصطلاح رایجی است که در کسب و کار و بین بازاریان کاربرد دارد. و از نظر حقوقی جایگاهی ندارد.

درخواست ثبت برند

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : مشخصات برند
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات

قانون ثبت اختراعات، طرح‌های صنعتی و علائم تجاری، در این باره گفته است:

«تعریف علامت تجاری‌، علامت جمعی و نام تجاری عبارتند از:
‎‎‎الف – علامت یعنی هر نشان قابل رؤیتی که بتواند کالاها یا خدمات اشخاص حقیقی یا حقوقی را از هم متمایز سازد.
‎‎‎ب – علامت جمعی یعنی هر نشان قابل رؤیتی که باعنوان علامت جمعی در اظهارنامه ثبت معرفی شود و بتواند مبدأ و یا هرگونه خصوصیات دیگر مانند کیفیت کالا یاخدمات اشخاص حقیقی و حقوقی را که از این نشان تحت نظارت مالک علامت ثبت شده جمعی استفاده می‌کنند متمایز سازد.
‎‎‎ج – نام تجارتی یعنی اسم یا عنوانی که معرف و مشخص کننده شخص حقیقی یا حقوقی باشد.»

در واقع آنچه در قوانین آمده است تعریف علامت و نام تجاری است. حال باید ببینیم هرکدام از این‌ها از نظر قانون‌گذار چیست و چه آثاری دارد پس در ادامه ی مقاله ما را همراهی کنید و از تعاریف هر یک به طور کامل بخوانید:

تعریف علامت تجاری

تعریف علامت تجاری

علامت تجاری ای که شما برای خود بر می گزینید، باید نشان دهنده ی فعالیت شما باشد. یعنی طوری تعیین شود که هرکس نام تجاری شما را شنید و یا علامت تجاری شما را مشاهده کرد، بتواند حوزه ی فعالیت شما را تشخیص دهد. درواقع علامت تجاری نشانه، علامت، تصویر، ترسیمات یا شکلی است که با هدف متمایزکردن محصولات و خدمات شما با محصولات و خدمات سایر رقبا طراحی می‌شود. و از این جهت اهمیت بسیار زیادی در ادامۀ فعالیت شما خواهد داشت. شما همچنین می توانید برای مطلع شند از طبقه بندی های علائم تجاری، مقاله ی طبقه بندی علائم تجاری و صنعتی را مطالعه کنید.

ثبت برند یکی از مسائلی است که باید به صورت فوری انجام گیرد. پیشنهاد میکنیم به شما مراحل ثبت برند فوری را در مقاله مراحل ثبت برند فوری به شیوه نوین مطالعه کنید.

تعریف نام تجاری کسب و کار

بعد از ثبت شرکت باید بدانید که در حقیقت تعریف نام تجاری به این شکل است که، نشان می دهد نام تجاری همان عبارت یا کلمه ای است که افراد برای محصولات و یا خدمات خود تعیین می کنند. هدف از انتخاب نام تجاری این است که، افراد با شنیدن این نام، به سرعت یاد کالاها یا خدمات شما بیوفتند. مانند کاری که پپسی کرده است، و قطعا شما با شنیدن این نام تجاری، فورا یاد نوشابه های با کیفیت آن می افتید.

ارزشمند بودن نام تجاری، در میان تمامی مدیران موفق کاملا مشخص است، همانطور که تمامی شرکت های موفق، تعریف علامت تجاری و نام تجاری را به خوبی درک کرده و در انتخاب درست آن، تمام تلاش خود را می کنند.

همانطور که در ابتدای مقاله ی تفاوت ثبت برند و لوگو بیان شد، چیزی به عنوان برند به صورت قانونی در ایران وجود ندارد؛ و تعریف لوگو نیز در منظور همان تعریف علامت تجاری است، که در بخش های بالا به صورت واضح و با مثال برای شما تعاریفی از علائم تجاری و نام تجاری بیان کردیم؛ حال به سراغ برند می رویم تا با آن کمی بیشتر آشنا شویم و بتوانید عملیات ثبت برند تجاری موضوعات مختلف را به راحتی انجام دهید.

تعریف مفهومی برند

برند را می توان همان تعریف لوگو یا علانت تجاری دانست، با این تفاوت که علانت تجاری، تنها نشانی از یک محصول است که جهت بهتر دیده شدن و متفاوت بودن از سایر محصولات یکسان و مشابه مورد استفاده قرار می گیرد، در حالی که برند طی پرسه زمانی طولانی تری در ذهن و روح مشتری ماندگاری دارد؛ در واقع با برند ، دیگر مشتری دغدغه ی انتخاب محصول را نخواهد داشت و بدون تکاپو در هنگام مواجه با چندین نام ، محصول برندسازی شده را انتخاب خواهد کرد.

خب حالا بعد از تعریف علامت تجاری و برند، به نظر که تفاوت ثبت برند و لوگو را درک کرده باشید، ولی اگر هنوز هم متوجه فرق برند با علامت تجاری نشده اید، این بخش آخر که به نظر ما بخش جمع بندی مقاله است را به خوبی مطالعه کنید تا از تفاوت ثبت برند و لوگو با خبر شوید تا بهترین لوگو را به ثبت برسانید و برای آن برند سازی کنید.

فرق برند با لوگو و علامت تجاری چیست؟

نمی توان برند را همان تعریف علامت تجاری در نظر گرفت! علامت تجاری، تنها نشانی از سازمان یا شرکت است، در حالی که برند ماندگاری نام در ذهن و روح مشتری می باشد، و تنها زمانی می توانیم بگوییم برند موفقی است که در روح و قلب مشتری نفوذ کرده و مشتری در هنگام مواجه با چندین نام، نیازی به تکاپو در ذهن خود نداشته باشد و بی نیاز از تفکر محصول را انتخاب نماید.

