پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
ثبت اختراع

تاثیر ثبت اختراع در کنکور چگونه می‌باشد؟

تاثیر ثبت اختراع در کنکور چگونه می‌باشد؟

تاثیر ثبت اختراع در کنکور را در این مقاله با هم بررسی می‌کنیم تا از تاثیر و مزایای ناگفته‌ی اختراع در زمینه کنکور مطلع شویم. اختراع بطور کلی به معنی راه حل جدید و نوآورانه برای یک مشکل فنی است. این راه حل ممکن است به ایجاد دستگاه، محصول، روش یا فرآیند کاملاً جدید مربوط باشد یا ممکن است فقط بهبود جزئی محصول یا فرآیند شناخته شده ای باشد. این اختراعات دارای حق و حقوقی می باشند که به آنان، حقوق ثبت اختراع می گویند.

حق اختراع چیست؟

گواهینامه ثبت اختراع قوانینی را برای مخترع در نظر گرفته تا از اختراع او محافظت کند؛ یا به عبارت دیگر حق اختراع عبارت است از حق انحصاری مخترع در استفاده از اختراع خود دارد که برای مدت مشخص تعیین می شود. حق اختراع نتیجه زحمت، کار و فعالیت مخترع است، زیرا کالای جدیدی به بازار عرضه کرده است. البته همان طور که گفته شد، اختراع باید از لحاظ اقتصادی و عملی قابل استفاده و کاربردی باشد، زیرا قوانین علمی که ممکن است بعداَ منشاء نتایج مهمی گردند از لحاظ مادی ارزش اقتصادی ندارند.

***برای ثبت اختراع به صورت قانونی فرم زیر را پر کنید***

درخواست ثبت اختراع

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : تکمیل اطلاعات
3 

4 مورد حقوق مخترع

مخترع از نظر قانون دارای حق و حقوقی میباشد. گواهینامه ثبت اختراع از حقوق انحصاری مخترع محافظت میکند که این حقوق در 4 مورد بیان شده اند. ما آنها را به صورت موردی برای شما آماده کرده ایم:

  1. حق استفاده و تولید
  2. حق نگهداری، عرضه، انتقال و فروش
  3. حق صادرات و واردات
  4. حق اعطای مجوز بهره‌برداری

تاثیر ثبت اختراع در کنکور سراسری چیست؟ 

برای بسیاری از افراد جای سوال است که سهمیه مخرعین در کنکور تا چه اندازه است و قانون چه حمایت‌هایی برای آنها در نظر گرفته است. اما بد نیست ابتدا به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا اساسا مخترعین سهم خاصی در کنکور دارند؟ در پاسخ باید گفت آنگونه  نیست که برخی افراد تصور می‌کنند که با داشتن اختراع در هر حالتی می‌توان از مزایای کنکوری آن استفاده کرد. در واقع در  حالت عادی ثبت اختراع، چندان نمی‌توان به مزایای کنکوری آن دل خوش کرد و قانون مورد خاصی را در این خصوص پیش‌بینی نکرده است. اما یکی از اصلی‌ترین این راه‌ها جشنواره خوارزمی جوان بوده که در ادامه به آن می‌پردازیم. با این حال، در این خصوص می‌توانید با یک مشاور ثبت اختراع و مالکیت فکری مشورت کنید.

برای ثبت نمودن و بهره مندی از تاثیر ثبت اختراع می‌توانید به صفحه ثبت طرح صنعتی پایدار مراجعه کرده و از خدمات مشاوره رایگان ما بهره مند شوید.

مزایای جشنواره خوارزمی در کنکور چیست؟ 

جشنواره خوارزمی یکی از معتبرترین جشنوراه‌های علمی در رشته‌های مختلف است که افراد برتر آن از مزایای قابل توجهی برخوردار خواهند بود. این جشنوراه در چندین بخش مختلف برگزار می‌شود که یکی از آنها جشنواره جوان خوارزمی بوده که ویژه دانش‌آموزان و همچنین دانشجویان است. در بخشی از شیوه‌نامه اجرایی آن اینگونه روایت شده که برگزیدگان جشنوراه به دو طریق زیر از حمایت کنکوری برخوردار خواهند شد.

  1. ورود به دانشگاه با شرکت در کنکور و کسب حدنصاب علمی 85 تا 98 درصد (با توجه به رتبه، درصد مشارکت) نمره گزینش آزاد در رشته مورد تقاضا
  2. ورود بدون کنکور به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در صورت اخذ پذیرش از دانشگاه یا موسسه آموزش عالی مربوط.

لازم به توضیح است که برگزیدگان جشنواره خوارزمی شامل افرادی با دستاوردها و امتیازات علمی مختلف بوده که یکی از مهم‌ترین آنها ثبت اختراع است. بنابراین در اینجا می‌توان تاثیر ثبت اختراع در کنکور را مشاهده کرد. البته باید گفت در همین شیوه‌نامه تاکید شده که افراد بهتر است از این روش برای ورود به دانشگاه‌ها استفاده نکنند که این نکته بیشتر حالت توصیه‌ای داشته تا آنکه الزامی در خصوص آن وجود داشته باشد.

آیین‌نامه پذیرش برگزیدگان برتر در دوره‌های آموزش عالی 

یکی دیگر از دستورالعمل‌هایی که در آن به صورت غیرمستقیم به تاثیر ثبت اختراع در کنکور اشاره شده، آیین‌نامه نحوه پذیرش برگزیدگان جشنواره‌ها و مسابقات علمی در دوره‌های آموزش عالی است. ماده یک این آیین‌نامه اشاره می‌کند که افرادی که در برخی جشنوار‌ه‌ها و مسابقات علمی حائز رتبه‌های برتر (یک تا سوم) شوند، می‌توانند به دو طریق برای ورود بدون کنکور به دانشگاه اقدام کنند. این دو روش شامل شرکت در کنکور و کسب حدنصاب 85 درصد نمره گزینه آزاد در رشته مورد تقاضا یا گرفتن پذیرش از دانشگاه مورد نظر است. از جمله جشنوراه‌ها و مسابقات علمی مورد اشاره در این آیین‌نامه می‌توان به همان جشنواره جوان خوارزمی در کنار جشنواره بین‌الملل خوارزمی، جشنواره رازی و سایر مسابقات علمی دارای اعتبار اشاره کرد. لازم به یادآوری است که یکی از مصادیق موجود برای کسب رتبه برتر در این جشنواره‌ها، ثبت اختراع است. چرا که مصادیق و روش‌های دیگری برای برگزیده شدن نیز وجود دارد.

یک خانوم در حال کنکور

تاثیر ثبت اختراع در کنکور و مزایای اختراع ثبت شده

مزایای گواهینامه ثبت اختراع  برای تاثیر ثبت اختراع در کنکور خیلی فراوان هستند تا بستری برای افراد با استعداد فراهم کنند تا محصولات جدید اختراع کنن و به پیشرفت علم و تکنولوژی کمک کنند. مزایای ثبت اختراع عبارتند از:

  1. کسی بدون اجازه مخترع به صورت تجاری نمی تواند آن را بسازد، بفروشد، توزیع نماید.
  2. اجازه رقابت از سایر شرکت‌ها گرفته‌شده و این برتری را به شما می‌دهد که دارای محصول خاصی باشید.
  3. بازگشت سرمایه هزینه شده و یا در مواردی سود بیشتر به علت حق انحصاری
  4. دسترسی به بازارهای جدید
  5. درآمد مضاعف از محل تفویض اجازه بهره‌برداری و انتقال اختراع
  6. شرکت در جشنواره ها، مسابقات وسمینارهای بین المللی و کسب مدال های بین المللی
  7. ابزاری قدرتمند برای اقدام قانونی علیه تقلیدکنندگان و سو استفاده کنندگان
  8. دسترسی به فناوری از طریق لیسانس دوجانبه
  9. از دیگر مزایای گواهینامه ثبت اختراع خطر کمتر نقص حق اختراع می شود.
  10. وجهه مثبت شرکت یا بنگاه صاحب اختراع
  11. عضویت در بنیاد نخبگان ملی و بهره مندی از از تسهیلات اعطایی مرتبط با آن
  12. توانایی بیشتر برای دریافت وام و یا جمع‌آوری منابع مالی با نرخ معقول بهره
  13. استفاده از مزایای بنیاد ملی نخبگان
  14. استفاده از صندوق حمایت از پژوهشگران کشور
  15. پیشرفت کشور به سوی خلق فناوری های جدید
  16. افزایش انگیزه سایر مخترعین برای ثبت اختراع
  17. استفاده از تسهیلات شرکت‌های فناوری و دانش‌بنیان
  18. معاف شدن از گذران دوره طرح برای گروه های پزشکی پس از تأیید وزارت بهداشت
  19. عضویت در انجمن دانشجویان استعدادهای درخشان و برخورداری از تسهیلات مقرر شده برای آن
  20. از دیگر مزایای گواهی ثبت اختراع می توان به ایجاد فضای رقابت سالم بین شرکت ها و محصولات اشاره کرد.
  21. تسهیل در روند اخذ پذیرش جهت ادامه تحصیل در داخل یا خارج از کشور

شرایط وام اختراع به چه صورت است؟

یکی دیگر از مزایایی که برای مخترعین در مورد تاثیر ثبت اختراع در کنکور در نظر گرفته شده استفاده از تسهیلات مالی و وام است. اما این هم بدین صورت نیست که در هر حالتی و سریعا بتوان آن را دریافت کرد. در این خصوص چندین روش وجود دارد که به آنها اشاره می‌کنیم. یکی از روش‌های دریافت وام اختراع استفاده از همان ماده قانونی بوده که قبلا به آن اشاره کردیم. یعنی ماده 7 آیین‌نامه اجریی حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان که به آن اشاره شد. اما غیر از این روش، راه‌های دیگری نیز برای دریافت وام اختراع وجود دارد که یکی از آنها استفاده از تسهیلات صندوق نوآوری و شکوفایی وابسته به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است. در ادامه به این موارد اشاره می‌کنیم.

***برای انتقال اختراع می توانید از فرم زیر استفاده کنید.***

درخواست انتقال اختراع

1 مرحله اول : مشخصات شما
2 مرحله دوم : اطلاعات اختراع
3 مرحله سوم : تکمیل اطلاعات
  • کد تایید به این شماره پیامک خواهد شد.

در آیین‌نامه شناسایی و پشتیبانی از اختراعات برگزیده کشور، روش‌های متعددی برای برخورداری از حمایت‌های لازم ذکر شده که یکی از آنها استفاده از وام و تسهیلات مالی صندوق نوآوری و شکوفایی است. آنگونه که در این آیین‌نامه ذکر شده، هر سال بنیاد ملی نخبگان اختراعات موجود در کشور را به سه سطح تقسیم‌بندی خواهد کرد و براساس سطوحی که دارند به آنها امتیازاتی اعطا می‌شود. برخی از این امتیازات شامل تسهیلات مالی است. به عنوان مثال، برای اختراعات سطح سوم علاوه بر جایزه نقدی، تسهیلات مالی جهت راه‌اندازی شرکت دانش‌بنیان در زمینه اختراع مورد نظر نیز پیش‌بینی شده است. ضمن آنکه برای این دسته تسهیلات فرهنگی و رفاهی نیز در نظر گرفته شده است. این تسهیلات همچنین برای اختراعات سطح دو نیز در نظر گرفته شده است.

اما آیین‌نامه مذکور برای اختراعات سطح یک، تسهیلات مالی صندوق نوآوری شکوفایی را در نظر گرفته است. البته این تسهیلات باید در راستای ایجاد شرکت نوپا یا دانش‌بنیان در جهت اختراع مورد نظر اعطا می‌شود. لازم به ذکر است که میزان تسهیلات مادی اعطا شده به مخترعان هر ساله تغییر یافته و افزایش پیدا می‌کند. با این حال، برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص چگونگی استفاده از این تسهیلات می‌توانید با یک مشاور ثبت اختراع مشورت کنید.

یکی دیگر از روش‌های دریافت وام اختراع ممکن است از طریق صندوق حمایت از پژوهشگران ریاست جمهوری باشد. البته در دستورالعمل‌های مربوط به این صندوق به صراحت در این خصوص صحبت نشده است. با این حال، معمولا گاهی اوقات در اظهارنظرات و سخنرانی مسئولان آن چنین وعده‌هایی داده می‌شود. با این حال، در پورتال این صندوق حمایت از دو نوع حمایت مادی و معنوی برای حمایت از پژوهشگران در نظر گرفته شده که به احتمال زیاد در بسیاری موارد مخترعین را نیز شامل شود. اما به صورت اختصاصی نیز این صندوق حمایت‌هایی را در خصوص اختراع انجام می‌دهد. این کار به صورت کمک به ثبت اختراع و تهیه لوازم مورد نیاز برای تحقیق صورت می‌گیرد.

به مهم‌ترین مزایای ثبت اختراع اشاره کردیم. بد نیست بدانید که این کار مزایا و کاربردهای دیگری نیز برای شما دارد که از جمله آنها می‌توان به تاثیر ثبت اختراع در مهاجرت، دریافت اقامت، سرمایه‌گذاری در سایر کشورها و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد. برای کسب اطلاع از سایر مزایای ثبت اختراع و همچنین استفاده از نظرات متخصصان می‌توانید ازخدمات مشاوره رایگان تلفنی ثبت پایدار بهره مند شوید.

مطالب زیر می توانند در درک بهتر مراحل و مزیت های گواهینامه ثبت اختراع به شما کمک کنند.

حقوق مالکیت صنعتی

جست و جوی اختراعات ثبت شده

تاثیر ثبت اختراع در کنکور

تعریف ثبت اختراع

مالکیت فکری

حقوق مخترعین ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره