پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبت شرکت

سامانه استعلام نام شرکت و روشهای استعلام اسم شرکت های ثبت شده

سامانه استعلام نام شرکت و روشهای استعلام اسم شرکت های ثبت شده

علاوه بر معرفی سامانه استعلام نام شرکت و همچنین روش های استعلام اسم شرکت ثبت شده در این مطلب قصد داریم به تمامی مواردی مانند دلایل ضرورت استعلام نام شرکت و استعلام اسم شرکت بپردازیم تا بتوانید به راحتی یک نام مناسب که از نظر مارکتینگ و جذب مشتری بتواند به خوبی برای شرکت شما موثر باشد را انتحاب نمایید و در روند ثبت شرکت به راحتی این نام را در اولویت های بالا بین اولویت های 5 گانه قرار دهید.

استعلام اسم شرکت های ثبت شده

نام شرکت معرف شرکت و موضوع فعالیت شرکت است و تاثیر مستقیمی بر روی بازاریابی شرکت دارد. لذا  باید با دقت زیادی انتخاب شود. هر شرکت باید نام مخصوص به خود را داشته باشد به همین دلیل استعلام نام شرکت از مراحل مهم در ثبت شرکت است. نام شرکت مشخصه ای است که هویت او را معلوم می کند و موجب شناسایی وی شده و تمیز آن را از دیگر شرکت ها امکان پذیر می سازد.

برای استعلام اعتبار شرکت از نظطر اسم و یا استعلام اعضای شرکت کافی است فرم زیر را پر کرده و پرداخت هزینه مورد نظر را انجام دهید.

بعد از استعلام اسم شرکت های ثبت شده و پس از انجام تمامی مراحل ثبت شرکت و قانون، شرکت ثبت شده را به این نام به عنوان یک شخص حقوقی شناخته و تحت حمایت قرار می دهد. از آن جا که شخصیت حقیقی شرکاء از شخصیت حقوقی و تجاری آن ها منفک می باشد، به طور معمول اسم شرکت غیر از اسم حقیقی یا تجاری شرکاء انتخاب می گردد و قانون تجارت نیز در این خصوص صراحت دارد که شرکت تحت اسم مخصوصی تشکیل خواهد شد.

سامانه استعلام نام شرکت

برای استعلام اسم شرکت باید از طریق سامانه استعلام نام شرکت با پرکردن اطلاعات و فرم هایی مختلفی که قرار گرفته است اقدام نمایید. از طریق روش هایی که در ادامه گفته می شود می توانید به راحتی استعلام اسم شرکت های ثبت شده را انجام دهید و از این طریق برای شرکت جدی خود یک نام مناسب را انتخاب نمایید.

زیرا همانطور که می دانید براساس شرایط ثبت شرکت در سال های اخیر شما مجاز نیستید که اسم شرکت خود را شبیه  به شرکت های ثبت شده قبلی انتخاب و ثبت نمایید.

استعلام نام شرکت ها

در واقع در صورتی که از سامانه استعلام نام شرکت استفاده نکنید، ممکن است در مراحل مختلف در اولویت بندی اسم شرکت که به مراکز مختلف ثبت شرکت داده می شود به مشکل خورده و شباهت هایی با دیگر شرکت ها داشته باشید. پس برای جلوگیری از هر گونه تاخیر در مراحل ثبت شرکت بهتر است استعلام نام شرکت های ثبت شده را از طریق سامانه انجام دهید. در ادامه این روش ها به صورت کامل توضیح داده شده است.

در صورتی که نیاز دارید شرکت خود را به ثبت برسانید، سامانه آنلاین پایدار این شرایط را در اختیار شما قرار داده است تا بتوانید از طریق بارگذاری اطلاعات خود در فرم زیر و ارائه مدارک خود در مراحل مختلف، به راحتی شرکت خود را به صورت 100% آنلاین به ثبت برسانید.

ثبت شرکت آنلاین

*استفاده از پایگاه های اطلاعاتی شناسه ملی اشخاص حقوقی کشور به نشانی http://www.ilenc.ir

به منظور حصول اطمینان از عدم ثبت نام انتخابی شرکت می توانید به سامانه ی استعلام اشخاص حقوقی کشور به نشانی http://www.ilenc.ir مراجعه کنید. این سامانه زیر نظر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور است و علاوه بر شرکت ها تمامی اشخاص حقوقی کشور نظیر ارگان های دولتی و شهرداری ها را در بر می گیرد.

پس از وارد شدن در سامانه، درج نمودن حداقل یکی از سه قلم اطلاعاتی ذیل الزامی است:

شماره ثبت

شناسه ملی

نام شخصیت حقوقی

با وارد نمودن حداقل یکی از اطلاعات فوق، چنانچه شرکت مورد نظر قبلا ثبت شده باشد اطلاعات کلی آن شامل نام کامل، تاریخ تاسیس و ثبت، شناسه ملی واحد ثبتی آدرس و کد پستی شرکت قابل رؤيت می باشد.

استفاده از پایگاه های اطلاعاتی روزنامه رسمی کشور به نشانی http://rrk.ir

در این روش برای استعلام نام شرکت، پس از ورود به سامانه ی فوق به قسمت آگهی های قانونی مراجعه کنید و با قید نام و تکمیل سایر اطلاعات خواسته شده بر روی گزینه ی جستجو کلیک نمایید. در این سامانه تمامی آگهی های اشخاص حقوقی به همراه اطلاعاتی نظیر نام شرکت، موضوع شرکت و مشخصات اعضای شرکت جهت اصالت سنجی به صورت رایگان در دسترس خواهد بود.

در صورتی که اطلاعات کافی در مورد شرایط ثبت شرکت و همچنین مراحل ثبت شرکت فوری ندارید می توانید از طریق پشتیبانی آنلاین 24 ساعته با تیم کارشناسان و متخصصین پایدار ثبت در تماس باشید و از مشاوره آنلاین و رایگان این سامانه استفاده نمایید.

ثبت شرکت بعد از استعلام اسم شرکت های ثبت شده

پس از استعلام نام شرکت، چنانچه نام پیشنهادی شما در اداره ثبت شرکت ها ثبت نشده بود، می توانید با مراجعه به پایگاه الکترونیکی http://www.irsherkat.ssaa.ir  به ترتیب اولویت ٥ نام را انتخاب و در سامانه درج نمایید تا پس از بررسی، یکی از نام ها مورد تایید قرار گیرد.

در ضمن، متقاضی تعیین نام باید يكي از سهامداران یا موسسین یا وکیل رسمی دادگستری (با ارائه وکالتنامه)باشد. بعد از تایید نام توسط اداره ثبت شرکت ها، اعتبار آن در صورت ثبت و آگهی شدن نامحدود است، اما در صورتی که ثبت و آگهی نشود اعتبار آن تا ٣ ماه از تاریخ تایید نام می باشد. این مدت برای شرکت های سهامی عام ٦ ماه می باشد.

مشخصات کلی شماره ثبت شرکت در استعلام اسم شرکت از طریق سامانه استعلام نام شرکت

    • هم چون شناسنامه از راههای شناسایی هویت شرکت یا ثبت مؤسسه می باشد.
    • ثابت و بدون تغییر است.
    • شرکتهایی که شماره ثبت ندارند غیر مجاز محسوب می شوند.
    • راهی برای مطالعه شناسنامه شرکتهاست.
    • مادامی که شرکت دایر باشد با این شماره قابل شناسایی است.
    • مهمترین پارامتر یا مهمترین مشخصه در استعلام ثبت شرکت است.
    • به وسیله این شناسه، هویت اشخاص حقوقی ثبت شده در سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، وزارت کشور، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اتاق بازرگانی، سازمان اوقاف وامور خیریه و حوزه های علمیه قابل شناسایی خواهد بود.

مزيت استعلام ثبت شرکت و شماره ثبت شرکت

    • بررسی نوع شرکت
    • بررسی محل کار آن
    • بررسی قانونی بودن شرکت

برای استعلام شماره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیر تجاری در هر جای ایران کارشناسان مشاوره سامانه پایدار ثبت در خدمت شما هستند تا در کمترین زمان ممکن اطلاعات مورد نیاز شما از همه‌ی شرکت‌ها و موسسات ثبت شده در ایران را در اختیار شما قرار دهند.

مزيت استعلام ثبت شرکت و شماره ثبت شرکت

سامانه استعلام نام شرکت و چند نکته مهم

بعد از استفاده از سامانه استعلام نام شرکت و استعلام اسم شرکت های ثبت شده شما باید به سراغ انتخاب یک نام مناسب برای شرکت خود بروید. در انتخاب نام شرکت، رعایت نکات ذیل الزامی است:

در انتخاب اسامی، از عناوین ایثارگران و شاهد و امثالهم که انحصاراَ تحت نظارت سازمان محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران می باشد استفاده نشود.

استفاده از اسامی مشهوره که باعث فریب افکار عمومی می شود ممنوع می باشد. (یکی از موارد مهم در استعلام اسم شرکت های ثبت شده)

از عنوان های دانشمندان و کاشفان در عصر حاضر انتخاب نشود.

در انتخاب نام شرکت حتماَ باید از اسم خاص استفاده شود.

برای انتخاب نام شرکت، نباید از کلمات کلیشه ای و خسته کننده استفاده کرد. (در سامانه استعلام نام شرکت این موضوع را به خوبی متوجه می شوید)

استفاده از اسامی شهرها و رنگ ها و اعداد در اسم شرکت مانعی ندارد اما این کلمات جزء اسم شرکت شمرده نمی شوند و اسم شرکت باید غیر از این کلمات شامل سه کلمه باشد.

اشخاص حقوقی که ثبت نام پیشنهادی آنها مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح است. باید پیش از ارایه تقاضای ثبت تاسیس به مرجع ثبت شرکت ها، به طریق مقتضی نسبت به اخذ مجوز اقدام و به ضمیمه مدارک تسلیم نمایند.

استفاده از کلماتی از قبیل بنیاد، انجمن، کانون، تشکل، بانک، بهداشت، گمرک، ارشاد، تبلیغ، لیزینگ و… در نام شرکت یا موسسه، مستلزم اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح می باشد.

استفاده از اسامی ائمه و نام های متبرکه در موسسات خیریه، فرهنگی و شرکت های خدمات زیارتی پس از اخذ مجوز و در صورت رعایت سایر موارد، ممکن می باشد.

قوانین انتخاب نام شرکت در سامانه

قوانین انتخاب نام شرکت در سامانه استعلام نام شرکت

بعد از اینکه از طریق سامانه استعلام نام شرکت تمامی استعلام های لازم در مورد نام شرکت های ثبت شده قبلی را انجام دادید، باید برای شرکت خود یک نام مناسب را انتخاب کنید.

در مورد انتخاب نام شرکت باید وسواس زیادی به خرج بدهید زیرا انتخاب یک اسم مناسب می تواند تاثیر زیادی در تبلیغات، محبوبیت و مارکتینگ کسب و کار شما داشته باشد.

برای انتخاب نام شرکت قوانین زیادی در نظر گرفته شده است که در یک مطلب با عنوان شرایط انتخاب نام شرکت به صورت کامل آن ها را توضیح داده ایم.

اما اگر بعد از مراجعه به سامانه استعلام نام شرکت هنوز هم برای انتخاب یک نام مناسب برای شرکت و کسب و کار خود تردید و دغدغه دارید می توانید از طریق راه های ارتباطی با کارشناسان مجرب پایدار ثبت در ارتباط باشید تا با توجه به کسب و کار و زمینه کاری شما، یک نام مناسب که تمامی اهداف آینده شما را دنبال کند برای کسب و کار شما انتخاب شود.

جهت مشاوره در انتخاب نام شرکت، با همکاران فوق حرفه ای ما در سامانه پایدار ثبت تماس حاصل نمایید. کارشناسان ما، با کارنامه درخشان حقوقی و ثبتی و با داشتن چارچوب محکم قانونی همیشه همراه شما خواهند بود.

سامانه استعلام نام شرکت

استفاده از اسم خاص برای نام شرکت

یکی از مهمترین شرایط انتخاب نام شرکت معمولاً شرکتها در برخورد با آن دغدغه‌هایی دارم و معمولا با مشکلاتی نیز برای ثبت شرکت به وجود می‌آورد این است که در هنگام تعریف نام شرکت خود باید از اسم خاص استفاده شود.

در اینجا بهتر است تا تعریف کاملی را از اسم خاص داشته باشید تا شما بتوانید به راحتی یک اسم خاص برای شرکت خود انتخاب نمایید.

به طور کلی از کلمه که می تواند مستقیماً نهاد جمله باشد و برای دلالت بر شخص یا حیوان و یا اشیا مختلف به کار برود.

اسامی را معمولا به دو دسته آن و خاص تقسیم می کنند و اسم خاص اسمی است که تنها به یک فرد یا شی اشاره دارد و همه آنها را شامل نمی‌شود.

اسامی خاص به چهار دسته بندی مختلف برای انسان ها، حیوانات، مکان های مختلف جغرافیایی و اشیایی که بیشتر از یکی نیستند مانند گندم یا مروارید و یا قرآن تقسیم می شوند.

در نظر داشته باشید که اسم خاص را به هیچ عنوان نمی‌توان جمع بست مگر در مواردی که مقصود از آن مسائل یا مانند و نوع آن باشد. این موضوع را باید حتما در نظر داشته باشید تا هزینه ثبت شرکت برای شما به طور قابل توجهی کاهش پیدا کند.

در کنار استفاده از اسامی خاص که برابر دستورالعمل ها باید در شرایط انتخاب نام شرکت مورد استفاده قرار بگیرند شما نمی توانید از حروف اول چند کلمه به عنوان اسم مخفف و ترکیبی از آنها در نام شرکت خودتان استفاده کنید.

این نکته را در نظر داشته باشید که اگر قصد ثبت کردن شرکت‌های کنسرسیوم و جوینت ونچر که مشارکت روی چند شرکت ایرانی و خارجی را دارند دارید، می‌تواند از نام کامل شرکت خارجی یا قسمتی از نام شرکت خارجی به همراه نام فارسی با ارائه مدارک مختلف در زمینه خارجی بودند و ترجمه رسمی اوراق آن استفاده کنید.

دستورالعمل اجرایی انتخاب نام شرکت در سامانه استعلام نام شرکت

در سایت اداره ثبت شرکتها، برگه ای قرار گرفته که در آن دستورالعمل اجرایی انتخاب نام شرکت، به طور کامل آورده شده تا اشخاص حقوقی بتوانند با توجه به قوانین موجود راحت تر برای شرکت خود اسمی مناسب انتخاب کنند. ولی اگر شما حتی کمی با متون حقوقی آشنایی داشته باشید، می دانید که خواندن آن ها بسیار سخت و فهمیدنش بسیار دشوار است.

از همین رو تصمیم گرفتیم که این دستور العمل اجرایی انتخاب نام شرکت را به زبان روانتر برگردانیم تا شما بتوانید راحت تر به آن چیزی که می خواهید برسید. البته بد نیست قبل از خواندن این مطلب ابتدا سری به مقاله انتخاب نام شرکت بزنید تا با دید بازتر برای شرکت خود اسم انتخاب کنید.

ماده ۱:

متقاضیان ثبت شرکت باید با مشخص کردن نوع آن و ارائه ی مدارک لازم، برای پیشنهاد نام شرکت اقدام کنند.

ماده ۲:

نام شرکت از کلمه یا کلماتی تشکیل می شود که معنی داشته باشند و متقاضیان ثبت شرکت آنها را به مرجع ثبت پیشنهاد کنند.

ماده ۳:

شرکت هایی که برای ثبت کردن نام پیشنهادی شان نیاز به گرفتن مجوز دارند باید قبل از ارائه تقاضانامه ثبت برای گرفتن مجوز اقدام و آنرا به مدارک دیگر ضمیمه کنند.

ماده ۴:

مدت زمان اعتبارِ نامِ تایید شده شرکت، که منجر به ثبت و آگهی شده، نامحدود است. در صورتیکه نام تایید شده شرکت در حال تاسیس یا تغییر منجر به ثبت و آگهی نشود، صرفا سه ماه از تاریخ تایید نام اعتبار خواهد داشت. این مدت برای شرکت های سهامی عام، ۶ ماه و از تاریخ تشکیل مجمع عمومی موسس محسوب می شود.

ماده ۵:

نام شرکت ثبت شده با رعایت تقدم، مختص شخصیست که اسم به نام او در مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است و دیگری حق گرفتن عین آن نام یا شبیه به آن را ندارد. این حق بعد از انحلال و تسویه شرکت برای شخص از بین می رود.

ماده ۶:

  1. نام پیشنهادی برای شرکت در موارد زیر قابل تایید نمی باشد:
  2. نام هایی که اختصاص به تشکیلات دولتی و کشوری دارند.
  3. نام هایی که در آن از اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه استفاده شده باشد.
  4. نام هایی که مخالف موازین شرعی، نظم عمومی و یا شامل واژه های بی معنا یا الفاظ قبیحه و مستهجن و خلاف اخلاق حسنه باشند.
  5. نام، نام اختصاری و یا حروفی که رسما متعلق به دولت باشد. از قبیل مواردی چون ایران، کشور، ناجا، نزاجا و … . البته با ارائه مجوز از مقام صلاحیت دار دولتی می توان از این موارد استفاده کرد.
  6. هنگامی که در یک نام پیشنهادی، ترکیبی از دو واژه فارسی، تداعی کننده یک واژه بیگانه باشد، امکان ثبت آن وجود ندارد.

تبصره: واژه های بیگانه یا غیرمتعارف یا مخفف تنها در صورتی قابل استفاده در نام شرکت هستند که مورد تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی قرار گیرند.