در تعریف، یک علامت تجاری در واقع، سمبلی بوده که مشخصات شرکت را نمایان می سازد و به عنوان بخشی از هویت شرکت تلقی می گردد؛ لوگو ابزار با ارزشی جهت شناخت سریع تر شرکت به حساب می آید. لوگو چهره و منظر هر علامت تجاری است (تفاوت دقیق ثبت برند و لوگو)، بنابراین طرح آن از اهمیت زیادی برخودار می باشد. اگر یک لوگو (علامت تجاری) به خوبی و درست طراحی شود، قدرت و ارزش برای نام تجاری یا برند خواهد بود.

کمک تعریف علامت تجاری به درک بهتر برند

علامت تجاری، ابزاری است که به افراد کمک می‌کند سریع‌تر به ذهن مشتری راه بیابند، اما اینها برند یا تعریفی از برند نیست؛ یک تحقیق در مورد فرق برند با علامت تجاری نشان داده: ذهن افراد، در هنگام مواجهه با برند های مختلف، عکسبرداری شده، و مشخص شده که ذهن افراد در مواجهه با نامها و برند های نا آشنا به تکاپو افتاده، و این حالت در هنگامی که مغز ما از فعالیت های فکری روزانه خسته است اجازه نمی دهد تا نامهای جدید در ذهن شکل گیرند؛ ولی در حالتی که نام برند آشنا بوده، ذهن آرام بوده و به راحتی انتخاب خود را انجام خواهد داد.

 

عوامل مهم در شکل گیری برند

یکی از عوامل مهم و گاهی مهم ترین ابزاری که در شکل گیری یک برند مهم به شمار می رود، علامت تجاری است، لوگو تایپ یا نشانه نوشته، اغلب نام خاصی برای یک شرکت، مجموعه یا کالا و گاهی تنها یک نوشته حتی فاقد معنی است، که با طراحی خاص و متفاوت ارائه نشده تا به ذهن ها بنشیند. در اکثر اوراق اداری در یک نگاه سریع اولین چیزی که به نظر مخاطبان می رسد، علامت تجاری آن است، نام شرکت یا شخص حقیقی و … که در بسیاری موارد مهم ترین پیام است. بیشترین کاربرد لوگوها آن است که برای مخاطب قابل شناسائی باشند.
برند،تلقین به مشتری نیست بلکه باعث فرایندی می شود تا پردازش ذهن به سمتی رود تا نیاز به تکاپو و تلاش برای انتخاب نداشته باشد. معنای بازاریابی در اقتصاد امروزه تنها فروش بیشتر و ترغیب افراد به وسیله ی بسته بندی زیباتر و جملات زیباتر نیست، بلکه نیازمند این هستیم تا ذهن و روح مشتری را بدست آورده و او را به محصول خود وفادار سازیم؛ که یکی دیگر از تفاوت ثبت برند و لوگو همین مورد است.

برند دقیقا چه معنایی برای سازمان دارد؟

برند می تواند به عنوان دارایی نامشهود یک سازمان تلقی شود، که باعث می شود تا ارزش نهایی محصول و یا خدمت تولیدی در نزد مشتریان افزایش یابد. این افزایش ارزش نهایی در نهایت منجر به ایجاد ارزش افزوده، و همچنین افزایش سود کسب شده توسط سازمان می گردد. در گذشته بیشتر دارایی سازمان ها را دارایی های مشهود تشکیل می داد، در حالیکه امروزه بیش از ۸۰ درصد دارایی های شرکت های عظیم را دارایی های نامشهودشان تشکیل می دهد. یکی از مهمترین داراییهای نامشهود برند است. تفاوت دیگر ثبت برند و لوگو!
روند برندسازی روندی کوتاه مدت نیست و روندی طولانی و دشوار است که توانایی طی کردن این روند را ندارند. شرکت های بزرگی که هم اکنون به عنوان شرکت های برتر دنیا شناخته می شوند برای معرفی خود راه سخت و دشواری را طی کرده اند.

نتیجه گیری

بعد از تعریف علامت تجاری و برند، به بیان تفاوت ثبت برند و لوگو (علامت تجاری) پرداختیم و موارد بسیار مهم و حائذ اهمیتی را در این مقاله برای شما شرح دادیم تا به تفاوت ثبت برند و لوگو مسلط شوید و به پروسه ی برند سازی خود، سرعت ببخشید تا طبق آمار بالا، سرمایه ی بزرگی را برای خود، جمع آوری کنید.

 توصیه ثبت پایدار در مورد فرق برند با لوگو و علامت تجاری چیست؟

با توجه به توضیحات مطلب تعریف علامت تجاری و فرق برند با علامت تجاری، خیلی سریع علامت تجاری خود را ثبت کنید تا در پروسه ی طولانی مدت برند سازی قرار گیرید، بدون شک این کار، بسیار دشوار است و انجام آن به تنهایی کار غیر ممکنی است، حال که دقیقا تفاوت ثبت برند و لوگو و حتی تعریف علامت تجاری را می دانید، با موسسه ثبت پایدار تماس بگیرید تا مشاوران ما به صورت کاملا رایگان و تلفنی، شما را راهنمایی کنند.

برای استعلام برند های مختلف می توانید از طریق فرم زیر اقدام نمایید.

ثبت برند آنلاین در سامانه پایدار ثبت

درخواست ثبت برند

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : مشخصات برند
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره