پشتیبانی آنلاین : 09357100044 (واتساپ - ایتا - تلگرام) تماس : 02125917699
مقالات ثبتی

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری و مراحل دریافت پروانه بهره برداری از 0 تا 100

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری و مراحل دریافت پروانه بهره برداری از 0 تا 100

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری یکی از مهم ترین سوالاتی است که از کارشناسان ما پرسیده می شود و در این مطلب قصد داریم برای پاسخگویی به آن به صورت کامل و 0 تا 100 آن را برای شما توضیح دهیم. با مطالعه این مطلب می توانید اطلاعات جامعی را در مورد اخذ پروانه بهره برداری به دست بیاورید اما اگر قصد داشتید به بهترین شکل ممکن و با هزینه ای بسیار مناسب، پروانه بهره برداری را دریافت کنید می توانید از خدمات آنلاین پایدار ثبت در این زمینه استفاده نمایید.

یکی از مهم ترین کاربرد های پروانه بهره برداری برای ثبت برند و علامت تجاری است. در برند های شخصی و شرکتی از پروانه بهره برداری به عنوان یک مجوز ایجاد کسب و کار استفاده می شود تا بتوان تصویر و لوگوی تجاری کسب و کار را به صورت قانونی به ثبت رساند.

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری

پروانه ی بهره برداری را در مقاله های پیشین برای شما تعریف کردیم که به مراجعه به مقاله پروانه بهره برداری چیست می توانید اطلاعات کامل و جامعی در این زمینه را به دست بیاورید. راهنمای اخذ پروانه بهره برداری از این جهت دارای اهمیت است که برای شروع فعالیت اقتصادی به پروانه بهره برداری نیاز خواهید داشت و باید آن را دریافت کنید. دریافت پروانه بهره برداری به تنهایی برای راه اندازی فعالیت کارخانجات تولیدی کافی نیست و در کنار آن باید مجوز های دیگری نیز اخذ شوند که در ادامه برای شما شرح خواهیم داد.

برای راه اندازی کارخانه به سه مجوز زیر نیاز دارید:

  • دریافت کردن پروانه بهره برداری
  • اخذ کردن موافقت اصولی از وزارت صنایع
  • اخذ پروانه احداث

مزایای استفاده از راهنمای اخذ پروانه بهره برداری

در این قسمت از راهنمای اخذ پروانه بهره برداری قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که آیا دریافت پروانه بهره برداری الزامیست؟ جواب بله است. اخذ پروانه بهره برداری الزامیست ولی دریافت آن شامل فوایدی می شود که در ادامه آن ها را بررسی می نماییم.

مزایای دریافت کردن پروانه بهره برداری به شرح زیر است:

  • اخذ وام و تسهیلات بانکی جهت انجام امور مختلف مانند واردات ماشین­آلات و مواد لازم
  • امکان ثبت برند واحد صنعتی
  • معافیت مالیاتی واحدهای صنعتی که به تازگی تاسیس شده­اند یا واحدهایی که قصد توسعه فعالیت خود را دارند
  • معافیت از پرداخت سهمیه حق بیمه کارکنان جدید
  • بخشیده شدن جرائم تسهیلات بانکی
  • ارائه محصولات واحد در نمایشگاه­های داخلی و خارجی
  • استفاده از انرژی برق به نرخ صنعتی
  • امکان شرکت در مناقصه­های دولتی
  • دریافت نشان استاندارد برای کالاهایی که ملزم به دریافت نشان استاندارد هستند
  • واردات ماشین­آلات بدون پرداخت حق گمرک

 

مدارک و مراحل دریافت پروانه بهره برداری

در ادامه مراحل راهنمای اخذ پروانه بهره برداری باید به این نکته اشاره کنیم که جهت اخذ پروانه و شروع بهره برداری شما نیاز به آماده کردن مدارک خاصی دارید. مدارک مورد نیاز را در کمترین زمان فراهم کنید تا زمان شما برای شروع بهره برداری هدر نرود و در تمامی اوقات بیشترین بهره برداری را داشته باشید.

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری

مدارک مورد نیاز برای اخذ پروانه بهره برداری عبارتند از:

  1. تکمیل فرم تقاضا در سامانه بهین یاب
  2. تصویر کپی کارت ملی مدیر عامل
  3. تصویر کلیه مدارک شرکت جهت اشخاص حقوقی
  4. کپی آگهی تغییرات شرکت در مورد شخصیت های حقوقی
  5. اسناد مالکیت زمین محل استقرار یا اجاره نامه و اقرار نامه رسمی برای محل های استیجاری
  6. اعتبار جواز تاسیس
  7. تصویر پایان کار ساختمانی
  8. کپی از قرارداد خرید امتیازهای آب و برق
  9. اصل و فتوکپی فاکتور خرید ماشین آلات
  10. فاکتور خرید مواد اولیه
  11. فاکتور خرید و اجرای سوله
  12. ارائه اطلاعات پرسنل کارخانه از طریق فایل اکسل
  13. ارائه پاسخ استعلام های مربوطه
  14. رسید پرداخت هزینه صدور پروانه بهره برداری
  15. رسید پرداخت هزینه تمبر بانکی

مراحل اخذ پروانه بهره برداری آنلاین کدامند؟

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری

در گام بعدی از راهنمای اخذ پروانه بهره برداری می توانید پروانه بهره برداری را بر طبق مراحلی که در ادامه آورده شده است، به صورت آنلاین دریافت نمایید. جهت اخذ و شروع بهره برداری باید مراحلی را طی کنید که بسیار هم سخت نیستند و ما با تجربه ی کاری، این مراحل را به ساده ترین صورت برای شما بیان کرده ایم تا بتوانید بهترین استفاده از زمان را داشته باشید. مراحل اخذ پروانه بهره برداری به شرح و ترتیب زیر می باشد:

  1. ثبت نام در سامانه بهین یاب
  2. ثبت تقاضا و اطلاعات و تکمیل پرسشنامه در سامانه بهین یاب
  3. بررسی تقاضای متقاضی توسط سازمان
  4. بازدید کارشناس مربوطه از واحد تولیدی (در این مرحله، اگر تقاضای شما قبول شود،کارشناس مربوطه از واحد تولیدی بازدید می کند و نسبت به ظرفیت سنجی و تطبیق آن با طرح اولیه و آیین نامه های مربوطه اقدام به عمل می آورد)
  5. استعلام از سازمان ها و مراجع مربوطه
  6. اخذ پروانه بهره برداری

راهنمای اخذ پروانه بهره برداری

برای اینکه بتوانید به راحتی پروانه بهره برداری خود را دریافت نمایید، تبصره های در نظر گرفته شده است که در راهنمای اخذ پروانه بهره برداری همه آن ها را به صورت کامل برای شما آورده ایم تا بتوانید با مطالعه این تبصره ها و رعایت کردن آن ها، پروانه خود را در سریع ترین زمان ممکن با استفاده از خدمات آنلاین پایدار ثبت دریافت نموده و البته از مزیت های بسیار زیادی که دارد بهره مند شوید.

1) در مراحل و راهنمای اخذ پروانه بهره برداری باید به این نکته دقت داشته باشید که با تمام شدن مراحل تولید آزمایشی و احداث مجموعه، در صورت ارائه گواهی های لازم و رعایت شرایطی که در جواز جواز تاسیس صادر شده از قبل در نظر گرفته شده است، بازرسی های لازم توسط سازمان صادر کننده پروانه بهره برداری انجام می شود و این پروانه با توجه به حقیقی یا حقوقی بودن افراد صادر می شود.

2) در صورتی که بخشی از ظرفیت تولید شامل برخی از خطوط تولید شرکت و یا مراحلی که در تولید محصولات مورد استفاده قرار می گیرد، آماده بهره برداری و استفاده باشد پروانه بهره برداری صادر می شود. دثت داشته باشید در این موارد جواز تاسیس ابطال نشده و تابع ضوابط جاری جواز تاسیس که در قانون آمده است خواهد بود.

3) براساس ماده 13 قانون که به مبحث جلوگیری از آلودگی هوا بر می گردد، برای اخذ پروانه بهره برداری برای شرکت ها و کسب و کار ها، باید محل مورد نظر توسط سازمان محیط زیست مورد تایید قرار بگیرد.
تبصره: اگر سازمان محیط زیست ظرف مدت یک ماه به استعلام های صادر شده پاسخی ندهد، براساس نکته 1 که در بالا به آن براساس قانون اشاره شد، سازمان ها می توانند بدون تاییدیه از محیط زیست برای دریافت پروانه بهره برداری اقدام کنند.

4) نکته چهارم این راهنما به ما می گوید که برای واحد های تولید استیجاری، اخذ پروانه بهره برداری بلامانع می باشد. البته در نظر داشته باشید که برای داشتن این شرایط باید حداقل مدت زمان اجاره یک ساله باشد.

تبصره: قرارداد اجاره (که مدت زمان آن بیشتر از یک سال می باشد) می بایست دارای کد رهگیری از سامانه املاک و مستغلات بوده و یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شده باشد تا قابلیت سندیت داشته باشد و به شما اجازه دهد تا برای اخذ پروانه بهره برداری اقدام نمایید.

5) در صورتی که کسب و کار شما رشد داشته است . با رعایت ضوایط و مقررات، محصولات حدید را به چرخه تولیدخود اضافه کرده اند و یا شرفیت تولید محصولات کنونی را افزایش داده اند باید پروانه بهره برداری جدید با توجه به ظرفیت و محصولات تولیدی صادر شود.  راهنمای اخذ پروانه بهره برداری به ما می گوید که برای این مورد نیز سه تبصره در نظر گرفته شده است.

تبصره شماره ۱: عبارت “این پروانه جایگزین پروانه بهره برداری شماره… مورخ… گردیده است” باید در پروانه جدید درج گردد.
تبصره شماره ۲: در صورت رعایت نمودن مفاد اشاره شده در ماده ۳  قانون، صدور پروانه بهره برداری جدید برای واحدهای مورد نظر کاملاً بلامانع است.
تبصره شماره ۳: در صورتی که برخی از واحد ها قبل از ابلاغ محدودیت های جدید ایجاد شده باشند و پروانه خود را دریافت کرده باشند، صدور پروانه جدید برای آن ها کاملاً بلامانع است.

اخذ پروانه بهره برداری

 

6) نکته ششمی که باید در نظر داشته باشید این است که پروانه بهره برداری برای واحدهای فعال صنعتی فاقد جواز تاسیس، در صورت درخواست متقاضی و با رعایت کردن کامل مقررات این دستورالعمل، صادر می گردد.

7) اخذ پروانه بهره برداری برای صنایع نوین یا صنعت سبز که قبل از تاریخ ۱۸ مرداد ۸۸ در داخل شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران احداث و آماده بهره برداری شده اند بر اساس بند ۸ مصوبه شماره ۹۹۷۵۷ مورخ ۱۸ مرداد ۸۸ هیات وزیران بلامانع است.

تبصره: احراز سابقه فعالیت واحدهای مزبور منوط به ارائه مستندات پرداخت مالیات یا حق بیمه کارکنان از مراجع ذیربط است.

8) ظرفیت تولید واحد صنعتی بر اساس توان ماشین آلات نصب شده برای سه شیفت ۶ هزار ساعت در سال محاسبه می شود و در مواردی که به دلیل ماهیت صنعت استمرار تولید ضرورت داشته باشد ظرفیت بر اساس ۸ هزار ساعت در سال محاسبه می شود.
تبصره: اصلاح ظرفیت پروانه بهره برداری واحدهای موجود بر اساس ضوابط این دستورالعمل بلامانع است.

9) اطلاعات درج شده در پروانه بهره برداری عبارتند از: شناسه کسب و کار، تاریخ صدور و شماره ثبت دبیرخانه، نام و شناسه شخص حقیقی یا حقوقی دارای پروانه، فهرست و ظرفیت محصولات، سرمایه و اشتغال موجود

10) در راهنمای اخذ پروانه بهره برداری بهتر است به این نکته هم اشاره کنیم که تغییر نام دارنده پروانه بهره برداری بر اساس درخواست متقاضی و ارائه گواهی رسمی بلامانع است.

11) فقط با رعایت ضوابط دستورالعمل دریافت پروانه بهره برداری و دریافت شناسه کار می توانید بدون تولید کارخانه برای دریافت پروانه اقدام نمایید.

12) صدور مجوزهای مطرح شده در این دستورالعمل از طریق سامانه بهین یاب انجام می شود و هر گونه توضیح و تغییر به صورت دستی در مجوزهای صادره ممنوع است.

13) هزینه صدور و اخذ پروانه بهره برداری و جواز تاسیس و تمدید جواز تاسیس بر اساس قوانین و مقررات دریافت می شود. ( در صورت استفاده از خدمات پایدار ثبت می توانید با کمترین هزینه و تعرفه این کار را انجام دهید)

14) در آخرین نکته مورد ذکر باید بگوییم که مسئولیت نظارت بر حسن اجرای این دستورالعمل، بسته به مورد با معاونت برنامه ریزی، معاونت امور صنایع با معاونت امور معادن و صنایع معدنی خواهد بود و هر گونه تغییر در دستورالعمل با پیشنهاد مشترک معاونان مذکور و تایید وزیر صنعت معدن و تجارت صورت می پذیرد.

فروش پروانه بهره برداری

اخذ پروانه بهره برداری و انجام مراحل آن به صورت حضوری یا آنلاین با مطالعه ی این مقاله دیگر برای شما سخت نیست، اگر به طور دقیق آن را مطالعه کرده باشید و روند آن را در پیش بگیرید. حال از شما تقاضا داریم تا نظرات ارزشمندتان را در انتهای مقاله برای ما بیان کنید. همچنین لازم به ذکر است موسسه حقوقی ثبت پایدار تمامی خدمات حقوقی و ثبتی خود را به صورت آنلاین انجام می دهد و شما عزیزان می توانید با مراجعه به صفحه ی مورد نظر در این سایت، حتی از خدمات مشاوره رایگان تلفنی تخصصی آن بخش بهره مند شوید. علاوه بر این یک مقاله کامل را در مورد تفاوت جواز کسب و پروانه کسب برای شما آماده کرده ایم که می توانید با مطالعه این مطلب نیز اطلاعات مفیدی در این زمینه به دست بیاورید.

سوالات متداول:

چه تبصره و نکاتی برای اخذ پروانه بهره برداری وجود دارد؟

در راهنمای اخذ پروانه بهره برداری به صورت کامل تمامی تبصره های لازم توضیح داده شده است.

مزیت های استفاده از راهنمای اخذ پروانه بهره برداری چیست؟

با استفاده از این راهنما شما در هزینه ها و زمان خود صرفه جویی قابل توجهی به وجود می آورید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

درخواست مشاوره