ماده ۷ دستورالعمل انتخاب نام شرکت

بعد از سامانه استعلام نام شرکت باید در نظر داشته باشید که در تعیین نام شرکت ها معیارهای زیر باید رعایت شوند:

  1. اگر تفاوت نام پیشنهادی با نام ثبت شده تنها در استفاده از پسوندهای جمع (مثل ان ، ون ، ین ، ها و یا جمع مکسر) یا حذف آن باشد، امکان ثبت وجود ندارد .
  2. اگر نام شرکتی بصورت ترکیبی از کلمات ثبت شده باشد نمی توان با حذف یکی از کلمات آن نام جدیدی مشابه آن به ثبت رساند. به طور مثال اگر در سامانه استعلام نام شرکت متوجه شدید که نام شرکتی گسترش فولاد سپاهان است نمی توان شرکتی دیگر با نام گسترش فولاد به ثبت رساند.
  3. واژه هایی که به طرز گمراه کننده ای شبیه نام ثبت شده دیگری باشند نیز، پذیرفته نمی شوند.
  4. اضافه کردن کلمات توصیفی از قبیل اصل، نوین، برتر، برترین، نو و … به اسامی ثبت شده قبلی مورد پذیرش نخواهد بود.
  5. اضافه کردن اعداد به نام هایی که سابقه ثبت دارند مورد پذیرش نیست و اگر بخواهید از اعداد در نام های جدید پیشنهادی استفاده کنید باید بصورت حروف آن را بنویسید.

تبصره: اگر نام پیشنهادی دارای مسائل ذکرشده در موارد بالا باشد، فقط در صورتی قابل ثبت است که رضایت نامه کتبی شرکتی که نام اول به اسم او ثبت شده، در قالب صورتجلسه هیئت مدیره ارایه شود.

ماده ۸:

در مورد سامانه استعلام نام شرکت باید بدانید که اگر نتیجه کارشناسی نام، نشان دهنده این باشد که اسم پیشنهادی با مواد این دستورالعمل تعارض دارد، موارد تعارض و دلایل رد نام به متقاضی گفته می شود تا نام های جدیدی پیشنهاد بدهد. درصورتی که متقاضی به نتیجه کارشناسی نام، اعتراض داشته باشد می تواند با ذکر دلایل خود در قالب فرم اعتراض، به مرجع ثبت شرکت های بررسی کننده نام، این مسئله را اعلام کند تا کارشناسی مجدد صورت بگیرد. اگردر کارشناسی دوم هم نام پیشنهادی رد بشود، متقاضی می تواند با تکمیل فرم مربوط، اعتراض خود را با ذکر دلایل به اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری اعلام کند. نظر مسئول تعیین نام اداره کل ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری نظر نهایی محسوب می شود.

ماده ۹:

نام های تایید شده در سامانه استعلام نام شرکت را نمی توان به دیگری انتقال داد.

ماده ۱۰:

نام شرکت ثبت شده با ارائه صورتجلسه ای که با رعایت قوانین، مقررات و شرایط اساسنامه و متناسب با نوع شرکت تنظیم و به مرجع ثبت شرکت ها ارائه می شود، قابل تغییر خواهد بود.

ماده ۱۱:

در تعیین و تغییر نام شرکت رعایت مواد ۹۵، ۱۱۷، ۱۴۱، ۱۶۳، ۱۸۴ و ۲۰۰ قانون تجارت و تبصره ذیل ماده ۴ لایحه اصلاحی قانون تجارت و تبصره ذیل ماده ۱ آئین نامه ثبت تشکیلات و موسسات غیرتجاری الزامی است.

انتخاب و تعیین نام برند تجاری

برای انتخاب نام برند نیز شرایط و دستوالعمل های مختلفی در نظر گرفته شده است. برای ثبت برند و علامت تجاری باید ابتدا استعلام های لازم در مورد برند های ثبت شده قبلی را انجام دهید.

این استعلام می تواند به شما کمک کند که یک نام جدید برای برند و علامت تجاری خود انتخاب کنید زیرا به هیچ عنوان جایز نیست و نمی توانید از اسامی شبیه به اسامی سایر برند های ثبت شده قبلی برای برند خودتان استفاده نمایید.

1 دیدگاه دربارهٔ «سامانه استعلام نام شرکت و روشهای استعلام اسم شرکت های ثبت شده»

محمود مجدی گفت:

بسیار عالی و مفید بود . باتشکر فراوان از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره